Συνήθης πρακτική τα χαμηλά ασφάλιστρα των αυτοκινήτων

Η πολιτική του πτωχευτικού ασφαλίστρου σημάδεψε τον κλάδο Ασφάλισης Αυτοκινήτων και το 2008, με τους… συνήθεις υπόπτους της αγοράς να επιμένουν σε αθέμιτες πρακτικές για την προσέλκυση νέων συμβολαίων, άρα και μεριδίων αγοράς, αναπτυσσόμενοι σε βάρος όσων στρατηγικά βασίζονται σε υγιή τιμολόγια.

Τα τελευταία στατιστικά στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος που παρουσιάζουν την εξέλιξη του μέσου ετήσιου ασφαλίστρου στον κλάδο Αστικής Ευθύνης Οχημάτων (δημοσιοποιήθηκαν προημερών), κατέδειξαν ότι τα ασφάλιστρα των ΙΧ αυτοκινήτων αυξήθηκαν το 2008 μόλις κατά 10,07% έναντι του 2007. 

Αν μάλιστα συνυπολογιστούν και οι συμπληρωματικές καλύψεις τότε οι ανατιμήσεις της προηγούμενης χρονιάς περιορίζονται σε ακόμη χαμηλότερα επίπεδα, στο 6,51% έναντι πάντα του 2007.

Η αντίστοιχη μεταβολή στα φορτηγά αυτοκίνητα ήταν για το 2008 7,15% για την Αστική Ευθύνη και μόλις 4,47% για το σύνολο των καλύψεων, στα αγροτικά φορτηγά αυτοκίνητα ήταν 6,33% για την Αστική Ευθύνη και μόλις 4,39% για το σύνολο των καλύψεων, για τις μοτοσικλέτες 11,79% για την Αστική Ευθύνη και 10,46% για το σύνολο των καλύψεων και για τα μοτοποδήλατα 15,66% για την Αστική Ευθύνη και 12,05% για όλες τις καλύψεις.

Όσο για το σύνολο του κλάδου (όλες οι κατηγορίες οχημάτων) η μεταβολή στα ασφάλιστρα Αστικής Ευθύνης ήταν το 2008 9,20% έναντι πάντα του 2007, ενώ με τον συνυπολογισμό και των συμπληρωματικών καλύψεων περιορίσθηκε στο 5,89%.

Πρόκειται για μεταβολές που σε κάθε περίπτωση δεν καλύπτει τις απαιτήσεις όχι απλά του ανταγωνισμού, αλλά και της Επιτροπής Εποπτείας Ιδιωτικής Ασφάλισης, καθότι οι περυσινές ανατιμήσεις επρόκειτο να καλύψουν:

- Τον πληθωρισμό που επιβαρύνει τη λειτουργία κάθε επιχειρήσεις, άρα και των ασφαλιστικών εταιριών.

- Τις ακάλυπτες υποχρεώσεις σε αποθέματα και περιθώρια φερεγγυότητας προηγουμένων ετών, για τις οποίες όσες εταιρείες κλήθηκαν από την Επ.Ε.Ι.Α. για ειδικό έλεγχο προέβησαν σε ρύθμιση που προέβλεπε την καταβολή των σχετικών κεφαλαίων σε τρεις δόσεις.

- Τις αυξημένες υποχρεώσεις που αναλαμβάνει κάθε εταιρεία έναντι των ασφαλισμένων της λόγω των αυξήσεων στα κατώτατα υποχρεωτικά όρια ασφάλισης στην Αστική Ευθύνη Οχημάτων. Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη δόση ίσχυσε ήδη από φέτος το καλοκαίρι.

- Τις αυξημένες υποχρεώσεις λόγω εφαρμογής του Solvency II από το 2012. Θα πρέπει να τονιστεί ότι το 2011 έχει οριστεί ως έτος προσαρμογής των ασφαλιστικών εταιρειών στο Solvency II, ή αλλιώς προετοιμασίας τους για το νέο καθεστώς υπολογισμού των περιθωρίων φερεγγυότητας.

Η Επ.Ε.Ι.Α. καλείται σήμερα να εκτιμήσει τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος για το 2008 και, σε συνδυασμό με τα στοιχεία που έχει συγκεντρώσει η ίδια για την τρέχουσα χρήση, να διερευνήσει ποιες από τις εταιρείες επέμειναν και φέτος στην εφαρμογή πτωχευτικών ασφαλίστρων, ποιες κυνήγησαν τις ουρές σε συμβόλαια εταιρειών των οποίων οι άδειες ανακλήθηκαν, όπως και να δει ποιες εξ αυτών είχαν ενταχθεί στο άρθρο 6, ώστε να κινηθεί ανάλογα.