Τα capital controls και ο κίνδυνος για Grexit

[starbox]

Φτάσαμε λοιπόν στην μεγάλη απόφαση. Με ‘ναι’ μπαίνουμε στο purgatorium (καθαρτήριο) της Ευρώπης και αφού θα βασανιστούμε (άνευ εισαγωγικών) με νέα μέτρα θα επιστρέψουμε καθαροί στην καρδιά της Ευρώπης , με ‘όχι’ θα εξοβελιστούμε στο «πυρ το εξώτερον» σε μία μοναχική πορεία εκτός Ευρώ και θα επιστρέψουμε στην βαλκανική γειτονιά μας. Για την ασφαλιστική αγορά δεν υπάρχει δίλημμα. Το συμφέρον της και το συμφέρον των πελατών της είναι να παραμείνει η χώρα εντός Ευρωζώνης. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν μία επιστροφή στην παλιά ανασφάλεια η οποία δεν ούτε αποδοτική ούτε προοδευτική. Ήδη η ανασφάλεια των τελευταίων εβδομάδων έχει δημιουργήσει νέο κύμα ανασφάλιστων αυτοκινήτων. Σύμφωνα με στελέχη της ασφαλιστικής αγοράς, η εβδομάδα των capital controls που διανύουμε έχει στεγνώσει την αγορά και από εισροές ασφαλίστρων σε όλες τις κατηγορίες ασφαλίσεων, είτε για λόγους έλλειψης ρευστότητας είτε για λόγους διοχέτευσης της ρευστότητας σε άλλες ανάγκες. Σύμφωνα με εκτιμήσεις της αγοράς, η παραγωγή στον κλάδο αυτοκινήτου έχει υποχωρήσει πάνω από το μέσο (μηνιαίο) όρο του 20% που δείχνουν τα στοιχεία της ΕΑΕΕ στο πεντάμηνο και κινείται κοντά στο 30%. Σταθεροποιητικά φαίνεται να κινούνται οι ασφαλίσεις υγείας ενώ οι επιχειρηματικές ασφαλίσεις δέχονται το μεγαλύτερο πλήγμα , αφού τα capital controls στερούν πολύτιμη ρευστότητα από τις επιχειρήσεις.

Σε ότι αφορά το κλείσιμο των τραπεζών για 5 ημέρες ήταν αναγκαίο μεν κάτω απ’ τις δεδομένες συνθήκες εκροών κεφαλαίων αλλά για μία ακόμη φορά αδικήθηκε η ασφαλιστική αγορά από την πολιτεία. Δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι κλειστές οι τράπεζες (δηλαδή να μην υπάρχει κυκλοφορία χρήματος) και οι ασφαλιστικές να είναι ανοικτές. Μαθαίνουμε ότι κατά το χθεσινό έκτακτο Δ.Σ στην ΕΑΕΕ , υπήρξαν μέλη που συμφώνησαν ότι έπρεπε να συγχρονιστούν τράπεζες με ασφαλιστικές και άλλα που τόνιζαν ότι πρέπει να συνεχίζουν τις ασφαλίσεις. Τι γίνεται όμως με τις αποζημιώσεις; Πως θα μπορέσουν να πληρωθούν μεγάλες ζημιές με κλειστές τις τράπεζες; Τι γίνεται με την διαχείριση χαρτοφυλακίων ; Εάν χρειαστεί να πουληθούν ομόλογα ή μετοχές; Στα ζητήματα αυτά θα δώσει λύση η Τράπεζα της Ελλάδας κατά τη σημερινή συνάντηση με το προεδρείο της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδας. Ποτέ στη σύγχρονη ιστορία (από την μεταπολίτευση και μετά) δεν έμειναν 5 ημέρες κλειστές οι τράπεζες και αυτό θα είναι πρωτόγνωρο φαινόμενο και για την ασφαλιστική αγορά.

Πρόβλημα άμεσης ρευστότητας δεν υπάρχει στις εταιρείες , υπάρχει όμως σε πολλούς διαμεσολαβούντες. Οι χρεωστικοί πελάτες αδυνατούν να πληρώσουν με κλειστές τις τράπεζες και οι προθεσμίες απόδοσης των ασφαλίστρων τελειώνουν. Εκεί είτε η Ένωση θα ζητήσει μία έκτακτη παράταση από την ΤτΕ , είτε οι εταιρείες θα προχωρήσουν σε εσωτερικές ρυθμίσεις και διακανονισμούς με τους διαμεσολαβητές. Όπως μαθαίνουμε έχουν γίνει και οι πρώτοι διακανονισμοί.