της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου
Τον περασμένο χρόνο, η θυγατρική της Amazon στη Βρετανία λάνσαρε την υπηρεσία Amazon Protect, που προσφέρει ασφαλιστική κάλυψη έναντι κλοπής και καταστροφών για τα προϊόντα που αγοράζονται μέσω του κολοσσού του ηλεκτρονικού εμπορίου. Τώρα η εταιρεία φέρεται να προσλαμβάνει στελέχη στο Λονδίνο στοχεύοντας να «διαταράξει» τον ασφαλιστικό κλάδο στη Γερμανία, την Ιταλία, την Ισπανία και την Γαλλία.
Μέχρι πρότινος, το επιτυχημένο πελατοκεντρικό μοντέλο της Amazon ως ψηφιακού λιανοπωλητή ήταν αντικείμενο θαυμασμού από την ασφαλιστική βιομηχανία. Μήπως όμως ήρθε η ώρα που ο κλάδος…θα έπρεπε να ανησυχεί ; «Ναι», απαντούν παράγοντες της αγοράς και παραθέτουν τρεις λόγους:
Πρώτον, η Amazon είναι εξαιρετικά δημοφιλής. Υπηρεσίες όπως η δυνατότητα παρακολούθησης των πακέτων, η παράδοση την επόμενη ημέρα, η διαφανής πολιτική επιστροφών και η αξιολόγηση των προϊόντων έχουν συμβάλλει τα μέγιστα στη δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης με τους πελάτες. Όπως αναφέρει η Patricia Davis της GlobalData, αυτό το επίπεδο εμπιστοσύνης και διαφάνειας αποτελεί ακόμα ζητούμενο για την ασφαλιστική αγορά. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα της GlobalData, το 18% των ερωτώμενων θα αγόραζε ασφάλιση αυτοκινήτου ή κατοικίας από την Amazon, παρότι η εταιρεία δεν προσφέρει καν αυτή τη δυνατότητα-προς το παρόν.
Δεύτερον, η Amazon πουλάει τα πάντα στους πάντες. Είναι αυτό που αποτελείται «πάροχος υπηρεσιών-κλειδί» (key service provider) στα νοικοκυριά. Η υπηρεσία “Amazon Prime” (που προσφέρει ταχεία παράδοση των προϊόντων καθώς και πρόσβαση σε τηλεοπτικά κανάλια και κινηματογραφικές ταινίες) αποτελεί πρότυπο συνδρομητικής υπηρεσίας και με δεδομένη την στροφή της ασφαλιστικής αγοράς σε μοντέλα μηνιαίας ανανέωσης των συμβολαίων (από την συνήθη ετήσια ανανέωση), η Amazon πολύ εύκολα θα έμπαινε στην ασφαλιστική αγορά.
Τρίτον, η Amazon είναι πρωτοπόρος στις τεχνολογικές εφαρμογές που προσπαθούν τώρα να αξιοποιήσουν οι ασφαλιστικές. Καθώς κινούμαστε προς την εποχή των «έξυπνων», διασυνδεδεμένων σπιτιών, η Amazon βρίσκεται σε πλεονεκτική θέση για την παροχή (και) ασφαλιστικών υπηρεσιών, καθώς οι τεχνολογικές εφαρμογές που χρησιμοποιεί κάθε νοικοκυριό (π.χ. στις οικιακές συσκευές του ή στα συστήματα ασφαλείας) σύντομα θα διαδραματίζουν ρόλο-κλειδί για τον καθορισμό των ασφαλιστικών του αναγκών.
Παρότι οι παραδοσιακές ασφαλιστικές εταιρείες επενδύουν σε εφαρμογές υψηλής τεχνολογίας και στην παροχή ψηφιακών υπηρεσιών, η πλειονότητά τους είναι…έτη φωτός πίσω από την Amazon. «Εάν δεν προσέξουν, μπορεί να βρεθούν στη θέση όπου δεν θα έχουν πλέον άμεση σχέση με τους πελάτες και θα περιοριστούν σε ένα ρόλο φορέα κινδύνων στο τέλος της «αλυσίδας»- υποθέτοντας ότι η Amazon δεν θα είναι διατεθειμένη να αναλάβει και τους κινδύνους», καταλήγει η κ. Davies.