της Ελενας Ερμείδου
«Κοκτέιλ» ευθυνών παράγουν οι νέοι Κανονισμοί που δρομολογούνται και έρχονται από την Ευρώπη. Ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων (GDPR), ο οποίος προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα των πελατών και το New Deal for Consumers που έχει προταθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έρχεται κυρίως μετά το μεγάλο σκάνδαλο στο κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας προάγει την δικαιοσύνη, ενισχύοντας μεταξύ άλλων σε μεγάλο βαθμό τις συλλογικές αγωγές. Τυχόν λάθη και παραλείψεις «πληρώνονται» ακριβά, απειλώντας την φήμη μίας επιχείρησης, τα κέρδη, τη συνέχεια της παραγωγής και γενικότερα τη βιωσιμότητα της.
Το τελευταίο διάστημα Ευρώπη και έλληνες διαμορφώνουν ένα νέο πλαίσιο κίνησης. Οι μεν έλληνες, όλο και συχνότερα προσφεύγουν στην δικαιοσύνη, όταν θίγονται τα δικαιώματα και έχουν έννομο συμφέρον, είτε σε περιπτώσεις ελαττωματικών προϊόντων, είτε σε περιπτώσεις που έχουν υποστεί ζημία ή βλάβη από κάποιο προϊόν ή κάποια υπηρεσία.
Τα δε, ευρωπαϊκά όργανα θωρακίζουν ολοένα και περισσότερο τον καταναλωτή και δημιουργούν ένα εξαιρετικά αυστηρό πλαίσιο για τις επιχειρήσεις, οι οποίες θα πρέπει να ενημερωθούν και να διαθέτουν συστήματα ελέγχου των λειτουργιών τους, αλλά και προγράμματα ασφάλισης Αστικής Ευθύνης που θα τις προστατεύσουν στην έλευση του συγκεκριμένου κινδύνου, σύμφωνα με την μεσιτική ασφαλίσεων Globalnet.
Οταν σε μία επιχείρηση –σε όποιον κλάδο και εάν δραστηριοποιείται– ξεκινήσουν οι ανακλήσεις ή οι αξιώσεις αποζημιώσεων, οι συνέπειες μπορεί να έχουν μορφή ντόμινο για τη φήμη, τα κέρδη, τη συνέχεια της παραγωγής και γενικότερα τη βιωσιμότητα μιας επιχείρησης. Το κόστος της «επανόρθωσης της ζημιάς» μπορεί να είναι τεράστιο. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το σκάνδαλο dieselelgate για το οποίο υπολογίζεται ότι οι αποζημιώσεις φτάνουν τα 20 δισ. δολάρια.
Διαβάστε: Ευ. Καφφετζή: Αλλάζουν οι ισορροπίες, εδραιώνονται οι Ευθύνες
Τα παραδείγματα είναι πολλά:
- το 2014 το πρόβλημα με τους διακόπτες στην General Motors οδήγησαν σε αποζημιώσεις 400 εκατ.
- η ιστορία με τους αερόσακους της takata που είχαν οδηγήσει ακόμα και σε θανάτους τελείωσε με την εταιρεία να χρεοκοπεί
- το 2017 δικαστήριο στο Λος Άντζελες επιδίκασε σε ασθενή με γυναικείο καρκίνο αποζημίωση 437 δολαρίων από την Johnson & Johnson λόγω της χρήσης του ταλκ της Εταιρείας. Σύμφωνα με τον ξένο τύπο εκκρεμούν περίπου 2.000 αξιώσεις
- τα γνωστά συσκευασμένα λαχανικά dole προχωρούν τον Σεπτέμβρη-Οκτώβρη του 2017 σε ανάκληση προϊόντων τους τα οποία ενδεχομένως να έχουν λιστέρια, μετά από 19 υποθέσεις στις ΗΠΑ. Υπολογίζεται ότι οι οικονομικές απώλειες στην Εταιρεία ξεπερνούν τα 25 εκατ. δολάρια
Σημαντικό ρόλο παίζει το προφίλ του καταναλωτή. Αλλάζει συνεχώς και σε αυτό έχουν παίξει ρόλο πολλοί παράγοντες όπως η ενημέρωση από τα μέσα και το διαδίκτυο, η κινητοποίηση από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης αλλά και οι καταναλωτικές ενώσεις.
Στην Ελλάδα αρχίζει να αναπτύσσεται το μοντέλο ενός πιο ενημερωμένου καταναλωτή που διεκδικεί τα δικαιώματά του και την ανάγκη να υπάρξουν περισσότερα μέτρα ασφαλείας, αλλά και ασφάλισης στις επιχειρήσεις αφενός για την προστασία των καταναλωτών και αφετέρου για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων και τις θέσεις εργαζομένων.
Στην τελική διαμόρφωση του μοντέλου αυτού και όχι μόνο ρόλο θα παίξει ο GDPR που προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα των πελατών αλλά και το New Deal for Consumers ή η Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές.