«Το ελληνικό στοιχείο δεν πρέπει να χαθεί από την ασφαλιστική αγορά»

Με υπερεπάρκεια αποθεμάτων και ιδίων κεφαλαίων που παρέχουν βεβαιότητα για το μέλλον της, η ελληνική ασφαλιστική εταιρεία Interlife κλείνει 20 χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά, έχοντας δημιουργήσει σημαντικές υποδομές για μια λαμπρή πορεία, την οποία και χαράσσει με μέθοδο και συνέπεια, με βάση σταθερές αρχές που από την ίδρυσή της εφαρμόζει. 

Ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Γιάννης Βοτσαρίδης, αναλύει στο IW, την πορεία της εταιρείας, τις προοπτικές που υπάρχουν, καθώς και την τακτική που ακολούθησε όλα αυτά τα χρόνια, διασφαλίζοντας μια σημαντική αυτονομία στην Interlife. Δεν είναι τυχαίο το ότι η εταιρεία πέρασε απρόσκοπτα όλους τους εποπτικούς ελέγχους, ενώ είναι ανεπηρέαστη και από την οικονομική κρίση, καθώς δεν έχει στο χαρτοφυλάκιό της μετοχές εισηγμένων εταιρειών και παρουσιάζει ελάχιστη έκθεση στα ομόλογα του ελληνικού δημοσίου. Ειδικότερα, ο κ. Βοτσαρίδης, στην αναλυτική συνέντευξη που μας παραχώρησε, επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι: 

– η Interlife είναι ισχυροποιημένη και μπορεί να αναλάβει να καλύψει οποιοδήποτε ασφαλιστικό κίνδυνο, όσο δύσκολος και να είναι, καθώς έχει συμβάσεις συνεργασίας με τις πιο αξιόπιστες αντασφαλιστικές εταιρείες της παγκόσμιας αγοράς.
– ακολουθεί μια διαφανή πολιτική απέναντι στους πελάτες της που στηρίζεται στην εξυπηρέτηση και τη διαρκή ενημέρωσή τους, ενώ πρωτοπορεί, καθώς έχει δημιουργήσει στην ιστοσελίδα της «κυτίο παραπόνων». 
– στα συμβόλαιά της υπογραμμίζει εμφανώς τα σημεία που πρέπει να γνωρίζουν οι πελάτες.
– πιστεύει στη σημασία των διαμεσολαβητών, καθώς είναι αυτοί που υποδεικνύουν στους καταναλωτές την εταιρεία που θα επιλέξουν.
– θεωρεί ότι οι ελληνικές εταιρείες πρέπει να ενισχυθούν, να συνεργαστούν μεταξύ τους, ακόμα και να συγχωνευθούν.
– εφαρμόζει σκληρές διαδικασίες εσωτερικής λειτουργίας, ακολουθώντας, από την ίδρυσή της, πολλά από αυτά που σήμερα επιτάσσει η Solvency.

Γιάννης Βοτσαρίδηςiw? Η Interlife κλείνει 20 χρόνια δυναμικής παρουσίας στην ασφαλιστική αγορά. Πείτε μας για τα οικονομικά μεγέθη της, το πελατολόγιό σας.

Ι.Β.: H Interlife Ασφαλιστική ιδρύθηκε πριν από 20 χρόνια, το 1991, στη Θεσσαλονίκη. Σήμερα τα κεφάλαιά της ξεπερνούν τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ ο τζίρος της υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τα αποτελέσματα του 2010. Το πελατολόγιο μας διαμορφώνεται σε 140.000 οχήματα και 300.000 συμβόλαια.

iw? Πόσους συνεργάτες έχετε και ποια είναι η φιλοσοφία ανάπτυξης των εργασιών σας;

Ι.Β.: Η εταιρεία μας αναπτύσσεται μέσα από ένα ελεύθερο δίκτυο διαμεσολαβητών, διατηρώντας παράλληλα και αποκλειστικούς συνεργάτες. Κυρίως όμως εστιάζουμε στην υποστήριξη του ελεύθερου δικτύου. Οι συνεργάτες που σήμερα εντάσσονται στο δυναμικό μας ξεπερνούν τους 500.

iw? Είστε μια εταιρεία της Βορείου Ελλάδος ή μια εταιρεία πανελλαδική;

Ι.Β.: Είμαστε μια εταιρεία που δραστηριοποιείται πανελλαδικά. Οι εργασίες μας κατανέμονται ως εξής: Το 60% προέρχεται από την ευρύτερη περιοχή της Βορείου Ελλάδος, το 25% από το νομό Αττικής και τους όμορους νομούς και το υπόλοιπο 15% από την υπόλοιπη Ελλάδα, με ιδιαίτερα σημαντική παρουσία σε Κρήτη και Ρόδο.

iw? Πείτε μας για τα ασφαλιστικά προϊόντα που προσφέρετε στην αγορά.

Ι.Β.: Η Interlife δραστηριοποιείται σε όλους τους κλάδους των γενικών ασφαλίσεων, εκτός από τους κλάδους πιστώσεων και εγγυήσεων. Σύμφωνα με το χαρτοφυλάκιό μας, το 65% περίπου αντιστοιχεί στον κλάδο αυτοκινήτου και το 35% στους υπόλοιπους κλάδους. Έχουμε αναπτύξει εξειδικευμένα ασφαλιστικά προγράμματα, ιδιαίτερα ανταγωνιστικά σε σχέση με αυτά που προσφέρει η υπόλοιπη αγορά, βασιζόμενοι στις πολύ καλές αντασφαλιστικές συμβάσεις. Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως δεν διστάζουμε να αναλάβουμε μεγάλους κινδύνους που απαιτούν εξειδίκευση.

iw? Σε επίπεδο ανταγωνισμού, πού δίνετε βάρος για να αναπτυχθείτε; 

Ι.Β.: Πρέπει να επισημάνω ότι στο σύνολό της η ασφαλιστική αγορά – κυρίως οι εταιρείες γενικών ασφαλίσεων – έχει δημιουργήσει πολύ καλά προϊόντα και έχει μειώσει το κόστος σε τέτοιο σημείο, ώστε ο ανταγωνισμός σε επίπεδο τιμών και προϊόντων να είναι ιδιαίτερα σκληρός. Από εκεί και πέρα η διαφοροποίηση εστιάζεται στις παροχές που η κάθε εταιρεία δίνει στους πελάτες ή τους συνεργάτες της. Λόγου χάριν, τα ασφαλιστήρια συμβόλαια της εταιρείας μας δεν έχουν ψιλά γράμματα. Οι εξαιρέσεις των εντύπων όρων αναγράφονται με κόκκινο χρώμα. Επιπλέον, τα σημεία στα οποία πρέπει να στρέψει την προσοχή του ο καταναλωτής, σημειώνονται με έντονη γραμματοσειρά, δηλαδή κάνουμε ευδιάκριτα τα σημεία που πρέπει να προσέξει.

iw? Αυτό το κάνετε για λόγους διαφάνειας;

Ι.Β.: Ναι. Η διαφάνεια, σε συνδυασμό με την αναλυτική μορφή και διάρθρωση της ιστοσελίδας της Interlife, δείχνει ότι η εταιρεία μας είναι περήφανη για τη δομή της και δε διστάζει να δημοσιοποιεί όλα τα στοιχεία της.

iw?Το διαφορετικό στοιχείο της Interlife ποιο είναι; Ποιο θεωρείτε πλεονέκτημά σας;

Ι.Β.: Το σλόγκαν μας είναι «Πάνω από όλα ο άνθρωπος». Δίνουμε πολύ μεγάλη σημασία στον παράγοντα «άνθρωπο», στον παράγοντα «πελάτη» και στον παράγοντα «εξυπηρέτηση».

iw? Αυτό δεν είναι ένα συνηθισμένο σλόγκαν που χρησιμοποιείται και από άλλες εταιρείες;

Γιάννης ΒοτσαρίδηςΙ.Β.: Ασφαλώς. Φαντάζομαι πως αυτός είναι και ο σκοπός της ιδιωτικής ασφάλισης, να στρέφεται αποκλειστικά στον άνθρωπο. Ο καθένας όμως θέλει να κάνει μια διαφορετική προσέγγιση. Εμείς παρέχουμε τις δυνατότητες και τα μέσα στο συνεργάτη και στον ίδιο τον πελάτη, προκειμένου να απολαμβάνει άμεση και γρήγορη αποζημίωση, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, μικρότερο από αυτό που ορίζει ο νόμος.

iw? Έχετε δυσαρεστημένους πελάτες;

Ι.Β.: Και βέβαια. Δε θα μπορούσε κανείς να πει πως δεν έχουμε δυσαρεστημένους πελάτες. Δεν είναι εφικτό να ευχαριστείς πάντα τον κάθε πελάτη, με δεδομένο το γεγονός πως υπάρχουν και περιπτώσεις που κάποιοι θέλουν το ατύχημα να το μεταλλάξουν σε ευτύχημα και να επωφεληθούν με απώτερο σκοπό το κέρδος.

iw: Πώς τους αντιμετωπίζετε;

Ι.Β.: Εδώ και αρκετούς μήνες υπάρχει στην ιστοσελίδα μας ένα «ηλεκτρονικό κυτίο παραπόνων», όπου ο κάθε πελάτης  μπορεί να υποβάλει το παράπονο ή τη διαμαρτυρία του. Έχουμε δεσμευτεί, και το τηρούμε, να παίρνει απάντηση εντός τριών ημερών, την οποία, εάν και εφόσον επιθυμεί, μπορούμε να την κοινοποιήσουμε σε όποια Ένωση Καταναλωτών επιθυμεί ή ακόμη και στην εποπτική αρχή του κλάδου την ΤτΕ.

iw? Αυτό αποτελεί ένα στοιχείο διαφορετικότητας στη λειτουργία της εταιρείας σας;

Ι.Β.: Φυσικά, η διαφορά είναι παραπάνω από εμφανής, αν συνδυαστεί με το γεγονός ότι η πληρωμή οποιασδήποτε απαίτησης γίνεται τοις μετρητοίς με επιταγή ημέρας, που εκδίδεται μόνο από την ίδια την εταιρεία.

iw? Μεταξύ των ασφαλιστικών εταιρειών υπάρχει διαφορά κ. Βοτσαρίδη; Ο καταναλωτής που αναζητά να επιλέξει εταιρεία προκειμένου να συνάψει ένα συμβόλαιο, πρέπει να προσέχει;

Ι.Β.: Είναι δύσκολο για έναν πελάτη να αξιολογήσει ποια εταιρεία είναι φερέγγυα και ποια δεν είναι. Επομένως, το βάρος πέφτει στο διαμεσολαβητή, που είναι το «άλφα» και το «ωμέγα» στη συγκεκριμένη διαδικασία. Είναι αυτός που θα φέρει τον πελάτη στην εταιρεία, που θα ενδιαφερθεί για τη ζημία του και θα του εξηγήσει με κατανοητό τρόπο τη διαδικασία της αποζημίωσης. Πάντως, πρέπει να τονίσω ότι έχει κλονιστεί η εμπιστοσύνη των πελατών. Οι εταιρείες τα τελευταία χρόνια πέρασαν από σαράντα κύματα. Έχουμε δει ανακλήσεις αδειών, έχουμε αντιμετωπίσει δύσκολες καταστάσεις και βέβαια όλη αυτή η παραφιλολογία που έχει δημιουργηθεί όσον αφορά στις εταιρείες που θα κλείσουν, είναι ένα τροπάριο που υπάρχει από το 1991 και σαφώς έχει δημιουργήσει θολό τοπίο για τους καταναλωτές.

iw? Πιστεύετε στους διαμεσολαβητές ή ανήκετε στην κατηγορία αυτών που θεωρούν ότι οι διαμεσολαβητές, ως κλάδος, φθίνουν;

Ι.Β.: Προσωπικά δεν θεωρώ ότι ο κλάδος των διαμεσολαβητών φθίνει ούτε ότι θα συρρικνωθεί. Το αντίθετο, μάλιστα, πιστεύω ότι από όλα αυτά που εξελίσσονται στην αγορά με τα Solvency ΙΙ ή από τη συρρίκνωση των ασφαλιστικών εταιρειών, λόγω μεγεθών ή λόγω άλλων προβλημάτων, θα ευνοήσουν τον κλάδο των διαμεσολαβητών, με αποτέλεσμα να βγει ενισχυμένος. Διότι οι πελάτες θα καταλάβουν ότι ο διαμεσολαβητής είναι το πρόσωπο το οποίο θα τους φέρει κοντά στην ασφαλιστική εταιρεία. Και εδώ είναι ακριβώς και η ευθύνη του διαμεσολαβητή στην επιλογή της εταιρείας, με γνώμονα τη φερεγγυότητα και όχι την προμήθεια ή το χαμηλό ασφάλιστρο ή άλλους λόγους που εξυπηρετούν τα δικά του συμφέροντα. Επιβάλλεται η επικέντρωση στο συμφέρον του καταναλωτή και μόνο.

iw? Στους διαμεσολαβητές με τους οποίους συνεργάζεστε τι παροχές δίνετε;

Ι.Β.: Οι παροχές που δίνει η εταιρεία μας είναι περίπου οι ίδιες με αυτές που δίνει και η υπόλοιπη αγορά. Η διαφορά, όπως σας είπα και προηγουμένως, είναι ότι προσφέρουμε έναν ηλεκτρονικό τρόπο επικοινωνίας των συνεργατών, για να έχουν τη δυνατότητα να εκδίδουν ασφαλιστήρια συμβόλαια όλο το εικοσιτετράωρο και 365 ημέρες το χρόνο, είτε αφορά σε αυτοκίνητο είτε σε σκάφος αναψυχής είτε σε πυρασφαλιστήριο κατοικίας. Επίσης έχουν πρόσβαση στο αρχείο ζημιών, ελέγχοντας ανά πάσα στιγμή την πορεία της ζημίας και το χαρτοφυλάκιό τους μέσω διαδικτύου.

iw? Πιστεύετε στην ελληνικότητα της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς; Και θεωρείτε αναγκαία συνθήκη την παρουσία ελληνικών εταιρειών στην αγορά;

Ι.Β.: Παρά το γεγονός ότι η Interlife έχει ξένο όνομα είναι μία γνήσια ελληνική εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1991 από 35 μετόχους και σήμερα διαθέτει 1.500 μετόχους και προσωπικό 90 ατόμων. Πιστεύω με βεβαιότητα ότι η αγορά πρέπει να στηρίξει τις ελληνικές εταιρείες με τον τρόπο της. Δεν εννοώ να στηρίξει μια εταιρεία που έχει κάποια προβλήματα ή που δεν μπορεί να αντεπεξέλθει στις σύγχρονες προκλήσεις. Η ελληνική αγορά πρέπει να σωθεί και δεν πρέπει να παραδοθεί στα ξένα συμφέροντα, ξέρετε πολύ καλά ότι αρκετές μεγάλες εταιρείες πουλήθηκαν σε ξένα γκρουπ. Η ελληνικότητα της δικής μας αγοράς δεν πρέπει να χαθεί. Προς αυτή την κατεύθυνση θα βοηθήσουν και οι συγχωνεύσεις εταιρειών, που θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να γίνουν.

iw? Εσείς θα  συστήνατε προς τους πολίτες να ασφαλιστούν σε ελληνικές εταιρείες; Δε βρίσκετε κάποιο πρόβλημα φερεγγυότητας; Ας μιλήσουμε σχετικά με την εταιρεία σας.

Ι.Β.: Όσον αφορά στην Interlife, διαθέτουμε πολύ περισσότερα κεφάλαια από αυτά που απαιτεί η νομοθεσία. Η αποθεματοποίηση στον κλάδο του αυτοκινήτου ανέρχεται στο 146% της αντίστοιχης υποχρέωσης. Διαθέτουμε υπερεπάρκεια αποθεμάτων, με συνολικές επενδύσεις 65 εκατ. ευρώ, με ενεργητικό 90 εκατ. ευρώ, και κέρδη 7,7 εκατ. ευρώ για τη χρήση 2010.

iw? Περιμένατε τη Solvency για να γίνουν όλα αυτά;

Ι.Β.: Όχι. Από την ίδρυση της εταιρείας υποστηριζόμαστε αντασφαλιστικά σε όλους τους κλάδους, με αναλογικές συμβάσεις από τη Swiss Re, συμπεριλαμβανομένου και του κλάδου αυτοκινήτου. Έτσι λειτουργούμε όλα αυτά τα χρόνια, όπως σήμερα επιβάλλουν κάποια σημεία της Solvency ΙΙ, με συγκεκριμένες διαδικασίες,. Όλα αυτά, εμείς τα κάναμε πράξη από την πρώτη δεκαετία της λειτουργίας μας.

iw? Δηλαδή ακολουθούσατε μια Solvency προτού δημιουργηθεί.

Ι.Β.: Ακριβώς. Αν και προετοιμαζόμαστε για να μπούμε στην τελική ευθεία για τη Solvency II από 1-1-13, αυτό δε μας ξενίζει ούτε μας δημιουργεί κάποιο πρόβλημα. Εξάλλου δεν ήταν τυχαίο το ότι η εταιρεία μας δεν μπήκε στο άρθρο 6 του Ν. 400 του 1970, ούτε στο άρθρο 19 της απόφασης 3/133 της ΕπΕΙΑ, που, λίγο ή πολύ, ξέρετε πολύ καλά τι σημαίνει. Για εμάς ήταν πάρα πολύ σημαντικό το ότι δεν ενταχθήκαμε σε κανένα από τα δύο αυτά άρθρα. Η εταιρεία δε χρειάστηκε καμία υποστήριξη στις επενδύσεις της, στα αποθέματά της, ούτε πουθενά αλλού.

iw? Η διοικητική πολιτική που εφαρμόζετε στην εταιρεία σας ποια είναι; Είστε υπέρ της συντηρητικής προσέγγισης των πραγμάτων ή κάνετε «άνοιγμα»;

Ι.Β.: Η πολιτική μας είναι μια συντηρητική πολιτική σε επίπεδο διοίκησης. Στο χαρτοφυλάκιό μας και στις επενδύσεις μας δεν έχουμε καθόλου μετοχές από εταιρείες που είναι εισηγμένες στο ελληνικό χρηματιστήριο ή σε ξένα χρηματιστήρια. Η έκθεσή μας σε ομόλογα του ελληνικού δημοσίου είναι ελάχιστη, οι επενδύσεις μας έχουν φτάσει τα 65 εκατ. ευρώ σε μια παραγωγή που έφτασε τα 51 εκατ. ευρώ, ενώ οι αποδόσεις των επενδύσεων είναι σε πάρα πολύ καλό επίπεδο. Αυτό σημαίνει ότι η εταιρεία έχει τη δυνατότητα να αντέξει σε οποιοδήποτε κλονισμό έρθει, είτε αυτό λέγεται «κούρεμα» των ομολόγων είτε αυτό λέγεται αναδιάρθρωση του χρέους.

iw? Μετανιώσατε που ακολουθείτε συντηρητική πολιτική;

Ι.Β.: Όχι.

iw? Σε έναν απολογισμό είκοσι ετών, σε τι θα μπορούσατε να πείτε ότι χάσατε και σε τι κερδίσατε;

Ι.Β.: Θα μπορούσαμε να έχουμε διπλάσια ή ακόμα και τριπλάσια παραγωγή, όμως αυτό σημαίνει ότι θα είχαμε και μεγάλη έκθεση στον κίνδυνο, είτε λέγεται γενική αφερεγγυότητα είτε λέγεται αφερεγγυότητα δικτύου είτε λέγεται αφερεγγυότητα πελατών. Είναι γνωστό ότι όταν μια εταιρεία αυξάνει την παραγωγή της, η ψαλίδα που δημιουργείται μεταξύ προηγούμενης και επόμενης χρονιάς είναι η αιτία εξεύρεσης νέων κεφαλαίων ή χρηματοδότησης ύψους 15 % – 30%.

iw? Προσφάτως έχετε κάνει κάποια «ανοίγματα» επικοινωνίας με τους συνεργάτες σας. Κάνετε συγκεντρώσεις σε διάφορα μέρη της χώρας. Αυτές οι συγκεντρώσεις πού αποσκοπούν;

Ι.Β.: Αυτές οι συγκεντρώσεις ξεκίνησαν με αφορμή τα 20 χρόνια λειτουργίας της εταιρείας. Βλέποντας ότι στην Ελλάδα αλλάζει ο ασφαλιστικός χάρτης, αλλάζουν οι δομές και οι εταιρείες, μετακινούνται χαρτοφυλάκια, κρίναμε απαραίτητο να παρουσιάσουμε την εταιρεία. Να κοινοποιήσουμε τα οικονομικά της μεγέθη, τις δυνατότητες που έχει, αλλά και τι δίκτυο μπορεί να υποστηρίξει. Όλα αυτά τα στοιχεία μπορεί να μην ήταν ευρέως γνωστά και θέλοντας να δώσουμε ένα πανηγυρικό χαρακτήρα στην επέτειο των είκοσι χρόνων ανοδικής πορείας, αποφασίσαμε να κάνουμε μια σειρά από παρουσιάσεις, ξεκινώντας από το Ηράκλειο της Κρήτης, τη Ρόδο, την Αθήνα και έπονται και άλλες πόλεις, όπως η Λάρισα, τα Ιωάννινα, η Αλεξανδρούπολη. Η τελευταία συνάντηση θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη.

iw? Τι δυνατότητες έχει η Interlife, από πλευράς ανάληψης κινδύνων και ανάπτυξης εργασιών, στο επόμενο διάστημα;

Ι.Β.: Από πλευράς ανάληψης κινδύνων έχουμε σχεδόν τις ίδιες ακριβώς δυνατότητες με οποιαδήποτε άλλη ασφαλιστική εταιρεία στην Ελλάδα. Όσο παράξενο και αν ακούγεται, οι πολύ καλές αντασφαλιστικές μας συμβάσεις με τις πλέον αξιόπιστες αντασφαλιστικές εταιρείες της παγκόσμιας αγοράς μάς επιτρέπουν να αναλάβουμε οποιοδήποτε κίνδυνο όσο δύσκολος και να είναι.

iw? Κάνετε ενέργειες για να αναλάβετε μεγάλους κινδύνους;
 
Ι.Β.:
Και βέβαια. Συμμετέχουμε σε αρκετά κοινά συμβόλαια, δηλώνουμε ότι είμαστε πολύ καλοί followers και δε διστάζουμε να τιμολογήσουμε έναν κίνδυνο, όσο δύσκολος και αν είναι και να προχωρήσουμε σαν leaders σε κοινά ασφαλιστήρια συμβόλαια.

iw? Το όραμά σας για την εταιρεία ποιο είναι για τα επόμενα χρόνια;

Ι.Β.: Για τα επόμενα 100 χρόνια;

iw? Ναι.

Ι.Β.: Η Interlife να είναι μεγάλη, να είναι δυνατή και να συνεχίζει να λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο.

iw? Για τον ανταγωνισμό της ελληνικής αγοράς θα μας πείτε;

Ι.Β.: Ο ανταγωνισμός δυστυχώς δεν έχει αναπτυχθεί με τον τρόπο που θα έπρεπε. Υπάρχει ένας κακός ανταγωνισμός, με χτυπήματα κάτω από τη μέση, που δεν αντιπροσωπεύει το επίπεδό μας. Ωστόσο, μερίδιο ευθύνης έχουν τα συνδικαλιστικά μας όργανα, αλλά και εμείς οι ίδιοι. Με μεγάλη ευκολία κατηγορούμε κάποια άλλη ασφαλιστική εταιρεία, χωρίς ενδεχομένως να γνωρίζουμε τον τρόπο που λειτουργεί και πώς επεκτείνεται. Όσον αφορά στα διοικητικά θέματα των εταιρειών, δε νομίζω ότι είμαι ο καταλληλότερος για να μιλήσω, καθώς δεν τα γνωρίζω. Ξέρω πώς λειτουργεί η Interlife, με πόσο κόπο δομήθηκε ώστε σήμερα να βρίσκεται σε άριστο επίπεδο. Δε θέλουμε να μπαίνουμε σε συζητήσεις που σχετίζονται με το κλείσιμο εταιρειών άλλων συναδέλφων, τους οποίους τυχαίνει να γνωρίζω και να διατηρώ πολύ καλές σχέσεις. Πραγματικά όταν ακούω ότι κάποια εταιρεία κλείνει, στεναχωριέμαι πάρα πολύ.

iw? Σαν συνταγή βελτίωσης της αγοράς τι θα προτείνατε;

Ι.Β.: Οι ελληνικές εταιρείες θα μπορούσαν να έχουν μια άτυπη συνεργασία, ενώνοντας τα capacity τους και τις αντασφαλιστικές τους συμβάσεις για να μπορέσουν να σηκώσουν μεγαλύτερους κινδύνους με πιο ανταγωνιστικά ασφάλιστρα. Να σταματήσουμε να στρατολογούμε ο ένας το συνεργάτη του άλλου, με μοναδικό επιχείρημα την υπόθεση, ότι η εταιρεία με την οποία συνεργάζεται  θα κλείσει. Αυτό νομίζω θα ήταν το καλύτερο για την ασφαλιστική αγορά.