Εισηγμένες: Άντεξαν τα λειτουργικά στο α’ τρίμηνο

Η δημοσίευση των αποτελεσμάτων α’ τριμήνου των εισηγμένων άφησε θετικές προσδοκίες για τη συνέχεια, με τον κλάδο των διυλιστηρίων να πρωταγωνιστεί, λόγω των χαμηλών τιμών των πρώτων υλών και των ευνοϊκών περιθωρίων διύλισης.

Την ίδια στιγμή, ο τραπεζικός κλάδος συνεχίζει να προβληματίζει, λόγω των εκροών καταθέσεων και των υψηλών μη εξυπηρετούμενων δανείων.

Μειωμένο τζίρο κατά 1,5% κατέγραψαν οι εισηγμένες κατά το α’ τρίμηνο του 2015, με τα λειτουργικά αποτελέσματα όμως να «αντέχουν» (ενισχύθηκαν κατά 21%). Σε αυτό το συμπέρασμα καταλήγει η ΒΕΤΑ ΑΧΕΠΕΥ, με βάση τους ισολογισμούς 193 εταιρειών.

Το α’ τρίμηνο του 2015 ήταν το χειρότερο, επιχειρηματικά, τρίμηνο που παρουσιάστηκε τα τελευταία χρόνια από πλευράς οικονομικού περιβάλλοντος. Την «παράλυση» του Ιανουαρίου λόγω εκλογών διαδέχθηκαν οι επόμενοι μήνες των διαπραγματεύσεων και της μειωμένης ρευστότητας. Ήταν φυσικό να υπάρξει κάμψη πωλήσεων, ιδιαίτερα στους εμπορικούς-καταναλωτικούς κλάδους, πίεση εκροών κεφαλαίων στις τράπεζες. Μοναδικές ευνοημένες ήταν οι εξωστρεφείς εταιρείες, καθώς και όσες μπόρεσαν να επωφεληθούν από το «ράλι» του δολαρίου έναντι του ευρώ.

Εξωστρεφείς εταιρείες

Από τη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων του α’ τριμήνου προέκυψε αξιοσημείωτη κερδοφορία και βελτίωση κύκλου εργασιών για σημαντικό αριθμό εξωστρεφών, κυρίως, εταιρειών, που ευνοήθηκαν από τον συνδυασμό «ισχυρότερο δολάριο-χαμηλότερο ενεργειακό κόστος», χωρίς ωστόσο να ευεργετούνται ιδιαίτερα και χρηματιστηριακά, λόγω της παντελούς απουσίας επενδυτικών κεφαλαίων.

Οι πωλήσεις στο εξωτερικό αποτελούν πλέον τον βασικό κορμό πωλήσεων για πολλούς ομίλους (Τιτάν, Folli Follie, Jumbo, Πλαστικά Θράκης, Frigoglass, Φουρλή, Σαράντη κ.ά.). Οι όμιλοι προσπαθούν να καλύψουν την εγχώρια οικονομική και επιχειρηματική αδυναμία με αύξηση της παρουσίας τους στο εξωτερικό. Σήμερα, η σχέση πωλήσεων στο εξωτερικό με το εσωτερικό διαμορφώνεται στο 50-50, ενώ είναι εμφανές ότι στα επόμενα τρίμηνα το 60% και πλέον των παραγόμενων προϊόντων θα πωλείται στο εξωτερικό σε σχέση με το εσωτερικό. Επίσης, αυξάνεται και το μερίδιο αγοράς των ελληνικών επιχειρήσεων όχι τόσο στην Ευρώπη, αλλά στην Αμερική, την Ασία και την Αφρική.

Λίγοι περίμεναν στο α’ τρίμηνο οι επιδόσεις των εισηγμένων εταιρειών να κινηθούν με την ίδια δυναμική που είχαν αποκτήσει στα τρία προηγούμενα τρίμηνα, ακόμη λιγότεροι περίμεναν ένα δυνατό ξεκίνημα. Η παρατεταμένη αναμονή που σημειώνεται στο θέμα της διαπραγμάτευσης της Ελλάδας με τους δανειστές είχε την προβολή της στην οικονομία, καθώς εκτός από τον άμεσα εμπλεκόμενο χρηματοοικονομικό κλάδο, η πλειοψηφία των σημαντικότερων επιχειρηματικών κλάδων έδειξε υστέρηση σε σχέση με πέρσι.

Η στρατηγική των περισσότερων εταιρειών παρέμεινε στη λογική τού «βλέποντας και κάνοντας», με προφανή στόχο τη διαφύλαξη των οργανικών δεδομένων του ισολογισμού και της ρευστότητας, αποφεύγοντας ανοίγματα σε νέες αγορές ή την υλοποίηση νέων επενδύσεων.

Η σχέση κερδοφόρων και ζημιογόνων

Η σχέση μεταξύ κερδοφόρων και ζημιογόνων εταιρειών παρέμεινε στάσιμη για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο, με το 40% να εμφανίζει κέρδη. Παρόλα αυτά, η εσωτερική κατανομή των ζημιογόνων εταιρειών δείχνει ότι από τις 115 εταιρείες που εμφάνισαν αρνητικό πρόσημο στην τελική γραμμή, οι 58 εμφάνισαν μικρότερες ζημιές (30%), τάση που ενισχύεται για τρίτο συνεχόμενο τρίμηνο. Ο αριθμός των εταιρειών που γύρισαν σε κερδοφορία (21) ήταν οριακά υψηλότερος από αυτές που επέστρεψαν σε ζημιές (19). Η κατανομή των αποτελεσμάτων μπορεί να μην έχει το προφανές στοιχείο της βελτίωσης, ωστόσο δείχνει ότι εσωτερικά δημιουργούνται οι προϋποθέσεις ώστε να βγουν περισσότερες εταιρείες σε κερδοφορία στα επόμενα τρίμηνα.