Άρθρο του κ. Παναγιώτη Κούβαλη που δημοσιεύτηκε στο Broker’s Time 47*
Οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν πολλά να κερδίσουν από τις προσαρμογές αυτές, εφόσον ωστόσο καταφέρουν να τις αντιληφθούν, διότι η αγορά «τρέχει», μεταλλάσσεται συνεχώς και χρέος των στελεχών της είναι να αντιλαμβάνονται την επόμενη ημέρα και να ανταποκρίνονται άμεσα και αποτελεσματικά σε κάθε νέα συνθήκη. Οι τρέχουσες αλλά, φυσικά, και οι μελλοντικές τάσεις στην ασφάλιση των αυτοκινήτων αφορούν κυρίως δύο περιοχές:
Τα «αυτόνομα» οχήματα
Τα «αυτόνομα οχήματα» αποτελούν μια περιοχή στην οποία η τεχνολογία μπορεί να οδηγήσει σε περιορισμό της ασφάλισης με την παραδοσιακή έννοια, καθώς όχι μόνο θα αυξήσουν περαιτέρω την κινητικότητα του ανθρώπινου πληθυσμού, αλλά θα επιτρέψουν και την πιο αποτελεσματική διαχείριση της κυκλοφορίας και θα μειώσουν δραστικά τα τροχαία ατυχήματα, βελτιώνοντας αισθητά και τα οικονομικά αποτελέσματα των ασφαλιστικών εταιρειών.
Η άποψη ότι τα οχήματα αυτά θα μας απασχολήσουν μετά το 2020 αποτελεί ένα προφανές λάθος. Μια επίσκεψη σε σημεία πώλησης νέων οχημάτων θα επιβεβαιώσει και στον πιο δύσπιστο ότι όλο και περισσότερα συστήματα υποβοήθησης της οδήγησης είναι διαθέσιμα στα σύγχρονα οχήματα, είτε υποστηρίζοντας το παρκάρισμα και την οδήγηση είτε παρέχοντας στον οδηγό σειρά πληροφοριών με σκοπό την ασφαλή κυκλοφορία του οχήματος.
Τη χρήση της τηλεματικής
Η τηλεματική επιτρέπει μια πιο δυναμική και εξατομικευμένη προσέγγιση στην τιμολόγηση, καθώς οι πληροφορίες που συλλέγονται αφορούν τον συγκεκριμένο πελάτη και μόνο. Πρακτικά, η τηλεματική γεφυρώνει το κενό μεταξύ της παραδοσιακής και της εξατομικευμένης διαχείρισης του πελάτη.
Περισσότερες λύσεις τηλεματικής αναμένεται να εισέλθουν στην αγορά το 2017 όχι μόνο στη λογική του «πόσο οδηγεί», αλλά και του «πώς οδηγεί» ο πελάτης.
Πηγαίνοντας όμως ένα βήμα πιο πέρα από τις νέες τάσεις, το 2017 αποτελεί μια μεγάλη ευκαιρία για την περαιτέρω βελτιστοποίηση του μοντέλου τιμολόγησης στον κλάδο αυτοκινήτων μέσω:
- της ακόμη καλύτερης κατανόησης του ασφαλιζόμενου κινδύνου,
- της βελτίωσης της ποιότητας των πληροφοριών που συλλέγονται,
- του εκσυγχρονισμού της διαδικασίας underwriting με την ευρεία χρήση της τεχνολογίας,
- της περαιτέρω κατανόησης της σύνδεσης της τιμολογιακής πολιτικής με τις κεφαλαιακές ανάγκες στο πλαίσιο του Solvency II,
- της έμφασης στη δημιουργία μια «δίκαιης» τιμολόγησης για τον πελάτη, μακριά από τη λογική του «μέσου όρου» και των τιμολογίων της «μίας σελίδας Α4».
Όλα τα ανωτέρω, φυσικά, προϋποθέτουν την ξεκάθαρη στόχευση στις ανάγκες του πελάτη και στις υπηρεσίες εκείνες που δίνουν περαιτέρω αξία στο ασφαλιστικό προϊόν στον κλάδο αυτοκινήτων.
* Ο κ. Κούβαλης είναι Motor Underwriting Manager της Interamerican