Ανοικτός σε προτάσεις συνεργιών που θα οδηγήσουν σε ανάπτυξη, πιστεύοντας όμως ταυτόχρονα ότι οι συγχωνεύσεις δεν είναι πανάκεια, δηλώνει ο γενικός διευθυντής της ασφαλιστικής εταιρείας «ΔΥΝΑΜΙΣ ΑΕΓΑ», κ. Δημήτρης Χριστοδουλιάς. Μιλώντας στο iw, διατυπώνει ενδιαφέρουσες απόψεις οι οποίες δεν ακούγονται συχνά αλλά δεν είναι και αιρετικές. Αντίθετα, δείχνουν ως μια προσέγγιση λογική και σταθερή, η οποία τείνει να εξαλειφθεί από την καθημερινότητα της αγοράς, καθώς ο
εντεινόμενος ανταγωνισμός συχνά οδηγεί σε ακρότητες συμπεριφορών.
Εμφανώς υποστηρικτής της χρηστής διαχείρισης, της ομαλής ανάπτυξης, της ορθολογικής αντιμετώπισης των πραγμάτων ο κ. Χριστοδουλιάς αναφέρει ότι η εταιρεία του ήθελε ανέκαθεν -και το έχει καταφέρει- να είναι ένα «νοικοκυρεμένο» μαγαζί. Γι΄ αυτό και έκανε τα σωστά βήματα και ποτέ δε θέλησε να παίξει κυρίαρχο ρόλο στην αγορά. Σήμερα, συνεχίζει, προσφέρει σωστή εξυπηρέτηση, καλό service, σωστές τιμές και προϊόντα «μεστά» σε ανταποδοτικότητα. Ακόμα τονίζει ότι «η ασφάλιση είναι μια κοινωνική πράξη την οποία σεβόμαστε και συνεχίζουμε να την βλέπουμε έτσι». Επιπροσθέτως, συμπληρώνει, ότι η εταιρεία του αναπτύσσεται σε όλους τους κλάδους Γενικών Ασφαλειών με έμφαση το αυτοκίνητο και την περιουσία. Επίσης αναφέρει ότι στηρίζεται πολύ στο πρακτορειακό δίκτυο και πως η ΔΥΝΑΜΙΣ μέσα από τις αρχές της έχει δημιουργήσει οικογένεια διαμεσολαβούντων στους οποίους πιστεύει ιδιαίτερα, αναγνωρίζοντας ότι έχουν διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη της αγοράς.
Παράλληλα ο κ. Χριστοδουλιάς στην συνέντευξη που ακολουθεί αναφέρεται σε μια σειρά θεμάτων της αγοράς αλλά και της εταιρείας, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων τα
εξής:
– Ο κλάδος αυτοκινήτου με σωστή μελέτη και καλή τιμολόγηση μπορεί να δώσει κερδοφορία στις εταιρείες.
– Η αγορά επιδόθηκε σε ένα κακό αγώνα μάρκετινγκ για να κερδίσει πελάτες χωρίς να έχει τιμολογήσει σωστά.
– Πρέπει να σταματήσει η αντίληψη της λειτουργίας των εταιρειών με μοναδικό γνώμονα το κέρδος.
– Οι τομείς Υγείας και Αυτοκινήτου «πονάνε» και πρέπει να βρουν την σωστή ισορροπία.
– Η ΔΥΝΑΜΙΣ ξεχωρίζει στην αγορά, έχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, γνωρίζει σε
τι νερά μπορεί να «κολυμπήσει».
– Η ασφαλιστική αγορά δεν είδε ποτέ με την πρέπουσα σοβαρότητα τον κλάδο αυτοκινήτου.
– Οι ξένες εταιρείες μπορούν πια να δώσουν στίγματα διαφοροποίησης, να προσφέρουν μια σοβαρή και καλή κινητικότητα στην ασφαλιστική αγορά.
iw? Βρισκόμαστε σε ένα «ελληνικό μαγαζί» όπως εσείς το χαρακτηρίσατε. Τι σημαίνει αυτό;
Δ.Χ.: Σε ένα ελληνικότατο μαγαζί και μια εταιρεία που πιστεύει στην Ελλάδα. Η ΔΥΝΑΜΙΣ ως ελληνική ασφαλιστική εταιρεία έχει πλούσια ιστορία που ξεκινά από τον προηγούμενο αιώνα γι΄ αυτό και τη θεωρώ συστατικό στοιχείο της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς. Στο πλαίσιο αυτό, εμείς οι άνθρωποί της, πιστεύουμε ότι μέσα από την Ελλάδα μπορούν να γίνουν μεγάλα πράγματα. Αρκεί να πιστέψουμε στην χώρα και ιδιαίτερα στους νέους Έλληνες που είναι το «δόρυ» για να βγούμε πιο επιθετικά αλλά και για να έχουμε συνέπεια και συνέχεια με αυτό που ήταν πάντα το πατρογονικό στοιχείο μας, δηλαδή τη δημιουργία και όπως έλεγαν παλιά τη νοικοκυροσύνη». Εμείς αυτό διδαχθήκαμε από τους γονείς και τους προγόνους μας.
iw? Πείτε μας για τη ΔΥΝΑΜΙΣ ΑΕΓΑ.
Δ.Χ.: H ΔΥΝΑΜΙΣ ΑΕΓΑ ιδρύθηκε το 1977 φέροντας τα εχέγγυα του Ασφαλιστικού Συγκροτήματος ΓΕΝΚΑ Α.Ε., το οποίο εκπροσωπούσε στην Ελλάδα το 1877 εννέα πολυεθνικά ασφαλιστικά σχήματα με πρώτο και κύριο ασφαλιστικό σχήμα το group της Guardian Rοyal Exchange. Αυτή η εμπειρία, η γνώση και η φιλοσοφία ασφάλισης, κληρονομήθηκαν στη ΔΥΝΑΜΙΣ ΑΕΓΑ, στη δημιουργία της οποίας συμμετείχαν κεφάλαια της Guardian Rοyal Exchange και σοβαρών Ελλήνων επιχειρηματιών.
iw? Πώς εξελίχθηκε από το 1977; Ποια είναι η άνοδός της;
Δ.Χ.: Η πορεία της ήταν πάντα συνετή. Στο πλαίσιο που κινήθηκε, έκανε τα σωστά βήματα και ποτέ δεν θέλησε να παίξει τον κυρίαρχο ρόλο στην ασφαλιστική αγορά. Ήθελε να είναι πάντα ένα «νοικοκυρεμένο» μαγαζί, που θα δημιουργεί την εναλλακτική πρόταση στον Έλληνα καταναλωτή παρέχοντάς του ότι τον ενδιέφερε. Δηλαδή σωστή εξυπηρέτηση, ανθρώπινο service και κυρίως προϊόντα τα οποία θα είναι μεστά ανταποδοτικότητας. Η ασφάλιση είναι μια κοινωνική πράξη, την οποία σεβόμαστε και θα συνεχίσουμε να τη βλέπουμε έτσι.
iw? Απέδωσε η συγκεκριμένη τακτική;
Δ.Χ.: Δεν είμαστε ποτέ επιθετικοί. Διαλέξαμε το δρόμο της ηπιότητας και της νοικοκυροσύνης. Στέκομαι πολύ σε αυτήν την κουβέντα γιατί πιστεύω ότι και η ελληνική οικονομία έχει ανάγκη από μικρά και μεσαία μαγαζιά. Αυτά λείπουν και σε περίοδο κρίσης είναι πάρα πολύ χρήσιμα.
iw? Πώς ερμηνεύετε τη νοικοκυροσύνη;
Δ.Χ.: Νοικοκυροσύνη σημαίνει να έχεις συνέπεια και συνέχεια και ένα κοινό «θέλω». Ο πρόεδρος της εταιρείας ο κ. Καρακώστας όπως και τα υπόλοιπα μέλη του ΔΣ έχουμε την κοινή θέση ότι πρέπει να παρέχουμε το καλύτερο service σε αυτούς που μας τιμούν, οι οποίοι είναι οι πελάτες. Πάνω σε αυτό το κομμάτι κινείται και η στρατηγική
μας. Σωστά προϊόντα, σωστές τιμές, παρά πολύ καλό service. Επίσης, βασικό μας πλεονέκτημα είναι ότι δημιουργούμε δικούς μας ανθρώπους από το μηδέν, ώστε να στέκονται και αυτοί μέσα στο ίδιο κλίμα που εμείς δημιουργούμε.
iw? Δηλαδή πώς δημιουργείται το κλίμα αυτό;
Δ.Χ.: Στηριζόμαστε στους νέους ανθρώπους που βγαίνουν από τα πανεπιστήμια, τους προσφέρουμε αξία, τους
δίνουμε βάση. Τους πιστεύουμε και τους δίνουμε κάθε δυνατότητα να εξελιχθούν βάσει και των δικών μας γνώσεων και θέσεων αλλά προπάντων τους βάζουμε στη φιλοσοφία που λέγεται «νοικοκυριό». Το «νοικοκυριό» είναι το Α και το Ω για τη δημιουργία ομάδας. Αυτό που δημιουργούμε μέσα σε αυτή την εταιρεία είναι ομάδα και οικογένεια.
iw? Δηλαδή κάνετε στρατολόγηση ασφαλιστών;
Δ.Χ.: Κάνουμε στρατολόγηση πρώτα από όλα για το διοικητικό μας προσωπικό, που προέρχεται από τα πανεπιστήμια. Ο μέσος όρος ηλικίας των στελεχών της εταιρείας είναι περίπου τα 32 έτη. Επενδύουμε στους νέους ανθρώπους γιατί πιστεύουμε ότι μέσα από αυτούς θα προέλθει και η νέα κατάσταση στην ασφαλιστική αγορά.
iw? Πόσους συνεργάτες έχετε σήμερα;
Δ.Χ.: Εξαρχής στηριζόμαστε στο πρακτορειακό δίκτυο και μέσα σε αυτό το σύστημα η εταιρεία χτίστηκε. Στο πρακτορειακό δίκτυο συμπεριλαμβάνω και τους μεσίτες και τους ασφαλιστικούς συμβούλους. Έχουμε 140 ενεργούς συνεργάτες σε όλη την Ελλάδα, δεν πιστεύουμε ότι πρέπει να έχουμε 400 ή 500. Μέσα από μια φιλοσοφία, μια διαλογή, επιλέγουμε τους ανθρώπους που ταιριάζουν στη δική μας άποψη και στρατηγική.
iw? Τι πουλάνε οι συνεργάτες σας; Πείτε μας δηλαδή σε τι διαφέρει η ΔΥΝΑΜΙΣ από τον ανταγωνισμό που να μπορεί ο συνεργάτης σας να το προτάξει;
Δ.Χ.: Πουλάμε συνέπεια, υπευθυνότητα και σιγουριά. Αυτό είναι το τρίπτυχο που ενδιαφέρει τη συγκεκριμένη εταιρεία. Να νιώθουν οι συνεργάτες μας, γιατί αυτοί είναι οι δικοί μας πελάτες, ότι τους δίνουμε αξία πουλώντας τα προϊόντα της ΔΥΝΑΜΙΣ. Δηλαδή ότι ο κάθε πελάτης, των διαμεσολαβούντων θα έχει την απόλυτη συνέργεια της εταιρείας. Δείχνουμε φιλικό πρόσωπο απέναντι στον τελικό καταναλωτή, μιλώντας με το διαμεσολαβούντα και δίνοντάς του τις λύσεις που και ο ίδιος προσδοκά να έχει. Αυτό πιστεύω ότι είναι και το ισχυρό σημείο που έχουμε να αντιπαραθέσουμε στην αγορά. Πρώτα από όλα το «νοικοκύρεμα», δεύτερον η ομάδα και τρίτον η οικογενειακή ατμόσφαιρα με την οποία αντιμετωπίζουμε τους συνεργάτες και τους πελάτες μας.
iw? Τα μεγέθη της εταιρείας σας ποια είναι σήμερα και ποια είναι και τα προϊόντα σας;
Δ.Χ.: Η εταιρεία δραστηριοποιείται σε όλους τους κλάδους των Γενικών Ασφαλίσεων με έμφαση στους κλάδους
περιουσίας και αυτοκινήτου. Έχουμε τις ασφαλίσεις των οικιών, των βιοτεχνιών. Δεν είμαστε εταιρεία που ασφαλίζει ιδιαίτερα μεγάλους κινδύνους. Μας ενδιαφέρουν οι μικροί κίνδυνοι πάνω στους οποίους πιστεύουμε ότι έχουμε πάρα πολύ ανταγωνιστικά προϊόντα και αποτελούν το πλεονέκτημά μας στην αγορά. Έχουμε προϊόντα που δίνουν τη δυνατότητα στον κάθε Έλληνα να έχει την απόλυτη εξασφάλιση. Τα προϊόντα στα οποία δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή είναι στον κλάδο του αυτοκινήτου, τον οποίο η ασφαλιστική αγορά δεν τον είδε ποτέ με την πρέπουσα σοβαρότητα. Πιστεύαμε ότι ήταν ένας εύκολος κλάδος και γι’ αυτό τα προηγούμενα χρόνια είχαμε ζημιές. Σήμερα εκτιμώ ότι ο κλάδος του αυτοκινήτου με μια σωστή αναλογιστική μελέτη και μια καλή τιμολόγηση μπορεί να προσδώσει πραγματική κερδοφορία στις εταιρείες που τον τιμούν.
iw? Εσείς το έχετε πετύχει; Δεν είναι ζημιογόνος για εσάς;
Δ.Χ.: Εμείς το έχουμε πετύχει. Η εταιρεία η δική μας τα τελευταία τέσσερα χρόνια είναι κερδοφόρα και στο τεχνικό αποτέλεσμα του κλάδου αυτοκινήτου.
iw? Η ασφαλιστική παραγωγή σας πώς διαμορφώνεται;
Δ.Χ.: Ανέρχεται στα 19 εκατ. ευρώ σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2011. Τα αποθέματα της εταιρείας είναι 27
εκατ. ευρώ και το ενεργητικό 37 εκατ. ευρώ.
iw? Έχετε σταθερούς πελάτες;
Δ.Χ.: Βέβαια. Όλα αυτά τα χρόνια μας έχουν δώσει πραγματικά τη δυνατότητα να συνδεθούμε ισχυρά με τους
πελάτες μας. Έχουμε δημιουργήσει οικογένεια διαμεσολαβούντων, που δουλεύουν κοντά μας σαν να είναι μέτοχοι
της εταιρείας με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αυτό που ενδιαφέρει τους συνεργάτες μας είναι να κερδίζουν αυτοί αλλά να κερδίζει και η εταιρεία τους. Έχουν καταλάβει ότι μέσα από αυτή τη σχέση μόνο κέρδος μπορούν να έχουν.
iw? Ποια είναι η άποψή σας για τους διαμεσολαβούντες και το ρόλο τους;
Δ.Χ.: Πιστεύω ιδιαίτερα στους επαγγελματίες αυτούς. Οι διαμεσολαβούντες έχουν διαδραματίσει ιδιαίτερο ρόλο
στην ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς γιατί είναι οι άνθρωποι οι οποίοι έρχονται σε πρώτη επαφή με τους
πελάτες. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι ο διαμεσολαβών να γνωρίζει τα προϊόντα που δίνει στους πελάτες του όπως επίσης να γνωρίζει τι πρέπει να δώσει σε κάθε πελάτη και τι πρέπει να πάρει.
iw? Εσείς πώς ενημερώνετε τους διαμεσολαβούντες;
Δ.Χ.: Εμείς ενημερώνουμε τους διαμεσολαβούντες για τα προϊόντα μας πρώτα από όλα ηλεκτρονικά. Για οποιοδήποτε προϊόν προωθούμε στην αγορά υπάρχει ηλεκτρονική ενημέρωση. Επίσης, πάντοτε δημιουργούμε ανά την επικράτεια «σχολεία», με άλλα λόγια πραγματοποιούμε συναντήσεις και συγκεντρώσεις, κάνουμε σεμινάρια,
ώστε να μπορέσουν οι διαμεσολαβούντες να καταλάβουν την εξέλιξη, την πορεία και την τιμολόγηση των προϊόντων. Παράλληλα γίνεται και ενημέρωση για την πορεία της ασφαλιστικής αγοράς, τη σχέση της εταιρείας
με τον ανταγωνισμό, την ποιότητα που θέλουμε να δίνουμε εμείς στην αγορά.
iw? Τι πιστεύετε για την ελληνική ασφαλιστική αγορά;
Δ.Χ.: Πιστεύω πως άλλαξε και θα αλλάξει ακόμη περισσότερο μέσα από την εποπτεία που ξεκίνησε
με την ΕπΕΙΑ και τώρα ασκείται από την ΤτΕ. Θα μπορεί επιτέλους να γνωρίζει ο καθένας ότι
η ασφαλιστική αγορά υπόκειται σε ένα σωστό έλεγχο και παρακολουθείται από μια σωστή εποπτική αρχή. Όταν αυτό διασφαλίζεται τότε η ιδιωτική πρωτοβουλία μπορεί να κάνει θαύματα και να δίνει αυτό που χρειάζεται η ελληνική κοινωνία στο επίπεδο της ασφάλισης.
iw? Νιώθετε ότι αυτή τη στιγμή στην αγορά έχει επικρατήσει ομαλότητα λόγω της καλής εποπτείας ή νομίζετε ότι ακόμα ακροβατεί μεταξύ φερεγγυότητας και αφερεγγυότητας;
Δ.Χ.: Η εποπτεία της ΤτΕ είναι δίκαιη και πιστεύω ότι γίνεται πολύ σοβαρή δουλειά. Πάντα βέβαια υπάρχουν
περιθώρια βελτιώσεων. Οι άνθρωποι που απαρτίζουν την ομάδα που ελέγχει τις ασφαλιστικές εταιρείες είναι νέα
παιδιά και πιστεύω πάντα στους νέους ανθρώπους. Έχουν μάθει πολλά και σε μια σωστή συνεργασία που έχουμε με την ΤτΕ πιστεύουμε ότι μπορούν και οι επόπτες μας να μάθουν περισσότερα για εμάς. Όσο πιο κοντά είμαστε με την εποπτική αρχή και όσο η εποπτική αρχή είναι κοντά στην ασφαλιστική εταιρεία θεωρούμε ότι μπορεί να βγει κάτι θετικό και για τις δύο πλευρές.
iw? Ως «παίκτης» της αγοράς διακρίνετε αθέμιτο ανταγωνισμό;
Δ.Χ.: Ο αθέμιτος ανταγωνισμός είναι μια λέξη που δεν θέλω να υπάρχει στο λεξιλόγιό μου. Πιστεύω στον συναγωνισμό και στον υγιή ανταγωνισμό. Ο ανταγωνισμός πάντα είχε και μορφές που θα μπορούσαμε να τις χαρακτηρίσουμε αθέμιτες. Πιστεύω ότι οι συνάδελφοί μου διευθύνοντες τα ασφαλιστικά συγκροτήματα –ελληνικά και διεθνή– γνωρίζουν ότι με τον αθέμιτο ανταγωνισμό μόνο καλό δεν κάνουμε. Πιστεύω λοιπόν πως όλοι –και δε νομίζω ότι υπάρχουν εξαιρέσεις– είναι άνθρωποι που έχουν καταλάβει ότι το καλό έρχεται μόνο από τη σοβαρή δουλειά, από το καλό αποτέλεσμα και μόνο έτσι υπάρχει και πρόοδος στο συγκεκριμένο χώρο.
iw? Πώς θα πάρει πελάτες σήμερα μια εταιρεία για να μεγαλώσει το μερίδιό της;
Δ.Χ.: Η δική μας θέση, που είμαστε μια μικρομεσαία ασφαλιστική εταιρεία που προσφέρει και θα συνεχίσει να
προσφέρει, είναι ότι θέλουμε να κρατηθούν όλα τα μικρομεσαία μαγαζιά, όπως συμβαίνει σε όλο τον κόσμο, να
υπάρχουν δηλαδή μικρομεσαίες ασφαλιστικές εταιρείες οι οποίες ξέρουν πού θέλουν και πού μπορούν να φτάσουν. Εμείς γνωρίζουμε σε τι νερά μπορούμε να «κολυμπήσουμε» και αναγνωρίζουμε ότι είμαστε σε «ήρεμα νερά».
Γιατί με το σοβαρό μάνατζμεντ, με τη σοβαρή στάση απέναντι στους συναδέλφους και τους πελάτες μας –τους
διαμεσολαβούντες- έχουμε το δικό μας ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Για να απαντήσω πιο κάθετα στην ερώτησή σας θα έλεγα ότι η δική μας η στάση απέναντι στον ανταγωνισμό είναι ότι δεν θέλουμε να παίρνουμε πελάτες από
άλλες εταιρείες, αλλά θέλουμε να μεγαλώσουμε την πίτα. Το μεγάλωμα της πίτας σημαίνει να πείσουμε τους ανθρώπους που δεν είναι ασφαλισμένοι ότι πρέπει να ασφαλιστούν για να εξασφαλιστούν.
Και δεν το λέω περνώντας τρόμο ή φόβο. Ο άνθρωπος που έχει ένα περιουσιακό στοιχείο είναι καλό να πληρώνει το σωστό αντίτιμο για να μπορεί να το εξασφαλίσει, ώστε να έχει τη συνέχεια του αντικειμένου αυτού που με κόπο έχει δημιουργήσει.Άρα δεν μας ενδιαφέρει να πάρουμε πελατεία από άλλες ασφαλιστικές εταιρείες. Μας ενδιαφέρει να μεγαλώσουμε την πίτα.
iw? Για να μεγαλώσει η πίτα οι εταιρείες πρέπει να κινηθούν ή το συλλογικό όργανο;
Δ.Χ.: Το συλλογικό όργανο απαρτίζεται από εταιρείες. Αν Εμείς παίξουμε το ρόλο που πρέπει να παίξουμε, πιστεύω ότι το συλλογικό όργανο, η Ένωση, πρέπει να παίξει και αυτή το θεσμικό της ρόλο.
iw? Όπως είναι σήμερα ή διαφορετικά;
Δ.Χ.: Πιστεύω κάθε πράγμα χρειάζεται μια αλλαγή και είμαστε στον καιρό των μεγάλων αλλαγών. Άρα και η
Ένωση θα πρέπει να καταλάβει ότι πρέπει να κινηθεί σε πολύ διαφορετικές ίσως ρότες και να δώσει το πραγματικό μήνυμα στην ελληνική κοινωνία για το πώς πρέπει να κινηθεί ο λαός απέναντι στην ασφαλιστική βιομηχανία. Η ασφαλιστική βιομηχανία είναι μέρος της ελληνικής οικονομίας και απαρτίζεται από τον ελληνικό λαό. Άρα πρέπει να προσδώσουμε την πραγματική αξία και το συλλογικό μας όργανο να δώσει στον ελληνικό λαό να καταλάβει τον θεσμικό ρόλο που πραγματικά έχουμε.
iw? Για να αλλάξει ρότα πρέπει να το εισηγηθείτε εσείς που είστε μέλη της. Έχετε εισηγηθεί κάποια αλλαγή;
Δ.Χ.: Όσο περισσότεροι βρισκόμαστε στην Ένωση τόσο πιο κοντά είμαστε. Όλοι δείχνουμε τη διαφορετικότητα
την οποία πιστεύουμε. Οι άνθρωποι που αποτελούν το προεδρείο της Ένωσης είναι σε θέση να γνωρίζουν και έχουν καταλάβει πώς πρέπει να βαδίσουν. Απλούστατα το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα περνάμε και εμείς μια πάρα πολύ μεγάλη κρίση λόγω της συμμετοχής της ασφαλιστικής βιομηχανίας στο PSI, το οποίο μας έχει πραγματικά λιγάκι κουράσει. Θεωρώ όμως ότι οι εταιρείες που απαρτίζουν τη δυναμική και την πραγματική έννοια της ασφαλιστικής βιομηχανίας θα δώσουν την ειδοποιό διαφορά που ζητά η ελληνική κοινωνία. Όλα είναι θέμα χρόνου. Ο χρόνος πιστεύω θα μας βοηθήσει και εμάς να καταλάβουμε ότι πρέπει πολλά πράγματα να τα αλλάξουμε. Για να αλλάξεις τα πράγματα χρειάζεται βέβαια και πολύ μεγάλη προσπάθεια, δεν είναι το πιο εύκολο πράγμα. Νομίζω ότι και εμείς θα αλλάξουμε και θα πάμε πολύ καλύτερα στο «αύριο».
iw? Μιλήσατε πριν για τις μικρομεσαίες εταιρείες και ως τέτοια αυτοχαρακτηριστήκατε. Ποιος είναι ο ρόλος των μικρών, των ελληνικών και των πολυεθνικών εταιρειών στην ελληνική αγορά;
Δ.Χ.: Ο ρόλος των ελληνικών εταιρειών θεωρώ ότι είναι αυτός που είχε και η ελληνική κοινωνία όταν άρχισε να
σχηματίζεται. Η ελληνική οικονομία στον τομέα τουλάχιστον των υπηρεσιών άρχισε να σχηματίζεται από τα λεγόμενα μικρά παντοπωλεία, κοινώς λεγόμενα «μπακάλικα».
Ο συγκεκριμένος όμιλος εταιρειών ξεκίνησε από το 1877 σαν «ΓΕΝΚΑ Εμπορική Εταιρεία» δημιουργώντας την έννοια του «δούναι και λαβείν», πουλώντας και φέρνοντας προϊόντα και από την ενδοχώρα και από το εξωτερικό. Με άλλα λόγια δημιουργήθηκε η ελληνική κοινωνία και οικονομία πάνω σε μικρομεσαία μαγαζιά. Τα μικρά και μεσαία μαγαζιά πρέπει να συνεχίσουν να υπάρχουν εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις της αξιοπιστίας, της φερεγγυότητας, της καλής πίστης και της έξωθεν καλής μαρτυρίας.
iw? Στις πολυεθνικές ποιο ρόλο αποδίδετε;
Δ.Χ.: Οι πολυεθνικές πρέπει να μας δίνουν ορισμένα στοιχεία. Είναι αυτό που λέμε ότι «ο ξένος παίκτης πρέπει
να κάνει τη διαφορά». Οι ξένοι πρέπει να δίνουν κάτι καινούριο, να μας δείχνουν κάτι διαφορετικό, το οποίο και
εμείς να αξιολογήσουμε και, γιατί όχι, και να το ακολουθήσουμε.
iw? Έχει γίνει αυτό μέχρι σήμερα;
Δ.Χ.: Πιστεύω ότι έχουν γίνει πολλές προσπάθειες, άλλοτε επιτυχημένες άλλοτε αποτυχημένες. Όμως πλέον
κινούνται και οι πολυεθνικές εταιρείες σε ένα πλέγμα σοβαρό και αντιμετωπίζουν και την ελληνική εταιρεία διαφορετικά. Δεν μας αντιμετωπίζουν σα να είμαστε πλέον η χώρα που θα μάθει αλφάβητο. Το αλφάβητο το γνωρίζει η ελληνική κοινωνία, το έχει διδαχθεί και οι ξένες εταιρείες μπορούν πλέον να δώσουν στίγματα διαφοροποίησης, να προσφέρουν μια σοβαρή και καλή κινητικότητα στην ασφαλιστική αγορά.
iw? Για τις ελληνικές εταιρείες μου είπατε ότι είστε υπέρ του ελληνικού στοιχείου…
Δ.Χ.: Σε κάθε χώρα πρέπει να υπάρχει το δικό της το στοιχείο. Θα ήταν κρίμα σοβαρά ελληνικά μαγαζιά με μεγάλη διάρκεια να εκλείψουν από το χώρο.
iw? Όλα αυτά τα μαγαζιά που έκλεισαν μέχρι σήμερα ήταν του δικού σας μεγέθους;
Δ.Χ.: Όχι μόνο του δικού μας μεγέθους αλλά και πολύ μεγαλύτερα…
iw? Για ποιο λόγο αυτές έκλεισαν και εσείς διατηρηθήκατε; Ποια είναι η ισορροπία;
Δ.Χ.: Εμείς ακολουθήσαμε το μοντέλο του «νοικοκυριού». Στέκομαι πραγματικά σε αυτήν τη λέξη. Πρέπει το
«νοικοκυριό» να επιστρέψει στο μυαλό όλων μας και να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε με απληστία.
iw? Τα ασφάλιστρα πρέπει ή μπορεί να πέσουν σε όλα τα προϊόντα;
Δ.Χ.: Εάν ακολουθήσουμε την πορεία των πραγμάτων και όλα τα προϊόντα δώσουν την πραγματική τους αξία, πιστεύω ότι όλοι έχουμε να κερδίσουμε. Με άλλα λόγια υπάρχει η δυνατότητα να μειωθούν οι τιμές στα ασφαλιστικά προϊόντα από τη στιγμή που όλοι – και το τονίζω όλοι – δημιουργήσουμε αυτή τη δυνατότητα να πέσει το ασφάλιστρο. Λέγοντας όλοι εννοώ εκεί που πραγματικά «πονάει» η ασφαλιστική βιομηχανία, στον τομέα της επισκευής αυτοκινήτου. Όταν το κόστος ανταλλακτικών δεν έχει καθόλου αλλάξει, όταν το κόστος επισκευής αυτοκινήτου δεν έχει πέσει, είναι πάρα πολύ δύσκολο μια ασφαλιστική εταιρεία να ρίξει τις τιμές της, γιατί αυτό θα της δημιουργήσει ένα τρομακτικό «άνοιγμα» απέναντι σε ό,τι κληθεί να πληρώσει. Η δική μας δουλειά και η δική μας συνέπεια είναι να δίνουμε στον καταναλωτή άμεσα την αποζημίωσή του για να καταλάβει ότι αυτό που πλήρωσε του δίνει την ανταποδότικότητά του.
iw? Γιατί μιλάτε μόνο για το αυτοκίνητο και δεν μιλάτε για τα συμβόλαια υγείας, την κατοικία κ.λπ.;
Δ.Χ.: Μιλάω πρώτα από όλα για το αυτοκίνητο γιατί εκπροσωπώ μια εταιρεία Γενικών Ασφαλίσεων, αλλά
μπορώ να σας απαντήσω και για τον τομέα της υγείας. Ο τομέας της υγείας ξέφυγε και βοηθήσαμε και εμείς σε
αυτό. Δώσαμε προγράμματα στον καταναλωτή που δεν τα μελετήσαμε με τον πρέποντα σεβασμό και δημιουργήσαμε αυτήν τη δύσκολη συγκυρία που αντιμετωπίζουν πολλές ασφαλιστικές εταιρείες τώρα, με αποτέλεσμα ο κόσμος να χάσει την πίστη του γιατί εμείς επιδοθήκαμε σε έναν κακό αγώνα μάρκετινγκ, για να κερδίσουμε κόσμο χωρίς να έχουμε τιμολογήσει σωστά. Όταν δεν τιμολογείς σωστά, είναι δεδομένο ότι θα το βρεις μπροστά σου. Λέω λοιπόν ότι οι τομείς που «πονάνε» κυρίως είναι αυτοί της υγείας και του αυτοκινήτου. Αυτοί οι δύο τομείς πρέπει να βρουν τη σωστή ισορροπία.
iw? Ποια είναι η απάντηση σας στις πιέσεις που δέχονται σήμερα οι εταιρείες για να σταθούν στην αγορά;
Δ.Χ.: Η απάντηση είναι ότι θα συνεχίσουμε να προσπαθούμε και να δημιουργούμε προϊόντα που είναι ιδιαίτερα
ανταγωνιστικά και που εκφράζουν τη δική μας στρατηγική. Προϊόντα νέων καλύψεων και δημιουργικών συνεργειών. Ταυτόχρονα τα προϊόντα αυτά απευθύνονται σε πελάτες (παρόντες και δυνητικούς) με σεβασμό και αξιοπιστία ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Ο σεβασμός λοιπόν στην ανθρώπινη ασφαλιστική ανάγκη από το ένα μέρος και η προώθηση του προϊόντος μέσα από σοβαρά δίκτυα και διαμεσολαβούντες από την άλλη, πιστεύω ότι αποτελεί απάντηση σημερινή αλλά και διαχρονική λύση.
iw? Θα ήθελα να κλείσουμε με το μέλλον της ασφαλιστικής αγοράς και των εταιρειών. Βλέπετε ένα διαφορετικό τοπίο με τις μισές εταιρείες, βλέπετε νέες εταιρείες, βλέπετε ότι θα συνεχίσετε αυτοί που είσαστε αλλά με κάμψη στην παραγωγή σας; Πώς φαντάζεστε ότι θα είναι η αγορά 2-3 χρόνια μετά;
Δ.Χ.: Είμαι αισιόδοξος άνθρωπος. Πιστεύω πάρα πολύ στη συνέργια έχω προσπαθήσει τουλάχιστον την τελευταία δεκαετία να συζητώ και να κατανοώ τουλάχιστον τους ανθρώπους με τους οποίους συνεργάζομαι, τους μετόχους αλλά και τους Έλληνες διευθυντές των ασφαλιστικών εταιρειών. Προσπαθούμε να δούμε τι είναι αυτό που μας ενώνει και τι είναι αυτό που μας χωρίζει. Πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στο θέμα των συγχωνεύσεων.
Δεν είναι πάντα πανάκεια οι συγχωνεύσεις, καθώς πρέπει να υπάρχει κοινή φιλοσοφία και στρατηγική για το κοινό καλό. Μπορούν να υπάρξουν πραγματικές συνέργιες που να κάνουν ακόμα μεγαλύτερες κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες. Αυτό όμως που πραγματικά με ενδιαφέρει είναι οι άνθρωποι των εταιρειών να μπορούν πραγματικά να κάτσουν σε ένα τραπέζι για να καταλάβουν τι είναι αυτό που πρέπει να κάνουν για να δημιουργήσουν αυτό που εσείς λέτε διάρκεια στον ελληνικό ασφαλιστικό χώρο.
Θα είναι πραγματικά πάρα πολύ κακό να μην υπάρχουν ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες στο μέλλον. Ακούμε διάφορα σενάρια από ανθρώπους που λένε ότι θα υπάρξουν πέντε ασφαλιστικά σχήματα το 2020 στην Ελλάδα. Δεν το πιστεύω. Πιστεύω ότι η ελληνική κοινωνία είναι ώριμη ώστε να καταλάβει ότι αν εκλείψει ο υγιής ανταγωνισμός, δε θα υπάρξει μέλλον και σε αυτόν το χώρο. Τα σοβαρά μαγαζιά, οι σοβαρές εταιρείες που πάντα βρίσκονται σε ένα σωστό πλαίσιο ανταγωνισμού με τις ξένες εταιρείες θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Είναι κανόνας ότι εκεί που υπάρχει ζωή, πρέπει να υπάρχει και ασφάλεια. Η ελληνική ασφαλιστική βιομηχανία έχει πολύ μέλλον γιατί τα νούμερά μας είναι πολύ μικρά, γι’ αυτό και εγώ προσδοκώ στην ανάπτυξη.
iw? Μέσα από συνέργιες;
Δ.Χ.: Και μέσα από συνέργιες.
iw? Εσείς ως εκπρόσωπος της ΔΥΝΑΜΙΣ είστε διατεθειμένος να συνεργαστείτε;
Δ.Χ.: Και βέβαια. Είμαι πάντα «ανοικτός». Οι περισσότεροι συνάδελφοί μου με γνωρίζουν και έχουμε συζητήσει
πολλές φορές, όχι υπό το κράτος του τρόμου των ξένων. Δε φοβάμαι κανένα ξένο από τη στιγμή που εγώ στέκομαι γερά στα πόδια μου. Ό,τι είναι καλά οργανωμένο δεν έχει να φοβηθεί τίποτα. Αυτό που ζητώ είναι κοινή στρατηγική και κοινή φιλοσοφία, ένα όραμα. Πάντα έχω τη διάθεση να συνεργαστώ με κάποιον που έχουμε το ίδιο όραμα.