back to top
11.5 C
Athens
Πέμπτη Ιανουάριος 16 2025
Αρχική Blog Σελίδα 1731

Δουλειά πιάνει” η Εθνική Επιτροπή για το Φάρμακο – Τι ζητάει ο Μπασκόζος

0

της Ιοκάστης Αλειφεροπούλου

Η άμεση σύσταση Επιτροπής διαπραγμάτευσης των τιμών για τα καινοτόμα φάρμακα και η σύσταση δύο Ομάδων Εργασίας που θα δραστηριοποιούνται στο πεδίο της φαρμακευτικής δαπάνης και των θεραπευτικών πρωτοκόλλων συνταγογράφησης αντίστοιχα, αποτελούν το βασικό πυλώνα δράσης της Εθνικής Επιτροπής παρακολούθησης της φαρμακευτικής δαπάνης και εφαρμογής των ΘΠΣ, η οποία πραγματοποίησε την 1η της συνεδρίαση την περασμένη Πέμπτη.

Το έργο αυτό θα είναι μια πραγματική πρόκληση δεδομένων των αυξητικών τάσεων που καταγράφονται στη φαρμακευτική δαπάνη από την αρχή του έτους, η οποία έχει ξεπεράσει τα 100 εκατ. ευρώ μόνο για το α΄ 4μηνο έναντι 200 εκατ. ευρώ πέρυσι όλη τη χρονιά, σε μια περίοδο αυξημένων απαιτήσεων από την κοινωνία αλλά και από την αγορά φαρμάκου.

baskozosΣτην κατεύθυνση αυτή, ο πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής και Γενικός Γραμματέας του υπουργείου Υγείας, Ιωάννης Μπασκόζος, έχει ζητήσει από τους υπηρεσιακούς παράγοντες και τους εκπροσώπους των φορέων που συμμετέχουν στην επιτροπή (ΕΟΠΥΥ, ΕΟΦ, ΠΕΔΥ, ΗΔΙΚΑ, ΕΣΥ) να εργαστούν εντατικά, προκειμένου να εξασφαλιστεί η απρόσκοπτη πρόσβαση των ευπαθών ομάδων στα φάρμακα και ταυτόχρονα να διασφαλιστεί η προστασία των οικονομικών πόρων του Δημοσίου.

Αναφορικά με την εφαρμογή θεραπευτικών πρωτοκόλλων συνταγογράφησης, η Επιτροπή δίνει προτεραιότητα στον προσδιορισμό των κατάλληλων SPC φίλτρων (φίλτρα στην περίληψη χαρακτηριστικών του προϊόντος) και στην αντιμετώπιση ζητημάτων που αφορούν τη συσκευασία των φαρμάκων. Ακόμη, έμφαση δίνεται στον έλεγχο κατανάλωσης ανά ΑΜΚΑ και στην ηλεκτρονική διασύνδεση όλων των σχετικών με τα θεραπευτικά πρωτόκολλα δεδομένων.

Σε ότι αφορά το λεγόμενο «εξορθολογισμό» των δαπανών για την υγεία, σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσει η εφαρμογή μιας ορθής τιμολογιακής πολιτικής και ενός μηχανισμού εποπτείας της τιμολόγησης των φαρμάκων. Η Εθνική Επιτροπή προσδοκά επίσης στα σημαντικά έσοδα που θα εξασφαλίσει για τον ΕΟΠΥΥ η άμεση αναπροσαρμογή του συντελεστή ΦΠΑ από 6,5% σε 6,0%.

Πηγή: virus.com.gr

Αδυναμία λόγω capital controls πληρωμής οφειλών στο Επικουρικό

0

[starbox]

Η δραματική μείωση της ρευστότητας και ο εγκλωβισμός κεφαλαίων σε τραπεζικούς λογαριασμούς λόγω capital controls έχει απορρυθμίσει και τις πληρωμές των ασφαλιστικών εταιρειών. Οι περισσότερες εταιρείες προσπαθούν να ανταποκριθούν στις τρέχουσες ανελαστικές υποχρεώσεις τους (πάγια κόστη, αποζημιώσεις) αφήνοντας κάπως πίσω τις άλλες υποχρεώσεις τους όπως για παράδειγμα τις πληρωμές στο Επικουρικό Κεφάλαιο , οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες της I.W υπολείπονται κατά 15-20% περίπου απ’ ότι θα έπρεπε να είναι καθώς αρκετές εταιρείες είτε αδυνατούν να συνεισφέρουν ολόκληρη της συνδρομή τους είτε κατευθύνουν τη ρευστότητά τους προς πληρωμές ανελαστικών δαπανών και υποχρεώσεων.

Ο πρόεδρος του Επικουρικού , Δημ. Ζορμπάς αντιλαμβάνεται πλήρως και έχει δείξει τη μέγιστη κατανόηση απέναντι στις εταιρείες που παλεύουν με την έλλειψη ρευστότητας μέχρι στιγμής. Ωστόσο το γεγονός ότι σταδιακά και αργά η κατάσταση με τις τράπεζες βελτιώνεται τον οδηγεί να κάνει συνεχείς προσπάθειες υπενθύμισης της πληρωμής και των εισφορών αυτών, τονίζοντας την αναγκαιότητα επιβίωσης του Επικουρικού Κεφαλαίου.

Yπενθυμίζεται ότι η οικονομική κατάσταση του Επικουρικού Κεφαλαίου είχε βελτιωθεί σημαντικά την περίοδο 2013-2014 μετά την προσπάθεια που είχε γίνει για να τιθασευτεί το έλλειμα   αλλά φαίνεται ότι έχουμε επιστρέψει σε παλαιότερα επίπεδα λόγω και της μείωσης της ασφαλιστικής παραγωγής στο αυτοκίνητο αλλά και της προσωρινής αδυναμίας πληρωμής οφειλών.

Οι «μαύροι κωδικοί» και τα ανασφάλιστα της τραπεζικής αργίας

0

«Καθαρές λύσεις» να δοθούν από την Τράπεζα Ελλάδας για τις καθυστερήσεις ανανεώσεων συμβολαίων λόγω των capital controls. Ο νόμος βεβαίως δεν μπορεί να αλλάξει αλλά με μία εγκύκλιο και λόγω των ειδικών συνθηκών που βιώνουμε όλοι μας θα μπορούσαν οι ασφαλιστικές εταιρείες να δέχονται με ένα μήνα παράταση τις ανανεώσεις συμβολαίων για την περίοδο 26/6-20/7 όταν και ξανάρχισαν να λειτουργούν οι τράπεζες (λέμε τώρα…) . Αλλιώς ας μην εκπλαγούμε εάν υπάρξει νέο κύμα ανασφάλιστων που θα στηρίζεται στην βάσιμη δικαιολογία των ATM’s. Nαι ξέρουμε ότι οι ασφαλισμένοι είχαν πολλές εναλλακτικές πληρωμών. Ωστόσο οι κακοπληρωτές έχουν ήδη το άλλοθί τους έτοιμο ενώ και οι μεγαλύτεροι σε ηλικία ασφαλισμένοι δυσκολεύονται να λειτουργήσουν μέσω e banking ή να περιμένουν ώρες στα ΕΛΤΑ. Στοιχεία για τις καθυστερήσεις ανανεώσεων δεν υπάρχουν αλλά όπως μας λένε εταιρείες το 1 στα 2 ασφαλιστήρια συμβόλαια που έληξε μέσα σ’ αυτό το 20ήμερο δεν ανανεώθηκε. Ας ελπίσουμε ότι οι τελευταίες 5 ημέρες του Ιουλίου θα διορθώσουν τις καθυστερήσεις.

«Μαύροι κωδικοί» και τα «δέντρα»

Οι «μαύροι κωδικοί» και τα «δέντρα» είναι αρκετά γνωστά θέματα στις διοικήσεις των εταιρειών. Το ζήτημα των ασφαλιστών , πρακτόρων χωρίς άδεια που στοιχίζονται πίσω απ’ τους γνωστούς μεγαλο-πράκτορες που έχουν άδεια και δουλεύουν ουσιαστικά γι’ αυτούς με μικρές προμήθειες είναι αρκετά γνωστό στην ασφαλιστική αγορά. Κανείς δεν μιλάει γιατί όλοι εξυπηρετούνται. Οι εταιρείες αυξάνουν την παραγωγή τους, οι πράκτορες τις προμήθειές τους και οι μικροί επαγγελματίες χωρίς άδεια βγάζουν εισόδημα εύκολα και χωρίς έλεγχο. Ωστόσο , η κυριαρχία του φαινομένου σε εποχές αυξημένης ανεργίας έχει αρχίσει να ενοχλεί και κάποια στιγμή θα πρέπει να μιλήσουν όλοι και να την πατάξουν όλοι. Σας το λέμε και εμείς οι δημοσιογράφοι οι οποίοι την πατήσαμε άσχημα με τους «αλεξιπτωτιστές» στον χώρο μας και τους νέους εργαζόμενους οι οποίοι παίρνουν δουλειές έναντι 200-300 ευρώ το μήνα ανασφάλιστοι… Είναι αυτό που λέμε «ευέλικτη εργασία» και πλέον απειλεί όλους μας.

H Eurolife ERB αναβαθμίζει τα προγράμματα υγείας προς όφελος των πελατών

0

Μέσα σε ένα οικονομικό περιβάλλον γεμάτο προκλήσεις, όπως αυτό διαμορφώνεται σήμερα, η Eurolife ERB Ασφαλιστική παρακολουθεί συνεχώς τις εξελίξεις στον τομέα της ασφάλισης υγείας και φροντίζει να αναμορφώνει προς όφελός των πελατών της τα προγράμματα που προσφέρει.

Στο πλαίσιο αυτό η Εταιρεία προχώρησε σε θέσπιση πρόσθετων παροχών και καλύψεων στα ασφαλιστικά προγράμματα Υγείας της, χωρίς καμία οικονομική επιβάρυνση εκ μέρους των πελατών της, ενώ παράλληλα προχώρησε σε διευρύνσεις καλύψεων, προκειμένου να υποστηρίξει τα εξαρτώμενα μέλη που εντάσσονται στα «οικογενειακά συμβόλαια».

Ειδικότερα, εφαρμόζονται σημαντικές βελτιώσεις στους όρους των ετησίως ανανεούμενων Νοσοκομειακών προγραμμάτων που προσφέρει η Eurolife ERB Ασφαλιστική, ενώ προσαρμόστηκε, με σημαντικές μειώσεις, η τιμολογιακή πολιτική σε επιμέρους προγράμματα.

• Βελτιώσεις, προσθήκες Καλύψεων:
o Μείωση 50% του εκπιπτόμενου ποσού που ορίζεται σε κάθε κάλυψη, σε περίπτωση Νοσηλείας Μιας Ημέρας («One day Clinic»)
o Προσθήκη κάλυψης
▪ Συγγενών παθήσεων με προ-καθορισμένες περιόδους αναμονής
▪ Αιμοκάθαρσης με προ-καθορισμένες περιόδους αναμονής
▪ Συγκεκριμένων εξειδικευμένων Διαγνωστικών εξετάσεων εντός Νοσοκομείου

• Προνομιακή Τιμολόγηση:
o Μείωση 15% τιμολογίου Premium Νοσοκομειακό Β-750€ σε νέους πελάτες
o Προνομιακό τιμολόγιο στη λογική ενός “οικογενειακού συμβολαίου”, στα προγράμματα Premium Νοσοκομειακό Β-750€ και Premium Νοσοκομειακό Α’-Β’ 1.500€ Economy, καθώς οι σύζυγοι και τα παιδιά, μπορούν να ασφαλιστούν (ως εξαρτώμενο μέλη) με την ίδια κάλυψη με τον κύριο ασφαλισμένο, με επιπλέον έκπτωση 15%.

Η Eurolife ERB Ασφαλιστική πιστή στην υπόσχεσή της να προσφέρει “δύναμη σταθερότητας” και αίσθημα ασφάλειας που ενθαρρύνουν κάθε επόμενο βήμα των πελατών της, θα συνεχίσει να αφουγκράζεται τις ανάγκες τους και να καταβάλλει κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε να τις καλύπτει ολοκληρωμένα και σε άριστη σχέση ποιότητας- τιμής. Στις σημερινές συνθήκες που ζει η χώρα μας, η Εταιρεία δεσμεύεται ότι αυτές οι προσπάθειες θα ενταθούν και θα συνεχιστούν και στο μέλλον.

8ο Insurance Conference 2015 – Μ. Αντωνάκη

0
Μαργαρίτα Αντωνάκη, Γενική Διευθύντρια της ΕΑΕΕ

Στους παράγοντες που επηρεάζουν την πορεία της ασφαλιστικής αγοράς στην Ευρώπη και την Ελλάδα αναφέρθηκε η κα Μαργαρίτα Αντωνάκη, Γενική Διευθύντρια της ΕΑΕΕ, από το βήμα του συνεδρίου. Όσον αφορά το κανονιστικό πλαίσιο είναι σε εξέλιξη διαδικασία με βάση την οποία θα αναθεωρηθεί η Solvency, πριν ακόμα εφαρμοστεί, ώστε να μην είναι απαγορευτικό για τους ασφαλιστές να χρησιμοποιούν μακροχρόνια προϊόντα και επενδύσεις. Ζητήματα που απασχολούν την αγορά σε επίπεδο κανονισμών είναι επίσης η άσκοπη υπερπληροφόρηση του καταναλωτή που συμβαίνει σε ορισμένα προϊόντα και η αντιμετώπιση του τραπεζικού και ασφαλιστικού συστήματος με το ίδιο πλαίσιο.
Δείτε εδώ την παρουσίαση της κας Αντωνάκη:

Το άνοιγμα των τραπεζών ευκαιρία για νέο σχεδιασμό

0

[starbox]

Σήμερα ανοίγουν οι τράπεζες έστω και με ημιτελή μορφή. Για τις επιχειρήσεις και τα φυσικά πρόσωπα θα είναι μία ευκαιρία επανεκκίνησης των δραστηριοτήτων τους αλλά και των τρόπων με τους οποίους αντιμετωπίζουν αυτές. Το διάστημα που οι τράπεζες ήταν κλειστές αποδείχθηκε ότι όλο το σύστημα της ασφαλιστικής αγοράς είναι άμεσα συνδεδεμένο με τις τράπεζες. Το ανάποδο σαφώς και δεν ισχύει. Το άνοιγμα των τραπεζών θα πρέπει να οδηγήσει κάθε μορφής ασφαλιστική εταιρείας και μεσολαβητή στον επανασχεδιασμό των τρόπων λειτουργιών τους.   Κατ’ αρχήν όλοι θέλουν εφεδρικές μονάδες παροχής ρευστότητας (πείτε το και plan B) που θα πρέπει να τις έχουν στο εξωτερικό. Αυτές μπορεί να είναι ή στρατηγικοί συνεργάτες ή ξένες τράπεζες. Δεύτερον , θα πρέπει να τηρούν τα χρονοδιαγράμματα για πίστωση ρευστότητας που δίνει η Τράπεζα της Ελλάδας. Οι κανόνες δεν βγαίνουν για να κάνουν τη ζωή δύσκολη αλλά για να αντιμετωπίζουν προβλήματα. Τρίτον και ίσως βασικότερο , είναι να δημιουργηθούν οι τεχνολογικές υποδομές (B to B και B to C) προκειμένου να μειωθεί η γραφειοκρατική διαδρομή μεταξύ ταμείου της ασφαλιστικής επιχείρησης (κάθε μορφής) και ταμείου του συνεργάτη και του πορτοφολιού του πελάτη. Εάν μπορούσαν όλοι οι πελάτες να πιστώνουν άμεσα τους λογαριασμούς των επιχειρήσεων, η επίδραση των κλειστών τραπεζών θα ήταν ελάχιστη στη διακίνηση της ρευστότητας. Τέλος θα πρέπει να ξαναδούν όλες οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις το σύστημα των δικτύων διανομής. Όσο πιο ισορροπημένο είναι τόσο μικρότερες είναι οι «φθορές» και οι απώλειες ρευστότητας στις δύσκολες συγκυρίες.

To κλείσιμο των τραπεζών και τα capital controls είναι «μαύροι κύκνοι» για τις ασφαλιστικές εταιρείες. Το κλείσιμο κράτησε μόλις 3 εβδομάδες αλλά αρκούσε για να ταρακουνήσει υπαρξιακά όλες τις εταιρείες και ειδικά τις εταιρείες που ήταν ανέτοιμες και δεν είχαν συστήματα εναλλακτικών επιλογών.

Αύξηση φόρων και απορρόφηση

Η μία μετά την άλλη ασφαλιστικές ανακοινώνουν την απορρόφηση της αύξησης των φόρων και όχι τη μετακύλησή τους στους καταναλωτές. Δυστυχώς ενώ όλες θέλουν να το κάνουν , δεν μ πορούν οι περισσότερες για τον απλό λόγο ότι ο τιμολογιακός ανταγωνισμός έχει εξαντλήσει τα περιθώρια κεφαλαιακής αντοχής τους . Εταιρείες που έχουν μειώσει κατά 30% και πλέον τα ασφάλιστρα τα τελευταία δύο χρόνια, κινούνται στα όριά τους και θα πρέπει να θυσιάσουν ίδια κεφάλαια προκειμένου να καλύψουν αυξήσεις φορολογίας στα ασφάλιστρα αυτοκινήτου της τάξης του 4,5-5% και παραπάνω στις ασφαλίσεις Υγείας. Ευχάριστη λοιπόν πρωτοβουλία και εύγε για όσες το κάνουν.

 

Στις 24-26 Σεπτεμβρίου η Ασφαλιστική Συνάντηση στην Ύδρα

0

Σημαντικά ζητήματα θα συζητηθούν στην κορυφαία διοργάνωση της ασφαλιστικής αγοράς, την ασφαλιστική συνάντηση στην Ύδρα, που αποτελεί πλέον θεσμό για την αγορά και θα πραγματοποιηθεί στις 24-26 Σεπτεμβρίου 2015.

Διακεκριμένα στελέχη από την ελληνική και τη διεθνή ασφαλιστική αγορά, καθώς και εκπρόσωποι φορέων θα συμμετέχουν και στη φετινή διοργάνωση, προκειμένου να ανταλλάξουν απόψεις και να θέσουν τα θεμέλια της στρατηγικής πάνω στην οποία οι εταιρείες θα στηρίξουν τη μελλοντική τους πορεία.
Πρόκειται για την 17η συνεχή διοργάνωση της ΕΑΕΕ, που και φέτος αναμένεται να συγκεντρώσει σημαντικό αριθμό συμμετεχόντων από πολλές ευρωπαϊκές και άλλες χώρες.
Στόχος της ΕΑΕΕ παραμένει η διοργάνωση ενός συνεδρίου που δίνει την ευκαιρία σε ασφαλιστές και αντασφαλιστές να συναντηθούν σε ένα ειδυλλιακό περιβάλλον. Παράλληλα στο πλαίσιο της Συνάντησης της Ύδρας διακεκριμένοι ομιλητές μοιράζονται την τεχνογνωσία και την εμπειρία τους στα πιο επίκαιρα θέματα που απασχολούν τον ασφαλιστικό κλάδο. Η περίοδος εγγραφών λήγει στις 24 Ιουλίου 2015.

Περισσότερες πληροφορίες και εγγραφές στο site της ΕΑΕΕ

PROGRAMME_1

PROGRAMME_2

 

Ψιχία αντί αποζημιώσεις για την Ασπίς;

0

‘- Περίμενε κανείς ότι αυτή την φορά τα πράγματα θα εξελίσσονταν διαφορετικά για την πολύκροτη υπόθεση της ΑΣΠΙΣ και Commercial. Όμως τελικά δεν είναι γραφτό να προχωρήσει όπως θα έπρεπε, όπως ευχόμαστε και όπως όφειλε το κράτος απέναντι στους χιλιάδες ασφαλισμένους.

– Η ορμή της αρχής της νέας κυβέρνησης ήταν τόση που κάπως δημιουργήθηκε η εντύπωση –ψευδής αποδείχθηκε- πώς η λύση ήταν κοντά και οι άνθρωποι αυτοί θα απελευθερωνόντουσαν. Πράγματι υπήρχε πολιτική βούληση όπως όλες τις άλλες φορές. Έπρεπε όμως να ακολουθηθεί η διαδικασία. Οι συμβουλές των νομικών ήταν σαφείς προς τον εκκαθαριστή: έπρεπε να δοθεί δεύτερη ευκαιρία σε αυτούς που δεν είχαν δηλώσει την πρώτη φορά που έγινε τέτοια διαδικασία συμμετοχή στις διεκδικήσεις της Ασπίς. Οι άνθρωποι αυτοί ήταν πολλοί και γι΄ αυτό δεν μπορούσαν να παρακαμφθούν ούτε να έλθουν σε δεύτερη μοίρα. Έπρεπε να δηλώσουν τις απαιτήσεις τους , να φανεί πόσα είχαν δώσει για να τα διεκδικήσουν από την περιουσία της εταιρείας. Έτσι και έγινε.

-Πραγματοποιήθηκε πρόσκληση προς αυτούς τους χιλιάδες ανθρώπους και μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου τους δόθηκε χρονικό περιθώριο να κινηθούν. Αναγκαστικά και όλοι οι άλλοι στοιβαγμένοι στην αναμονή αναμένουν την παρέλευση του χρόνου ώστε στη συνέχεια να προχωρήσει η διαδικασία των αποζημιώσεων στους γνωστούς πλέον δικαιούχους. Το χάσιμο χρόνου είναι εμφανές και άδικο για όλους αυτούς που ήταν έτοιμοι να πάρουν κάτι πίσω. Το χειρότερο όμως δεν είναι αυτοί οι λίγοι μήνες αλλά οι γενικότερες εξελίξεις στην οικονομία . Επίσης τρις χειρότερο είναι το γεγονός της «απομάκρυνσης από το ταμείο».

– Η θερμή διάθεση να δοθεί λύση δίνει την θέση της στην ψυχρή και άχαρη αναμονή. Φεύγει η όρεξη, εξανεμίζεται και προσπάθεια, εξαντλούνται πλήρως και αυτοί που είναι να λάβουν.. Αιφνιδίως εμφανίζονται και ενδιαφερόμενοι αγοραστές του χαρτοφυλακίου οι οποίοι θέλουν να καθορίσουν και το τίμημα εξαγοράς για να το ανακοινώσουν και όσοι θέλουν ας προσέλθουν.. Όταν με το καλό θα περάσουν όλα αυτά και έλθει η ώρα της αποζημίωσης τι θα δούμε; Πόσα θα λάβουν πίσω οι δικαιούχοι;

-Μήπως αποδειχθεί τελικά πώς η όλη καθυστέρηση και φασαρία έγιναν για ψιχία τα οποία έσπευσαν να τα μαζέψουν κάποιοι σε συμφερότερη τιμή;

Το Cyber Insurance ως εργαλείο διαχείρισης κινδύνου

0

 

Του Νίκου Γεωργόπουλου, ΜΒΑ, CyRM, Cyber Risks Advisor , Cromar Lloyds Coverholder

Οι παραβιάσεις ηλεκτρονικών συστημάτων και η διαρροή εμπιστευτικών πληροφοριών είναι καθημερινό φαινόμενο.

Οι επιχειρήσεις χωρίζονται σε δύο κατηγορίες σε αυτές που εχουν υποστεί παραβίαση συστημάτων και το γνωρίζουν και σε αυτές που θα αντιμετωπίσουν το πρόβλημα στο μέλλον.

Η ασφαλιστική αγορά ανταποκρινόμενη στις ανάγκες των επιχειρήσεων για οικονομική προστασία από τους κινδύνους που απειλούν τα συστήματά τους με παραβίαση και διαρροή εμπιστευτικών πληροφοριών δημιούργησε προϊόντα και υπηρεσίες Cyber Insurance.

Τι είναι η παραβίαση συστημάτων και η απώλεια δεδομένων;

Παραβίαση Συστημάτων μπορούμε να έχουμε από μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση σε εταιρικά συστήματα, η οποία συνοδευεται από απώλεια δεδομένων πελατών που περιλαμβάνουν οικονομικά στοιχεία, στοιχεία πιστωτικών καρτών ή τραπεζικού λογαριασμού, δεδομένα υγείας ή εταιρικών δεδομένων όπως εμπορικά μυστικά ή ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας.

Η απώλεια δεδομένων μπορεί να συντελεστεί και με την κλοπή συστημάτων αποθήκευσης δεδομένων όπως usb, δίσκους αποθήκευσης ή πιο απλά από απροσεξία όταν κάποιο στέλεχος μιας εταιρίας ξεχάσει σε ένα αεροδρόμιο ένα tablet, ένα κινητό τηλέφωνο ή ένα laptop στο οποίο δεν έχει χρησιμοποιηθεί κάποιο πρόγραμμα για την κρυπτογραφηση των δεδομενων που περιέχει.

H παραβίαση συστημάτων μπορεί να προκαλέσει και άρνηση παροχής υπηρεσίας (ddos) του δικτύου της εταιρίας η οποία θα οδηγήσει σε διακοπή των εργασιών της και οικονομική ζημιά

Ποιες οι επιπτώσεις της παραβίασης συστημάτων και απώλειας εμπιστευτικών πληροφοριών;

Μέχρι σήμερα, η χρηματοοικονομική επίπτωση στις ευρωπαϊκές Εταιρίες ήταν λιγότερο σοβαρή, διότι δεν ισχύει επί του παρόντος η νέα πανευρωπαϊκή νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων. Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία, η οποία αναμένεται να ενσωματωθεί στο ευρωπαικό δίκαιο οι εταιρίες που δεν κατάφεραν να διατηρήσουν την ασφάλεια των δεδομένων τους κινδυνεύουν με διοικητικά πρόστιμα για παραβίαση των κανόνων που φθάνουν μέχρι € 100 εκ ή έως 5 % του ετήσιου παγκόσμιου κύκλου εργασιών της εταιρείας.

Ωστόσο, η Χρηματοκοικονομική επίπτωση θα μπορούσε να είναι το λιγότερο από τις ανησυχίες μιας εταιρείας σε σχέση με την απώλεια της εμπιστοσύνης των πελατών. Οι ασφαλισμένες εταιρίες θεωρούν ότι η υπ ‘αριθμόν μία ανησυχία τους είναι βλάβη της φήμης τους.

Όπως περίφημα είπε ο Warren Buffett: “Χρειάζονται 20 χρόνια για να χτιστεί η φήμη και πέντε λεπτά για να καταστραφεί.”

 

Ενδεικτικά το κόστος ανα χαμένο record και ανά κατηγορία επιχειρηματικής δραστηριότητας σύμφωνα με τα στοιχεία του Ponemon institute για παραβιάσεις δεδομένων στην Αμερική φαίνεται στον παρακάτω πίνακα:

 

pinakas_1

Πηγή 2015 – Cost of Data Breach Study Global Analysis – Ponemon Institute Research Report

 

Η Πρόληψη είναι αρκετή;

Παραβιάσεις ηλεκτρονικών συστημάτων και διαρροή εμπιστευτικών πληροφοριών συμβαίνουν καθημερινά και σε πολύ μεγάλη κλίμακα. Οι εταιρείες πρέπει να είναι προετοιμασμένες για την αντιμετώπιση συμβάντων παραβίασης δεδομένων.

Οι μεγαλύτερες εταιρείες, αν και έχουν δημιουργήσει ειδικές ομάδες διαχείρισης κρίσης για την αντιμετώπιση αυτών των περιστατικών μπορούν να αντιμετωπίσουν μεγάλες οικονομικές ζημίες οι οποίες χωρίς την ύπαρξη ασφαλιστικής κάλυψης μπορούν να καταστούν καταστροφικές.

Οι μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις πιθανό να είναι λιγότερο προετοιμασμένες για την αντιμετώπιση περιστατικών παραβίασης συστημάτων και απωλειας εμπιστευτικών πληροφοριών και δεν θα είναι σε θέση να απορροφήσουν το κόστος που συνδέεται με αυτά.

 

Πώς εξελίσσεται η ασφαλιστική αγορά;

Το μέγεθος της ασφαλιστικής αγοράς που αναπτύσσεται είναι πολύ μεγάλο όπως αποδεικνύεται από την ανάπτυξη που παρουσιάζει η αγορά του cyber insurance στην Αμερική.

 

pinakas_2_NEW

Η ανάπτυξη της αγοράς των ΗΠΑ είναι ένα ενδιαφέρον παράδειγμα του τι οδηγεί τη ζήτηση. Το πρώτο βήμα ήταν η υποχρεωτική ενημέρωση του πελάτη σε περίπτωση που έχουν χαθεί προσωπικά του δεδομένα και η γνωστοποίηση του περιστατικου στις αρμόδιες αρχές , η οποία ξεκίνησε στην Καλιφόρνια το 2003 και τώρα υπάρχει σε 48 πολιτείες.

Η υποχρεωτική ενημέρωση των αρμοδίων αρχών και του πελάτη για κάθε παραβίαση δεδομένων είτε μεγάλη είτε μικρή ήταν αυτό που άλλαξε την αγορά.

pinakas_3

To εκτιμώμενο μέγεθος της ευρωπαϊκής αγοράς σύμφωνα με τα στοιχεία της ADVISEN είναι €224 εκ. για το 2015 και € 426εκ για το 2016.

Οι ευρωπαικές εταιρίες δεν φαίνεται να αντιλαμβάνονται το κίνδυνο που διατρέχουν σε περιπτώσεις παραβίασης ηλεκτρονικών συστημάτων και διαρροής εμπιστευτικών πληροφοριών, ενώ οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν έχουν μια ενιαία αντιμετωπιση απέναντι στον κίνδυνο και οι μεσίτες ασφαλίσεων δεν έχουν την γνώση που απαιτείται για την κατανόηση των κινδύνων και την εκπαίδευση των πελατών.

Η ευρωπαϊκή προσέγγιση της συγκεκριμένης αγοράς είναι περισσότερο συνδεδεμένη με την απώλεια κερδών μιας επιχείρησης σε περίπτωση διακοπής εργασιών λόγω στοχευμένων επιθέσεων άρνησης υπηρεσίας (ddos).

Η νέα νομοθεσία της Ευρωπαικής Ενωσης περί προστασίας προσωπικών δεδομένων που πρόκειται να ενσωματωθεί στο Ευρωπαικό δίκαιο θα φέρει μαζί της εκτός από την αναγκαία ενημέρωση εντός 24 ωρών των Αρχών Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων, επίσης την υποχρεωτική ενημέρωση των υποκείμενων των οποίων χάθηκαν τα προσωπικά δεδομένα καθώς και διοικητικές κυρώσεις και πρόστιμα για τις εταιρίες που λόγω εσφαλμένου χειρισμού τους χάνουν δεδομένα.

Οι αλλαγές στην νομοθεσία θα μπορούσαν να αποτελέσουν καταλύτη αλλαγής της Ευρωπαικής Αγοράς του cyber insurance και να αυξήσουν σημαντικά το μέγεθός της, το οποίο μπορεί να φθάσει τα €780εκ το 2018 (Πηγή AGCS, Allianz).

Πως αναπτύχθηκαν τα ασφαλιστκά προϊόντα

Αρχικά τα ασφαλιστικά προίόντα που σχεδιάστηκαν κάλυπταν τις χρηματοοικονομικές ανάγκες των εταιριων σε περίπτωση παραβίασης συστημάτων και διαρροής δεδομένων.

Στην συνέχεια και λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες των εταιριών πελατών δημιουργήθηκαν νέα ασφαλιστικά καινοτόμα προϊόντα τα οποία ενσωμάτωσαν υπηρεσίες διαχείρισης συμβάντων σε συνεργασία με εγνωσμενης αξίας παρόχους υπηρεσιών ψηφιακής εγκληματολογίας, νομικούς, επικοινωνιολόγους με σκοπό την αποτελεσματική διαχείριση των συμβάντων και την μείωση των συνεπειών στην εταιρική φήμη.

Η προσέγγιση αυτή αποδείχθηκε πολύτιμη για τους πελάτες, ιδιαίτερα εκείνους που δεν έχουν εξελιγμένες ομάδες διαχείρισης κινδύνου. Οι υπηρεσίες διαχείρισης συμβάντων βοηθάνε την εταιρία να καθορίσει τι έχει παραβιαστεί, να αξιολογήσει τις ευθύνες της, να ενημερώσει τους σωστούς ανθρώπους και να γίνει ό, τι είναι απαραίτητο για να σταθεί η επιχείρηση στα πόδια της και πάλι.

Ποιοι παράγοντες επηρεάζουν το κόστος ασφάλισης και την δυνατότητα ασφάλισης

Το κόστος των προϊόντων αυτών εξαρτάται από διάφορους παράγοντες όπως: α) η δραστηριότητα της εταιριας β) το μέγεθος των εσόδων γ) ο ογκος και ο τύπος των δεδομένων δ) η εξάπλωση της εταιρίας διεθνώς ε) η προηγούμενη εμπειρία σε περιπτώσεις data breach στ) o ανταγωνισμός και κατά πόσο ή όχι οι ασφαλιστές θεωρούν ότι ο ασφαλισμένος κίνδυνος είναι καλός ή κακός.

Η δυνατότητα ασφάλιση της εταιρίας εξαρτάται απο τα μέτρα προστασίας που έχει λάβει και τις διαδικασίες και πολιτικές που ακολουθεί για την αποφυγή και αντιμετώπιση περιστατικών παραβίασης συστημάτων και διαρροής δεδομένων.

Ενας άλλος σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει τόσο το κοστος όσο και την δυνατότητα ασφάλισης είναι η εμπειρία της ασφαλιστικής εταιρίας στην αντιμετώπιση περισταστικών

Ποια εταιρία είναι κατάλληλη για ασφάλιση;

Η ύπαρξη ενός Information Security Officer είναι καθοριστικός παράγοντας στην δημιουργία πολιτικών και διαδικασιών ασφάλειας, πλάνου αντιμετώπισης αυτών των περιστατικών και στην αξιολόγηση της προς ασφάλιση εταιρίας.

Οι ασφαλιστές αναζητούν εταιρίες οι οποίες κατανοούν τον κίνδυνο, κάνουν σωστη διαχείρισή του και έχουν εχουν τις κατάλληλες πολιτικές και διαδικασίες. Η διαχείριση της κατάστασης σε περίπτωση απώλειας δεδομένων είναι αρμοδιότητα των ανωτάτων στελεχών και του διοικητικού συμβουλίου

Σήμερα δεν έχει σημασία πόσο πολλά firewalls έχει μια εταιρεία, ή το πόσο καλά είναι τα συστήματά της, καθώς κανένα σύνολο ελέγχων δε μπορεί να εγγυηθεί ότι δεν θα έχουν μια παραβίαση συστημάτων και απώλεια δεδομένων.

Τι μπορεί να κάνει η ασφαλιστική βιομηχανία κάνει για να βοηθήσει τις εταιρείες;

Η ασφαλιστική αγορά για την αποτελεσματική διαχείριση των οικονομικών συνεπειών περιστατικών παραβίασης συστημάτων και απώλειας δεδομένων προσφέρει την κάλυψη των εξόδων διαχείρισης της κρίσης που προκαλεί ένα τετοιο περιστατικό όπως α) έξοδα για την πρόσληψη Εξειδικευμένων Ερευνητών Ασφαλείας β) έξοδα για την ενημέρωση πελατών γ) εξοδα δημοσίων σχέσεων και διαχείρσης κρίσης, δ) νομικά έξοδα για την διαχείριση των κανονιστικών απαιτήσεων ε) εξοδα νομικών συμβουλών για την αξιολόγηση των συνεπειών του περιστατικού στ) εξοδα προσληψης ειδικών διαπραγματευτών σε περίπτωση εκβιασμού.

Επίσης ασφαλίζει για την ευθύνη του ασφαλισμένου έναντι τρίτων, οι οποίοι θα μπορούσαν να ασκήσουν αγωγή κατά του ασφαλισμένου για ζημία που μπορούν να υποστούν λόγω περιστατικών παραβιάσεις ηλεκτρονικών συστημάτων και διαρροής προσωπικών τους δεδομένων και την Απώλεια Κερδών σε περίπτωση άρνησης παροχής υπηρεσίας (ddos) λόγω κυβερνοεπιθεσεων.

Η καινοτομία των νέων ασφαλιστικών προϊόντων προέρχεται από την παροχή υπηρεσιών διαχείρισης συμβάντων σε συνεργασία με εγνωσμένης αξίας παρόχους υπηρεσιών ψηφιακής εγκληματολογίας, νομικούς, επικοινωνιολόγους με σκοπό την αποτελεσματική διαχείριση των συμβάντων και την μείωση των συνεπειών στην εταιρική φήμη.

Παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη στον σχεδιασμό ενός προγράμματος

Η ασφάλιση των οικονομικών συνεπειών μια εταιρίας σε περίπτωση παραβίασης συστημάτων και απώλειας δεδομένων δεν είναι μια συνηθισμένη κάλυψη – η μη γνώση των κινδύνων, οι υπηρεσίες που παρέχονται και η διαχείριση τέτοιων συμβάντων απαιτεί εξειδικευμένους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές.

Η σωστή αξιολόγηση των κινδύνων, η κατανόηση των ιδιαιτεροτήτων κάθε επιχείρησης σε περίπτωση παραβίασης συστημάτων και απώλειας δεδομένων, οι διαδικασίες που ακολουθεί και το ύψος της κάλυψης είναι ζωτικής σημασίας.

Για να σχεδιαστεί ένα πρόγραμμα που θα καλύπτει τις ανάγκες μιας εταιρίας θα πρέπει να σκεφτούμε τα ακόλουθα θέματα: α) ποιοι είναι οι κίνδυνοι? β) ποιες είναι οι υφιστάμενες ασφαλιστικές καλύψεις? γ) ποια ειναι τα σωστά όρια και υποόρια του προγράμματος δ) ποιες είναι οι εξαιρέσεις ? ε) πως καλύπτονται οι εταιρίες σε περίπτωση χρήσης εξωτερικών παρόχων ζ) ποιες οι διαδικασίες που ακολουθούν οι εταιρίες? στ) αν τα δεδομένα είναι κρυπτογραφημένα.

 

Τι προσφέρουμε στην ελληνική αγορά σαν λύση αντιμετώπισης περιστατικών παραβίασης συστημάτων και διαρροής δεδομένων

Η Cromar Insurance Brokers (www.cromar.gr) , Εξουσιοδοτημένος Ανταποκριτής των Lloyds (Lloyds Coverholder) προσφέρει σε συνεργασία με τους Beazley, εταιρία με μεγάλη εμπειρία στην διαχείριση περιστατικών data breach, η οποία έχει διαχειριστεί άνω των 2.000 περιστατικών, με υψηλή αξιολόγηση (A Excellent, AM Best)   προσφέρει στην ελληνικη αγορά το Beazley Global Breach solution.

Tο Beazley Global Breach Solution το οποίο αποτελεί μια συνολική λύση αποτελεσματικής διαχείρισης των κινδύνων παραβίασης συστημάτων και απώλειας δεδομένων και επιτρέπει στις επιχειρήσεις να διαχειριστούν την αυξανόμενη ευθύνη τους λόγω της διαχείρισης μεγάλου όγκου προσωπικών δεδομένων των πελατών τους, καθώς και να μετριάσουν τον κίνδυνο να θιγεί η εταιρική φήμη από πιθανή παραβίαση συστημάτων και απώλειας των δεδομένων αυτών.

Πως μπορεί κάποιος να εμπλουτίσει τις γνώσεις του για θέματα ασφάλισης και διαχείρισης περιστατικών παραβίασης συστημάτων και απώλειας δεδομένων

Δημιουργήσαμε την πρώτη ελληνική κοινότητα συζήτησης περιστατικών data breach στην οποία προσφέρουμε καθημερινή ενημέρωση μέσω του Cyber Risks Advisors Linkedin Group το οποίο είναι group στο Linkedin.

Η αποδοχή του συγκεκριμενου Group είναι μεγάλη και συμμετεχούν μέλη από όλο τον κόσμο και πολλοί Ελληνες που διαπρέπουν στο εξωτερικό σε τομείς που σχετίζονται με την διαχείριση περιστατικών data breach.

Αλλη μια Καινοτομία που κάναμε ειναι η δημιουργία του πρώτου ελληνικού website www.cyberinsurancegreece.com το οποίο αποτελεί ένα εργαλείο ενημέρωσης και γνώσης αντιμετώπισης περιστατικών παραβίασης ιδιωτικότητας.

Ποιες είναι οι ποιο συχνές απαντήσεις μη ασφάλισης μιας εταιρίας.

  • Είμαστε ήδη ασφαλισμένοι για απώλεια δεδομένων από το συμβόλαιο Γενικής Αστικής Ευθύνης
  • Οι εργαζόμενοι της εταιρίας γνωριζουν πως πρέπει να προστατεύσουν τα δεδομένα και την εταιρία
  • Εχουμε το καλύτερο τμήμα μηχανογράφησης
  • Το κόστος ανταπόκρισης σε ένα περιστατικό είναι πολύ μικρό
  • Τα περισσότερα περιστατικά συμβαινουν σε μεγάλες εταιρίες

Νικος Γεωργόπουλος, Cyber Risks Advisor CyRM, Cromar Insurance Brokers

Ο Νίκος Γεωργόπουλος είναι κάτοχος ΜΒΑ από το ALBA Graduate Business School και πτυχίου Φυσικής του Πανεπιστημίου Πάτρας. Διαθέτει 22 έτη εργασιακή εμπειρία στο χρηματοοικονομικό τομέα (XIOSBANK, Alpha Trust, Generali Hellas) στους τομείς Marketing, Πωλήσεων και Εναλλακτικών Δικτύων, είναι μέλος του International Association of Privacy Professionals και Πιστοποιημένος Cyber Insurance Risk Manager (CyRM) Είναι δημιουργός του “Cyber Risks Advisors” Linkedin Group ,του www.privacyrisksadvisors.com και του www.Cyberinsurancegreece.com.

PINAKAS_4

Σύσταση της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής για τους παιδικούς εμβολιασμούς

0

Τις ηθικές διαστάσεις του προβληματισμού αναφορικά με τη διενέργεια εμβολιασμών σε παιδιά, εξέτασε η Εθνική Επιτροπή Εμβολιασμών, με αφορμή συχνές απόψεις γονέων και γνώμες γιατρών, οι οποίες θέτουν υπό αμφισβήτηση την αξία πολλών εμβολίων που έχουν αναπτυχθεί στην εποχή μας κυρίως για την πρόληψη παιδικών ασθενειών.

Σύμφωνα με τις θέσεις αυτές, τα περισσότερα εμβόλια είναι περιττά, καθώς η σοβαρότητα των ασθενειών είναι ελάχιστη, ενώ δεν αποκλείονται παρενέργειες από την υπερβολική έκθεση του παιδικού οργανισμού στη δράση τους. Για την Επιτροπή, ο προβληματισμός αυτός έχει ορισμένες ηθικές διαστάσεις που αξίζει να επισημανθούν.

1. Η αρχή της συναίνεσης

Όπως κάθε ιατρική πράξη, η διενέργεια εμβολιασμού προϋποθέτει τη συναίνεση του προσώπου, ύστερα από κατάλληλη πληροφόρηση. Στην περίπτωση των παιδιών, η συναίνεση ζητείται από τους γονείς, προς τους οποίους απευθύνεται και η συναφής πληροφόρηση από τον ιατρό που παρακολουθεί το παιδί. (1)

Αναγκαστική υποβολή σε εμβολιασμό, κατά συνέπεια, δεν νοείται, δεν μπορεί δηλαδή να παρακαμφθεί η βούληση των γονέων για τη διενέργεια ή μη της ιατρικής αυτής πράξης. Τονίζεται, πάντως, ότι οι γονείς δεν αποφασίζουν εν προκειμένω αυθαίρετα, αλλά στο πλαίσιο της άσκησης του λειτουργήματος της γονικής μέριμνας, που επιβάλλει οι αποφάσεις τους να δικαιολογούνται από το αντικειμενικό συμφέρον του παιδιού. (2)

2. Η σημασία της πληροφόρησης

Στο παραπάνω πλαίσιο, οι γονείς βασίζονται κατά κύριο λόγο στην πληροφόρηση που έχουν από τον ιατρό. Η ποιότητα της πληροφόρησης αποτελεί εγγύηση ορθότητας της απόφασης για τον εμβολιασμό του παιδιού. Ελάχιστο κριτήριο αυτής της ποιότητας είναι, για την Επιτροπή, οι κανόνες της βασισμένης σε ενδείξεις ιατρικής, (3) κάτι που σημαίνει ότι:

– Ο ιατρός οφείλει να πληροφορεί τους γονείς για τα πρωτόκολλα και τις κατευθυντήριες οδηγίες διεθνώς αναγνωρισμένων επιστημονικών φορέων και της Εθνικής Επιτροπής Εμβολιασμών, που σχετίζονται με τον συγκεκριμένο εμβολιασμό, ιδίως όταν οι γονείς αμφιβάλλουν για την αξία του.

– Ο ιατρός διατηρεί την ελευθερία της επιστημονικής του γνώμης και μπορεί να εκφράζει τη διαφωνία του για τον εμβολιασμό (όταν οι γονείς ζητούν πληροφόρηση), τεκμηριώνοντάς την πάντως ειδικά, με έγκυρα επιστημονικά κριτήρια, εφ’ όσον διαφοροποιείται από τα συναφή πρωτόκολλα και κατευθυντήριες οδηγίες. Από δεοντολογική άποψη, η χωρίς τεκμηρίωση διαφωνία του, ισοδυναμεί με παραπλανητική πληροφόρηση των γονέων.

Η Επιτροπή τονίζει την αξία του εμβολιασμού στα παιδιά για την πρόληψη των λοιμωδών νοσημάτων και την προστασία της δημόσιας υγείας. Επισημαίνει, επίσης, ότι η ασφάλεια των συνιστώμενων εμβολίων έχει τεκμηριωθεί με επιστημονικές μελέτες και δεδομένα.

3. Η προστασία της υγείας των άλλων

Η απόφαση των γονέων να μην εμβολιασθεί το παιδί, δεν μπορεί να οδηγεί σε δυσμενείς συνέπειες αποκλεισμού του από την κοινωνική ζωή, εφ’ όσον δεν τίθεται σοβαρό ζήτημα για την προστασία της δημόσιας υγείας. Σε διαφορετική περίπτωση, ο εμβολιασμός θα απέβαινε αναγκαστικός, κατά παράβαση της αρχής της συναίνεσης.

Αν, πάντως, υπάρχει θέμα επείγουσας προστασίας της δημόσιας υγείας (π.χ. εμφανισθούν κρούσματα μηνιγγίτιδας), μέτρα περιορισμού για την προφύλαξη όσων παιδιών δεν έχουν εμβολιασθεί είναι επιβεβλημένα, ακόμη και παρά τη θέληση των γονέων. (4)

Η Επιτροπή κρίνει, ειδικότερα, ότι η παρακολούθηση του προγράμματος της υποχρεωτικής εκπαίδευσης δεν μπορεί να εξαρτάται από τον όρο εμβολιασμού, αφού τότε η συμμόρφωση προς μια δημόσια υποχρέωση θα προϋπέθετε την παραίτηση από την άσκηση θεμελιώδους δικαιώματος. (5) Είναι ωστόσο θεμιτό να ζητείται από τους γονείς η πληροφορία περί του αν το παιδί έχει υποβληθεί στη διενέργεια συγκεκριμένων εμβολίων, όπως και κάθε άλλη πληροφορία που αφορά την υγεία του, προκειμένου να διευκολύνεται η έγκαιρη αντιμετώπιση τυχόν προβλημάτων στη διάρκεια της σχολικής ζωής.

(1) Βλ. άρθ. 5 της Σύμβασης του Οβιέδο και άρθ. 11, 12 Κώδικα Ιατρικής Δεοντολογίας (ΚΙΔ).
(2) Βλ. άρθ. 1510 επ. Αστικού Κώδικα.
(3) Βλ. άρθ. 3 παρ. 2 ΚΙΔ.
(4) Με βάση και το άρθρο 5 του Συντάγματος (ερμηνευτική δήλωση), για τη δυνατότητα επιβολής μέτρων περιορισμού στην προσωπική ελευθερία, προκειμένου να προστατευθεί η δημόσια υγεία.
(5) Δηλ. το δικαίωμα στην υγεία του άρθ. 5 παρ. 5 του Συντάγματος, που περιλαμβάνει την αρχή της συναίνεσης.