Allianz: Οι μεγαλύτεροι κίνδυνοι των ποντοπόρων πλοίων

Της Ελενας Ερμείδου

Στα χαμηλότερα επίπεδα του αιώνα βρίσκεται ο δείκτης ζημιών μεγάλων ποντοπόρων πλοίων, έχοντας καταγράψει πτώση 50 ποσοστιαίων μονάδων σε ετήσια βάση σύμφωνα με την  Allianz Global Corporate & Specialty SE’s (AGCS) Safety & Shipping Review 2019. Η μελέτη πραγματεύεται και αναλύει ζημιές πλοίων άνω των 100 μεικτών τόνων (GT). H Allianz εφιστά την προσοχή τονίζοντας ότι ναι μεν καταγράφεται πρόοδος στην τεχνολογία, ωστόσο η τεχνολογία δεν είναι πανάκεια.

To 2018, ανακοινώθηκαν 46 συμβάντα ζημιών (πλοίων άνω των 100 μεικτών τόνων (GT) απ’ όλο τον κόσμο της ναυτιλίας, από 98 τους προηγούμενους 12 μήνες. Στο σύνολο ωστόσο η πτώση δεν ξεπερνά την μία ποσοστιαία μονάδα σε ετήσια βάση. Συνολικά ανακοινώθηκαν 2.698 ζημιές το 2018.

Η κυριότερη αιτία ζημιών είναι οι μηχανικές βλάβες, αντιπροσωπεύοντας άνω του 1/3 των 26.000 περιστατικών της τελευταία δεκαετίας. Οι μηχανικές ζημιές είναι ένας από τις πιο ακριβές αξιώσεις στην ασφάλιση ναυτιλίας, με αποζημιώσεις άνω του 1 δισεκ. δολαρίων σε πέντε χρόνια.

Βάσει αναλύσεων που έγιναν σε 230.961 πλοία οι απαιτήσεις στο κλάδο ασφάλισης ναυτιλίας μεταξύ Ιουλίου 2013 – Ιουλίου 2018:

τα χειρότερα περιστατικά καταγράφηκαν στην Νότια Κίνα, Ινδοκίνα, Ινδονησία, και Φιλιππίνες. Ένα στα 4 περιστατικά συνέβησαν το 2018, 12 στο σύνολο, ωστόσο μειωμένα σε σχέση με το 2017 (29). Ακολουθούν περιστατικά που συνέβησαν στην Ανατολική Μεσόγειο, Μαύρη Θάλασσα  (6) και στα Βρετανικά Νησιά (4). Στα φορτηγά καταγράφηκαν 15 συμβάντα αντιπροσωπεύοντας το ένα τρίτο των ζημιών από πλοία τα τελευταία χρόνια. Η βύθιση είναι ο πιο διαδομένος λόγος ανακοίνωσης ζημιών.

Στις μεγάλες προκλήσεις του κλάδου ναυτιλίας σύμφωνα με την Allianz

  • η συμμόρφωση του κλάδου με τις επιτρεπόμενες εκπομπές διοξειδίου ,
  • η ενίσχυση ασφάλειας κατά την πλεύση σε γεωγραφικές περιοχές με υψηλό πολιτικό κίνδυνο,
  • ο κίνδυνος από cyber χτυπήματα,
  • η αύξηση των μεταναστευτικών ροών,
  • πειρατεία,
  • η ασφάλεια μεταφοράς φορτίων από πολύ μεγάλα πλοία με μεγάλο capacity (έχει διπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια)  τα οποία μπορεί να επιφέρουν ζημιές άνω των 4 δισεκ. δολαρίων στο μέλλον,
  • τα επίπεδα τεχνολογίας,
  • ο κίνδυνος από τα αυτοκινούμενα πλοία – η τεχνολογία δεν είναι πανάκεια

Η Ελλάδα δεν απέχει από τις ζημιές. Επτά περιστατικά μηχανικών ζημιών συνέβησαν το 2018 στο Αιγαίο με το ένα εκ των τριών πλοίων να προκαλεί τις ίδιες ζημιές μέσα σε 5 μήνες.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*