Τα EVs, η παρέμβαση Musk και μια διπλή ανάγνωση για το υψηλό κόστος ασφάλισης

Σε αρκετές περιπτώσεις, που καταγράφονται στην Ευρώπη αλλά και εκτός γηραιάς Ηπείρου, ορισμένα ηλεκτρικά οχήματα δεν επιδέχονται επιδιόρθωσης ή ακόμη και μικρών παρεμβάσεων στις καταστραμμένες μπαταρίες τους, ζημιές που προκλήθηκαν από κάποιο ατύχημα. 

Το ζήτημα αυτό εξαναγκάζει τις ασφαλιστικές εταιρείες να καταγράψουν ως “μη λειτουργικά” αυτοκίνητα ακόμη και με λίγα χιλιόμετρα – γεγονός που οδηγεί σε υψηλότερα ασφάλιστρα 

Αυτές οι μπαταρίες στοιβάζονται σε διαλυτήρια σε ορισμένες χώρες ανά τον κόσμο, δημιουργώντας τριγμούς στο όραμα για μια κυκλική οικονομία στην αυτοκινητοβιομηχανία.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι μπαταρίες μπορεί να κοστίζουν δεκάδες χιλιάδες δολάρια και αντιπροσωπεύουν έως και το 50% της τιμής ενός EV, καθιστώντας συχνά την αντικατάστασή τους ασύμφορη.

Και ενώ ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford Motor Co (F.N) και η General Motors Co (GM.N) ανέφεραν ότι έχουν συνδράμει στην διευκόλυνση επισκευής των μπαταριών, η Tesla Inc (TSLA.O) ακολούθησε ένα αντίθετο μοτίβο με το μοντέλο Y που κατασκευάστηκε στο Τέξας, το νέο δομικό πακέτο μπαταριών του οποίου έχει περιγραφεί από τους ειδικούς ως «μηδενικής επισκευής».

Αντίστοιχη εικόνα, σύμφωνα με έρευνα του Reuters, παρουσιάζουν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως οι Nissan Motor Co (7201.T), Hyundai Motor Co (005380.KS), Stellantis (STLAM.MI) , BMW (BMWG.DE), Renault (RENA.PA) κ.ά.

Αν και τα ηλεκτρικά οχήματα αποτελούν μόνο ένα μικρό μέρος του συνόλου των οχημάτων που κυκλοφορούν ανά τον κόσμο,  είναι ορατή ήδη η τάση τετοιου είδους αυτοκίνητα να “αχρηστεύονται” λόγω μικρών ζημιών.

Από την άλλη, η απόφαση της Tesla να κάνει τα πακέτα μπαταριών “δομικά” – μέρος του αμαξώματος του αυτοκινήτου – της επέτρεψε να μειώσει το κόστος παραγωγής αλλά κινδυνεύει να επιρρίψει αυτό το κόστος στους καταναλωτές και τους ασφαλιστές.

Μόλις τον περασμένο Ιανουάριο ο Elon Musk είχε χαρακτηρίσει ως “αδικαιολόγητα υψηλά” τα ασφάλιστρα των ηλεκτρικών οχημάτων και μάλιστα νωρίτερα είχε ανακοινώσει την πλήρη κάλυψη των οχημάτων Tesla από την ίδια την εταιρεία, με χαμηλά ασφάλιστρα. 

Όμως, η ανακοίνωση αυτή έχει μια διπλή ανάγνωση. Διότι αν η Tesla και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν αποφασίσουν να παράξουν πιο εύκολα επισκευάσιμες μπαταρίες και να παρέχουν πρόσβαση τρίτων στα δεδομένα της μπαταρίας, τα ήδη -αιτιολογημένα- υψηλά ασφάλιστρα θα συνεχίσουν να σημειώνουν άνοδο καθώς αυξάνονται οι πωλήσεις EVs και -κατ-επέκταση-περισσότερα αυτοκίνητα τεθούν εκτός λειτουργίας έπειτα από ατυχήματα.

Χαρακτηριστικές είναι οι δηλώσεις του Christoph Lauterwasser, managing director του Allianz Center for Technology: “Ο αριθμός αντίστοιχων περιπτώσεων πρόκειται να αυξηθεί, επομένως ο χειρισμός των μπαταριών είναι κρίσιμης σημασίας”.

Πρόσθεσε δε ότι η παραγωγή μπαταριών EV εκπέμπει πολύ περισσότερο CO2 από τα ίδια τα αυτοκίνητα που κινούνται με ορυκτά καύσιμα, πράγμα που σημαίνει ότι τα EV πρέπει να οδηγούνται για χιλιάδες χιλιόμετρα πριν αντισταθμίσουν αυτές τις επιπλέον εκπομπές.

Ένα θετικό πάντως δείγμα, αναφέρουν ασφαλιστές και οι ειδικοί του κλάδου είναι ότι τα ηλεκτρικά οχήματα, καθώς είναι εξοπλισμένα με όλα τα τελευταία χαρακτηριστικά ασφαλείας, καταγράφουν μέχρι στιγμής λιγότερα ατυχήματα από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα.

Ο Andy Keane, commercial motor product manager της ΑΧΑ για το Ηνωμένο Βασιλείο δήλωσε ότι οι ακριβές μπαταρίες αντικατάστασης «μπορεί μερικές φορές να κάνουν την αντικατάσταση μιας μπαταρίας ανέφικτη».

Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός συνεργείων επισκευής που ειδικεύονται στην επισκευή ηλεκτρικών οχημάτων και στην αντικατάσταση μπαταριών. 

Ωστόσο, οι ασφαλιστικές εταιρείες δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στα δεδομένα της μπαταρίας της Tesla, επομένως έχουν υιοθετήσει μια προσεκτική προσέγγιση.

Στους πρόσφατα εγκεκριμένους κανονισμοί της ΕΕ για τις μπαταρίες υπάρχει ένα κενό όσον αφορά τις επισκευές τους, ωστόσο ζητείται από την Κομισιόν να ενθαρρύνει τα πρότυπα για να “διευκολύνουν τη συντήρηση, την επισκευή και τον επανατοποθέτηση των μπαταριών”, δήλωσε πηγή της Επιτροπής.

Το θέμα της έλλειψης πρόσβασης σε κρίσιμα διαγνωστικά δεδομένα αναφέρθηκε στα μέσα Μαρτίου σε μια ομαδική αγωγή που κατατέθηκε κατά της Tesla στο Περιφερειακό Δικαστήριο των ΗΠΑ στην Καλιφόρνια.

Οι ασφαλιστές είπαν ότι η αποτυχία δράσης θα έχει κόστος στους καταναλωτές.

Η ζημιά στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων αποτελεί μόνο ένα μικρό ποσοστό των απαιτήσεων ασφάλισης αυτοκινήτων της Allianz, αλλά το 8% του κόστους αποζημίωσης στη Γερμανία, ανέφερε ο Lauterwasser. Οι ασφαλιστικές εταιρείες της Γερμανίας συγκεντρώνουν δεδομένα σχετικά με τα στοιχεία αποζημίωσης οχημάτων και προσαρμόζουν τα ποσοστά ασφαλίστρων ετησίως.

“Αν το κόστος για ένα συγκεκριμένο μοντέλο γίνει υψηλότερο, θα αυξήσει τα επίπεδα ασφαλίστρων επειδή η τιμολόγηση ανεβαίνει”, πρόσθεσε ο Lauterwasser.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*