Ευ. Καφφετζή: Αλλάζουν οι ισορροπίες, εδραιώνονται οι Ευθύνες

της Ελενας Ερμείδου

Αλλάζουν οι ισορροπίες των δυνάμεων με την σφραγίδα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Η ζυγαριά γέρνει περισσότερο προς τον Ευρωπαίο καταναλωτή και λιγότερο προς τις επιχειρήσεις. Η ΕΕ αποφασίζει να διασφαλίσει την προάσπιση των δικαιωμάτων των καταναλωτή, κυρίως έναντι των πολυεθνικών δίνοντας του εργαλεία που «ξεκλειδώνουν» το πρόβλημα. Οι ασφαλιστικές, ως αντισταθμιστές κινδύνων παρέχουν στις επιχειρήσεις διόδους μέσω των ασφαλιστηρίων προγραμμάτων  που εμποδίζουν την πρόκληση των απρόοπτων ζημιών από ευθύνη προϊόντων, από τις ευθύνες διευθυντών και στελεχών, επαγγελματικές ευθύνες.

Η οικοδόμηση της Νέας Συμφωνίας  ή του Νέου  Deal for consumers, όπως αποκαλέστηκε έρχεται κυρίως μετά το μεγάλο σκάνδαλο που διετελέσθη στο κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας,  δυσαρεστώντας σε μεγάλο βαθμό τις επιχειρήσεις για τις επιπτώσεις που φέρει, αφού δίνει την δυνατότητα στους καταναλωτές να προσφύγουν μέσω εξειδικευμένου φορέα (π.χ. Ένωσης Καταναλωτών) μαζικά σε αγωγές κατά εταιρείας όταν υπάρχουν λόγου χάρη παράνομες πρακτικές ή έχουν υποστεί ζημία όπως στο σκάνδαλο Dieselgate. Αυτό προστάζει τις επιχειρήσεις να σέβονται τον καταναλωτή, αλλά και να αυξήσουν τους μηχανισμούς που τους προστατεύουν, όπως σημειώνει η κα Ευγενία Καφφετζή Διευθύνουσα Σύμβουλος της Globalnet και Αντιπρόεδρος του ΣΕΜΑ.

Σε σχετική της δήλωση χαρακτηριστικά τονίζει «σταδιακά μεταβαίνουμε σε ένα ισχυρότερο μοντέλο καταναλωτή στην Ευρώπη και ταυτόχρονα σε φορείς καταναλωτών με πιο διευρυμένες εξουσίες επιβολής κυρώσεων. Αυτό σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει – ως οφείλουν – να σέβονται έμπρακτα τον καταναλωτή και τα δικαιώματά του αλλά και να έχουν δικλείδες προστασίας μέσα από ασφαλιστήρια προγράμματα ευθύνης προϊόντων , επαγγελματικών ευθυνών κ.α.

Οι αλλαγές που κομίζει η Νέα Συμφωνία

Μία εκ των σημαντικών αλλαγών που φέρει «η Νέα Συμφωνία για τους Καταναλωτές» είναι ότι δημιουργείται πλέον μία ενιαία πολιτική σε περιπτώσεις που έχουν οδηγήσει σε «συλλογική ζημία» και προβλέπονται πρόστιμα μέχρι το 4% του ετήσιου κύκλου εργασιών του εμπόρου. Ταυτόχρονα διασφαλίζεται η διαφάνεια στις διαδικτυακές αγορές με σαφή ενημέρωση προς τον καταναλωτή και εξασφαλίζεται ότι οι καταναλωτές όλων των κρατών-μελών έχουν το δικαίωμα να διεκδικήσουν ατομικά μέσα έννομης προστασίας σε περιπτώσεις επιθετικών ή παραπλανητικών πρακτικών προώθησης.

«Σε ένα διεθνοποιημένο κόσμο όπου οι μεγάλες βιομηχανίες έχουν το πλεονέκτημα πρέπει να αυξήσουμε τις πιθανότητες για τον καταναλωτή» αναφέρει η Vera Jourova  Επίτροπος Δικαιοσύνης, Καταναλωτών και Ισότητας Φύλων και προσθέτει «Οι αντιπροσωπευτικές αγωγές θα οδηγήσουν στη δίκαιη αντιμετώπιση των καταναλωτών και όχι σε περισσότερες εργασίες για τις νομικές εταιρείες. Με αυστηρότερες κυρώσεις που συνδέονται με τον ετήσιο κύκλο εργασιών της Εταιρείας, οι αρχές προστασίας των καταναλωτών θα αποκτήσουν επιτέλους ουσιαστική δύναμη για να τιμωρούν τους παραβάτες. Η απάτη δεν θα είναι πλέον φθηνή υπόθεση».

Αναμφίβολα στην ΕΕ δημιουργείται ένα νέο περιβάλλον με τον καταναλωτή να έχει κυρίαρχη θέση και τις επιχειρήσεις να προσανατολίζονται σε πιο υπεύθυνες πρακτικές και λύσεις ασφάλισης. Το “New Deal for Consumers” που έχει προταθεί και στηρίζεται από την Commission και έχει αντίλογο κυρίως από τον επιχειρηματικό κόσμο, πλέον αναμένεται να συζητηθεί στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο και το Κοινοβούλιο.

 

 

 

 

 

One comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*