Του Αιμίλιου Νεγκή, διευθυντή σύνταξης virus.com.gr & Pharma Health Business magazine
Κατατέθηκαν χθες στη Βουλή αρκετές τροπολογίες, που αφορούν την υγεία. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζουν τρεις ρυθμίσεις, οι οποίες αποτελούν μνημείο διαχρονικής ανικανότητας του υπουργείου Υγείας και μεροληψία της αριστερής κυβέρνησης όχι υπέρ του δημοσίου συστήματος υγείας, αλλά υπέρ της αδιαφάνειας στις δαπάνες υγείας των κρατικών νοσοκομείων…
Έχουμε και λέμε λοιπόν:
- Παρατείνεται μέχρι τις 30-9-2018 η ισχύς της παραγράφου του άρθρου 66 του Ν. 4316/214. Ο εν λόγω νόμος προβλέπει ότι:
«Για λόγους δημοσίου συμφέροντος και κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης περί εφοδιασμού φορέων παροχής υπηρεσιών υγείας, με αιτιολογημένη απόφαση του Διοικητή κάθε Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), παρέχεται η δυνατότητα εφοδιασμού των φορέων ΥΠΕ-ΠΕΔΥ, από τους προμηθευτές των Νοσοκομείων εποπτείας κάθε Υ.ΠΕ. με επέκταση των αντιστοίχων συμβάσεων, με τους ίδιους όρους και προϋποθέσεις. Οι πρόσθετες αυτές πράξεις θα υπογράφονται από τον Διοικητή της οικείας Υ.ΠΕ. και τον προμηθευτή και θα πληρώνονται σε βάρος των πιστώσεων των προϋπολογισμών ΥΠΕ-ΠΕΔΥ έτους 2015. Η ρύθμιση αυτή ισχύει μέχρι την 30ή Ιουνίου 2015».
Πρακτικά, λοιπόν, το Κράτος παραδέχεται την ανικανότητά του στις περιπτώσεις, που δεν κατάφερε να κάνει διαγωνισμούς και νέες συμβάσεις, με συνέπεια να προχωρεί σε επέκταση των υφιστάμενων συμβάσεων. Προφανώς, όμως, η μη διενέργεια διαγωνισμών είναι σε βάρος του ανταγωνισμού και του δημοσίου συμφέροντος. Διότι αν γίνουν διαγωνισμοί πολύ πιθανό να επιτευχθούν καλύτεροι όροι (τιμές, ποιότητα κλπ).
- Δίνεται παράταση για ένα χρόνο σε δύο συμβάσεις της Επιτροπής Προμηθειών Υγείας (5-2012 ΣΤ-1 και 5-2012 ΣΤ-2), που αφορούν στο μοριακό έλεγχο του αίματος. Η παράταση δίδεται μέχρι την ολοκλήρωση του νέου διαγωνισμού από το Εθνικό Κέντρο Αιμοδοσίας.
Λάβετε υπόψη όμως ότι και οι δύο συμβάσεις ήταν 4ετούς διάρκειας. Συνεπώς, η κυβέρνηση – η οποία να μην ξεχνάμε ότι πρόσφατα συμπλήρωσε 3 χρόνια διακυβέρνησης – είχε την ευχέρεια να προγραμματίσει το νέο διαγωνισμό, ώστε να μη χρειαστεί να υπάρξει τροπολογία για παράταση της σύμβασης.
Φυσικά και στην περίπτωση αυτή, η παράταση είναι σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος, αφού η διενέργεια του διαγωνισμού ίσως και να οδηγούσε σε συμφερότερη προσφορά. Μάλιστα, η ίδια η τροπολογία αναφέρει ότι η αξία της παράτασης των συμβάσεων δεν μπορεί να ξεπερνά το 25% της συνολικής αξίας των συμβάσεων, η διάρκεια των οποίων ήταν 4 χρόνια.
- Παρατείνεται η προθεσμία της διαδικασίας εκκαθάρισης από τον ΕΟΠΥΥ των δαπανών, που αφορούν τα νοσοκομεία του ΕΣΥ, τα στρατιωτικά, τα νοσοκομεία ειδικού καθεστώτος, τα λοιπά ΝΠΔΔ και τις δημόσιες δομές παροχής υπηρεσιών υγείας.
Με τον νόμο 4368 του 2016 (άρθρο 90) όλες αυτές οι δημόσιες υπηρεσίες είχαν εξαιρεθεί από τη διαδικασία εκκαθάρισης έως τις 30-6-2018. Με την νέα τροπολογία, λοιπόν, η εξαίρεση παρατείνεται για άλλους 6 μήνες, μέχρι τις 31-12-2018.
Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση εξαιρεί όλες τις δημόσιες υπηρεσίες υγείας από τον έλεγχο του ΕΟΠΥΥ! Τη στιγμή, που εδώ και 3 χρόνια, έχει επιβάλλει σειρά μέτρων για τον έλεγχο των ιδιωτικών υπηρεσιών υγείας. Αυτή δεν είναι μεροληψία υπέρ του Δημοσίου. Είναι μεροληψία υπέρ της αδιαφάνειας στις δημόσιες δαπάνες του ΕΣΥ.
Μα θα ρωτήσει κάποιος ανυποψίαστος: Και γιατί να γίνει έλεγχος στα δημόσια νοσοκομεία; Μα ακριβώς εκεί εντοπίζεται η ανοργανωσιά, η σπατάλη και η διαφθορά. Λάβετε υπόψη σας ότι οι λειτουργικές δαπάνες του ΕΣΥ (εκτός των μισθών) είναι περίπου 1,2 δις ευρώ.
Πρακτικά, παρά τα Μνημόνια, ελάχιστα ουσιαστικά μέτρα έχουν ληφθεί για να ελεγχθεί η ποσότητα, η ποιότητα και η αναγκαιότητα των υπηρεσιών, που παρέχουν τα νοσοκομεία του ΕΣΥ. Πρωτόκολλα και διαδικασίες δεν υπάρχουν. Όλα σχεδόν τα υλικά και οι υπηρεσίες αγοράζονται χωρίς διαγωνισμό!
Μην ξεγελιέστε με τις πρόσκαιρες ελλείψεις υλικών, που παρατηρούνται συχνά στα κρατικά νοσοκομεία και αποδίδονται στις περικοπές λόγω των Μνημονίων. Δεν φταίνε οι περικοπές, αλλά η έλλειψη ορθολογικής οργάνωσης και διαχείρισης των πόρων.
Όσο απίστευτο και αν ακούγεται σε πολλούς, λίπος υπάρχει ακόμη στην Υγεία. Το πρόβλημα είναι ότι δεν έχουμε τεχνογνωσία και εργαλεία για να το βρούμε και να το κόψουμε. Έτσι, καταφεύγουμε σε οριζόντιες περικοπές, που οδηγούν σε ελλείψεις… σεντονιών και βαμβακιού!
Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ που σήκωσε το λάβαρο κατά της διαφθοράς στην υγεία, ουσιαστικά το μόνο που έχει κάνει είναι ελέγχους στο ΚΕΕΛΠΝΟ. Καμία ουσιαστική παρέμβαση όμως δεν έχει γίνει στις προμήθειες των νοσοκομείων για υλικά και φάρμακα. Εξαίρεση αποτελούν οι παρεμβάσεις, που ξεκίνησαν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις και συνεχίστηκαν στον ΕΟΠΥΥ.
Μετά από μήνες εξαγγελιών, ψηφίστηκε νέο θεσμικό πλαίσιο για την ίδρυση και λειτουργία της ΕΚΑΠΥ (Εθνική Κεντρική Αρχή Προμηθειών Υγείας), που σχεδιάστηκε από τον Π. Πολάκη. Όμως, μέχρι σήμερα, δεν έχει γίνει τίποτε στην πράξη.
Επίσης, δεν ανακοινώνονται στατιστικά στοιχεία για την κατανάλωση υλικών και τις δαπάνες των νοσοκομείων. Υποτίθεται ότι τέθηκε σε λειτουργία το περιβόητο σύστημα BI (Business Intelligence), που ξεκίνησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, αλλά τα στοιχεία δεν δημοσιοποιούνται.
Το γεγονός αυτό αφήνει εύλογα υπόνοιες. Είτε το σύστημα δεν δουλεύει εύρυθμα και αξιόπιστα, είτε τα στοιχεία δεν είναι θετικά και έτσι αποκρύβονται… Η κυβέρνηση λέει ότι τα πράγματα βελτιώνονται, ενώ η αντιπολίτευση ότι χειροτερεύουν. Έτσι, όμως, κινούμενοι στα τυφλά, δεν μπορούμε να πάμε πουθενά…