Ναυτιλιακός κλάδος: Υπερβολική ρευστότητα και υπερπροσφορά

H υπερβολική ρευστότητα και οι χαμηλές τιμές των νέων ναυπηγήσεων έχουν δημιουργήσει υπερπροσφορά σε αντίθεση με την πραγματική ζήτηση στον ναυτιλιακό κλάδο. Σύμφωνα με τον κ. Γεώργιο Δ. Καμπάνη, Global Shipping & Ports Leader της Deloitte και CEO της Deloitte στην Ελλάδα, το 2013 ήταν ένας χρόνος πολύ ενεργός για την ναυτιλία. Συνολικά πραγματοποιήθηκαν περίπου 20 συναλλαγές με εταιρίες επενδυτικών κεφαλαίων, μεταξύ των οποίων και η KKR που απέκτησε 14 δεξαμενόπλοια μεταφοράς χημικών προϊόντων (chemical tankers) με $385εκ., η Blackstone Eletson LPG και η Apollo που προχώρησε σε κοινοπραξία με τη Rickmers Group επενδύοντας σε μεταχειρισμένα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Επίσης το πρώτο μόνο τρίμηνο του 2014 ολοκληρώθηκαν αρκετές εισαγωγές στα χρηματιστήρια των Η.Π.Α. μεταξύ των οποίων αυτές των Ardmore, GasLog MLP και Dorian. Σημαντική επίδραση ασκούν στη ναυτιλία και οι γεωπολιτικές εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, την Ουκρανία, το Χονγκ Κονγκ καθώς και η σοβαρή απειλή της εξάπλωσης του Ebola.
Τα στοιχεία αυτά παρουσιάστηκαν στο Shipping Accounting Seminar όπου η κα. Julie Lamey, Διευθύντρια Ελεγκτικών Υπηρεσιών της Deloitte στις ΗΠΑ παρουσίασε τις τροποποιήσεις στα SEC και US GAAP.

Η κα. Cecile Marie, Principal στη Deloitte Ελλάδας μίλησε για τις αλλαγές στη λογιστική των μισθώσεων.
Έπειτα, η κα. Σοφία Μανώλη, Principal και ο κ. Ηλίας Μακρής, Senior Manager της Deloitte μίλησαν για τη λογιστική αντιμετώπιση της κατάταξης των τίτλων επιλογής (warrants) στις οικονομικές καταστάσεις, καθώς και τον τρόπο αποτίμησής τους.
Η κα. Ανάλια Κόκκορη, Partner στη Deloitte Ελλάδας εξήγησε τον όρο «going concern», τα κρισιμότερα σημεία με τα οποία έρχεται αντιμέτωπος ένας ελεγκτής ή λογιστής όταν εξετάζει τα βιβλία μιας επιχείρησης.
Για το υπόδειγμα οργάνωσης του συστήματος εσωτερικού ελέγχου COSO (Committee of Sponsoring) και τις πρόσφατες τροποποιήσεις του μίλησαν οι κ. Γιώργος Λαγός και Αλέξανδρος Χαρβαλιάς, Manager στο Τμήμα Διαχείρισης Επιχειρηματικού Κινδύνου (ERS) της Deloitte.
Στη συνέχεια, ο κ. Δημήτρης Κατσιμπόκης, Principal στη Deloitte Ελλάδας μίλησε για τις σημαντικότερες διαφορές μεταξύ των λογιστικών προτύπων US GAAP και IFRS.
Τη λογιστική και την αναφορά για τις συναλλαγές μερικής εκποίησης επιχειρησιακών μονάδων παρουσίασε ο κ. Μάνος Πηλείδης, Senior Partner στη Deloitte Ελλάδας. Όπως ανέφερε ο κ. Πηλείδης «Η διαδικασία αυτή δεν αφορά μόνο την οικονομική διεύθυνση, αλλά πολλές φορες εμπλέκει και τα άλλα τμήματα της εταιρίας. Επιπλέον, σε αρκετές περιπτώσεις η διαδικασία κρύβει παγίδες και έτσι είναι βασικό για την επιτυχή της έκβαση να γίνεται σωστός σχεδιασμός από τις ναυτιλιακές εταιρείες μαζί με τους εσωτερικούς και εξωτερικούς τους συμβούλους».
Τέλος, ο κ. Αχιλλέας Μηλτσανίδης, Senior Manager στο τμήμα φορολογικών υπηρεσιών της Deloitte παρουσίασε τις πρόσφατες φορολογικές τροποποιήσεις που επηρεάζουν το χώρο της ναυτιλίας, εστιάζοντας κυρίως στα θέματα της φορολόγησης των ναυτιλιακών μερισμάτων και των προϋποθέσεων της δήλωσής τους από τους δικαιούχους των εν λόγω εισοδημάτων. Ο κ. Θωμάς Λεβέντης, Partner στο ίδιο τμήμα μίλησε για τον τρόπο δόμησης των ναυτιλιακών εταιριών με τρόπο ώστε να προστατευτεί η ρευστότητα των ναυτιλιακών εσόδων.