Ν. Βελλιάδης: «Η Aigaion έχει σχεδιάσει την ασφαλιστική της επέκταση»

Με πολλά σχέδια για την Αigaion, που περιλαμβάνουν κάθετη και οριζόντια ανάπτυξη στην ασφαλιστική αγορά, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλός της, κ. Νικόλαος Βελλιάδης, επιχειρηματίας με πολλαπλές δραστηριότητες στην Αγγλία (συμμετοχή σε νεόκτιστα πλοία, εμπορία καυσίμων και λιπαντικών πλοίων, ναυτασφαλίσεις, ναυλώσεις κ.ά.), συνεχίζει να «επιμένει ελληνικά».

Στηρίζοντας οικονομικά την απόφασή του να βρίσκεται στην Ελλάδα, μιλά για συνένωση της Brokers Union με το γραφείο του Λονδίνου (την ιδιοκτησίας του μεσιτική εταιρεία Velos Insurance), αναφέρει για τα πλεονεκτήματα και την υπεροχή της Αigaion στις ναυτασφαλίσεις και παρουσιάζει τη γενική επιχειρηματική του δραστηριότητα. Ακόμα, ο κ. Βελλιάδης αναφέρει στο iw ότι:

·    Επιδιώκει τη συνεργασία με άλλες ασφαλιστικές εταιρείες
·    Δημιουργεί τμήμα ναυτασφαλίσεων μεγάλων εμπορικών πλοίων με την αρωγή των Lloyds

Επίσης εκτιμά ότι:

·    Σήμερα επικρατεί στην ελληνική αγορά κακός ανταγωνισμός ασφαλίστρου που διακρίνεται από αθέμιτες πρακτικές,
·    Η ασφάλιση ακόμα θεωρείται πολυτέλεια και αν δεν αλλάξει η νοοτροπία, η αγορά θα είναι υποτονική
·    Μόνο τα μεγάλα σχήματα ασφαλιστικών διαμεσολαβητών μπορούν να επιβιώσουν.

iw? Ποια είναι η σχέση σας με το «επιχειρείν»; Πώς αναπτυχθήκατε; Ποια είναι η ιστορία σας, και σήμερα πού εκτείνεται η δραστηριότητά σας;

Νικόλαος Βελλιάδης: Η επιχειρηματική μου δραστηριότητα στον τομέα της ναυτιλίας ξεκίνησε στο Λονδίνο, πριν από 30 περίπου χρόνια. Η αρχή έγινε με ένα γραφείο ναυλώσεων πλοίων (Chartering) που διατηρούσα εκεί, ενώ στη συνέχεια αποφάσισα να επεκτείνω το αντικείμενο του γραφείου, ασχολούμενος με τη διαχείριση πλοίων και τις ναυτασφαλίσεις. Παράλληλα, ασχολήθηκα με την πλοιοκτησία, ενώ έως σήμερα συμμετέχω σε αρκετά νεόκτιστα πλοία. Ίδρυσα, επίσης, στο Λονδίνο μια εταιρεία εμπορίας καυσίμων και λιπαντικών πλοίων ανά τον κόσμο, η οποία λειτουργεί μέχρι σήμερα διατηρώντας πολύ καλή συνεργασία με τις πιο αξιόλογες εταιρείες εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων.

iw? Δύσκολη πορεία η επιχειρηματική;

Ν.Β.: Με πολύ ενδιαφέρον σε κάθε στιγμή, με προκλήσεις και με συνέχεια, το οποίο σημαίνει ότι μπορείς να δημιουργήσεις κάτι σταθερό, να δημιουργήσεις αξίες και να φτιάξεις μια παράδοση. Σήμερα είναι σημαντικό για εμένα ότι τα παιδιά μου, Στέφανος, Δομινίκη και Έλενα, ασχολούνται αποκλειστικά με τις οικογενειακές επιχειρήσεις και μάλιστα είμαι περήφανος που τα καταφέρνουν εξίσου καλά.

iw? Στην ελληνική αγορά είστε γνωστός ως ιδιοκτήτης της ασφαλιστικής εταιρείας Aigaion. Είναι ιδιότυπη δραστηριότητα η ασφαλιστική, έχει ιδιαιτερότητες και είναι τελικά καλός κλάδος – ο ασφαλιστικός – για επιχειρηματική ανάπτυξη;

Ν.Β.: Η «Aigaion Ασφαλιστική» ιδρύθηκε το 1995, μια ιδέα που υλοποιήθηκε όταν, συζητώντας με εφοπλιστές από το Λονδίνο, αποφασίσαμε ότι ήταν πλέον καιρός να αναπτύξουμε τον θεσμό της ναυτασφάλισης, οι εκπρόσωποι της οποίας, μην έχοντας άλλη επιλογή, στηρίζονταν επί σειρά ετών στις διεθνείς αγορές, κυρίως του Λονδίνου. Προηγήθηκαν πολλές συζητήσεις σχετικά με το αν η εταιρεία θα είχε έδρα την Αγγλία ή την Ελλάδα, ωστόσο εγώ, όπως πολλοί Έλληνες του εξωτερικού, επέμενα, και τελικά συμφωνήθηκε, η εταιρεία να ιδρυθεί με έδρα την Ελλάδα, με μοναδικό σκοπό να ενισχυθεί η ελληνική οικονομία, έχοντας ως παράδειγμα τη μεγάλη συνεισφορά της ναυτιλιακής βιομηχανίας στην οικονομία της Μ. Βρετανίας αντίστοιχα. Η αγάπη για την πατρίδα ήταν, και πάντα θα είναι, μεγάλη, ωστόσο ίσως τελικά η απόφασή μου αυτή (να ιδρυθεί η εταιρεία στην Ελλάδα) να εμπεριείχε συναισθηματισμό, καθώς με λύπη διαπιστώνω πως στην ελληνική και κυρίως στην ασφαλιστική αγορά επικρατεί ένας άκρατος, κακώς εννοούμενος, ανταγωνισμός, που αναπτύσσεται με αθέμιτες πρακτικές. Παρόλα αυτά, όμως, αξίζει να σημειωθεί πως η «Aigaion Ασφαλιστική» προχωρά με σταθερά βήματα, βελτιώνεται, οχυρώνεται και αναπτύσσεται.

iw? Θεωρείτε ότι η ελληνική ασφαλιστική αγορά διέρχεται κρίση και, αν ναι, πού την εστιάζετε (παραγωγή, εποπτεία, τρόπο πώλησης, έλλειψη ενημέρωσης πολιτών, αδύναμη θεσμική παρουσία);

Ν.Β.: Η ελληνική ασφαλιστική αγορά πάντοτε διερχόταν κρίση, κυρίως λόγω έλλειψης ασφαλιστικής συνείδησης. Για τον Βρετανό, Νίκος Βελλιάδης, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Aigaionγια παράδειγμα, είναι αδιανόητο να προβεί σε οποιαδήποτε επένδυση χωρίς να ασφαλίσει το αντικείμενο της επένδυσής του, είτε αυτό είναι αυτοκίνητο είτε έπιπλα είτε σπίτι είτε εργοστάσιο.
Ο Έλληνας, δυστυχώς, θεωρεί την ασφάλιση της περιουσίας του ακριβή πολυτέλεια. Ακόμα και αν αποφασίσει να ασφαλίσει οποιοδήποτε περιουσιακό στοιχείο, συνήθως περιορίζεται στην εξεύρεση «φθηνού» ασφαλίστρου, αγνοώντας, πολλές φορές, τόσο ο ίδιος ο ασφαλιζόμενος όσο και ο διαμεσολαβητής, τις ίδιες τις καλύψεις που χρειάζεται ή έχει επιλέξει. Γεγονός και νοοτροπία που ενισχύεται από τις ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες εμφανίζονται στην αγορά και χωρίς κανένα έλεγχο διαφημίζουν «φθηνό» ασφάλιστρο.
Επίσης, παρά το γεγονός ότι έχουν ψηφιστεί νόμοι που επιβάλλουν την ασφαλιστική κάλυψη αστικής ευθύνης σε ξηρά και θάλασσα, κάθε μέρα συναντάμε περιστατικά όπου ο Έλληνας προσπαθεί να αποφύγει την ασφάλιση. Μέχρι να αλλάξει αυτή η νοοτροπία, λοιπόν, αλλά και η πολιτική βούληση για την επίβλεψη εφαρμογής των νόμων, θεωρώ πως η ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς θα είναι υποτονική.

iw? Σκέπτεστε κάποιες συνεργασίες σε ασφαλιστικό επίπεδο; Κάνετε σχετικές κινήσεις;

Ν.Β.: Ναι, επιδιώκουμε τη συνεργασία με άλλες ασφαλιστικές εταιρείες, κυρίως όμως επιδιώκουμε τη συνεργασία με ευρωπαϊκές ασφαλιστικές εταιρείες. Γνωρίζουμε πως η παρούσα οικονομική κατάσταση δεν εμπνέει εμπιστοσύνη για πιθανές συνεργασίες με ευρωπαίους εταίρους, ωστόσο εμείς θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας για την προσέλκυση ενδιαφέροντος.

iw? Ποια είναι η σχέση της Β.U. με την Aigaion;

Ν.Β.: Η Brokers Union (B.U.) ιδρύθηκε για να αποτελέσει ένα είδος παραρτήματος του μεσιτικού γραφείου του Λονδίνου. Το γραφείο στο Λονδίνο δουλεύει με binders των Lloyds σε πολλαπλούς κλάδους και λόγω των πολυετών γνωριμιών μας αυτό μπορεί να επεκταθεί και στην Ελλάδα, αλλά με σοβαρότητα και όχι με επιπολαιότητες, όπως επανειλημμένως έχουμε δει να συμβαίνει στο παρελθόν. Φυσικά, υπάρχουν κακές φήμες που οργιάζουν στην Ελλάδα – κάτι που δεν έχω ξανασυναντήσει στην επιχειρηματική μου δραστηριότητα των 30 ετών – που χρησιμοποίησαν έντεχνα την ίδρυση της B.U. για να πλήξουν την Aigaion.
Η Aigaion έχει τον δικό της δρόμο, τη δική της πορεία, το δικό της πελατολόγιο. Στόχος της είναι να παραμείνει μια εταιρεία με εκλεκτές υπηρεσίες, κυρίαρχη πάντα στις ναυτασφαλίσεις.
Η προσωπική μου γνώμη είναι ότι, πολύ σύντομα, μόνο μεγάλα σχήματα ασφαλιστικών διαμεσολαβητών θα μπορέσουν να επιβιώσουν, αφενός λόγω των σημαντικά μειωμένων εσόδων και αφετέρου εξαιτίας της μείωσης τόσο των ασφαλίστρων όσο και των προμηθειών.
Η B.U. έρχεται να προσφέρει τη λύση στα προβλήματα των μεσιτών, τα οποία, μέσω αυτής της επικείμενης συνεργασίας, θα αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά και θα δοθούν σημαντικές λύσεις, τόσο για τους ίδιους τους συνεργάτες όσο και για τους ασφαλισμένους.
Με τα πρότυπα των βρετανικών μεσιτικών γραφείων, η εταιρεία θα είναι πολύ σύντομα σε θέση να προσφέρει πολλά πακέτα διαφορετικών εταιρειών, αναλόγως των δυνατοτήτων του ασφαλιζομένου. Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι χτίζουμε επίσης συνεργασία με τα Lloyds και ένα μεγάλο τμήμα ναυτασφαλίσεων μεγάλων εμπορικών πλοίων, το οποίο θα επανδρωθεί αποκλειστικά από έμπειρους Βρετανούς μεσίτες και γνώστες της ελληνικής αγοράς.

iw? Έχει επάρκεια κεφαλαίων η εταιρεία σας;

Ν.Β.: Έχουμε κεφάλαια για να υποστηρίξουμε την παραγωγή της εταιρείας μας και δεν σκοπεύουμε να κάνουμε άλματα. Με το χαρτοφυλάκιο όπως έχει σήμερα, τα κεφάλαια που ήδη διαθέτουμε είναι υπεραρκετά. Αποβλέπουμε στην κερδοφορία της εταιρείας προς όφελος της ίδιας της εταιρείας, των μετοχών της, του προσωπικού και των ασφαλισμένων της και δεν συμμετέχουμε στο κυνήγι του «φτηνού ασφαλίστρου», εξασφαλίζοντας και διαθέτοντας βέβαια πάντοτε άρτιες και ποιοτικές υπηρεσίες.

iw? Η εταιρεία σας σήμερα πού δίνει βαρύτητα;

Ν.Β.: Στη ναυτιλία βασικά. Γι’ αυτό έχουμε πάρει, εδώ και πολλά χρόνια, την ελευθέρα παροχή υπηρεσιών στην Αγγλία για την ανάπτυξή μας στην ασφάλιση της ναυτιλίας. Σήμερα ασφαλίζουμε πάνω από 3.500 σκάφη αναψυχής και πολλά εμπορικά πλοία ενώ, διατηρώντας την πρώτη θέση στον κλάδο ασφάλισης πλοίων και σκαφών, ενώ παρέχουμε ασφάλιση Αστικής Ευθύνης Πλοιοκτήτη (P&I), σύμφωνα με τα οριζόμενα από τον νόμο 2932/01 και φυσικά ασφάλιση μικτή. Διαθέτουμε την απαραίτητη τεχνογνωσία για να υποστηρίξουμε τον ασφαλιζόμενο και παρέχουμε την καλύτερη δυνατή οικονομική υποστήριξη σε περίπτωση ζημίας, σύμφωνα πάντα με τους όρους του συμβολαίου.
Αξίζει να αναφέρω την περίπτωση του φορτηγού πλοίου Eagle, το οποίο κατελήφθη από πειρατές στη Σομαλία. Η εταιρεία μας κατέβαλε 14 εκατομμύρια δολάρια βοηθώντας έμπρακτα την πλοιοκτήτρια εταιρεία σε εκείνη τη δύσκολη στιγμή και ας σημειωθεί ότι η διαδικασία απελευθέρωσης του πλοίου διήρκεσε περισσότερο από ένα χρόνο.
Επίσης, είμαστε η μοναδική εταιρεία που προσφέρουμε 500 εκατομμύρια ευρώ ασφαλιζόμενα κεφάλαια. Μπορούμε να εκδίδουμε πιστοποίηση (blue card), όπως απαιτεί το Athens Convention για πλοία που εκτελούν πλόες σε χώρες όπως η Τουρκία, η Αλβανία και η Κροατία. Προς το παρόν συγκεντρωνόμαστε εκεί, διότι παρέχουμε όχι μόνο καλύτερη υπηρεσία στους Έλληνες εφοπλιστές, αλλά αντιμετωπίζουμε με επάρκεια και αποτελεσματικότητα τα συμβάντα, σύμφωνα πάντα με τους όρους του ασφαλιστηρίου συμβολαίου.

iw? Έχετε στην Αγγλία κάποια δραστηριότητα;

Ν.Β.: Ναι, εδώ και περίπου 30 χρόνια, λειτουργεί η μεσιτική εταιρεία Velos Insurance Services Ltd., η οποία εξειδικεύεται στις ναυτασφαλίσεις, ενώ πρόσφατα ξεκίνησε να δραστηριοποιείται και στον αντίστοιχο κλάδο γενικών ασφαλειών. Συνεργαζόμαστε αποκλειστικά με δεσμευτικές συμβάσεις (binders) με τα Lloyds στους κλάδους σκαφών, πλοίων και αυτοκινήτων.

iw? Σε ποιον ανήκει η εταιρεία του Λονδίνου;

Ν.Β.: Στον γιο μου Στέφανο, στον οποίο την παραχώρησα εδώ και 10 χρόνια και έχει αναλάβει τη λειτουργία και ανάπτυξή της. Στο πλαίσιο αυτής της δραστηριότητας αποφάσισε να δημιουργήσει και στην Ελλάδα μια εταιρεία, την Brokers Union (B.U.), την οποία θα συνενώσει με το γραφείο του Λονδίνου, ώστε η εταιρεία στην Ελλάδα να μπορεί να δουλεύει με binders των Lloyds.

iw? Πιστεύετε στην εξειδίκευση των ασφαλιστικών; Το μέλλον ανήκει στην εξειδίκευση ή στην ευρεία επέκταση;

Ν.Β.: Νομίζω πως ένας ασφαλιστής, ασχέτως του αν είναι εταιρεία ή διαμεσολαβών, πρέπει να εξειδικεύεται, ώστε να μπορεί να αναλύει στον ασφαλιζόμενο τι του παρέχει και εάν αυτό που του παρέχει τον καλύπτει πλήρως ή μερικώς κ.λπ. Δυστυχώς, σήμερα στην ελληνική αγορά δεν υπάρχει – στον βαθμό που θα μπορούσε – αυτή η λεπτομερής και ουσιαστική προσέγγιση σε πολλούς κλάδους. Τα αποτελέσματα είναι ορατά και τα προβλήματα επίσης. Εμείς στη ναυτιλία, τολμάμε να πούμε πως διαθέτουμε την τεχνογνωσία των Lloyds. Στο ανθρώπινο δυναμικό του ναυτιλιακού τμήματος της Aigaion έχει ενταχθεί η κόρη μου Δομινίκη, η οποία έχοντας αποκτήσει ακαδημαϊκό τίτλο (master) στις ναυτασφαλίσεις, έχει αναλάβει ενεργό δράση στο τμήμα, δείχνοντας ιδιαίτερο ζήλο και είμαι πολύ χαρούμενος και περήφανος για αυτό.

iw? Η ασφαλιστική απάτη σάς απασχολεί; Υφίσταται στη χώρα;

Ν.Β.: Μας θίγει όλους μας. Ιδιαίτερα στο αυτοκίνητο και στις κλοπές εντοπίζεται το πρόβλημα. Κάποιοι αγοράζουν παλιά οχήματα, μετά δηλώνουν ότι εκλάπησαν και έτσι ξεκινά η διαδικασία της απάτης. Άλλοι δεν μπορούν να «αντέξουν» το οικονομικό βάρος των πολυτελών οχημάτων που αγόρασαν παλαιότερα και αποφασίζουν να το «εξαφανίσουν» προκειμένου να εισπράξουν την αποζημίωση. Αυτά είναι γνωστά.
Δυστυχώς, το ίδιο γίνεται και σε παλιά σκάφη στη ναυτιλία. Ο κίνδυνος είναι μεγάλος, προσπαθούμε να προστατευθούμε, όσο μπορούμε. Δεν είναι όμως μόνο ελληνικό φαινόμενο αυτό, συναντάται, δυστυχώς σε μεγάλο βαθμό, σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Οι Βρετανοί ασφαλιστές μάλιστα έπεισαν τις αρμόδιες αρχές της χώρας να θεσπίσουν ειδική υπηρεσία στην αστυνομία, η οποία ασχολείται αποκλειστικά με τις καταγγελίες των ασφαλιστικών εταιρειών για απάτη και τη διερεύνηση των περιστατικών αυτών.

iw? Ο κλάδος της ναυτιλίας έχει προοπτικές;

Ν.Β.: Θα μας βοηθούσε να αναπτυχθούμε περισσότερο η επιστροφή των χιλιάδων σκαφών αναψυχής, κυρίως θαλαμηγών, που έχουν στραφεί για ασφαλιστικές καλύψεις προς την Τουρκία και την Κροατία. Όταν αυτά τα σκάφη επιστρέψουν, εφόσον υπάρξουν ευνοϊκοί όροι και ρυθμίσεις, τότε θα αναπτυχθούν αντίστοιχα και οι δικές μας εργασίες.

iw? Η ασφάλιση είναι σωστά περιχαρακωμένη στον κλάδο των σκαφών;

Ν.Β.: Στην αστική ευθύνη δυστυχώς όχι. Ο νόμος περί αστικής ευθύνης ισχύει μόνο στην περίπτωση που το σκάφος βρίσκεται εν κινήσει. Δηλαδή, αν είσαι μέσα στο καρνάγιο ή τη μαρίνα, πάρει φωτιά και καούν άλλα σκάφη, ο νόμος δεν σε καλύπτει. Εμείς, ως εταιρεία, ασφαλίζουμε με τις εγγλέζικες ρήτρες, που καλύπτουν κάθε συμβάν. Γι’ αυτό και υπερέχουμε στις ναυτασφαλίσεις, όπως είπα, έχοντας αναπτύξει και ενσωματώσει πλήρως στις καλύψεις μας τα οριζόμενα από το Π.Δ. 6/2012 σχετικά με την ασφάλιση των επιβατηγών πλοίων.
Χρησιμοποιούμε ρήτρες προς όφελος του ασφαλισμένου, ώστε να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις σε περιπτώσεις ζημιάς. Η Aigaion Ασφαλιστική, με την τεχνογνωσία που διαθέτει, έχει τη δυνατότητα να προσφέρει τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες στους ασφαλισμένους της και πάντοτε φυσικά με τους καλύτερους όρους.