Γ. Παπαντωνόπουλος: Εφαρμογή της νομοθεσίας και ευαισθητοποίηση των πολιτών για τις ασφαλίσεις οχημάτων

[strabox]

Αν και υπάρχουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί από την πολιτεία που μπορούν να περιορίσουν το πρόβλημα με τα ανασφάλιστα οχήματα και να προστατεύσουν τους καταναλωτές, ωστόσο στην εφαρμογή του το σύστημα αποδείχθηκε μη αποτελεσματικό.

Έτσι οι ασφαλιστικές εταιρείες συνεχίζουν να χάνουν έσοδα και ο κλάδος αστικής ευθύνης να καταγράφει απώλειες. Μιλώντας στο Iw ο προϊστάμενος της Διεύθυνσης Ασφάλισης Αυτοκινήτου της Εθνικής Ασφαλιστικής, κ. Γεώργιος Παπαντωνόπουλος, αναφέρει ότι ο αριθμός των οχημάτων που δεν έχουν κάλυψη αστικής ευθύνης συνεχώς αυξάνεται. Η αντιμετώπιση του φαινομένου προϋποθέτει την ενίσχυση του θεσμού της ιδιωτικής ασφάλισης στη συνείδηση των πολιτών και από την πλευρά της πολιτείας την βούληση να εφαρμόσει όσα απορρέουν από το υπάρχον πλαίσιο.
Ο κ. Παπαντωνόπουλος επίσης αναφέρει ότι:
– H Εθνική Ασφαλιστική έχει προχωρήσει σε αυτοματοποίηση των διαδικασιών της και σε ενέργειες που βελτιώνουν το επίπεδο και την ποιότητα εξυπηρέτησης των πελατών της

– Ο μόνος ασφαλής τρόπος για τη μείωση των τιμών στο τιμολόγιο των αυτοκινήτων μιας εταιρίας είναι όταν υπάρχει αντίστοιχη μείωση του κόστους των ζημιών, όπως και όταν μειώνεται το κόστος λειτουργίας της
– Οι εταιρίες που εφαρμόζουν αυτή την πολιτική μείωσης του ασφαλίστρου θα βρεθούν άμεσα αντιμέτωπες με ένα αρνητικό τεχνικό αποτέλεσμα, το οποίο πιθανότατα θα επωμισθούν και οι ασφαλισμένοι τους όπως και οι παθόντες τρίτοι

1) Είναι επαρκείς οι μηχανισμοί στην Ελλάδα για την αντιμετώπιση των ανασφάλιστων οχημάτων;

Στη βάση δεδομένων του Κέντρου Πληροφοριών αποστέλλονται στοιχεία όλων των ασφαλισμένων οχημάτων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα. Σε συνδυασμό με τη βάση δεδομένων του Υπουργείου Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, δίνεται η δυνατότητα στους ελεγκτικούς μηχανισμούς να γνωρίζουν τα οχήματα που κυκλοφορούν ανασφάλιστα. Ωστόσο, ο ολοένα αυξανόμενος αριθμός των κυκλοφορούντων ανασφάλιστων οχημάτων αποδεικνύει πως τα μέτρα που λαμβάνονται δεν επαρκούν για την καθολική εφαρμογή της υποχρεωτικής ασφάλισης. Επομένως, είναι θέμα αφενός μεν των πολιτών να αυξηθεί η ασφαλιστική τους συνείδηση, αφετέρου δε της Πολιτείας να εφαρμόσει τους νόμους.

2) Οι ασφαλισμένοι προσανατολίζονται στην υποχρεωτική από το νόμο κάλυψη ή επιλέγουν και πρόσθετες καλύψεις στα ασφαλιστήρια συμβόλαια τους;

Η χώρα μας, σε σχέση με τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη, κατέχει έναν από τους χαμηλότερους δείκτες ασφάλισης τόσο στις γενικές ασφαλίσεις, όσο και στις ασφαλίσεις Ζωής και Υγείας, σε σχέση με τον πληθυσμό της. Επιπροσθέτως, λαμβάνοντας υπ’ όψιν τον μέσο όρο ηλικίας των κυκλοφορούντων οχημάτων αλλά και την οικονομική κρίση, η επικρατούσα τάση δείχνει ότι η πλειονότητα των πολιτών περιορίζεται στην υποχρεωτική κάλυψη της Αστικής Ευθύνης. Έκδηλα αποτυπώνεται από τα τρέχοντα στοιχεία της ασφαλιστικής αγοράς η αύξηση των ανασφάλιστων οχημάτων για την κάλυψη της υποχρεωτικής τους Αστικής ευθύνης, πόσο μάλλον για τις υπόλοιπες προαιρετικές καλύψεις των υπολοίπων ασφαλισμένων.

3) Η εικόνα του κλάδου είναι πτωτική. Συνολικά τους πρώτους τρεις μήνες του 2015 οι ασφαλίσεις που αφορούν στο αυτοκίνητο (αστικής ευθύνης και χερσαίων οχημάτων) μειώθηκαν κατά 19,4% (στοιχεία ΕΑΕΕ). Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για να αντιστραφεί η πτώση;

Στην ασφαλιστική αγορά επικρατεί ένας ιδιαίτερα έντονος και κάποιες φορές αθέμιτος ανταγωνισμός, ο οποίος έχει οδηγήσει σε μία διαρκή πτωτική τάση στο ασφάλιστρο της υποχρεωτικής ασφάλισης της Αστικής Ευθύνης των χερσαίων οχημάτων, που φαινομενικά καλύπτει τις τρέχουσες ανάγκες των καταναλωτών. Παρά τη μείωση των τιμών, διαπιστώνουμε στην αγορά την αύξηση του ποσοστού των ανασφάλιστων οχημάτων, που η αντιμετώπισή της δε μπορεί να γίνει με περαιτέρω μείωση του ασφαλίστρου. Χρειάζεται να αυξήσουμε την ευαισθητοποίηση των πολιτών σε θέματα ασφάλισης, αλλά παράλληλα οφείλει και η Πολιτεία να εφαρμόσει πιστά τους υφιστάμενους νόμους για την υποχρεωτική κάλυψη της Α.Ε. έναντι τρίτων. Πρέπει να γίνουν γνωστοί στους ασφαλισμένους οι κίνδυνοι που διατρέχουν από την κυκλοφορία των οχημάτων τους χωρίς έγκυρη ασφάλιση σε μια φερέγγυα ασφαλιστική εταιρία. Ταυτόχρονα με τα παραπάνω, είναι επιτακτική ανάγκη να επανεξετάσουν οι εταιρίες την πολιτική τους σε σχέση με τα ασφάλιστρα, καθώς είναι πλέον φανερό ότι η συνέχιση της μείωσης θα οδηγήσει σε ζημίες.

4) Πως σκοπεύετε να αυξήσετε το μερίδιο σας; Μέσω ποιων καναλιών διάθεσης προωθείτε τα προγράμματα σας στην αγορά;

Η Εθνική Ασφαλιστική είναι μια εταιρία που ασφαλίζει όλους τους τύπους των οχημάτων και έχει στόχο την αύξηση του χαρτοφυλακίου της και στον Κλάδο Αυτοκινήτων. H Εταιρία προκειμένου να αυξήσει το μερίδιό της, έχει προχωρήσει σε αυτοματοποίηση των διαδικασιών της και σε ενέργειες που βελτιώνουν το επίπεδο και την ποιότητα εξυπηρέτησης των πελατών της. Είμαστε μια Εταιρία που σεβόμαστε και στηρίζουμε το επάγγελμα των διαμεσολαβούντων, ενώ ταυτόχρονα διαθέτουμε τα προϊόντα μας τόσο μέσω των υποκαταστημάτων της Εθνικής Τράπεζας, όσο και μέσω του διαδικτύου. Στόχος μας είναι να αξιοποιήσουμε όλα τα κανάλια πώλησης δίνοντας ταυτόχρονα στον καταναλωτή τη δυνατότητα να επιλέξει τον τρόπο ασφάλισής του στην Εταιρία μας μέσα από μια ευρεία γκάμα εναλλακτικών επιλογών και προϊόντων.

5) Υπάρχουν εταιρείες που μειώνουν συνεχώς τα ασφάλιστρα στο αυτοκίνητο. Ποιες επιπτώσεις έχει η τιμολογιακή αυτή πολιτική στις εταιρείες και τους ασφαλισμένους;

Ο αθέμιτος ανταγωνισμός και η μείωση των ασφαλίστρων στο τιμολόγιο των αυτοκινήτων είναι βέβαιο ότι θα επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στα αποτελέσματα των εταιριών που εφαρμόζουν αυτή την πολιτική των τιμών, καθώς το τεχνικό αποτέλεσμα διαμορφώνεται από τις αποζημιώσεις, οι οποίες έχουν μια ανοδική τάση σε όλη την αγορά. Επομένως οι εταιρίες που εφαρμόζουν αυτή την πολιτική μείωσης του ασφαλίστρου θα βρεθούν άμεσα αντιμέτωπες με ένα αρνητικό τεχνικό αποτέλεσμα, το οποίο πιθανότατα θα επωμισθούν και οι ασφαλισμένοι τους όπως και οι παθόντες τρίτοι. Όπως έχει συμβεί συχνά στο παρελθόν, η εφαρμογή πολιτικής χαμηλού ασφαλίστρου από μία εταιρία οδηγεί σε μείωση της κεφαλαιακής επάρκειας, η οποία με τη σειρά της οδηγεί είτε σε καθυστερήσεις στις πληρωμές αποζημιώσεων, είτε ακόμα και σε πλήρη αδυναμία πληρωμής των υποχρεώσεών της σε αποζημιώσεις από ατυχήματα. Ο μόνος ασφαλής τρόπος για τη μείωση των τιμών στο τιμολόγιο των αυτοκινήτων μιας εταιρίας είναι όταν υπάρχει αντίστοιχη μείωση του κόστους των ζημιών, όπως και όταν μειώνεται το κόστος λειτουργίας της. Σε κάθε άλλη περίπτωση εγκυμονούν σημαντικότατοι κίνδυνοι για τη φερεγγυότητα της εταιρίας και την δυνατότητα κάλυψης των δικαιούχων αποζημίωσης.