Στις σημαντικές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία, τόσο λόγω των διεθνών εξελίξεων όσο και των εσωτερικών πιέσεων, αναφέρθηκε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, σε συνέντευξή του στην ΕΡΤ (7/8/2025).
Ο κ. Χατζηθεοδοσίου έθεσε στο επίκεντρο τις επιπτώσεις των νέων δασμών των ΗΠΑ στην ελληνική εξαγωγική δραστηριότητα, τις αδυναμίες του υπερτουρισμού, αλλά και την αδύναμη αγοραστική δύναμη των πολιτών, ακόμα και στην περίοδο των εκπτώσεων.
Δασμοί Τραμπ: Επιπτώσεις και στην Ελλάδα
Ο πρόεδρος του ΕΕΑ εκτίμησε ότι οι δασμοί θα επηρεάσουν άμεσα και την Ελλάδα, καθώς προϊόντα όπως το λάδι, οι ελιές και το κρασί επιβαρύνονται με 15%, με αποτέλεσμα να χάνουν την ανταγωνιστικότητά τους στην αμερικανική αγορά, ενώ την ίδια στιγμή η Τουρκία μένει εκτός αυτών των μέτρων, αποκτώντας πλεονέκτημα.
Εξέφρασε, παράλληλα, επιφυλάξεις για τη συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ, που προβλέπει τεράστιες επενδύσεις και αγορές από την ευρωπαϊκή πλευρά, τονίζοντας ότι τέτοια νούμερα είναι «μη ρεαλιστικά» και θα οδηγούσαν σε ύφεση αντί για ανάπτυξη.
Για το ενδεχόμενο μετατόπισης των εξαγωγών σε άλλες αγορές, σημείωσε ότι η παγκόσμια οικονομία δεν είναι μόνο οι ΗΠΑ, υπάρχουν αγορές στην Ασία, στην Αφρική και στη Νότια Αμερική. Είναι, όπως εκτίμησε, στο χέρι της Ευρώπης να σχεδιάσει στρατηγικά νέες εξαγωγικές διαδρομές.
Τουρισμός: Αύξηση αφίξεων, μείωση εισπράξεων
Παρά την αύξηση από 7% έως 10% στις αφίξεις φέτος, ο κ. Χατζηθεοδοσίου υπογράμμισε ότι η κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών έχει μειωθεί, ενώ ο εγχώριος τουρισμός περιορίζεται σε σύντομες αποδράσεις.
Έχουμε υπερτουρισμό, αλλά όχι αντίστοιχα έσοδα, ανέφερε ο πρόεδρος του ΕΕΑ, προσθέτοντας ότι πρέπει να επαναπροσδιορίσουμε τι τουρισμό θέλουμε, καθώς ο μαζικός τουρισμός με χαμηλή κατανάλωση φέρνει πίεση χωρίς ανάλογο όφελος, ούτε οικονομικό ούτε περιβαλλοντικό.
Εκπτώσεις: Μεγάλες προσφορές, μικρό καλάθι
Τέλος, ο Πρόεδρος του ΕΕΑ αναφέρθηκε και στις θερινές εκπτώσεις, επισημαίνοντας τη χαμηλή καταναλωτική κίνηση, παρά τις γενναίες προσφορές από πλευράς επιχειρήσεων.
Εξήγησε ότι οι επαγγελματίες κάνουν μεγάλες εκπτώσεις για να πουλήσουν τα καλοκαιρινά αποθέματα και να προμηθευτούν τις νέες συλλογές. Όμως, όταν ο πολίτης έχει ένα συγκεκριμένο εισόδημα, για παράδειγμα 1.000-1.500 ευρώ, και αυτό εξαντλείται σε ρεύμα, στέγη και βασικά αγαθά, δεν περισσεύει τίποτα για ψώνια.
Ολοκληρώνοντας, τόνισε την ανάγκη στήριξης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας, με μέτρα ουσίας και όχι απλώς παρατάσεις υποχρεώσεων.