To Συνέδριο Θεσμικής Διαχείρισης της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών, είναι το ετήσιο θεσμικό φόρουμ της αγοράς επαγγελματικής διαχείρισης συλλογικών επενδύσεων και επενδύσεων χαρτοφυλακίου. Επιδιώκει να αποτελέσει σημείο συνάντησης και αναφοράς της ελληνικής θεσμικής κοινότητας, αναδεικνύοντας περαιτέρω τον σημαντικό θεσμικό ρόλο της Ε.Θ.Ε. και αναβαθμίζοντας την παρουσία της ως Ηγέτη Σκέψης (thought leader) στην αγορά αλλά και ως θεσμικού συμβούλου κυβερνητικών και επιχειρηματικών αποφάσεων και πολιτικών.
Στο FIRESIDE CHAT με θέμα “Ελληνικό GDP & Τουρισμός” συμμετείχαν ο κ. Θεοφάνης Μυλωνάς, Γενικός Διευθυντής, Επικεφαλής Wealth Management, Τράπεζα Eurobank Α.Ε., Γραμματέας Δ.Σ., Ένωση Θεσμικών Επενδυτών και Ιωάννης Παράσχης, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ).
Ο κ. Ιωάννης Παράσχης στην παρέμβασή του ανέφερε ότι από γεωπολιτικής άποψης, η Ελλάδα βρίσκεται σε μια δύσκολη γειτονιά συγκριτικά με άλλες χώρες. “Από οικονομικής άποψης είμαστε τουριστικά σε άμεσο ανταγωνισμό με χώρες όπως η Αίγυπτος, η Τουρκία, που έχουν πλεονεκτική θέση όσον αφορά τα νομίσματά τους. Το γεωπολιτικό είναι ένα σύνθετο ζήτημα για να εξετάσουμε πώς επιδρά στον Τουρισμό. Τα προβλήματα στη Μ. Ανατολή δημιουργούν μάλλον αρνητικές τάσεις”.
Στο ερώτημα του κ. Μυλωνά αν αποτελεί μύθο ή αλήθεια ότι η Ελλάδα είναι μια ακριβή χώρα ο κ. Παράσχης απάντησε:
Η Ελλάδα ειναι μια χώρα του ευρώ, δεν είναι μια φθηνή χώρα. Στόχος είναι το value-for-money. Προφανώς μετά την πανδημία πολλοί συντελεστές ακρίβυναν, στις μεταφορές και στην ενέργεια αλλά και όσον αφορά τη διάσταση της βιωσιμότητας μεταφορών. Δεν θεωρώ ότι θα πέσουν οι τιμές. Μέσα στην πανδημία φάνηκε ότι οι πιο εύποροι ταξίδεψαν περισσότερο, την φετινή περίοδο είχαμε σημαντική άνοδο στα ακτοπλοϊκά ταξίδια, υπάρχουν μια σειρά παραγόντων που επιβαρύνουν αυτή την κατάσταση. Σημαντικό είναι πάντως ότι το ποσοστό ικανοποίησης ταξιδιωτών στην Ελλάδα είναι υψηλό. Η χώρα μας γενικά, είπε, κατατάσεται στην 21η θέση στη διεθνή κατάταξη ανταγωνιστικότητας του τουριστικού προϊόντος του World Economic Forum.
Στην ερώτηση για το εάν αληθεύει ότι η κατά κεφαλήν κατανάλωση μειώνεται ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ απαντησε ότι υπάρχουν πολλοί παράγοντες που επηρεάζουν την κατά κεφαλήν δαπάνη.
Παρατηρούμε μια θετική τάση σε αφίξεις και σε έσοδα. Όλα δείχνουν ότι το 2024 θα ξεπεράσει το 2023. Στο τέλος του Ιουλίου είχαμε μια αύξηση της τάξης του 11% στις αφίξεις και 5,5% σε έσοδα.
Η Εθνική Τράπεζα σε μελέτη της παρουσιάζει πώς αλλάζει το ταξιδιωτικό προφίλ, Υπάρχει μια μείωση των ημερών διαμονής την περίοδο αιχμής στις 6,7 ημέρες από 8 ανά αφικνούμενο. Παρατηρούνται πολλές εξελίξεις στο ταξιδιωτικό προφίλ μεταξύ άλλων και το city break . Άρα μοιράζεται ο οικογενειακός προϋπολογισμός σε περισσότερα ταξίδια, η περίοδος αιχμής είναι 5 μήνες και σε 5 περιφέρειες που δέχονται το συντριπικό ποσοστό ύψους 90% των αφίξεων.
Έχουμε επίσης αύξηση του οδικού τουρισμού, όπου οι άνθρωποι διαμένουν κάπου λιγότερες μέρες και καταναλώνουν λιγότερα. Επίσης το γεγονός των υψηλών θερμοκρασιών αποτρέπει κάποιους τουρίστες να μένουν κάπου τις περιόδους αιχμής. Σε γενικές γραμμές παρατηρείται περισσότερη διασπορά και περισσότερα ταξίδια με βάση τον οικογενειακό προϋπολογισμό.
Σχετικά με το ενδιαφέρων ξένω επενδυτών για επενδύσεις ανέφερε:
Από το 2023 ο τουρισμός συνέβαλε με 5 δις ήτοι 2,5 δις ως καθαρή εγχώρια προστιθέμενη αξία. Ο κλάδος συμβάλλει ουσιαστικά στο ΑΕΠ, όσον αφορά το θέμα των επενδύσεων. Οι δείκτες που μετρούν την ελκυστικότητα επενδύσεων στον ξενοδοχειακό τομέα καταδεικνύουν ότι είμαστε στην 5η θέση ως χώρα και η Αθήνα στη 10η.
Η Αθήνα μέσα στην πανδημια έχτισε ένα δυνατό brand, βγάλαμε μηνύματα προς τα έξω ότι είμαστε μια ανοιχτή χώρα για επενδύσεις. Λανσάραμε το digital covid certificate πρωτοβουλία έγινε αποδεκτή και υιοθετήθηκε διεθνώς.
Πρόκειται για ένα μομέντουμ το λεγόμενο post-covid effect, που πρεπει να διατηρήσουμε και να το βελτιώσουμε
Αναφερόμενος στο “μέτωπο” του Capacity ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ είπε:
5 περιφέρειες από τις συνολικά13 και για 5 μήνες από τους συνολικά 12 συγκεντρώνουν το 90% του τουριστικού φορτίου. Υπάρχουν πολλά περιθώρια να αμβλύνουμε αυτό το φαινόμενο. Υπάρχουν φαινόμενα αιχμής σε συγκεκριμένα σημεία της χώρας, όπως πχ η κρουαζιέρα στη Σαντορίνη ή τα ζητήματα με τη βραχυχρόνια μίσθωση που δημιουργεί προβλήματα όταν δεν μπορεί κάποιος να το διαχειριστεί σωστά.
Είναι σημαντικό να γίνουν συγκεκριμένα πράγματα όσον αφορά τη λειτουγία. Οι υποδομές δεν είναι επαρκείς, σε πολλές περιοχές πρέπει με στοχευση να προχωρήσουμε σε αυτό το κομμάτι, λαμβανοντας υπόψη και το ζήτημα της βιωσιμότητας.
Στο πλαίσιο αυτό ξεκινήσαμε μια πρωτοβουλία με προσέγγιση αυτορρύθμισης, που ονομάζουμε metron.
Και συνέχισε:
Το 2023 είχαμε 20,5 δις σε άμεσα έσοδα και 34 εκατ. αφίξεις. Αν λάβουμε υπόψη και τον εσωτερικό τουρισμό και τις επεδνύσεις ο κλάδος έχει μια συνεισφορά ύψους 28,4 δις στο ΑΕΠ. Η ελληνική οικονομία στηρίζεται τον τουρισμό. Έφτασε στο 16,4% τη απασχόλησης το γ ΄τρίμηνο ενώ το 65% του ελλείμματος ισοζυγίου αγαθών καλύπτεται από ταξιδιωτικές εισπράξεις.
Χρειαζόμαστε μια αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου της χώρας. Εμείς καταθέσαμε στην κυβέρνηση ένα στρατηγικό σχέδιο για την Ανάπτυξη έως 2030 με στοχευμένες δράσεις για να μπορέσουμε να αμβλύνουμε το αναπτυξιακό μοντέλο, να πάμε σε περισσότερες περιοχές και περισσότερους μήνες
Ερωτηθείς σχετικά για την πρόβλεψή του για τον Τουρισμό το 2025, είπε ότι οι καταρχήν ενδείξεις δεν είναι κακές, όμως το ισχυρό μομέντουμ που ζήσαμε από το καλοκαίρι 2022 και μετά φτάνει σε μια φάση που σβήνει. “Πρέπει να κάνουμε πολλά πραγματα αν θέλουμε να διατηρήσουμε τη θετική πορεία του τουρισμού και να εξοικειωθούμε με χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης” κατέληξε.
©Ελένη Παπαδάκη/PHOTOPRESS Θ&Α Αναγνωστόπουλοι