Τ. Λυσιμάχου/Πειραιώς: Τα δυνατά και αδύνατα σημεία του bancassurance

Συνέντευξη στην Ελενα Ερμείδου

Για τα δυνατά και αδύνατα σημεία του bancassurance, για την χρηματοοικονομική κρίση και τις επιπτώσεις στο κλάδο, αλλά και τις τάσεις στο κλάδο των αντασφαλειών και το πώς επιδρούν στο  κλάδο του bancassurance μίλησε στο IW στο πλαίσιο του 18ο Hydra. Meeting,  o Τριαντάφυλλος Λυσιμάχου Σύμβουλος Ασφαλίσεων Ομίλου Τράπεζας Πειραιώς. Τόνισε, μεταξύ των άλλων οι Τράπεζες διαθέτουν πολύ προχωρημένα τεχνολογικά συστήματα για να εξατομικεύουν τους πελάτες τους ανάλογα με τις ασφαλιστικές τους ανάγκες. Αναφερόμενος στο κλάδο των αντασφαλειών και στις τάσεις που επικρατούν διευκρίνισε ότι η πτώση των τιμών στα αντασφάλιστρα και η ελαστικότητα των όρων επιδρούν θετικά στο κανάλι του bancassurance

– Ποιες είναι οι τάσεις στο κλάδο των αντασφαλειών και πώς αυτές οι τάσεις επιδρούν στο κλάδο του bancassurance;

Τα τελευταία 4-5 χρόνια τα αντασφάλιστρα  ακολουθούν καθοδική πορεία. Επιπλέον οι όροι κάλυψης των περισσοτέρων προϊόντων γίνονται πιο ελαστικοί. Η τάση αυτή δεν φαίνεται να αλλάζει και για το 2017, ίσως όμως σε μικρότερη κλίμακα. Το φαινόμενο αυτό οφείλεται κυρίως στην μεγάλη διαθεσιμότητα Κεφαλαίων στην Αντασφαλιστική Αγορά, στα νέα προϊόντα που εισάγονται (Cyber, Financial etc.) και φυσικά στον ανταγωνισμό.

Οι συνθήκες αυτές  έχουν επίπτωση στις τιμές των ασφαλίσεων οι οποίες μειώνονται δραστικά εντείνοντας τον ανταγωνισμό προς όφελος των ασφαλισμένων. Αν εξαιρέσουμε την χώρα μας όπου το διαθέσιμο εισόδημα συρρικνώνεται συνεχώς με αποτέλεσμα να μειώνεται δραστικά και ο όγκος των ασφαλίστρων, στις άλλες Ευρωπαϊκές χώρες  η αύξηση του όγκου των ασφαλίστρων είναι συνεχής.

Το Bancassurance σαν ένα κανάλι της αγοράς μέσω του οποίου προωθούνται ασφαλιστικά προϊόντα επηρεάζεται θετικά μεν από τις τιμές τους αλλά λόγω του οικονομικού περιβάλλοντος  υφίσταται κατ αναλογία τις αρνητικές επιπτώσεις.

– Πιστεύετε ότι οι αντασφαλιστικές θα πρέπει να μειώσουν τις προμήθειες που δίνουν στις μεσιτικές ;

Το ύψος των προμηθειών στις αντασφαλίσεις είναι κατά κανόνα αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ του Broker και του Αντασφαλιστή και εξαρτάται από το είδος της Αντασφάλισης, από το είδος των κινδύνων και από το κόστος. Φυσικά επηρεάζεται και από τον Πελάτη – Πρωτασφαλιστή.

Ποια είναι τα αδύνατα σημεία του bancassurance, ποια τα δυνατά και ποιες ευκαιρίες προδιαγράφονται στο μέλλον;

Τα δυνατά σημεία του Bancassurance συνδέονται κυρίως με τους αυτοματισμούς  που χρησιμοποιούνται  κατά την πώληση- και μετά από αυτήν- και την αμεσότητα της επικοινωνίας του υπαλλήλου- πωλητή με τον πελάτη. Για να γίνω σαφής, οι Τράπεζες διαθέτουν πολύ προχωρημένα τεχνολογικά συστήματα για να εξατομικεύουν τους πελάτες τους ανάλογα με τις ασφαλιστικές τους ανάγκες, το εισόδημα τους, την οικογενειακή τους κατάσταση, το επάγγελμα, την μόρφωση κλπ. Συνεπώς όταν  βρεθούν στο κατάστημα με ραντεβού ή «περαστικοί», ο πιστοποιημένος πωλητής έχει την δυνατότητα να γνωρίζει ποιο/ποια ασφαλιστικά προϊόντα ταιριάζουν στον πελάτη και θα ενδιαφερόταν να τα αγοράσει.

Επίσης υπάρχει η δυνατότητα τηλεφωνικής προσφοράς με τις ίδιες προϋποθέσεις. Έχει ληφθεί επίσης μέριμνα για την εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων πελατών μετά την πώληση (είσπραξη ασφαλίστρων, αναγγελίες ζημιών,  Πράξεις κλπ.), με την χρήση των Call Canter της Τράπεζας, της ΝΝ και της ERGO και των συστημάτων της WINBANK. Με τον τρόπο αυτόν αφενός μεν καλύπτονται οι απαιτούμενες από τον Νόμο διαδικασίες για την ορθή πώληση αφετέρου δε προσφέρονται στους πελάτες τα προϊόντα που έχουν ανάγκη. Και όλες οι παραπάνω ενέργειες γίνονται σε ελάχιστο χρόνο προς όφελος των συναλλασσομένων. Θα πρόσθετα στα δυνατά σημεία, την δυνατότητα προσφοράς ειδικών ασφαλιστικών προϊόντων (προστασίας δόσης, δανείων, καταθέσεων, συναλλαγών, πορτοφολιού  κ.α.) τα οποία συνδέονται με Τραπεζικά προϊόντα και οι τιμές τους είναι πολύ χαμηλές λόγω της μορφής τους (Ομαδικά).

Το βασικό αδύνατο σημείο είναι ότι ο πιστοποιημένος πωλητής –υπάλληλος της Τράπεζας δεν διαθέτει όλο τον χρόνο του για τις πωλήσεις ασφαλίσεων και δεν έχει την δυνατότητα εκτεταμένης «προσωπικής» επικοινωνίας με τον πελάτη όπως συμβαίνει με τους Ασφαλιστές. Για τον λόγο αυτό πιστεύω ότι πάντα θα υπάρχουν πλεονεκτήματα στην ασφάλιση μέσω των Ασφαλιστών.

-Η κρίση στο χρηματοπιστωτικό σύστημα προκαλεί ένα αίσθημα αβεβαιότητας. Υπάρχουν επιδράσεις στις εργασίες του bancassurance;

Ο τομέας των Ασφαλίσεων είναι μέρος του χρηματοπιστωτικού συστήματος και επηρεάζεται ανάλογα από την κρίση. Ιδιαίτερα ο Κλάδος Ζωής και κυρίως τα επενδυτικά προϊόντα δέχονται τα τελευταία 8 χρόνια μία συνεχή πίεση προς τα κάτω λόγω της Ελληνικής και Διεθνούς οικονομικής αβεβαιότητας.

 Μόνο ο Κλάδος υγείας έχει μια σταθερή αύξηση λόγω της υποβάθμισης των υπηρεσιών κοινωνικής υγείας στην Χώρα μας. Η μείωση του όγκου των ασφαλίστρων σε όλους τους κλάδους συνδέεται άμεσα με την Κρίση και οφείλεται τόσο στον περιορισμό του διαθέσιμου εισοδήματος των πολιτών όσο και στον ανταγωνισμό που οδηγεί σε μείωση των τιμών π.χ. στον Κλάδο Αυτοκινήτων. Ευτυχώς για την Ασφαλιστική Αγορά, η ομαλή προσαρμογή της στους κανόνες του Solvency II και η κερδοφορία των τελευταίων ετών (λόγω των καλών αποτελεσμάτων του Κλάδου Αυτοκινήτων) θα βοηθήσουν ώστε να μη δημιουργηθούν ανάγκες νέων Κεφαλαίων στο εγγύς μέλλον γιατί αλλιώς οι Ασφαλιστικές Εταιρίες στην χώρα μας θα αντιμετώπιζαν πολύ σοβαρά υπαρξιακά προβλήματα.