back to top
12.4 C
Athens
Τρίτη 3 Δεκεμβρίου 2024

Καινοτομία και διαχείριση κινδύνων το στοίχημα για τις «τράπεζες του μέλλοντος»

Οι εξελίξεις στην τεχνολογία και τα δεδομένα, θα επιτρέψουν στις τράπεζες να προσφέρουν στους πελάτες τους υπερ-εξατομικευμένες και, σε μεγάλο βαθμό, αυτοματοποιημένες υπηρεσίες μέσα στην επόμενη δεκαετία, ξεπερνώντας την παραδοσιακή προσέγγιση που βασίζεται στα προϊόντα λιανικής. Όμως, ο βαθμός της εξέλιξης αυτού του μοντέλου της «τράπεζας του μέλλοντος» θα εξαρτηθεί από την ικανότητα των τραπεζών να βρουν τη σωστή ισορροπία μεταξύ καινοτομίας και διαχείρισης κινδύνων

Σύμφωνα με τη νέα μελέτη «Τραπεζική του Μέλλοντος, ο χρηματοπιστωτικός τομέας στην ψηφιακή εποχή» που εκπονήθηκε από τον ειδικό σε θέματα χρηματοοικονομικής τεχνολογίας Έλληνα Καθηγητή Μάρκο Ζαχαριάδη για λογαριασμό της HSBC, οι πελάτες θα αρχίσουν να αποκτούν πολύ μεγαλύτερο έλεγχο των προσωπικών τους δεδομένων μέσα από ψηφιακά προφίλ ταυτότητας.

- Advertisement -

Ταυτόχρονα οι τράπεζες θα επιδιώξουν να γίνουν «έμπιστοι ενδιάμεσοι» κατά τη δημιουργία, τη διαχείριση και τη διαφύλαξη αυτών των ψηφιακών προφίλ και κατά την πρόσβαση σε υπηρεσίες τρίτων, εκτός του χρηματοπιστωτικού τομέα, όπως οι υπηρεσίες κοινής ωφέλειας ή οι εταιρείες λιανεμπορίου. Κατακτώντας τα δεδομένα και τις νέες τεχνολογίες ανάλυσής τους, οι τράπεζες μπορούν να κατανοήσουν καλύτερα τις ανάγκες των πελατών τους, να καταλάβουν πώς μπορούν να τους βοηθήσουν- αλλά και να ξεκλειδώσουν νέες πηγές εσόδων. 

Μέσα σε μία δεκαετία, αυτό μπορεί να μειώσει σε μεγάλο βαθμό τα προβλήματα των πελατών που δημιουργούνται κατά τη χρήση τραπεζικών υπηρεσιών. Αντί κάθε κατηγορία προϊόντων (αποταμιευτικά, δανειακά ή επενδυτικά) να αξιολογείται ξεχωριστά, η βελτιστοποιημένη επιλογή θα γίνεται στο παρασκήνιο βάσει του προφίλ δεδομένων του πελάτη. Η ψηφιακή ενεργοποίηση φωνής θα γίνει πιθανότατα ο βασικός δίαυλος επικοινωνίας με τους πελάτες, μαζί με την επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality) και η επιλογή επικοινωνίας με εκπρόσωπο θα προσφέρεται για την επίλυση περίπλοκων προβλημάτων.

- Advertisement -

Ωστόσο, η διαχείριση των κινδύνων που συνδέονται με τη νέα ψηφιακή οικονομία, όπως η προστασία δεδομένων και η κυβερνοασφάλεια, θα είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη αυτού του μελλοντικού συστήματος και την οικοδόμηση εμπιστοσύνης με τους πελάτες. Για παράδειγμα, πρέπει να ληφθούν περαιτέρω μέτρα για την τυποποίηση των διαδικασιών που σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τον τρόπο που συλλέγονται, παρουσιάζονται και επεξηγούνται οι πληροφορίες στους καταναλωτές. Απαιτείται πολύ μεγαλύτερος διεθνής συντονισμός προκειμένου να αξιοποιηθούν πραγματικά οι νέες τεχνολογίες – οι οποίες δεν έχουν σύνορα – για την αποφυγή ρυθμιστικού αρμπιτράζ.

«Ο χρηματοπιστωτικός κλάδος ήταν πάντοτε πιο αργός στη διαδικασία της ψηφιοποίησης σε σχέση με άλλους τομείς της οικονομίας, αλλά σήμερα βιώνουμε μια πραγματική φάση αλλαγής και υπάρχει μεγάλος αριθμός σημαντικών ευκαιριών για την επιτυχία των τραπεζών την επόμενη δεκαετία. Αξιοποιώντας την τεχνολογία προκειμένου να οργανώσουν και να αναλύσουν καλύτερα τα δεδομένα καθώς και χρησιμοποιώντας τη θέση εμπιστοσύνης που διαθέτουν για να χτίσουν μια πιο στενή σχέση με τους καταναλωτές, οι τράπεζες θα μπορούσαν να επεκτείνουν το ρόλο τους προς ένα μοντέλο προσφοράς υπηρεσιών μέσω πλατφόρμας», τόνισε Μάρκος Ζαχαριάδης, Έλληνας καθηγητής Χρηματοοικονομικών Τεχνολογιών (FinTech) & Πληροφοριακών Συστημάτων στο Alliance Manchester Business School.

Ο Στέλιος Πιρπινιάς, Επικεφαλής του τομέα Retail Banking & Wealth Management και Marekting της HSBC Ελλάδας, τόνισε: «Η νέα αυτή μελέτη δείχνει ότι το μέλλον της τραπεζικής έχει τρεις βασικούς άξονες: την εξατομικευμένη εξυπηρέτηση των καταναλωτών, τη συνεχή εξέλιξη της τεχνολογίας και τη διαχείριση των κινδύνων που είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι με αυτή. Μπορεί, λοιπόν, η τράπεζα του μέλλοντος να είναι πολύ διαφορετική από αυτήν που γνωρίζουμε σήμερα αλλά ο βασικός άξονας της HSBC, που είναι η εστίαση στην ‘προσωπική οικονομία’ των ιδωτών πελατών μας, θα παραμείνει επίκαιρη και κατά την επόμενη δεκαετία.»

Η έκθεση μελετάει τρεις βασικές περιοχές και τις πιθανές εξελίξεις κατά την επόμενη δεκαετία:

Τεχνολογία & Ενεργοποίηση Δεδομένων 

  • Οι συνεργασίες μεταξύ εταιρειών χρηματοοικονομικής τεχνολογίας (FinTech) και τραπεζών πιθανότατα θα αυξηθούν θεαματικά 
  • Τα δεδομένα και οι τεχνολογίες ανάλυσης, όπως η Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence – AI) και η Μηχανική Μάθηση (Machine Learning – ML), θα καθορίσουν την τραπεζική και τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες του 21ου αιώνα
  • Η Τεχνολογία του Κατανεμημένου Καθολικού (Distributed Ledger Technology-DLT) μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο στη διανομή χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών μέσω πλατφόρμας διαμεσολάβησης.
  • Τιτλοποιημένα κρυπτονομίσματα (όπως τα stable-coins) ή τα ψηφιακά νομίσματα των κεντρικών τραπεζών (CBDCs) είναι πιθανό να γίνουν πιο διαδεδομένα 
  • Δεν θα υπάρξει μεγάλη διάδοση των κρυπτονομισμάτων τα οποία δεν είναι τιτλοποιημένα και δεν έχουν εκδότη.

Το πλεονέκτημα διαχείρισης κινδύνων

  • Στην ψηφιακή οικονομία, η διαχείριση και η προστασία της ιδιωτικότητας των δεδομένων θα είναι τα πιο σημαντικά στοιχεία για την οικοδόμηση μιας σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ τραπεζών και των πελατών τους
  • Πρέπει να ληφθούν περαιτέρω μέτρα για την τυποποίηση των διαδικασιών που σχετίζονται με την Τεχνητή Νοημοσύνη και τον τρόπο που συλλέγονται, παρουσιάζονται και επεξηγούνται οι πληροφορίες στους καταναλωτές 
  • Οι επενδύσεις στην τεχνολογία που εστιάζει στην κανονιστική συμμόρφωση (RegTech) θα αυξηθούν, διευκολύνοντας διάφορες διαδικασίες 
  • Η κυβερνοασφάλεια θα αποτελέσει μια ολοένα και σημαντικότερη προτεραιότητα για τα Διοικητικά Συμβούλια και τομέας εστίασης των επενδύσεων των τραπεζών
  • Ο κανονισμοί θα συνεχίσουν να αυξάνονται και ολοένα και περισσότεροι μη παραδοσιακοί παίκτες του χρηματοπιστωτικού τομέα θα εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής τους με την πάροδο του χρόνου
  • Είναι απίθανο οι κανονισμοί να μην έχουν πια σύνορα οπότε θα υπάρχει πάντοτε ανάγκη κατανόησής τους τόσο σε τοπικό, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η επανάσταση στη συμπεριφορά των καταναλωτών 

  • Ούτε τα μετρητά ούτε το πλαστικό χρήμα θα εξαφανιστούν κατά την επόμενη δεκαετία καθώς οι καταναλωτές πρέπει πρώτα να τεστάρουν, να υιοθετήσουν και να εμπιστευτούν τις νεότερες μορφές ψηφιακών πληρωμών 
  • Οι τράπεζες δεν βασίζονται, πλέον, σε προϊόντα αποταμίευσης, δανεισμού και επενδύσεων – οι υπηρεσίες θα προσαρμόζονται περισσότερο στους πελάτες ανάλογα με τις δυναμικές τους ανάγκες ανάλογα κατά τη δεδομένη χρονική στιγμή
  • Οι καταναλωτές θα έχουν πολύ μεγαλύτερο έλεγχο των δεδομένων τους μέσα από τα δικά τους ψηφιακά προφίλ ταυτότητας
  • Οι τράπεζες ενδέχεται να γίνουν “έμπιστοι ενδιάμεσοι” κατά τη δημιουργία και τη διαχείριση αυτών των προφίλ και την πρόσβαση σε υπηρεσίες τρίτων, όπως επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας ή εταιρείες λιανεμπορίου
  • Η ψηφιακή ενεργοποίηση φωνής θα γίνει πιθανότατα ο βασικός δίαυλος επικοινωνίας με τους πελάτες, μαζί με την επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality) και η επιλογή επικοινωνίας με εκπρόσωπο θα παραμείνει για την επίλυση πιο περίπλοκων προβλημάτων.

Σχετικές δημοσιεύσεις

Αλ. Κώτσαλος, Ευρώπη Ασφαλιστική: Κυβερνοασφάλεια, κορυφαίο ζήτημα για τις επιχειρήσεις

Στον σύγχρονο, διασυνδεδεμένο κόσμο, η αυξανόμενη συχνότητα και πολυπλοκότητα των κυβερνοεπιθέσεων έχει αναδείξει την κυβερνοασφάλεια

Μ. Μπλέτσας (Διοικητής Εθνικής Αρχής Κυβερνοασφάλειας): Οι περισσότερες κυβερνοεπιθέσεις στην Ελλάδα δεν αναφέρονται

Θέματα ηθικής και κουλτούρας, νέοι κίνδυνοι και τάσεις, κανονιστικές και νομοθετικές εξελίξεις και φυσικά το μέλλον του επαγγέλματος του εσωτερικού ελεγκτή βρίσκονται στο επίκεντρο του ετήσιου Συνεδρίου του Ινστιτούτου Εσωτερικών Ελεγκτών Ελλάδα

Τεχνητή Νοημοσύνη: Το 2025 δεν θα είναι διααφορετικό, οι δύο λόγοι

 Στελέχη και ειδικοί της SAS, έκαναν προβλέψεις για τις τάσεις και τις βασικές επιχειρηματικές και τεχνολογικές εξελίξεις του 2025

Γενική Συνέλευση της Διεθνούς Ένωσης Πραγματογνωμόνων στην Αθήνα 

H Γενική Συνέλευση της Διεθνούς Ένωσης Πραγματογνωμόνων που συνήλθε την προηγούμενη Παρασκευή στην Αθήνα

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Νέα εποχή για την ΕΥΡΩΠΗ Holdings

Πρεμιέρα σήμερα για την Ευρώπη Holdings- όπως μετονομάζεται η Κλουκίνας-Λάππας- με την εισαγωγή προς διαπραγμάτευση 70.362.390 νέων μετοχών

Kάλεσμα Γ. Χατζηθεοδοσίου προς τα μέλη του ΕΕΑ να λάβουν μέρος στη γιορτή της Δημοκρατίας 

Κάθε εκλογική διαδικασία είναι μία έμπρακτη άσκηση του δημοκρατικού δικαιώματος των πολιτών να εκλέξουν τους αντιπροσώπους τους.

Αυξήθηκαν οι ενάρξεις ασφαλιστικών επιχειρήσεων στο γ’ τρίμηνο 2024

Σε 27.106 ανήλθαν οι εγγραφές νέων επιχειρήσεων (ενάρξεις λειτουργίας επιχειρήσεων) στη χώρα το γ’ τρίμηνο εφέτος, παρουσιάζοντας αύξηση

Ελληνική Αποστολή στο Slush: Ένα Σημαντικό Βήμα για την Ελληνική Καινοτομία και την Επιχειρηματικότητα

Η πρώτη ελληνική αποστολή στην παγκοσμίου φήμης διοργάνωση Slush, με πρωτοβουλία της Endeavor Greece, ολοκληρώθηκε με επιτυχία

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Η Luxottica  αύξησε την συμμετοχή της και στην Generali  πάνω από 10% και κάτω 20%

Η εταιρεία θα έπρεπε  να πάρει την έγκριση απ’ όλες τις εποπτικές αρχές στα κράτη μέλη που έχει θυγατρικές εταιρείες ο όμιλος Generali

Ποιος θα κάνει την μελέτη στατικής επάρκειας του κλάδου Ζωής;

Νέα μεγέθη ‘στατικής επάρκειας’ δείχνει να χρειάζεται το οικοδόμημα του κλάδου Ζωής από τα οικονομικά αποτελέσματα που δημοσίευσε η ΕΑΕΕ

Hellas Direct: Οι οδηγοί ηλικίας 20-29 ετών είχαν τα περισσότερα τροχαία το 2023

Οι οδηγοί ηλικίας 20-29 ετών είναι εκείνοι που είχαν τα περισσότερα ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους το 2023.

Ο όμιλος Fourlis για το cyber attack που δέχτηκε την Black Friday

Ανακοίνωση για τα προβλήματα που αντιμετώπισε κατά την Black Friday, όταν και τέθηκαν εκτός λειτουργίας τα ηλεκτρονικά του καταστήματα, εξέδωσε ο όμιλος Fourlis.

Τελευταία ημέρα για την εκλογική διαδικασία στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών

Τελευταία ημέρα για την εκλογική διαδικασία στο Επαγγελματικό Επιμελητήριο Αθηνών, με τις κάλπες να έχουν ανοίξει από τις  9 το πρωί