«Κάθε φορά που συμβαίνει μια φυσική καταστροφή, όπως η πρόσφατη πλημμύρα στη Μάνδρα Αττικής και η τραγική πυρκαγιά στο Μάτι, έρχονται στο προσκήνιο τα προβλήματα του κρατικού μηχανισμού και, κυρίως, η αδυναμία του να αντιδράσει έγκαιρα» σημειώνει ο κ. Θανάσης Πετρόπουλος, head of Personal Insurance, AΙG.
«Ταυτόχρονα, γίνεται αντιληπτό ότι και οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες κατοικιών και επιχειρήσεων δεν δρουν προνοητικά, καθώς δεν αντιλαμβάνονται το ύψος του κινδύνου καταστροφής από φυσικά αίτια στα οποία εκτίθενται καθημερινά. Έτσι, εκ των υστέρων, ξεκινά ένας φαύλος κύκλος συζητήσεων, ο οποίος δεν καταλήγει σε καμία ουσιαστική λύση.
Αν και οι έννοιες “πρόληψη” και “ασφάλιση” μπορεί να φαίνονται αρχικά διαμετρικά αντίθετες μεταξύ τους, στην πραγματικότητα δεν είναι παρά οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Σε περιπτώσεις φυσικών καταστροφών και έκτακτης ανάγκης, η ιδιωτική ασφάλιση είναι ο πλέον μοναδικός, αποτελεσματικός και ουσιαστικός τρόπος αντιμετώπισής τους, καθώς προσφέρει την καλύτερη προετοιμασία απέναντι στο απρόβλεπτο μέλλον. Και από τις δύο πλευρές, η ασφάλιση σημαίνει φροντίδα εκ των προτέρων, ώστε να εξασφαλιστεί μια σταθερά καλή ποιότητα ζωής και να αποφευχθούν οι απρόοπτες μελλοντικές δυσκολίες» επισημαίνει ο κ. Πετρόπουλος.
στην Κυρέλα Πέτρου
iw? Ποιο είναι το ποσοστό όσων ασφαλίζονται για φυσικές ζημιές στην Ελλάδα;
απ. Το ποσοστό των ασφαλισμένων για τις φυσικές καταστροφές παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, παρ’ όλο που η χώρα μας δεν αποτελεί εξαίρεση στην ένταση των φαινομένων φυσικών καταστροφών. Στα φαινόμενα σεισμού κατέχουμε την πρώτη θέση στη Μεσόγειο και στην Ευρώπη ενώ σε παγκόσμιο επίπεδο την έκτη.
Ταυτόχρονα, σε περιπτώσεις πυρκαγιών κατά τους θερινούς μήνες και περιπτώσεις πλημμυρών κατά τους χειμερινούς, έχουμε, επίσης, μεγάλες καταστροφές και απώλειες. Παρ’ όλα αυτά, ο Έλληνας αποφεύγει να προστατευτεί μέσω κάποιας ασφάλισης απέναντι σε ένα φυσικό γεγονός, το οποίο είναι και αδύνατο να αποτρέψει, καταλήγοντας να πληρώνει εκ των υστέρων τις ζημιές.
Για παράδειγμα, μέχρι σήμερα, οι ασφαλισμένες κατοικίες στη χώρα μας ανέρχονται σε ποσοστό περίπου 15% του συνόλου των κατοικιών, δηλαδή 8 στις 10 κατοικίες είναι ανασφάλιστες.
iw? Έχει αλλάξει κάτι μετά την καταστροφή στο Μάτι;
απ. Μετά τα δραματικά γεγονότα της ολοκληρωτικής καταστροφής στο Μάτι, που βίωσε η χώρα μας το περασμένο καλοκαίρι, και σύμφωνα με την έρευνα της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος (ΕΑΕΕ), στην οποία συμμετείχαν συνολικά 29 ασφαλιστικές εταιρείες, που αθροίζουν το 99,3% της παραγωγής από πρωτασφαλίσεις του κλάδου 8-Πυρκαγιά και στοιχεία της φύσεως, οι συνολικές αποζημιώσεις για τις περιοχές της Ανατολικής και Δυτικής Αττικής τον Σεπτέμβριο του 2018 ξεπέρασαν τα 36 εκατ. ευρώ. Από αυτά, 34,5 εκατ. ευρώ αφορούν αποζημιώσεις περιουσίας (κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους). Συνολικά, δηλώθηκαν 835 ζημιές τόσο σε κατοικίες όσο και σε επαγγελματικούς χώρους, με το μέσο κόστος ζημιάς να διαμορφώνεται σε 41.300 ευρώ περίπου. Επιπλέον, δηλώθηκαν 248 ζημιές σε αυτοκίνητα, οι αποζημιώσεις των οποίων υπολογίζονται σε 1,5 εκατ. ευρώ, με τη μέση ζημιά να υπολογίζεται σε 6.200 ευρώ περίπου.
Οι ασφαλιστικές εταιρείες-μέλη της ΕΑΕΕ και η AIG υποστήριξαν άμεσα τους ασφαλισμένους, καταβάλλοντας τις αντίστοιχες αποζημιώσεις ή προκαταβολές σε αρκετές περιπτώσεις και από τις πρώτες μέρες. Το γεγονός αυτό αναδεικνύει την αξιοπιστία των εταιρειών και τη σημασία του θεσμού της ασφάλισης, καθώς οι πολίτες είναι εντελώς απροστάτευτοι σε περίπτωση οποιασδήποτε φυσικής καταστροφής. Επομένως, η ανάγκη για ενεργοποίηση της ασφαλιστικής συνείδησης των πολιτών είναι επιτακτική.
iw? Υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις που πρέπει να πληροί ο πελάτης για να ασφαλιστεί έναντι φυσικών καταστροφών;
απ. Για να ασφαλιστεί κάποιος έναντι φυσικών καταστροφών, όπως ενδεικτικά σεισμοί, πλημμύρες, πυρκαγιές κ.ά., υπάρχουν κάποιες συγκεκριμένες προϋποθέσεις που θα πρέπει να πληρούνται. Για παράδειγμα, η κάλυψη του σεισμού προϋποθέτει η οικοδομή να έχει ανεγερθεί βάσει νόμιμης άδειας, μετά το 1960. Ο πελάτης θα πρέπει να συμβουλευτεί τον ειδικό ασφαλιστικό σύμβουλο ή την ασφαλιστική εταιρεία και να ενημερωθεί για τις προϋποθέσεις και τους περιορισμούς που αναγράφονται στους γενικούς και ειδικούς όρους των ασφαλιστηρίων συμβολαίων, προκειμένου να έχει πλήρη γνώση των καλύψεων και των εξαιρέσεων και να διαμορφώσει ένα αξιοπρεπές πρόγραμμα ασφάλισης, βάσει των δυνατοτήτων του και των αναγκών του.
Η AIG καλύπτει άμεσα, μέσω μιας ευρείας γκάμας προγραμμάτων ασφάλισης κατοικίας, σε πολύ προσιτές τιμές, την αποζημίωση από φυσικές καταστροφές, και το ύψος της αποζημίωσης μπορεί να φτάσει έως και το ύψος του ασφαλιζόμενου κεφαλαίου.
iw? Η ασφάλιση για φυσικές καταστροφές θεωρείται «ακριβή». Ισχύει αυτό πραγματικά;
απ. Ο κίνδυνος από φυσικές καταστροφές είναι ένας κίνδυνος που συνήθως έχει μεγάλες συνέπειες και ζημιές. Στην Ελλάδα έχουμε συχνά καταγραφές ζημιών από ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως βροχοπτώσεις, πλημμύρες και ανεμοστρόβιλους.
Σε έρευνα στην οποία συμμετείχαν 30 ασφαλιστικές εταιρείες της ΕΑΕΕ, τον Σεπτέμβριο του 2018, αναφέρθηκαν 1.148 ζημιές εξαιτίας αυτών των φαινομένων, σε διάφορες γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας, το ύψος των οποίων ανέρχεται συνολικά σε 7 εκατ. ευρώ.
Αλλά και οι ζημιές που προκαλούνται λόγω σεισμών είναι εξίσου μεγάλες. Στη Ζάκυνθο, η σεισμική ακολουθία τον Οκτώβριο του 2018 προκάλεσε ζημιές σε κατοικίες και σε ακίνητα εμπορικής χρήσης των οποίων η συνολική ασφαλισμένη αξία ήταν 129,3 εκατ. ευρώ. Εξαιτίας του σεισμού, δηλώθηκαν συνολικά στις συμμετέχουσες επιχειρήσεις 101 ζημιές επί των ασφαλίσεων περιουσίας, με ποσό πρώτης εκτίμησης για αποζημίωση της τάξης των 2,4 εκατ. ευρώ, επομένως η μέση δηλωθείσα ζημία έφτασε τις 23.772 ευρώ. Ακόμη και από το ακραίο καιρικό φαινόμενο των βροχοπτώσεων καταγράφεται μεγάλος αριθμός καταστροφών. Στην Κρήτη, για παράδειγμα, τον Οκτώβριο του 2017, δηλώθηκαν συνολικά στις συμμετέχουσες επιχειρήσεις της έρευνας της ΕΑΕΕ 141 ζημιές, με ποσό πρώτης εκτίμησης για αποζημίωση της τάξης των 5,2 εκατ. ευρώ και μέση δηλωθείσα ζημία τις 37.164 ευρώ.
Στην AIG έχουμε σχεδιάσει προγράμματα με καλύψεις έναντι φυσικών φαινομένων, με σκοπό να αποζημιωθούν όσο πιο άμεσα είναι δυνατόν οι ασφαλισμένοι μας. Μια φυσική καταστροφή είναι τόσο αναπάντεχη και απρόσμενη, που είναι εξαιρετικά δύσκολο να επιστρέψει κανείς άμεσα στην καθημερινότητά του.
Η εταιρεία μας φροντίζει, με ένα μικρό επιπλέον κόστος που μπορεί να προστεθεί στη βασική κάλυψη, τόσο για τα συμβόλαια σπιτιού όσο και αυτοκινήτου, να επαναφέρει τον πελάτη μας όσο το δυνατόν συντομότερα στους προηγούμενους ρυθμούς της ζωής του.
iw? Ποιο είναι το βασικό μοντέλο που εφαρμόζει το κράτος και ποια προβλήματα προκύπτουν από αυτό;
απ. Στην Ελλάδα, δεν έχει υπάρξει μέχρι σήμερα κάποιο βασικό μοντέλο που να εφαρμόζεται σε περιπτώσεις φαινομένων της φύσης τα οποία δημιουργούν σοβαρές καταστροφές. Πολύ συχνά, η Πολιτεία έρχεται αντιμέτωπη με τη διαχείριση κρίσεων εξαιτίας φυσικών καταστροφών. Όμως, χωρίς τη λειτουργία κάποιου μηχανισμού που να μπορεί άμεσα να αποκαταστήσει τους πληγέντες και κανένα συγκεκριμένο πρόγραμμα που να εφαρμόζεται σε αυτές τις περιπτώσεις, το κράτος μπορεί μόνο άτυπα να προβεί σε κάποια έκτακτα μέτρα ασφάλισης και αποζημίωσης.
Συχνά, υπάρχει καθυστέρηση σε αυτού του είδους τις αποζημιώσεις που χορηγούνται από τον κρατικό μηχανισμό, ενώ το ύψος τους είναι πολύ μικρό σε σχέση με το μέγεθος της καταστροφής. Παρ’ όλα αυτά, για κάθε ασφαλιστικό συμβόλαιο το κράτος εισπράττει 15% φόρο ασφαλίστρων, φόρους από την ασφαλιστική εταιρεία, αλλά και από τα μερίσματα των μετόχων ασφαλιστικών εταιρειών.
Σε αντίθεση με την Ευρώπη, η ασφαλιστική συνείδηση των ιδιωτών στην Ελλάδα χρειάζεται να ενισχυθεί, καθώς και το ίδιο το κράτος θα είχε περισσότερα οφέλη, ενώ τα ασφάλιστρα θα ήταν πολύ χαμηλότερα. Η AIG συμβάλλει ενεργά στη διάδοση της αξίας της ασφάλισης μέσα από ποικίλες δράσεις και εκδηλώσεις, ενώ ταυτόχρονα ενημερώνει διαρκώς τους ιδιώτες, δημιουργώντας μια κουλτούρα πρόληψης, προκειμένου να εξασφαλίσουν ένα πλεονέκτημα απέναντι στο απρόβλεπτο και ένα ασφαλές μέλλον για τους ίδιους, τις ιδιοκτησίες, τις επιχειρήσεις τους και τις οικογένειές τους.
Aναδημοσίευση από το περιοδικό Insurance World