Μοναδική στα χρονικά των ενστάσεων που καλείται να εξετάσει το Πειθαρχικό Συμβούλιο του Πανελληνίου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ), είναι η υπόθεση μιας γενικής ιατρού από τη Ροδόπη που κατηγορείται για πληθώρα παραβάσεων σε βάθος πολλών ετών, έχοντας τιμωρηθεί σε πρωτοβάθμιο επίπεδο με αφαίρεση άδειας για 18 μήνες.
Ούτε μία, ούτε δύο αλλά 30 (!) είναι οι σελίδες της υπόθεσης, με το βασικό κατηγορητήριο να αφορά απρεπή συμπεριφορά προς τους ασθενείς και αντιδεοντολογική συμπεριφορά προς τους συναδέλφους της ιατρού, που υπηρετεί στο Κέντρο Υγείας Ιάσμου.
Ο πρόεδρος του Ιατρικού Συλλόγου Ροδόπης (ΙΣΡ) Βασίλειος Λούρμπος εξηγεί στο Virus πως τα παράπονα και οι καταγγελίες σε βάρος της ιατρού έδιναν κι έπαιρναν εδώ και 10 χρόνια, τόσο από ασθενείς όσο κι από συναδέλφους της αλλά και φαρμακοποιούς. Μεταξύ άλλων, η εν λόγω γιατρός κατηγορείται ότι συνταγογραφούσε φάρμακα και αναλώσιμα χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαραίτητες διαγνωστικές εξετάσεις, σε άλλες περιπτώσεις αρνούνταν να γράψει την ενδεδειγμένη θεραπευτική αγωγή και την άλλαζε αυθαίρετα (γενόσημο με άλλο γενόσημο), πέταγε στο πάτωμα τα βιβλιάρια όσων ασθενών διαμαρτύρονταν, δεν τηρούσε το ωράριο ιατρείου στο κέντρο υγείας και παρέπεμπε στο ιδιωτικό ιατρείο, συνταγογραφούσε εκτός ειδικότητας, και πολλά ακόμη.
Ο κ. Λούρμπος θυμάται χαρακτηριστικά έναν πρόσφατο διάλογο που είχε με δύο ασθενείς της, οι οποίοι του είπαν: «Γιατρέ, φάγαμε τα βιβλιάρια στα μούτρα πόσες φορές. Μας έλεγε, δεν σας γράφω αυτά τα φάρμακα, θα σας γράψω άλλα, να σας δώσω κι αυτά. Μα δεν έχουμε χοληστερίνη, της έλεγαν. Όχι, έλεγε εκείνη, πρέπει να τα πάρεις γιατί είσαι πάνω από τα 50. Και τελικά έγραφε συγκεκριμένα σκευάσματα για αυτονόητους λόγους».
Αξίζει να σημειωθεί πως είναι η τέταρτη φορά που η συγκεκριμένη ιατρός παραπέμπεται για έλεγχο, αλλά η πρώτη που της επιβάλλεται ποινή αφαίρεσης αδείας από τον Σύλλογό της. «Μέχρι τώρα της είχε γίνει επίπληξη, παρατήρηση, της είχε επιβληθεί πρόστιμο, αλλά επειδή τίποτα δεν την άγγιζε το Πειθαρχικό αποφάσισε να της αφαιρέσει την άδεια άσκησης επαγγέλματος για 18 μήνες» λέει ο πρόεδρος του ΙΣΡ, σημειώνοντας πως και τις 3 φορές που ήταν να συζητηθεί η υπόθεσή της ούτε η ίδια ούτε και ο δικηγόρος της παρέστησαν. «Είναι καλό να γίνονται τα πράγματα έτσι, για να υπάρχει μια τάξη στον ιατρικό χώρο και να μη λένε ότι τα κουκουλώνουμε. Από εμάς δεν υπάρχει προσπάθεια συγκάλυψης» καταλήγει ο κ. Λούρμπος.
Η γιατρός, που είναι δημόσιος υπάλληλος, πρόσφατα είχε τιμωρηθεί και με αργία ενός μήνα από το Πειθαρχικό του ΕΣΥ, έπειτα από σχετική ΕΔΕ, ενώ σύμφωνα με τον κ. Λούρμπο πρόκειται να της ασκηθούν διώξεις και από τον Δήμο Ιάσμου για κλοπή, καθώς φέρεται να έχει αφαιρέσει δύο υπολογιστές από το Κέντρο Υγείας.
Σοκαρισμένος με τον ογκώδη φάκελο της «αμαρτωλής» ιατρού δηλώνει ο ΠΙΣ, ο οποίος επισημαίνεται ότι τον περασμένο χρόνο είχε εξετάσει συνολικά 20 υποθέσεις. Όπως δηλώνει στο Virus σαστισμένο μέλος του Ανώτατου Πειθαρχικού Συμβουλίου: «Είναι η πρώτη φορά που μας έρχεται τέτοια υπόθεση». Είναι ενδεικτικό ότι μόνο οι πολίτες που καταγγέλλουν τη γιατρό είναι 30, χώρια τους γιατρούς και φαρμακοποιούς. Αν και η ένταση από την πλευρά της ιατρού κατατέθηκε εκπρόσθεσμα, επειδή πρόκειται για πολύ σοβαρή υπόθεση, το Πειθαρχικό την έκανε δεκτή και αναμένεται να την εξετάσει τέλη Φλεβάρη ή το πολύ αρχές Μάρτη.
Η απόφασή του Πειθαρχικού Συμβουλίου του ΠΙΣ μπορεί είτε να διατηρήσει την ποινή που επιβλήθηκε από το Πειθαρχικό του ΙΣΡ είτε να την μειώσει. Όχι όμως να την αυξήσει. Σε περίπτωση νέας έφεσης από την πλευρά της ιατρού, η υπόθεση πλέον παραπέμπεται στο Διοικητικό Πρωτοδικείο, του οποίου η απόφαση είναι πλέον τελεσίδικη. Σε αυτό το τελικό στάδιο, ωστόσο, η όποια ποινή έχει επιβληθεί δύναται να ακυρωθεί. Η εκδίκαση μιας υπόθεσης από το Διοικητικό Δικαστήριο, όμως, συνήθως παίρνει μεγάλο χρονικό διάστημα, το οποίο μπορεί και να ξεπεράσει τα 3 χρόνια.
Τις κενές και κενούμενες θέσεις ιατρών σε νοσοκομεία/κέντρα υγείας και σε δομές του ΠΕΔΥ (κέντρα υγείας, πολυδύναμα περιφερειακά ιατρεία, περιφερειακά ιατρεία, ειδικά περιφερειακά ιατρεία και πλοία) προκήρυξε ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας Παύλος Πολάκης.
Οι θέσεις θα καλυφθούν από: (α) γενικούς ιατρούς, (β) ιατρούς υπόχρεους υπηρεσίας υπαίθρου, και (γ) ιατρούς υπηρεσίας υπαίθρου με θητεία.
Η προθεσμία για την υποβολή αιτήσεων λήγει στις 16 Φλεβάρη 2016, ημέρα Τρίτη.
Υπό τη διοργάνωση της GREAT – Trade Exhibitions & Exports συμμετείχαν οι ελληνικές επιχειρήσεις στην 90ή International Green Week του Βερολίνου, τη μεγαλύτερη καταναλωτική έκθεση στην Ευρώπη για τον κλάδο τροφίμων-ποτών.
Παράλληλα, πραγματοποιήθηκε το 8ο Φόρουμ για τα Τρόφιμα και τη Γεωργία (Forum for Food and Agriculture, GFFA), στο οποίο παρευρέθηκαν εκπρόσωποι από τον χώρο της πολιτικής, των επιχειρήσεων αλλά και των επιστημών, ανταλλάζοντας απόψεις για τη μελλοντική ενίσχυση των αλυσίδων διανομής τροφίμων και τη σύζευξη των αγροτικών πρακτικών με τα αστικά κέντρα και τις διατροφικές συνήθειες.
Η Διεθνής Πράσινη Εβδομάδα είναι μια γιορτή για τους Γερμανούς καταναλωτές, που κατακλύζουν για 10 ημέρες το εκθεσιακό κέντρο Messe Berlin με έναν πρωτοφανή όγκο που ξεπερνά τους 400.000 επισκέπτες.
Στο ελληνικό περίπτερο, που ξεχώρισε ανάμεσα σε δεκάδες άλλες συμμετοχές χωρών απ’ όλο τον κόσμο, δίπλα σε «κλασικές» αξίες σαν το ελαιόλαδο, τα πορτοκάλια, το μέλι, τη σταφίδα, τα παραδοσιακά γλυκά και εδέσματα, τα τυριά, τα κρασιά, παρουσιάστηκαν και νέες προτάσεις, όπως φυσικά καλλυντικά και μαρμελάδες. Με καθημερινές γευστικές δοκιμές παραδοσιακών προϊόντων, οι εκθέτες κράτησαν αμείωτο το ενδιαφέρον και ενίσχυσαν την προσέλευση των επισκεπτών στο Ελληνικό Περίπτερο καθ’ όλη τη διάρκεια της Πράσινης Εβδομάδας.
Οι Γερμανοί επισκέπτες ενθουσιάστηκαν από την ποικιλία και την ποιότητα των ελληνικών προϊόντων, αγόρασαν με προθυμία από τους εκθέτες και ζήτησαν ακόμη περισσότερα. Από την πλευρά τους οι Έλληνες εκθέτες πέτυχαν ευρεία δειγματοδιανομή, ικανοποιητικό όγκο πωλήσεων, καθώς και εμπορικές επαφές.
Το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης έθεσε υπό την αιγίδα του την ελληνική συμμετοχή, ενώ η Περιφέρεια Κρήτης και η Περιφέρεια Πελοποννήσου ήταν οι κύριοι χορηγοί. Η ανάθεση της ελληνικής συμμετοχής στην GREAT έγινε από το Ελληνογερμανικό Επιμελητήριο και, όπως όλα δείχνουν, θα επαναληφθεί στην Πράσινη Εβδομάδα του 2017, με ακόμη περισσότερους εκθέτες και προϊόντα.
Εξάλλου, στο ίδιο πλαίσιο υποστήριξης της ελληνικής εξαγωγικής δραστηριότητας, η GREAT – Trade Exhibitions & Exports έχει αναλάβει την ελληνική συμμετοχή σε τρία μεγάλα εκθεσιακά γεγονότα που θα πραγματοποιηθούν το προσεχές διάστημα: στη διεθνή έκθεση ISM της Κολωνίας, στη FRUITLOGISTICA του Βερολίνου και στην PROWEIN του Ντίσελντορφ.
Συνάντηση με την πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ Φώφη Γεννηματά και άλλα στελέχη πραγματοποίησε την Τετάρτη 3 Φεβρουαρίου αντιπροσωπεία των Επαγγελματικών και Βιοτεχνικών Επιμελητηρίων Αθήνας-Πειραιά, στο πλαίσιο των προγραμματισμένων συναντήσεών τους με τα πολιτικά κόμματα.
Αντικείμενο της συνάντησης ήταν η κρίση που μαστίζει τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις και την οικονομία, με έμφαση στις ασκούμενες πολιτικές και ειδικότερα σε προβλήματα όπως το ασφαλιστικό, το φορολογικό και το αναπτυξιακό.
Από πλευράς Επιμελητηρίων συμμετείχαν και οι κ.κ.: Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθήνας, Παύλος Ραβάνης, πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γεώργιος Μπενέτος, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Πειραιά & Νησιωτικών Επιμελητηρίων ΕΕ (Insuleur) και Ανδριανός Μιχάλαρος, πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Πειραιά.
Οι πρόεδροι των Επιμελητηρίων εξέθεσαν την οικτρή κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ύστερα από 7 χρόνια κρίσης και σκληρών μέτρων, σημειώνοντας ότι έφτασαν στα όριά τους και, αν δεν αναστραφεί η κατάσταση και δεν ασκηθούν πολιτικές αναζωογόνησης και ανάκαμψης της οικονομίας, το μέλλον τους είναι ζοφερό. Την εικόνα αυτή επιβεβαιώνει η αδυναμία πληρωμής φόρων και εισφορών, ή τήρησης των ρυθμίσεων για τις οφειλές, και φυσικά το κλείσιμο ή η φυγή στο εξωτερικό για όσες αυτό είναι δυνατό. Τα νέα βάρη που φέρνει το ασφαλιστικό και το φορολογικό, αν τελικά επιβληθούν, θα αποτελέσουν το κύκνειο άσμα πολλών επιχειρήσεων, τόνισαν οι επικεφαλής των Επιμελητηρίων και κατέθεσαν σχετικό ΥΠΟΜΝΗΜΑ με τις θέσεις τους.
Από την πλευρά της η κ. Γεννηματά δήλωσε:«Η συνάντηση είχε πολύ μεγάλη σημασία για το ΠΑΣΟΚ, γιατί πιστεύουμε ειλικρινά ότι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας μπορεί να έρθει μόνο μέσα από τη στήριξη της ελληνικής μικρομεσαίας επιχείρησης. Έχει πολύ μεγάλη σημασία λοιπόν να συνεργαστούμε για συγκεκριμένες προτάσεις, έτσι ώστε να δώσουμε ώθηση να στηριχθούν οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις και κυρίως έχει δε πολύ μεγάλη σημασία να αποσυρθεί η πρόταση της κυβέρνησης για το ασφαλιστικό. Η πρόταση αυτή οδηγεί σε εισφοροδιαφυγή, φοροδιαφυγή, διάλυση των Ταμείων, σε αποδόμηση του κοινωνικού χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης, εξοντώνει ολόκληρες κοινωνικές ομάδες και δεν εξασφαλίζει τη βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος. Πρέπει λοιπόν να αποσυρθεί τώρα το σχέδιο αυτό και να ξεκινήσει ένας ειλικρινής διάλογος με τους κοινωνικούς εταίρους, χωρίς αποκλεισμούς αυτή τη φορά, προκειμένου να βρεθεί λύση».
«Εκθέσαμε στην κ. Γεννηματά το μείζον θέμα του ασφαλιστικού, φορολογικό όπως το αποκαλούμε εμείς, και τα προβλήματα που δημιουργεί στην επιχειρηματικότητα» είπε οπρόεδρος του ΕΕΑ Γ. Χατζηθεοδοσίου. «Είμαστε πεπεισμένοι ότι αντιλήφθηκε το εύρος του προβλήματος που δημιουργείται και ότι ουσιαστικά αντιλαμβανόμαστε πως η στράτευση τόσον επιχειρήσεων στην αυριανή απεργία αποδεικνύει ότι αυτό το μέτρο, αυτός ο νόμος, δεν μπορεί να περάσει. Είπαμε επίσης στην πρόεδρο ότι το μέλλον της επιχειρηματικότητας βρίσκεται στο να καταλάβουν οι κυβερνώντες ότι η οικονομία της χώρας θα σωθεί μόνο αν πάμε στην ανάπτυξη και όχι επιβάλλοντας νέους φόρους τις επιχειρήσεις.»
Ο πρόεδρος του ΒΕΑ Π. Ραβάνης δήλωσε: «Ενημερώσαμε την κ. Γεννηματά για τα θέματα που αφορούν το ασφαλιστικό και για την πρόταση την οποία έχουμε κάνει, ώστε οι συνάδελφοι οι οποίοι οφείλουν να “παγώσουν” τα παλιά τους χρέη και να πληρώνουν από δω και πέρα τις εισφορές τους. Μόνο με αυτόν τον τρόπο ένα μεγάλο μέρος των αυτοαπασχολούμενων θα αρχίσουν να πληρώνουν τις ασφαλιστικές εισφορές. Είδε την πρόταση με κατανόηση και υποσχέθηκε ότι ήδη στο νέο ασφαλιστικό θα κατατεθούν προτάσεις οι οποίες θα αφορούν είτε επιπλέον δόσεις είτε το “πάγωμα” που εισηγηθήκαμε, αρκεί να αποδείξουμε με στοιχεία ότι είναι μια βιώσιμη λύση».
Τέλος, ο πρόεδρος του ΒΕΠ Α. Μιχάλαρος εστιάστηκε στη διάλυση των βιομηχανικών περιοχών και της βιοτεχνίας, στη φυγή στο εξωτερικό πολλών επιχειρήσεων -οι οποίες, όπως τόνισε, δεν πρόκειται να γυρίσουν πίσω- και στην ανάγκη αναζωογόνησης των περιοχών αυτών με αξιοποίηση των κτιρίων και των υποδομών, με νέους επιχειρηματίες και νέες μικρές επιχειρήσεις.
Η φετινή, μεγαλύτερη του αναμενόμενου, πτώση των αντασφαλίστρων δεν θα ανατρέψει τους στόχους της Hannover Re για κέρδη της τάξης των 950 εκατ. ευρώ το 2016.
Όπως ανακοίνωσε ο τρίτος μεγαλύτερος αντασφαλιστικός όμιλος του κόσμου, η πτώση των τιμών σε ορισμένες αγορές επιταχύνθηκε κατά την περίοδο ανανεώσεων του Ιανουαρίου, αντίθετα από τις προσδοκίες του.
«Ελπίζαμε ότι ο ρυθμός της μείωσης θα επιβραδυνόταν, αλλά συνέβη το αντίθετο» παρατήρησε ο διευθύνων σύμβουλος της Hannover Re Ulrich Wallin, υπογραμμίζοντας ωστόσο ότι δεν αναμένει αρνητικό αντίκτυπο στους στόχους κερδοφορίας για τη φετινή χρήση.
Ο U. Wallin πρόσθεσε ότι, καθώς οι τιμολογιακές τάσεις περιορίζουν τα περιθώρια ανάπτυξης των αντασφαλιστικών εργασιών φέτος, η Hannover Re σκοπεύει να αξιοποιήσει τα πλεονάζοντα κεφάλαιά της για να αυξήσει το διανεμόμενο μέρισμα για τις χρήσεις του 2015 και του 2016.
Tα αποτελέσματα χρήσης του 2015 θα ανακοινωθούν από την εταιρεία στις 10 Μαρτίου.
Μια ευχάριστη έκπληξη επεφύλασσε για τους μετόχους της η Munich Re, καθώς ανακοίνωσε ότι θα αυξήσει το διανεμόμενο μέρισμα για τη χρήση του 2015 στα 8,25 ευρώ ανά μετοχή, έναντι 7,75 ευρώ ανά μετοχή για τη χρήση του 2014.
Ο γερμανικός αντασφαλιστικός κολοσσός παρουσίασε τα αποτελέσματα για το 2015, τα οποία ο οικονομικός διευθυντής Jörg Schneider χαρακτήρισε «ικανοποιητικά, δεδομένου του δύσκολου περιβάλλοντος στις αγορές».
Ειδικότερα, τα καθαρά κέρδη για ολόκληρο το έτος διαμορφώθηκαν στα 3,1 δισ. ευρώ, οριακά χαμηλότερα σε σχέση με τα κέρδη 3,2 δισ. ευρώ του 2014. Τα ασφάλιστρα της Munich Re αυξήθηκαν κατά 3,3%, στα 50,4 δισ. ευρώ.
Η μονάδα αντασφάλισης του ομίλου, από την οποία προέρχεται η μερίδα του λέοντος των εσόδων, εμφάνισε καθαρά κέρδη 3,3 δισ. ευρώ το 2015, έναντι 2,9 δισ. ευρώ το 2014. Μικρά κέρδη, 90 εκατ. ευρώ, εμφάνισε και ο κλάδος υγείας. Αντιθέτως, η ασφαλιστική θυγατρική Ergo εμφάνισε καθαρή ζημία 200 εκατ. ευρώ (έναντι κερδών 200 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν), εν μέρει εξαιτίας απομείωσης περιουσιακών στοιχείων ύψους 452 εκατ. ευρώ.
Σε σχέση με τις τάσεις του 2016, η Munich Re παραδέχθηκε ότι η πτωτική τάση για τα αντασφάλιστρα που επικρατεί τα τελευταία χρόνια παρατηρήθηκε και κατά την περίοδο των ανανεώσεων συμβολαίων του Ιανουαρίου, «σε μικρότερο όμως βαθμό».
Συνολικά, η Munich Re ενέγραψε ασφάλιστρα ύψους 9,2 δισ. ευρώ τον Ιανουάριο και οι τιμές υποχώρησαν κατά 1% περίπου. Ο γερμανικός όμιλος εκτιμά ότι οι συνθήκες δεν θα μεταβληθούν ουσιαστικά κατά τις περιόδους ανανεώσεων συμβολαίων τον Απρίλιο και τον Ιούνιο του 2016.
Γιάννης Παπακωνσταντίνου, Γενικός Διευθυντής του ΕΙΑΣ
Η ετήσια τελετή αποφοίτησης των σπουδαστών του ΕΙΑΣ, συγκεκριμένα των τριών προγραμμάτων εκπαίδευσης στελεχών ασφαλιστικών επιχειρήσεων που ολοκληρώθηκαν το 2015, πραγματοποιήθηκε σε εορταστικό κλίμα την Παρασκευή 29 Ιανουαρίου 2016 στο Εκπαιδευτικό Κέντρο του ινστιτούτου, παρουσία πολλών στελεχών της ασφαλιστικής αγοράς και εισηγητών.
Ο Πρόεδρος του ΔΣ του ΕΙΑΣ Καθηγητής Μιλτιάδης Νεκτάριος
Πρόκειται για τα στελέχη που ολοκλήρωσαν το ετήσιο πρόγραμμα του ΕΙΑΣ Executive Development in Insurance (EDI) 2015, το Mini MBA σε συνεργασία του ΕΙΑΣ με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το ολοκληρωμένο Πρόγραμμα Πιστοποίησης Εσωτερικών Ελεγκτών Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων σε συνεργασία του ΕΙΑΣ με το Πάντειο Πανεπιστήμιο.
Μαργαρίτα Αντωνάκη, Γενική Διευθύντρια της ΕΑΕΕ & Αντιπρόεδρος του ΔΣ του ΕΙΑΣ
Στην εκδήλωση, την οποία συντόνισε ο γενικός διευθυντής του ΕΙΑΣ Γιάννης Παπακωνσταντίνου, απηύθυναν χαιρετισμό ο πρόεδρος του ΔΣ του ΕΙΑΣ, καθηγητής Μιλτιάδης Νεκτάριος, η γενική διευθύντρια της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος & αντιπρόεδρος του ΔΣ του ΕΙΑΣ Μαργαρίτα Αντωνάκη, ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου ΑθηνώνΓιάννης Χατζηθεοδοσίου, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εκπροσώπων και Στελεχών Ασφαλιστικών ΕταιριώνΕρρίκος Μοάτσος και ο πρόεδρος της Ένωσης Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών Ελλάδος και μέλος του ΔΣ του ΕΙΑΣ Δημήτρης Γαβαλάκης.
Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών
Όλοι οι ομιλητές αναφέρθηκαν στη νέα εποχή που διαμορφώνεται και για την ανάγκη που έχει η ασφαλιστική αγορά για καταρτισμένα στελέχη, τονίζοντας ότι ασφαλιστική αγορά χωρίς θεσμική εκπαίδευση δεν μπορεί να υπάρξει. Εξέφρασαν επίσης τη στήριξή τους στον θεσμό της εκπαίδευσης και στους νέους σχεδιασμούς που ήδη υλοποιεί με μεγάλη επιτυχία το ΕΙΑΣ στο πλαίσιο της σημαντικής αναβάθμισης των προγραμμάτων του, τονίζοντας ότι στον τομέα της εκπαίδευσης το ΕΙΑΣ μπορεί να συμβάλει σημαντικά, στηρίζοντας την ανάπτυξη της ιδιωτικής ασφάλισης με πιστοποιημένες διαδικασίες.
Δημήτρης Γαβαλάκης, Πρόεδρος της ΕΑΔΕ και μέλος του ΔΣ του ΕΙΑΣ
Ο κ. Γ. Παπακωνσταντίνου τόνισε στην ομιλία του ότι το ΕΙΑΣ είχε μια εξαιρετικά επιτυχημένη χρονιά που έκλεισε με θετικό πρόσημο, καθώς και ότι το Ινστιτούτο, λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες τάσεις και τα νέα δεδομένα της ασφαλιστικής αγοράς, είναι σε μια συνεχή διαδικασία αναβάθμισης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του και συνεργασιών.
Ερρίκος Μοάτσος, Πρόεδρος του ΣΕΣΑΕ
Ενημέρωσε ότι το νέο 10μηνο (250 ωρών) εκπαιδευτικό πρόγραμμα του ΕΙΑΣ Executive Development in Insurance (EDI) 2016 ξεκινά στις 15/2 με τις αιτήσεις συμμετοχής να ξεπερνούν κάθε προηγούμενο, ενώ για τις αρχές Μαρτίου 2016 έxει προγραμματισθεί να ξεκινήσει ο δεύτερος κύκλος του 18μηνου μεταπτυχιακού προγράμματος Master in Insurance Risk Management σε συνεργασία του ΕΙΑΣ με το ALBAGraduateBusinessSchool.
Αλέξανδρος Παπαλεξανδρής, Επίκουρος Καθηγητής του ΟΠΑ
Τον Απρίλιο θα υλοποιηθεί ο δεύτερος κύκλος Mini MBA σε συνεργασία με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, με το οποίο θα διευρυνθεί η συνεργασία, όπως και με άλλα εκπαιδευτικά προγράμματα. Θα συνεχισθεί επίσης το 2016 και θα διευρυνθεί η συνεργασία του ΕΙΑΣ με την DeloitteAcademy.
Γιάννης Φίλος, Αν. Καθηγητής Ελεγκτικής Διεθνών Προτύπων και Αντιπρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου
Τέλος, ο κ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε για πρώτη φορά στη νέα πρωτοβουλία του ΕΙΑΣ για τα EIAS Certified Specialist non-life & life courses, που θα ανακοινωθεί σύντομα, και επισήμανε ότι η πιστοποίηση και η επανεκπαίδευση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών κατέχουν ξεχωριστό κομμάτι στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες του ΕΙΑΣ.
Γ. Φίλος και Β. Δήμου
Ο ίδιος τόνισε για άλλη μια φορά ότι ο στόχος του ΕΙΑΣ είναι να αποτελεί το κορυφαίο στην Ελλάδα εκπαιδευτικό και επιμορφωτικό οργανισμό στο τομέα των ασφαλιστικών σπουδών και πρακτικής, καθώς και στον τομέα ανάδειξης στελεχών ικανών να υπηρετήσουν αποτελεσματικά τις σύγχρονες ασφαλιστικές επιχειρήσεις.
Γ. Φίλος, Β. Δήμου και Γ. Παπακωσταντίνου
Στη συνέχεια της εκδήλωσης έγινε η απονομή των πτυχίων στους αποφοιτήσαντες με επιτυχία σπουδαστές στο Πρόγραμμα Πιστοποίησης Εσωτερικών Ελεγκτών Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων, σε συνεργασία του ΕΙΑΣ με το Πάντειο Πανεπιστήμιο. Χαιρετισμό απηύθυνε ο αν. καθηγητής ελεγκτικής διεθνών προτύπων και αντιπρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου Γιάννης Φίλος, ο οποίος απένειμε μαζί με τον κ. Παπακωνσταντίνου τα πτυχία, αφού πρώτα βράβευσαν με 15 ώρες δωρεάν εκπαίδευση στο ΕΙΑΣ την πρωτεύσασα Βαρβάρα Δήμου (Εθνική Ασφαλιστική).
Α. Παπαλεξανδρής, Α. Μπουλούγαρη και Γ. Παπακωσταντίνου
Ακολούθησε η απονομή των πτυχίων στους αποφοιτήσαντες με επιτυχία σπουδαστές του προγράμματος MiniMBA, σε συνεργασία του ΕΙΑΣ με το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Χαιρετισμό απηύθυνε ο επίκουρος καθηγητής του ΟΠΑ Αλέξανδρος Παπαλεξανδρής, ο οποίος απένειμε μαζί με τον κ. Παπακωνσταντίνου τα πτυχία, και βράβευσαν με 15 ώρες δωρεάν εκπαίδευση στο ΕΙΑΣ την πρωτεύσασα Άννα Μπουλούγαρη (Interamerican).
Interamerican: Α. Σκορδαλάκης, Δ. Καρδάση, Κ. Ξένος και Γ. Γάκης
Στη συνέχεια της εκδήλωσης παρουσιάστηκαν τα συμπεράσματα των δύο καλύτερων πτυχιακών εργασιών που ξεχώρισαν στο ετήσιο πρόγραμμα EDI 2015 του ΕΙΑΣ. Υπεύθυνη εκ μέρους του ινστιτούτου για την πτυχιακή εργασία καθώς και για την τελική αξιολόγησή της ήταν η Μελίνα Τσικογιαννοπούλου, σύμβουλος Εκπαίδευσης.
Από την interasco: Γ. Κυρίτσης, Μ. Νταγαδάκη και Θ. Ζαχαρόπουλος
Το θέμα της πτυχιακής ήταν: «Η συμπεριφορά του Καταναλωτή Ασφαλιστικών Προϊόντων και οι Στρατηγικές των Ασφαλιστικών Εταιριών σε περίοδο Οικονομικής Ύφεσης». Η έρευνα διεξήχθη κυρίως ηλεκτρονικά, με πλατφόρμες όπως Userzoom Google Docs, SurveyMonkey κ.ά. Το δείγμα ήταν εξαιρετικά σημαντικό και με μεγάλη διασπορά, αφού απαντήθηκαν 1.829 ερωτηματολόγια (835 καταναλωτές, 505 υπάλληλοι και Στελέχη εταιριών και 489 ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές).
Σ. Βορίλα, Μ. Νταγαδάκη και Μ. Τσικογιαννοπούλου
Μερικά σημαντικά συμπεράσματα ήταν τα εξής:
Π. Ταρσινός και Μ. Τσικογιαννοπούλου
Παρότι στις μέρες μας οι καταναλωτές έχουν πολλές επιλογές, για την αγορά ασφαλιστικών προϊόντων, κατά 69% επιλέγουν να αγοράσουν από ασφαλιστικό Διαμεσολαβητή. Ενημερώνονται σε πολύ μεγάλο ποσοστό από το Ιnternet, αλλά αγορές κάνει μόνο το 19% αυτών διαδικτυακά. Από προσφορές (π.χ. συνεργασία εφημερίδων με ασφαλιστικές εταιρίες) αγοράζει μόνο το 4% και τέλος από τράπεζες ή οπουδήποτε αλλού ένα 8%.
Όλες οι απόψεις συγκλίνουν ξεκάθαρα στο ότι με την οικονομική ύφεση των τελευταίων χρόνων, αλλά και τα ανυπέρβλητα προβλήματα της κοινωνικής Ασφάλισης, έχει αυξηθεί το ενδιαφέρον για ασφάλιση ζωής, σύνταξης και υγείας. Πιο συγκεκριμένα, το 78% των καταναλωτών απάντησε ΝΑΙ, όπως επίσης το 80% των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών αλλά και το 66% των στελεχών ασφαλιστικών εταιριών.
Όλοι συμφωνούν και στους τρόπους που μπορεί μια ασφαλιστική εταιρία, εν μέσω κρίσης, να κερδίσει περισσότερο την εμπιστοσύνη των καταναλωτών. Με πρώτη επιλογή την «Καλύτερη εξυπηρέτηση / άμεση αποζημίωση» (42%), δεύτερη τη «Μείωση των τιμολογίων της / προϊόντα χαμηλότερου κόστους» (31%), τρίτη την «Ανάπτυξη δικτύου πωλήσεων / καλύτερη επιλογή συνεργατών» (17%) και μη θεωρώντας τόσο σημαντική την «Επικοινωνία / Διαφήμιση προϊόντων» (10%).
Οι κυριότερες προτάσεις που παρουσιάστηκαν από τους σπουδαστές, σχετικά με την ασφαλιστική αγορά:
διαρκής εκπαίδευση και άριστη κατάρτιση των ασφαλιστικών διαμεσολαβητών
μεγαλύτερη προσέγγιση μέσω cyber insurance
ολοκληρωμένη ενημέρωση – πληροφόρηση των καταναλωτών, π.χ. με ανάπτυξη έξυπνων ιστοσελίδων
νέος τρόπος επίτευξης συνεργασίας ασφαλιστικών εταιριών – κράτους στον κλάδο ζωής
συνεχής εξέλιξη στην ποιότητα των διαδικασιών και ιδιαίτερα στα σημεία επαφής με τον πελάτη
έρευνα – αξιολόγηση της ικανοποίησης των καταναλωτών
και τέλος, ασφαλιστικά προϊόντα με βάση τις ανάγκες του καταναλωτή (ποιότητα, οικονομία), αλλά και επανασχεδιασμό της προϊοντικής προσφοράς με ενσωμάτωση χαρακτηριστικών που ενισχύουν την πραγματική αξία.
Η εκδήλωση συνεχίστηκε με τη βράβευση των τριών πρώτων στην τελική βαθμολογία (από τις γραπτές εξετάσεις και τις πτυχιακές εργασίες) του ετήσιου προγράμματος του ΕΙΑΣ Executive Development in Insurance (EDI) 2015. Αριστεύσασα ήταν η Μαρία Νταγαδάκη (Interasco), η οποία έλαβε το χρηματικό έπαθλο που προσφέρει εδώ και πολλά χρόνια στον πρώτο ο γνωστός δημοσιογράφος & σύμβουλος έκδοσης του μηνιαίου περιοδικού «Ιδιωτική Ασφάλιση» Παναγιώτης Δρακάτος. Το βραβείο απένειμε η Πέπη Μοίραλη, αρχισυντάκτρια του περιοδικού «Ιδιωτική Ασφάλιση». Ακολούθως, ο γενικός διευθυντής του ΕΙΑΣ Γ. Παπακωνσταντίνου βράβευσε τον δεύτερο Παναγιώτη Ταρσινό (AXA) και τον τρίτο Σωτήρη Χαρίτο (CreditAgricoleLife) του EDI 2015, προσφέροντας από ένα tablet στον καθένα.
Μετά τις βραβεύσεις έγινε η απονομή των πτυχίων στους υπόλοιπους αποφοιτήσαντες με επιτυχία σπουδαστές του EDI 2015. Την απονομή των πτυχίων στους σπουδαστές την έκαναν οι κ.κ. Μ. Νεκτάριος (ΕΙΑΣ), Ε. Μοάτσος (AXA), R. Sutton (Credit Agricole), Π. Κασκαρέλης (Υδρόγειος), Α. Ευτυχίδης (Allianz), Θ. Ζαχαρόπουλος (Interasco), Δ. Καρδάση (Interamerican), Α. Μπεφών (AIG), Α. Μουτάφη (Groupama), Μ. Σιατούνης (AON Greece), Δ. Γαβαλάκης (ΕΑΔΕ) και Ι. Παπακωνσταντίνου (ΕΙΑΣ).
Την ετήσια γιορτή του ΕΙΑΣ τη στήριξαν χορηγικά οι ασφαλιστικές εταιρίες Αδαμαντιάδης-Κανελλόπουλος, Allianz, Εθνική Ασφαλιστική, AXA, Interamerican, Interasco, Υδρόγειος.
Οι αναλυτικές λίστες αποφοίτων των 3 εκπαιδευτικών προγραμμάτων του ΕΙΑΣ
EXECUTIVEDEVELOPMENT ΙΝ INSURANCE (EDI) 2015 – Ανάπτυξη Στελεχών Ασφαλιστικών Επιχειρήσεων
Μαρία Νταγαδάκη (INTERASCO)
Παναγιώτης Ταρσινός (AXA ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ)
Σωτήρης Χαρίτος (CREDIT AGRICOLE LIFE)
—
Κατερίνα Ακριβοπούλου (ALLIANZ ΕΛΛΑΣ)
Αλέξανδρος Ανδρούσος (INTERNATIONAL LIFE)
Αριστείδης Ατσαλάκης (A.T.S. INSURANCE AGENTS)
Δημήτρης Βαρβεράκης (Ασφ. Γρ. ΠΑΝ. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΥ)
Γεωργία Βαρελά (AIG ΕΛΛΑΣ)
Σοφία Βορίλα (ΥΔΡΟΓΕΙΟΣ)
Γιώργος Γάκης (INTERAMERICAN)
Ειρήνη Γκιώνη (ALLIANZ ΕΛΛΑΣ)
Δέσποινα Γκόντα (Γρ. Πωλήσεων Μ. ΑΔΑΜΑΚΗ)
Νικόλαος Δριβάκος (ΕΘΝΙΚΗ)
Κωνσταντίνα Εμμανουηλίδου (AON GREECE)
Κατερίνα Ζαράντ (AON GREECE)
Αγγελική Καναβού (AON GREECE)
Θεοδώρα Κανδρέλη (INTERNATIONAL LIFE)
18. Μαρία Καψοκαβάδη (PRIME INSURANCE COMPANY)
Ιωάννης Κερασοβίτης (AIG ΕΛΛΑΣ)
Παναγιώτα Κόικα (Ε.Α.Ε.Ε.)
Γιώργος Κυρίτσης (INTERASCO)
Ιωάννης Μακρυνικόλας (ΓΕΝΙΚΗ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ)
23. Καλλιόπη Μπεκερτζή (ΕΘΝΙΚΗ)
Διευρύνεται η διείσδυση των γυναικών στις ανώτατες βαθμίδες διοίκησης των εταιρειών με περίπου 8 στις 10 επιχειρήσεις με επικεφαλής γυναίκες να εμφανίζουν αυξημένα κέρδη το 2014. Σύμφωνα με την Icap, σήμερα 5.050 εταιρείες έχουν στο τιμόνι τους γυναίκες (ποσοστό 21% επί συνόλου 24.000 εταιρειών που δημοσίευσαν ισολογισμό), μερίδιο αυξημένο σε σχέση με πέρσι (19,6% του συνόλου).
Ισχυρό χαρακτηριστικό της γυναικείας παρουσίας στο τιμόνι των επιχειρήσεων είναι ότι αυτή εντοπίζεται κυρίως σε εταιρείες μικρότερου μεγέθους. Έτσι, συναντάμε γυναίκες στην κορυφή στο 23% του συνόλου των πολύ μικρών εταιρειών (με κύκλο εργασιών <2 εκατ.), 16% στις μικρές (2 εκατ. – 10 εκατ.), 13% στις μεσαίες (10 εκατ. – 50 εκατ.), ενώ το ποσοστό μειώνεται στο 8% στις μεγάλες (>50 εκατ.).
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής παρουσιάζουν συνολικά πολύ καλύτερα αποτελέσματα κερδοφορίας το 2014, σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, το 2014 εμφάνισαν εντυπωσιακή αύξηση (83%) καθαρών κερδών, όταν το σύνολο των εταιρειών παρουσίασε και πάλι ζημίες. Επίσης, πέτυχαν ένα περιθώριο κέρδους EBITDA 9,4%, έναντι αντίστοιχου δείκτη 7,4% του συνόλου των εταιρειών. Οι υψηλές επιδόσεις σε επίπεδο κερδοφορίας επιβεβαιώνονται και σε άλλη έκδοση της Icap, με τις 500 πιο κερδοφόρες εταιρείες του 2014: από τις 500 εταιρείες το 7,2% διοικείται από γυναίκες, οι οποίες μάλιστα πέτυχαν περιθώριο EBITDA 14,2% έναντι 13% του συνόλου.
Όπως έδειξε επιπλέον η έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις 705 μεγαλύτερες εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής, αυτές είναι υψηλού μορφωτικού επιπέδου, αφού σχεδόν το 51% κατέχει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ πάνω από το 1/3 διαθέτει και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών. Δείχνουν επιμονή, αντοχές και αποτελεσματικότητα, διατηρώντας για πολλά χρόνια τη θέση του επικεφαλής. Είναι χαρακτηριστικό ότι περισσότερο από το 70% του δείγματος της έρευνας βρίσκεται στη θέση του επικεφαλής πάνω από 10 χρόνια. Μάλιστα, σχεδόν 7 στις 10 γυναίκες επικεφαλής συνδέονται και μετοχικά με την εταιρεία τους.
Επιπλέον, οι γυναίκες επικεφαλής εργάζονται σκληρά, δεδομένου ότι το 59% εξ αυτών εργάζονται πάνω από 50 ώρες την εβδομάδα, ενώ παράλληλα έχουν αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις, αφού σχεδόν το 80% αυτών έχουν παιδιά. Είναι πολύ ικανοποιημένες από όσα έχουν πετύχει (93%), ενώ σχεδόν το σύνολό τους θέτει τη σταδιοδρομία τους πολύ υψηλά στις προτεραιότητές τους. Είναι επίσης φιλόδοξες και με αυτοπεποίθηση, αφού 6 στις 10 γυναίκες στελέχη δήλωσαν ότι σε 5 χρόνια θα έχουν αναπτυχθεί επαγγελματικά ακόμα περισσότερο.
Παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία, οι γυναίκες επικεφαλής διατηρούν τους υψηλούς στόχους τους για αύξηση των πωλήσεων της εταιρείας τους το 2015 (σε ποσοστό 51%). Μεγαλύτερη αισιοδοξία διαγράφεται για το έτος 2016, καθώς οι 2 στις 3 (67%) γυναίκες επικεφαλής προβλέπουν επίσης αύξηση των συνολικών τους πωλήσεων.
Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν τις δυνατότητες των γυναικών και συνεπώς τόσο η Πολιτεία όσο και οι επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιήσουν περισσότερο αυτό το πολύτιμο κεφάλαιο.
Διευρύνεται η διείσδυση των γυναικών στις ανώτατες βαθμίδες διοίκησης των εταιρειών με περίπου 8 στις 10 επιχειρήσεις με επικεφαλής γυναίκες να εμφανίζουν αυξημένα κέρδη το 2014. Σύμφωνα με την Icap, σήμερα 5.050 εταιρείες έχουν στο τιμόνι τους γυναίκες (ποσοστό 21% επί συνόλου 24.000 εταιρειών που δημοσίευσαν ισολογισμό), μερίδιο αυξημένο σε σχέση με πέρσι (19,6% του συνόλου).
Ισχυρό χαρακτηριστικό της γυναικείας παρουσίας στο τιμόνι των επιχειρήσεων είναι ότι αυτή εντοπίζεται κυρίως σε εταιρείες μικρότερου μεγέθους. Έτσι, συναντάμε γυναίκες στην κορυφή στο 23% του συνόλου των πολύ μικρών εταιρειών (με κύκλο εργασιών <2 εκατ.), 16% στις μικρές (2 εκατ. – 10 εκατ.), 13% στις μεσαίες (10 εκατ. – 50 εκατ.), ενώ το ποσοστό μειώνεται στο 8% στις μεγάλες (>50 εκατ.).
Αξιοσημείωτο είναι ότι οι εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής παρουσιάζουν συνολικά πολύ καλύτερα αποτελέσματα κερδοφορίας το 2014, σε σύγκριση με το σύνολο των επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, το 2014 εμφάνισαν εντυπωσιακή αύξηση (83%) καθαρών κερδών, όταν το σύνολο των εταιρειών παρουσίασε και πάλι ζημίες. Επίσης, πέτυχαν ένα περιθώριο κέρδους EBITDA 9,4%, έναντι αντίστοιχου δείκτη 7,4% του συνόλου των εταιρειών. Οι υψηλές επιδόσεις σε επίπεδο κερδοφορίας επιβεβαιώνονται και σε άλλη έκδοση της Icap, με τις 500 πιο κερδοφόρες εταιρείες του 2014: από τις 500 εταιρείες το 7,2% διοικείται από γυναίκες, οι οποίες μάλιστα πέτυχαν περιθώριο EBITDA 14,2% έναντι 13% του συνόλου.
Όπως έδειξε επιπλέον η έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις 705 μεγαλύτερες εταιρείες με γυναίκες επικεφαλής, αυτές είναι υψηλού μορφωτικού επιπέδου, αφού σχεδόν το 51% κατέχει πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ πάνω από το 1/3 διαθέτει και μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών. Δείχνουν επιμονή, αντοχές και αποτελεσματικότητα, διατηρώντας για πολλά χρόνια τη θέση του επικεφαλής. Είναι χαρακτηριστικό ότι περισσότερο από το 70% του δείγματος της έρευνας βρίσκεται στη θέση του επικεφαλής πάνω από 10 χρόνια. Μάλιστα, σχεδόν 7 στις 10 γυναίκες επικεφαλής συνδέονται και μετοχικά με την εταιρεία τους.
Επιπλέον, οι γυναίκες επικεφαλής εργάζονται σκληρά, δεδομένου ότι το 59% εξ αυτών εργάζονται πάνω από 50 ώρες την εβδομάδα, ενώ παράλληλα έχουν αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις, αφού σχεδόν το 80% αυτών έχουν παιδιά. Είναι πολύ ικανοποιημένες από όσα έχουν πετύχει (93%), ενώ σχεδόν το σύνολό τους θέτει τη σταδιοδρομία τους πολύ υψηλά στις προτεραιότητές τους. Είναι επίσης φιλόδοξες και με αυτοπεποίθηση, αφού 6 στις 10 γυναίκες στελέχη δήλωσαν ότι σε 5 χρόνια θα έχουν αναπτυχθεί επαγγελματικά ακόμα περισσότερο.
Παρά την αρνητική οικονομική συγκυρία, οι γυναίκες επικεφαλής διατηρούν τους υψηλούς στόχους τους για αύξηση των πωλήσεων της εταιρείας τους το 2015 (σε ποσοστό 51%). Μεγαλύτερη αισιοδοξία διαγράφεται για το έτος 2016, καθώς οι 2 στις 3 (67%) γυναίκες επικεφαλής προβλέπουν επίσης αύξηση των συνολικών τους πωλήσεων.
Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν τις δυνατότητες των γυναικών και συνεπώς τόσο η Πολιτεία όσο και οι επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιήσουν περισσότερο αυτό το πολύτιμο κεφάλαιο.
Του Αθανάσιου Βοζίκη, επίκουρου καθηγητή οικονομικών της υγείας και πρώην προέδρου της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης
Η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης, που συστάθηκε το 2013 και στελεχώθηκε τον Μάρτιο του 2014, δυόμισι χρόνια μετά συναντά ακόμα αντιστάσεις στην πλήρη ενεργοποίηση και λειτουργία της. Στόχος της «να διαπραγματεύεται με όλους τους συμβαλλόμενους παρόχους τις αμοιβές τους, τους όρους των συμβάσεων του Οργανισμού, τις τιμές των ιατροτεχνολογικών υλικών και φαρμάκων, καθώς και να εισηγείται στο Δ.Σ. του ΕΟΠΥΥ τη διατήρηση ή την τροποποίηση όλων των ανωτέρω».
Η ετήσια θητεία των μελών της αρχικής συγκρότησής της έχει λήξει από τον Ιούνιο του 2015, χωρίς μέχρι σήμερα να οριστούν νέα μέλη. Μέσα στο σχετικά περιορισμένο διάστημα των 9 περίπου μηνών πραγματικής λειτουργίας της, η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης (επιτέλεσε σημαντικό έργο στο πεδίο της διαπραγμάτευσης με τους συμβαλλομένους παρόχους του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., διαπραγματευόμενη δεκαεννέα (-19-) διαφορετικές συμβάσεις, από τις οποίες ολοκλήρωσε, απέστειλε και εισηγήθηκε στο Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. έξι (-6-). Για την υλοποίηση των παραπάνω, οι υπο-Επιτροπές της πραγματοποίησαν πάνω από εξήντα (-60-) συνεδριάσεις/συναντήσεις των μελών τους με εκπροσώπους των παρόχων-προμηθευτών υγείας και πάνω από εκατό (-100-) αν συμπεριληφθούν και οι άτυπες συναντήσεις.
Συγχρόνως, πραγματοποίησε συναντήσεις και επαφές με την NICE Intl. για την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, συμμετείχε και συνέβαλε με παρεμβάσεις και προτάσεις σε δράσεις του Υπουργείου Υγείας, ενώ προσκλήθηκε και παρουσίασε σε διάφορα fora και συνέδρια το έργο της. Τέλος, (σε συνεργασία με τη Δ/νση Πληροφορικής του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.) υλοποίησε το έργο της ανάπτυξης του Πληροφοριακού Συστήματος της Επιτροπής και (εν μέρει) το έργο της ανάπτυξης του ιστοχώρου της Επιτροπής.
Παρ’ όλα αυτά, η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης (και ειδικότερα στο σκέλος της διαπραγμάτευσης με τους φορείς φαρμακευτικών και άλλων προϊόντων ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού) δεν στηρίχθηκε κατά τη διάρκεια της θητείας της, ούτε από το Υπουργείο Υγείας, αλλά ούτε από τη Διοίκηση του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Η απουσία της (υπο)στήριξης πολιτικά, νομοθετικά, οργανωτικά, οικονομικά και ηθικά, στέρησε από τον τομέα της υγείας πολύτιμους οικονομικούς πόρους, αλλά και την πρόσβαση των ασθενών σε αναγκαία φάρμακα. Εκτιμάται ότι μόνο από τη διαπραγμάτευση των τιμών αποζημίωσης νέων φαρμακευτικών σκευασμάτων και ιδιαίτερα από τα Φάρμακα Υψηλού Κόστους θα μπορούσαν να εξοικονομηθούν σημαντικές εκπτώσεις και να επιτευχθεί αξιόλογη μείωση της φαρμακευτικής δαπάνης, ενώ παράλληλα θα επιτάχυναν εντυπωσιακά το χρόνο εισόδου-κυκλοφορίας τους στην ελληνική αγορά, επ’ ωφελεία του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., του Συστήματος Υγείας γενικότερα, αλλά κυρίως των ασθενών.
Προκειμένου λοιπόν η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης να λειτουργήσει αποτελεσματικά και αποδοτικά, θα πρέπει να πραγματοποιηθούν οι παρακάτω παρεμβάσεις σε διάφορα επίπεδα:
1. Λήψη Πολιτικής Απόφασης για τη μετεξέλιξη της Επιτροπής σε γνωμοδοτικό όργανο με αυξημένες αρμοδιότητες, δηλαδή:
• υποχρέωση του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. για την επικύρωση των εισηγήσεων της Επιτροπής (σε αντίθετη περίπτωση, δυνατότητα αναπομπής της εισήγησης μόνο με συγκεκριμένη και ειδική αιτιολόγηση)
• προϋπόθεση ένταξης φαρμακευτικού σκευάσματος στη (κάθε φορά οριζόμενη) θετική λίστα, αλλά και ορισμού τιμής αποζημίωσης (ασφαλιστική τιμή), να αποτελεί η προηγούμενη προσέλευση για διαπραγμάτευση με την Επιτροπή και η επίτευξη συμφωνίας σχετικά με τον καθορισμό εκπτώσεων (επί τη βάσει όγκου-τιμής κλπ. μορφών συμφωνιών)
• ολοκλήρωση του Κανονισμού Λειτουργίας της Επιτροπής, ο οποίος θα προβλέπει ειδικότερα και αναλυτικά όλα τα θέματα που πρέπει να ρυθμιστούν και ο οποίος να λάβει την αυξημένη νομιμοποίηση με τη μορφή Νόμου (ως Παράρτημα της νέας νομοθετικής ρύθμισης)
• σαφής αναφορά και καθορισμός της θέσης και των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης στην Εθνική Πολιτική για το Φάρμακο και συγχρόνως
• ανάληψη καθοριστικών αρμοδιοτήτων του Ε.Ο.Π.Υ.Υ (μέσω της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης) στη διαδικασία Αξιολόγησης της Ιατρικής Τεχνολογίας (HTA) στην Ελλάδα (ο Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δεν θα πρέπει να υποβαθμίζεται ως απλά το «πορτοφόλι» του Υπουργείου Υγείας, αλλά θα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες και ουσιαστικές παρεμβάσεις, όπως αντίστοιχοι οργανισμοί στην Ευρώπη).
2. Σαφής αναφορά στη νέα νομοθετική ρύθμιση, στην υποχρέωση των Μελών της Επιτροπής, αναφορικά με τους όρους εμπιστευτικότητας τόσο αναφορικά σε σχέση με τους παρόχους όσο και με τους Φορείς-Οργανισμούς παροχής στοιχείων. […]
4. Υποχρέωση των Δ/νσεων και εποπτευόμενων φορέων του Υ.Υ. αλλά και των φορέων άλλων Υπουργείων (π.χ. ΗΔΙΚΑ) στην άμεση παροχή πληροφοριών και στοιχείων. […]
6. Σαφής πρόβλεψη ότι τα Μέλη της Επιτροπής δεν υπέχουν προσωπικώς αστική ευθύνη έναντι οποιουδήποτε για πράξεις ή παραλείψεις τους κατά την άσκηση των προβλεπόμενων από την κείμενη νομοθεσία καθηκόντων και αρμοδιοτήτων τους, εκτός εάν ενήργησαν με δόλο.
7. Σύσταση ομάδας 12-14 ατόμων-εμπειρογνωμόνων υποστήριξης της Επιτροπής (πλήρους απασχόλησης, άμεσα και αποκλειστικά υπαγόμενη στον Πρόεδρο της Επιτροπής) με προτεινόμενη-ενδεικτική κατανομή ως προς την ειδικότητά τους: 4-6 Οικονομολόγοι Υγείας, 2-3 Επιδημιολόγοι-Στατιστικοί Υγείας, 3-4 Φαρμακοποιοί, 1 Πληροφορικός Υγείας (το προσωπικό μπορεί να αναζητηθεί είτε μέσω της απόσπασής τους από άλλες υπηρεσίες του Δημοσίου, είτε μέσω της ένταξής της σε κοινοτικά προγράμματα, είτε μέσω ανάθεσης αντίστοιχου έργου σε Ακαδημαϊκά Ιδρύματα και Ερευνητικούς Φορείς). Η ομάδα αυτή μπορεί να αποτελέσει και τον πυρήνα της υλοποίησης της Αξιολόγησης της Ιατρικής Τεχνολογίας (HTA) στην Ελλάδα.
8. Να καθοριστεί αυξημένος προϋπολογισμός της Επιτροπής και να διευρυνθούν οι κωδικοί καταχώρησης των σχετικών δαπανών. Ο προϋπολογισμός της Επιτροπής μπορεί να καλύπτεται απευθείας από τον αντίστοιχο του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ή του Υ.Υ.
9. Πλήρης και επαρκής γραμματειακή υποστήριξη της λειτουργίας της Επιτροπής και των υπο-Επιτροπών της, και στέγαση σε κατάλληλο χώρο σε κτιριακές εγκαταστάσεις του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.
Να τονιστεί ότι, για όλα τα παραπάνω, έχουν διατυπωθεί προφορικά και γραπτά προτάσεις και έχει παραδοθεί συγκεκριμένη και αναλυτική πρόταση νομοθετικών παρεμβάσεων (οι οποίες μετεξελίσσουν την Επιτροπή Διαπραγμάτευσης σε ένα αποτελεσματικό και αποδοτικό εργαλείο άσκησης πολιτικής στο χώρο της Υγείας), κατ’ επανάληψη και σε όλους τους Υπουργούς, οι οποίοι θήτευσαν στο Υπουργείο Υγείας από τη πρώτη θητεία της Επιτροπής μέχρι και σήμερα.
Αν και η προσωπική μου εκτίμηση είναι ότι μάλλον ελάχιστοι στο υπουργείο και τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. είχαν και έχουν, ακόμα και σήμερα, πλήρη γνώση του εύρους των αρμοδιοτήτων της Επιτροπής, του τεράστιου όγκου πληροφορίας και γνώσης που θα πρέπει να δημιουργήσει και διαχειριστεί, και κατ’ επέκταση της υποστήριξης που θα έπρεπε να της παρασχεθεί. Και όσοι είχαν γνώση, μάλλον δεν ήταν διατεθειμένοι να εκχωρήσουν στην Επιτροπή το μερίδιο της εξουσίας στη λήψη αποφάσεων, το οποίο και ήθελαν να κρατήσουν για τους ίδιους.
Για να παρέχουμε την καλύτερη εμπειρία, χρησιμοποιούμε cookies. Η συγκατάθεσή σας στη χρήση τους θα μας επιτρέψει να γνωρίσουμε καλύτερα τη συμπεριφορά πλοήγησης των επιεσκεπτών μας. Η μη συγκατάθεση μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ορισμένες λειτουργίες και δυνατότητες.
Λειτουργικά
Πάντα ενεργό
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απολύτως απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της δυνατότητας χρήσης συγκεκριμένης υπηρεσίας που ζητείται ρητά από τον συνδρομητή ή τον χρήστη ή με αποκλειστικό σκοπό τη μετάδοση επικοινωνίας μέσω δικτύου ηλεκτρονικών επικοινωνιών.
Προτιμήσεις
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση είναι απαραίτητη για τον νόμιμο σκοπό της αποθήκευσης προτιμήσεων που δεν ζητούνται από τον συνδρομητή ή τον χρήστη.
Στατιστικά
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για στατιστικούς σκοπούς.Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση που χρησιμοποιείται αποκλειστικά για ανώνυμους στατιστικούς σκοπούς. Χωρίς κλήτευση, η εθελοντική συμμόρφωση εκ μέρους του Παρόχου Υπηρεσιών Διαδικτύου ή πρόσθετες καταγραφές από τρίτο μέρος, οι πληροφορίες που αποθηκεύονται ή ανακτώνται για το σκοπό αυτό από μόνες τους δεν μπορούν συνήθως να χρησιμοποιηθούν για την αναγνώρισή σας.
Εμπορικής Προώθησης
Η τεχνική αποθήκευση ή πρόσβαση απαιτείται για τη δημιουργία προφίλ χρηστών, για την αποστολή διαφημίσεων ή για την καταγραφή του χρήστη σε έναν ιστότοπο ή σε διάφορους ιστότοπους για παρόμοιους σκοπούς εμπορικής προώθησης.