Στην τελική φάση τα μέτρα βιωσιμότητας και πράσινης αναπτυξης για τις ασφαλιστικές
Στις 22 Σεπτεμβρίου 2021, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δημοσίευσε το νομοθετικό πακέτο για τις αλλαγές στην οδηγία 2009/138/ΕΚ (Solvency II) στο πλαίσιο της αναθεώρησης των κανόνων εποπτείας των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Σύμφωνα με το Δελτίο Τύπου, θεμελιώδης πολιτική επιδίωξη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν να εξασφαλίσει ότι οι ευρωπαίοι ασφαλιστές και αντασφαλιστές θα συνεχίσουν να επενδύουν και να υποστηρίζουν τις πολιτικές προτεραιότητες της ΕΕ, με έμφαση, μεταξύ άλλων, στον στόχο της υλοποίησης της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας (εφεξής Green Deal). Με άλλα λόγια, δεδηλωμένος στόχος της ήταν να ενισχυθεί η συνεισφορά των ευρωπαϊκών ασφαλιστών στην Green Deal, ενώ παράλληλα θα έπρεπε να υπάρξουν οι απαραίτητοι μηχανισμοί για τη διασφάλιση της ανθεκτικότητας της ίδιας της ασφαλιστικής οντότητας απέναντι στους κινδύνους της κλιματικής αλλαγής και της βιωσιμότητας.
Τι αλλάζει για την Ελλάδα και τις φυσικές καταστροφές
Στις 03.04.2024 η ΕΙΟΡΑ, υπό το φως των παραπάνω διατάξεων, που προέκυψαν ως αποτέλεσμα της αναθεώρησης, εγκαινίασε, μάλλον βεβιασμένα, δημόσια διαβούλευση σχετικά με την επαναξιολόγηση της τυποποιημένης φόρμουλας για τους κινδύνους φυσικών καταστροφών.
Η αναθεώρηση των παραμέτρων είχε σαν στόχο την καλύτερη αποτύπωση των κινδύνων που απορρέουν από φυσικές καταστροφές, όπως ο σεισμός, η πλημμύρα, το χαλάζι και η ανεμοθύελλα με βάση νέες γνώσεις, δεδομένα και νέα μοντέλα που έχουν κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο από την τελευταία επαναξιολόγηση το 2018, που έγινε στο πλαίσιο της αναθεώρησης του κα’ εξουσιοδότηση κανονισμού 2015/35.
Όσον αφορά στην Ελλάδα, αξίζει να σημειωθεί ότι έγινε σύντομη αναφορά στην προσαρμογή της παραμέτρου της χώρας με την αναθεώρηση το 2018 στην υπο-ενότητα του σεισμού, σημειώνοντας μεταξύ άλλων, ότι τα τελευταία χρόνια, οι πυρκαγιές έχουν πλήξει επανειλημμένα την Ευρώπη, ιδίως τις πέντε μεσογειακές χώρες, μεταξύ των οποίων και την Ελλάδα (μαζί με Πορτογαλία, Ισπανία, Ιταλία και Γαλλία). Οι συγκεκριμένες χώρες αντιπροσωπεύουν κατά μέσο όρο περίπου το 85% της συνολικής καμένης έκτασης στην Ευρώπη ετησίως, ενώ η μέση ζημιά μεταξύ 1999 και 2016 ήταν πάνω από 400 χιλιάδες εκτάρια και υψηλότερη από 700 χιλιάδες εκτάρια σε μία μόνο από αυτές. Με βάση τις αρχικές τοποθετήσεις των εθνικών εποπτικών αρχών, ο κίνδυνος πυρκαγιάς θεωρήθηκε σχετικά χαμηλός: το 69% των ερωτηθέντων αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο χαμηλό και το 27% μέτριο, με εξαίρεση την Ελλάδα, για την οποία ο κίνδυνος κρίθηκε υψηλός. Κατά την ΕΙΟΡΑ, η εκτίμηση του συγκεκριμένου κινδύνου ως γενικά μη αξιολογήσιμου ως προς το materiality, είναι απόρροια της χαμηλής διείσδυσης του κλάδου. Γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο παραδέχεται ότι είναι αρκετά δύσκολο.
Oι διατάξεις
Όλα τα παραπάνω αντικατοπτρίζονται σε σειρά διατάξεων του τελικού κειμένου της οδηγίας που αποτέλεσε προϊόν του τριλόγου μεταξύ των ευρωπαίων συν-νομοθετών. Έτσι, το παρόν τεύχος, αποτελώντας τη συνέχεια των προηγούμενων τευχών Sustainability, φιλοδοξεί να αναδείξει τις πτυχές της βιωσιμότητας στο πλαίσιο της αναθεώρησης του Solvency II, η οποία επί της ουσίας ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο 2024 με την οριστική έγκριση του σχετικού κειμένου από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Επειδή προς το παρόν δεν έχει δημοσιευθεί η νέα οδηγία στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, το περιεχόμενο της παρουσίασης έχει βασιστεί στο κείμενο που εγκρίθηκε τον Απρίλιο 2024 από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Κατά συνέπεια, δεν αποκλείονται πιθανές διαφοροποιήσεις σε σχέση με αυτό που αναμένεται να δημοσιευθεί κατά πάσα πιθανότητα τέλη του χρόνου.
Tι αλλάζει
Οι νέες ρυθμίσεις της αναθεώρησης της οδηγίας Solvency II σε σχέση με τη Βιωσιμότητα
Σχέδια μετάβασης στο πλαίσιο της Διαχείρισης Κινδύνου
Άρθρο 1 παρ. 24 τροποποιεί το άρθρο 44 της οδηγίας εισάγοντας νέες παραγράφους 2α -2ε σχετικά με υποχρέωση των (αντ)ασφαλιστικών επιχειρήσεων να αναπτύσσουν, στο πλαίσιο του συστήματος διαχείρισης κινδύνων, ειδικό σχέδιο, ποσοτικοποιημένους στόχους και διαδικασίες με στόχο την παρακολούθηση και την αντιμετώπιση των χρηματοοικονομικών κινδύνων που προκύπτουν βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα: από τους παράγοντες βιωσιμότητας από τη διαδικασία προσαρμογής & μετάβασης προς τους εκάστοτε στόχους ΕΕ & κρατών-μελών.
Μέτρα 2ου επιπέδου
Εξουσιοδοτείται η ΕΙΟΡΑ να καταρτίσει σχέδια ρυθμιστικών τεχνικών προτύπων (RTS) για τον περαιτέρω προσδιορισμό, μεταξύ άλλων, ελαχίστων προτύπων και μεθοδολογιών αναφοράς, των στοιχείων που πρέπει να καλύπτονται από τα σχέδια, όπως χρονοδιαγράμματα, ενδιάμεσους ποσοτικοποιημένους στόχους κ.α..
Η ΕΙΟΡΑ υποβάλει στην Επιτροπή τα σχέδια RTS μέχρι 12 μήνες από την έναρξη ισχύος της οδηγίας. (υπό τις υπάρχουσες συνθήκες) να ενταχθεί στην τυποποιημένη φόρμουλα.