Allianz: Πώς ο κορωνοϊός αναγκάζει τις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις να «αλλάξουν πίστα»

Το Εuro 2020 (που διοργανώθηκε με ένα χρόνο καθυστέρησης…) ανέβασε στα ύψη τον πυρετό του ποδοσφαίρου στην Ευρώπη. Καθώς οι οπαδοί επιστρέφουν προσεκτικά στα γήπεδα και στην παρακολούθηση των αγώνων δια ζώσης, η Allianz σε ειδική της έκθεση καταγράφει τι έχει αλλάξει στην «αρένα» των αθλητικών και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων…

Επιμέλεια: Λαλέλα Χρυσανθοπούλου

Ένα διαφορετικό είδος πυρετού –που δεν οφείλεται στον κορωνοϊό- σάρωσε προ ημερών την Ευρώπη, ένα είδος το οποίο…πολλοί περίμεναν εδώ και καιρό: Μετά από ένα διάλειμμα που διήρκεσε περισσότερο από ένα έτος, ο πυρετός του ποδοσφαίρου είναι πάλι στον αέρα, με το εξ αναβολής Euro 2020 να σηματοδοτεί την μεγάλη επιστροφή του κοινού στα γήπεδα, με τον ενθουσιασμό τόσο των οπαδών όσο και των διοργανωτών (UEFA) να μην κρύβεται.

Αν και δεν έχει ακόμα κριθεί κατά πόσο είμαστε έτοιμοι για τόσο μαζικές συναθροίσεις (καθώς τα επιδημιολογικά δεδομένα του τελευταίου διαστήματος είναι ανησυχητικά σε πολλές χώρες), εντούτοις –όπως παρατηρεί η Allianz- το τουρνουά έδωσε σε πολλούς Ευρωπαίους μια πολυπόθητη αίσθηση κανονικότητας, μετά από μήνες αβεβαιότητας. Αν κρίνει κανείς από τον ενθουσιασμό στα γήπεδα και τους πανηγυρισμούς μετά τους αγώνες, η κόπωση του Covid έχει ήδη ξεχαστεί.

Ωστόσο, η πραγματικότητα είναι ότι αυτή η χωρίς προηγούμενο κατάσταση άλλαξε τον τρόπο που ζούμε και εργαζόμαστε. Το ερώτημα είναι: Έχει αλλάξει η πανδημία και το πρόσωπο της βιομηχανίας των αθλητικών και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων; Ποια θα είναι η κληρονομία του κορωνοϊού σε αυτή τη σφαίρα της ζωής μας; Μεταβλήθηκαν στην πορεία οι προσδοκίες των διοργανωτών, των παικτών και των θεατών ; Και –το σημαντικότερο- ποιες ευκαιρίες για τις ασφαλιστικές εταιρείες προκύπτουν στην «πίστα» των εκδηλώσεων μετά την πανδημία;

Αισιόδοξη…επιφυλακτικότητα

Η Ευρώπη βρίσκεται εν μέοω θέρους. Με τον καιρό να βελτιώνεται και τους περιορισμούς να αίρονται, πολλοί βγήκαν από τα σπίτια τους. Καθώς τα προγράμματα εμβολιασμών επιταχύνονται, υπάρχει αισιοδοξία ότι η πανδημία θα είναι σύντομα πίσω μας. Κι ας προειδοποιούν οι επιστήμονες ότι η απειλή δεν έχει εκλείψει και ότι οι νέες μεταλλάξεις προϊδεάζουν για ένα ακόμα κύμα . Οι φόβοι αυτοί δεν πτόησαν τους ποδοσφαιρόφιλους, όμως απαιτείται επιφυλακτικότητα, σχολιάζει ο Alastair MacLean, Global Product Leader για ζωντανά γεγονότα στην ομάδα ψυχαγωγίας της Allianz Global Corporate Specialty.

Οι θεατές πρέπει να έχουν είτε αρνητικό τεστ είτε πιστοποιητικό εμβολιασμού για να εισέλθουν στα γήπεδα. Επιπροσθέτως, πρέπει να συμμορφώνονται με τους κανόνες κοινωνικής αποστασιοποίησης (όπως ισχύουν σε κάθε χώρα), να φοράνε μάσκα στο γήπεδο και να τηρούν τα μέτρα υγιεινής. Αυτοί που βρίσκονται «στην άλλη πλευρά του φράχτη», οι παίκτες, οι προπονητές, οι διοργανωτές, τα επιτελεία πρέπει να είναι ακόμα πιο προσεκτικοί.

Αν και προφανώς οι ποδοσφαιριστές δεν μπορούν να φορούν μάσκα στο γήπεδο, εντούτοις υπάρχουν περιορισμοί στο πώς πανηγυρίζουν ένα γκολ ή αλληλεπιδρούν. «Υπάρχει σύσταση να αποφεύγονται οι ομαδικές αγκαλιές κα οι πολλές επαφές μεταξύ των παικτών μετά τον αγώνα», εξηγεί ο MacLean. Και υπάρχουν καλοί λόγοι για αυτό, καθώς τα κρούσματα μόλυνσης –μεμονωμένα ευτυχώς- δεν έλειψαν.

Παραδείγματος χάρη, κατά τον αγώνα Αγγλίας-Σκωτίας, ένας Σκωτσέζος και δυο Άγγλοι ποδοσφαιριστές συνέχισαν να συνομιλούν καθώς περπατούσαν στη γνωστή «φυσούνα». «Βρέθηκαν από έναν εξωτερικό χώρο σε έναν εσωτερικό. Μετά ο Σκωτσέζος παίκτης βρέθηκε θετικός στον κορωνοϊό και οι δυο Αγγλοι υποχρεώθηκαν να μπουν σε καραντίνα και να χάσουν τα επόμενα δυο παιχνίδια», συνεχίζει το στέλεχος της Allianz, προσθέτοντας ότι μέχρι να ολοκληρωθούν οι εμβολιασμοί και χτιστούν τα «τείχη ανοσίας», η επιφυλακτικότητα θα κυριαρχεί.

Παιχνίδια όπως το ποδόσφαιρο δεν αφορούν μόνο τους παίκτες και το παιχνίδι αυτό καθαυτό. Εξίσου μεγάλο ρόλο παίζουν οι ενθουσιώδεις οπαδοί που ενθαρρύνουν τις ομάδες τους σε κατάμεστα στάδια. Όμως, την επαύριο (;) της πανδημίας, οι περιορισμοί στον επιτρεπόμενο αριθμό ατόμων σημαίνει ότι τα γήπεδα θα πρέπει να περιμένουν για να επιστρέψουν στις προ πανδημίας δόξες τους. «Το επιτρεπόμενο ποσοστό χωρητικότητας ποικίλλει από το ένα στάδιο στο άλλο, ανάλογα με τους τοπικούς κανόνες», λέει ο MacLean.

Στην Αγγλία, το Wembley έχει μέγιστη χωρητικότητα 90.000 θεατών. Αυτή τη σεζόν είχε περί τους 22.500 θεατές-ή 25% της χωρητικότητας. Καθώς ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι εμβολιάζονται, υπολογίζεται ότι τους ημιτελικούς και τον τελικό παρακολούθησαν περί τα 60.000 άτομα στο ιστορικό στάδιο. Χώρες με χαμηλότερα ποσοστά μόλυνσης και θανάτων, πάλι, ήταν πιο «γενναιόδωροι» με τις θέσεις στα γήπεδα.

Στον αγώνα Ολλανδίας-Ουγγαρίας στη Βουδαπέστη για παράδειγμα, το γήπεδο ήταν γεμάτο σε ποσοστό πάνω από 90%. Χώρες που χτυπήθηκαν σκληρά από τον κορωνοϊό όπως η Ιταλία ήταν πιο προσεκτικές.

Στον αγώνα Αγγλίας-Ουκρανίας που έγινε στο «Ολίμπικο» της Ρώμης, οι Ιταλοί δεν επέτρεψαν την είσοδο σε οπαδούς που είχαν ταξιδέψει στη Μ. Βρετανία τις προηγούμενες 14 μέρες, ακόμα και αν είχαν εισιτήριο. Επετράπη η είσοδος μόνο σε όσους είχαν εισέλθει στην Ιταλία τουλάχιστον έξι μέρες πριν τον αγώνα και είχαν μπει σε καραντίνα για πέντε μέρες, εάν βέβαια είχαν αρνητικό τεστ.

Τι γίνεται με τις «ζώνες οπαδών»

Μεταξύ των σκληροπυρηνικών οπαδών που….ξελαρυγγιάζονται στα γήπεδα και τους ποδοσφαιρόφιλους του καναπέ υπάρχει μια μεγάλη ομάδα ανθρώπων που συνδυάζουν τις κοινωνικές δραστηριότητες με την παρακολούθηση αθλητικών γεγονότων.

Αυτοί συναντώνται σε μπαρ και εστιατόρια με γιγαντο-οθόνες που δείχνουν τους αγώνες. Τα μέρη αυτά δεν επηρεάζονται από τυχόν τεχνικά προβλήματα ή ακόμα και ακυρώσεις των αγώνων, καθώς δεν επηρεάζονται τα κυρίως έσοδά τους (από τα φαγητά και ποτά).

Διαφορετική είναι η κατάσταση στους λεγόμενους «χώρους οπαδών» (fan zones), όπου τοποθετούνται πολλές οθόνες για να μπορούν οι οπαδοί να παρακολουθούν ένα συμβάν μαζί. «Δεχόμαστε ολοένα και περισσότερες ερωτήσεις από εταιρείες που διαχειρίζονται τέτοιους χώρους για ασφαλιστική κάλυψη σε περίπτωση ακύρωσης της εκδήλωσης.

Στην Πλατεία Τραφάλγκαρ στο Λονδίνο για παράδειγμα, υπάρχει μια μεγάλη fan zone που μπορεί να φιλοξενήσει έως και 1.000 άτομα. Το κόστος δημιουργίας ενός τέτοιου χώρου είναι τεράστιο. Προκύπτει κίνδυνος για τα έσοδα από φαγητά, ποτά και πωλήσεις προϊόντων. Αν κάποιος αγοράσει ημερήσιο εισιτήριο για ένα fan zone και το αθλητικό γεγονός ακυρωθεί, θα πρέπει να γίνει επιστροφή χρημάτων.

Στο παρελθόν, είδαμε ενδιαφέρον για ασφαλιστική κάλυψη έναντι κινδύνου ακυρώσεως από fan zones για μεγάλα αθλητικά γεγονότα όπως το Μουντιάλ και οι Ολυμπιακοί Αγώνες», αναφέρει το στέλεχος της Allianz.

Τα υπέρ και τα κατά της «ψηφιακής δράσης»

Ένας από τους μεγαλύτερους κερδισμένους της πανδημίας ήταν η ψηφιοποίηση και στο πλαίσιο αυτό δεν προξενεί έκπληξη που η τάση παρακολούθησης online επεκτάθηκε και στα αθλητικά γεγονότα, όπως το Euro 2020.

H Allianz παρατήρησε αύξηση στα ερωτήματα για ασφαλιστική κάλυψη που αφορά στη μετάδοση της εκδήλωσης, μέσω δορυφόρου, live streaming, ή μέσω συμβολαίων pay per view. «Οι άνθρωποι αγοράζουν ένα ατομικό εισιτήριο για να παρακολουθήσουν έναν αγώνα στο σπίτι.

Εάν υπάρχει πρόβλημα στη μετάδοση, τότε ο διοργανωτής θα πρέπει να επιστρέψει το τίμημα…Το έσοδο αυτό μπορεί να προστατευθεί από ασφαλιστική κάλυψη», εξηγεί ο Alastair McLean της Allianz, προσθέτοντας ότι η εν λόγω κάλυψη ήταν ανέκαθεν διαθέσιμη, αλλά η δημοφιλία της έχει αυξηθεί στη μετα-πανδημική εποχή καθώς ο αριθμός των θεατών στα στάδια μειώνεται.

Στο ερώτημα εάν θα διατηρηθεί το ενδιαφέρον για τα event που μεταδίδονται μέσω live streaming, απαντά ότι ο ενθουσιασμός που προκαλεί η δια ζώσης παρακολούθηση αθλητικών γεγονότων «υπερβαίνει» κατά πολύ την άνεση της παρακολούθησης από μια οθόνη. Όπως προβλέπει, «μόλις επανέλθουμε στην κανονικότητα, οι άνθρωποι θα θέλουν να επιστρέψουν στα γήπεδα»

Η τάση , ωστόσο, θα μπορούσε να είναι διαφορετική για μουσικές, καλλιτεχνικές και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις. «Για μικρά events, όπως ένα κοντσέρτο ή μια παράσταση κωμωδίας, θα μπορούσαμε να δούμε στον αριθμό των live streams, γιατί αυτά τα συμβάντα μπορούν να είναι πιο προσωπικά online και να ενθαρρύνουν την αλληλεπίδραση του κοινού με τον καλλιτέχνη. Σε μια μικρή συναυλία, για παράδειγμα, αυτοί που παρακολουθούν online μπορούν να συνομιλήσουν με το γκρουπ.

Με φυσική παρουσία, αυτό είναι δύσκολο να γίνει γιατί κατά κανόνα δεν επιτρέπεται η είσοδος στα παρασκήνια». Εντοπίζοντας αυτή την αγορά, πολλά μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσφέρουν ήδη πλατφόρμες για live streaming εκδηλώσεων, όπως π.χ. τα Twitter Spaces, Spotify and Instagram Live. Τούτων λεχθέντων, ένα πεδίο ενδιαφέροντος για τους ασφαλιστές είναι η cyber ασφάλιση. «Στο μέλλον, η αυξημένη ζήτηση μπορεί να οδηγήσει σε συγκεκριμένα προϊόντα cyber ασφάλισης ειδικά για εκδηλώσεις. Είναι ένα «καυτό» θέμα συζήτησης σε όλο τον κλάδο αυτή τη στιγμή…»

Ο ασφαλιστικός «γρίφος» των Ολυμπιακών Αγώνων του Τόκιο

Η Διεθνής Ολυμπιακή Επιτροπή αποφάσισε να διεξαχθούν οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Τόκιο -με τήρηση όλων των μέτρων και περιορισμούς στους θεατές- παρά την νέα έξαρση της πανδημίας του κορωνοϊού και εν μέσω πιέσεων στην Ιαπωνία για εκ νέου αναβολή ή ακόμα και ακύρωσή τους. Εάν οι εκκλήσεις αυτές εισακούγονταν, το κόστος για την ασφαλιστική βιομηχανία θα ήταν πολύ μεγάλο και εκτιμάται ότι αυτός ήταν ένας από τους παράγοντες που ελήφθησαν υπόψη για την απόφαση.

Όπως σχολιάζει ο Simon Henderson, εκτελεστικός διευθυντής της Arthur J. Gallagher, “εάν οι Ολυμπιακοί δεν λάβουν χώρα σύμφωνα με το πρόγραμμα, το κόστος των αιτήσεων αποζημίωσης θα είναι αισθητό για αρκετό καιρό».

Ο Duncan Fraser, εκτελεστικός διευθυντής για αθλητικές και ψυχαγωγικές εκδηλώσεις στην Howden Broking Group προσθέτει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ήδη «γράψει» ζημίες 1 δις. δολαρίων τουλάχιστον συνδεόμενες με την αναβολή των Ολυμπιακών Αγώνων (που ήταν προγραμματισμένοι για το καλοκαίρι του 2020). Τυχόν ακύρωσή τους θα προσέθετε τουλάχιστον άλλο 1 δις. δολάρια στον λογαριασμό.

Το Bloomberg κάνει λόγο για συνολικά κόστη 2-3 δις. δολάρια από την ακύρωση των Ολυμπιακών. Παρά την απόφαση της ΔΟΕ να διεξαχθούν κανονικά, η Επιτροπή έχει καταβάλλει περί τα 800 εκατ. δολάρια σε ασφαλιστικές εταιρείες για κάλυψη έναντι του κινδύνου ακύρωσης.

Η Swiss Re ανακοίνωσε πέρυσι ότι είχε έκθεση της τάξης των 250 εκατ. Ευρώ (ή 1% των καθαρών ασφαλίστρων της) στον κίνδυνο ακύρωσης των Ολυμπιακών, ενώ και η Munich Re έκανε λόγο για έκθεση «εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ», χωρίς να διευκρινίσει το ακριβές ποσό.

Σύμφωνα με την αντιπρόεδρο της NFP Leigh Ann Rossi, η επίπτωση από τυχόν ακύρωση των Ολυμπιακών θα ήταν μεγάλη και θα επηρέαζε τις ασφαλιστικές για τα επόμενα δυο χρόνια τουλάχιστον. Η ίδια προσθέτει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν περιλαμβάνουν πλέον τον COVID ή άλλες μεταδοτικές ασθένειες στις καλύψεις που προσφέρουν για ακύρωση εκδηλώσεων, καθώς ακόμα απορροφούν τις ζημίες από το «κύμα» ακυρώσεων που προηγήθηκε.

Ο Peter Shellard της Miller Insurance Services σημειώνει ότι πολλές εταιρείες (Chubb, Talbot Syndicate, W.R. Berkley Corp, Markel) εγκατέλειψαν τελείως τον κλάδο της ασφάλισης αθλητικών και ψυχαγωγικών εκδηλώσεων, ενώ αυτές που παρέμειναν αύξησαν τα ασφάλιστρα και επανεξέτασαν τους όρους και προϋποθέσεις των καλύψεων. Ο Fraser εκτιμά ότι οι αυξήσεις ασφαλίστρων κυμαίνονται από 20-30% ή ακόμα περισσότερο σε ορισμένες περιπτώσεις. Παρά τις προκλήσεις όμως, παρατηρήθηκαν και νέες «αφίξεις» στον κλάδο, όπως αυτές των Convex Group, Cincinnati Financial Corp και Arch Capital Group.

Σε κάθε περίπτωση, σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες -καθώς γράφονταν αυτές οι γραμμές- η οργανωτική επιτροπή των Ολυμπιακών Αγώνων προσανατολιζόταν στην διεξαγωγή πολλών αθλημάτων χωρίς θεατές. Το επικρατέστερο σενάριο στο τραπέζι προβλέπει την είσοδο έως και 5.000 Ιαπώνων οπαδών σε καθεμία από τις Ολυμπιακές Εγκαταστάσεις (ξένοι δεν θα επιτρέπονται) ενώ οι αγώνες που έχουν προγραμματιστεί να γίνουν μετά τις 9 το βράδυ θα γίνουν κεκλεισμένων των θυρών.

Σε αυτές τις τελευταίες εκδηλώσεις περιλαμβάνονται οι τελετές έναρξης και λήξης των Αγώνων (που θα παρακολουθήσει δια ζώσης μόνο ένας μικρός κύκλος VIP προσκεκλημένων), το μπέιζμπολ, το ποδόσφαιρο και ο στίβος. Υπάρχουν συνολικά 750 εκδηλώσεις και 350 εξ αυτών θα διεξαχθούν χωρίς θεατές.

Οι διοργανωτές των Αγώνων αποφάσισαν τον Μάρτιο να μην επιτρέψουν την είσοδο ξένων στα γήπεδα. Στην προσπάθειά τους αποτρέψουν τους Αγώνες από το να αναδειχθούν σε συμβάν παγκόσμιας υπερμετάδοσης του κορωνοϊού, αποφάσισαν επίσης ότι η μέγιστη επιτρεπόμενη χωρητικότητα στα γήπεδα είναι 50% και όχι παραπάνω από 5.000 θεατές σε κάθε περίπτωση, με το εν λόγω πλαφόν να τελεί υπό αναθεώρηση σε περίπτωση επιδείνωσης των επιδημιολογικών δεδομένων.

Η ΔΟΕ έχει θέσει ως στόχο να κάνει τους Ολυμπιακούς όσο πιο ασφαλείς γίνεται και στο πλαίσιο αυτό σχεδιάζει τον καθημερινό έλεγχο και εμβολιασμό των αθλητών, αν και ο εμβολιασμός δεν θα είναι υποχρεωτικός.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*