του Βάιου Κρόκου
Αφορμή για αναστοχασμό και επαναπροσδιορισμό προσωπικών και επαγγελματικών στόχων αποτελεί η εν εξελίξει πανδημία, τα απόνερα της οποίας δεν μπορούν να υπολογισθούν με ακρίβεια ακόμα για την δύσκολη, κατά γενική ομολογία επόμενη μέρα.
Σε αυτό το πλαίσιο, ποικίλα σχόλια προκαλεί τελευταία έρευνα της MRB για τα πρώτα πράγματα που θα κάνουν οι πολίτες με την λήξη της καραντίνας, αν αναλογιστεί κανείς οι περισσότεροι δηλώνουν πως θα σπεύσουν για δραστηριότητες ψυχαγωγικού χαρακτήρα (κομμωτήρια, ψώνια, διακοπές) ενώ ένα 4% μόλις κάνει λόγο για αγορά ασφάλειας.
Προφανώς η άρση του εγκλεισμού δημιουργεί μια διάθεση εξόδου και χαράς, ενώ σίγουρα απαιτούνται περαιτέρω έρευνες και πιο εμπειριστατωμένα ευρήματα για τις τάσεις των πολιτών.
Η μαγική λέξη “ασφαλιστική συνείδηση”
Η ανάγκη για ανάπτυξη της ασφαλιστικής συνείδησης των πολιτών είναι κάτι που χρόνια τίθεται επί τάπητος σε συνέδρια, εκδηλώσεις και συνεστιάσεις παραγόντων της αγοράς και ασφαλιστών.
Εν μέσω της οικονομικής κρίσης στη χώρα μας την τελευταία 10ετία ένα από τα βασικά επιχειρήματα ήταν η έλλειψη αγοραστικής δύναμης του πολίτη. Πράγματι. Η πλειοψηφία των εταιρειών αρκέστηκε στον άκρατο ανταγωνισμό με το να αποσπά μερίδιο ο ένας από τον άλλον. Η ενίσχυση της συμβολής της ασφαλιστικής αγοράς επί του συνόλου του ΑΕΠ παρέμεινε “ευχολόγιο”.
Άραγε πόσοι πολίτες να γνωρίζουν πως το κόστος λίγων καφέδων ή άλλων παρόμοιων εξόδων το μήνα (από αυτών που θα πιούμε με το καλό μετά την καραντίνα) μπορεί ισοδυναμεί με ένα ασφαλιστήριο Ζωής που θα προστατέψει τα αγαπημένα μας πρόσωπα σε μια αναπάντεχη στιγμή;
Η άνοδος της παραγωγής στον Κλάδο το 2019 θα αποτελέσει μια πρόσκαιρη αναλαμπή ή πράγματι οι πολίτες βλέπουν τα οφέλη ενός ασφαλιστηρίου. Το ίδιο ερώτημα ισχύει, φυσικά, για Περιουσία (φυσικές καταστροφές), Υγεία, Νομική Προστασία και άλλες εξειδικευμένες καλύψεις.
Ανάγκη για εξωστρέφεια – διευκρινίσεις
Το αυστηρότερο ρυθμιστικό πλαίσιο, η Εποπτεία και η σταδιακή εξάλειψη στρεβλώσεων του παρελθόντος αποτέλεσαν θετικό στοιχείο για την κλάδο. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός – έστω και με πιο αργούς ρυθμούς σε σχέση με άλλους κλάδους – υπήρξε επίσης μια σημαντική τομή.
Αναφορικά με την τρέχουσα συγκυρία, προς στη σωστή κατεύθυνση είναι η επικοινωνία για τα μέτρα πρόληψης, την υπεύθυνη στάση και το κοινωνικό αποτύπωμα. Υπάρχει όμως σαφήνεια για τα προγράμματα Υγείας, τις καλύψεις που σχετίζονται με την Covid-19; Τις πρώτες ανακοινώσεις τις είδαμε. Μήπως όμως χρειάζονταν περισσότερες διευκιρνίσεις;
Ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα που απασχολεί αυτές τις μέρες είναι η διακοπή των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων (business interruption). Στις περισσότερες περιπτώσεις στα συμβόλαια εμπίπτει βέβαια η Ανωτέρα Βία λόγω της πανδημίας. Ωστόσο, και σε αυτό το σημείο απαιτούνται περισσότερα, σημειώνουν στελέχη του κλάδου, οι οποίοι επισημαίνουν πως το επόμενο διάστημα θα τεθούν οι βάσεις με νέα προσέγγιση στην ασφάλιση.
Οι στιγμές παραμένουν κρίσιμες και απαιτείται εκπαίδευση, επικοινωνία και σύγχρονες λύσεις. Η κρίση ίσως αποτελέσει ευκαιρία για να αναδειχθούν τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει η αγορά. Εξάλλου, η ασφαλιστική βιομηχανία στα δύσκολα κρίνεται…