Ανασφάλιστα και μειωμένα τα διακινούμενα εμπορεύματα

Η μείωση των διακινούμενων εμπορευμάτων, παράγοντες που λειτουργούν ως τροχοπέδη στην ανάπτυξη των εμπορευματικών συναλλαγών και η οικονομική δυσπραγία των επιχειρηματιών οδήγησαν τα τελευταία χρόνια έναν νευραλγικό κλάδο για το εμπόριο, την ασφάλιση μεταφερόμενων εμπορευμάτων, σε απώλειες που υπερβαίνουν το 50% και μεγάλη συγκέντρωση μεριδίων σε λίγους «παίχτες».

Αν και ο κλάδος κατέγραφε από το 2000 και μετά ανοδική πορεία μέχρι και το 2008, που η εγγεγραμμένη παραγωγή ασφαλίστρων ανήλθε στα 50,3 εκατομμύρια, αυξημένα κατά 4,7% από το 2007, εν συνεχεία εμφανίζει αντίστροφη πορεία λόγω της οικονομικής ύφεσης. Αυτό αποτυπώνεται στα επίσημα στοιχεία για τα ασφάλιστρα, τα οποία το 2009 φτάνουν στα 39 εκατ., το 2010 στα 33,7 εκατ. (μείωση 13,6%), το 2011 ο κλάδος παρουσιάζει τη μεγαλύτερη (-16,2%) και η παραγωγή φτάνει τα 28,2 εκατ., το 2012 ήταν 23,6 εκατ. ευρώ και το 2013 ανήλθε σε 21,8 εκατ.ευρώ.  Κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών τα μερίδια αγοράς μοιράστηκαν σε λιγότερες εταιρείες, καθώς περίπου μία στις τρεις ασφαλιστικές που ασκούσαν τον κλάδο το 2007 σταμάτησαν να δραστηριοποιούνται σε αυτόν μέχρι το 2012.

Τα εμπόδια στην ανάπτυξη και οι προοπτικές ανάπτυξης

Πολλά είναι τα «μελανά» σημεία που λειτουργούν ανασταλτικά στην ανάπτυξη του κλάδου σύμφωνα με την κα Χ. Καλαϊτζή, Υπεύθυνη του κλάδου μεταφερόμενων εμπορευμάτων της AIGAION Ασφαλιστικής, τα οποία και «θα μπορούσαν να τροποποιηθούν από τους ίδιους τους ασφαλιστές, δίνοντας άλλη πνοή στην παραγωγή ασφαλίστρων, αλλά και στην ποιότητα της ίδιας της ασφάλισης». Πέρα από τη μειωμένη μεταφορική δραστηριότητα, που επηρεάζει τα μεγέθη του κλάδου αναφέρεται στην κάθετη πτώση στα χρεούμενα ασφάλιστρα μεταφορών, που δε συμβάλλει στην ορθή εκτίμηση του τεχνικού ασφαλίστρου, καθώς και στην ενημέρωση των ασφαλισμένων για τις καλύψεις και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τα συμβόλαια τους. Ωστόσο επισημαίνει ότι υπάρχει ελπίδα πως το ίδιο το γεγονός έχει κάνει όλους τους συναλλασσομένους να παρατηρούν με μεγαλύτερη οξυδέρκεια τα δρώμενα και, αναγνωρίζοντας τα κακώς κείμενα, να χτίζουν ένα λαμπρότερο μέλλον για τον κλάδο.

Όπως αναφέρει η κα Μ. Μαραγκάκη, προϊστάμενη του κλάδου Ανάληψης Μεταφορών ο κλάδος «είναι ένας κλάδος με αρκετές ιδιαιτερότητες σε σχέση με τους υπόλοιπους κλάδους ασφαλίσεων κατά ζημιών. Λόγω της οικονομικής κρίσης και δεδομένου του ότι η ασφάλιση των μεταφερόμενων εμπορευμάτων δεν είναι υποχρεωτική από τον νόμο, η ανάπτυξη του κλάδου δεν φαίνεται να ήταν η μέχρι τώρα αναμενόμενη, παρόλο που μεγάλο ποσοστό των συναλλαγών εντός της Ε.Ε. αφορά τη διακίνηση εμπορευμάτων.
Επίσης, σε μια εποχή που η χρηματοδότηση των τραπεζικών συναλλαγών έπαψε να είναι εύκολη, η ασφάλιση των μεταφερόμενων εμπορευμάτων κρίνεται αναγκαία. Λαμβάνοντας υπόψη την πλεονεκτική γεωγραφική θέση της Ελλάδος, πιστεύουμε ότι υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξης του κλάδου στη χώρα μας.

«Σημαντική αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών θα επέλθει, εάν ληφθεί υπόψη η νέα γεωπολιτική κατάσταση στα Βαλκάνια και η ελκτικότητα ορισμένων μεγάλων έργων υποδομής, όπως η Εγνατία και ο ΠΑΘΕ, που διαφοροποιούν τον χάρτη των δικτύων και τον ρόλο των ελληνικών περιφερειών ως προς τις διερχόμενες ροές» εκτιμά η κα Ε. Κυριαζοπούλου, Προϊσταμένη του κλάδου μεταφορών στην Ευρωπαϊκή Πίστη. Προβλήματα που «μπλοκάρουν» την αύξηση των εμπορευματικών συναλλαγών όπως η έλλειψη σύνδεση απομακρυσμένων περιφερειών της Ευρώπης και η άνιση ανάπτυξη των τρόπων μεταφορών, φρενάρουν ταυτόχρονα και την ανάπτυξη του κλάδου δηλώνει στο iw. 

Η μείωση του όγκου των εμπορευμάτων που διακινούνται έχει παίξει μείζονα ρόλο στη μείωση της παραγωγής του κλάδου. Απώλειες όμως προέρχονται και από τα «ανασφάλιστα» εμπορεύματα, καθώς δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες που είτε λόγω μειωμένων τζίρων μεταφέρουν διακινούν εμπορεύματα χωρίς να έχουν ασφαλιστική προστασία. Σύμφωνα με την κα Μ. Κιούση, Υπεύθυνη του Κλάδου Μεταφορών στην ΟΡΙΖΩΝ ΑΕΓΑ «η οικονομική κρίση που ταλανίζει τη χώρα, σε συνδυασμό με το ότι η ασφάλιση των εμπορευμάτων έχει προαιρετικό χαρακτήρα, δικαιολογεί την πτωτική τάση του κλάδου για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά. Επιχειρηματίες μικροί και μεγάλοι, στο πλαίσιο περικοπής εξόδων από παντού, αποφασίζουν να μην ασφαλίζουν τα φορτία και να αναλαμβάνουν οι ίδιοι το ρίσκο της ζημιάς».