back to top
23.7 C
Athens
Τετάρτη 23 Απριλίου 2025

Χρ. Προκοπίου, Karavias Underwriting Agency: Πειρατεία και κίνδυνοι πολέμου 

Η κρίσιμη πύλη της Μαύρης Θάλασσας

του Χριστόδουλου Προκοπίου*

- Advertisement -

Η ναυτιλιακή βιομηχανία αντιμετωπίζει μια σειρά από προκλήσεις και σημαντικές απειλές, που σκιάζουν τον κλάδο. Δύο εξ αυτών είναι η πειρατεία και οι κίνδυνοι πολέμου. Καθώς τα πλοία διασχίζουν τα παγκόσμια πλεύσιμα ύδατα, το φάσμα των εγκληματικών πράξεων και των γεωπολιτικών συγκρούσεων θέτει ένα μοναδικό σύνολο προκλήσεων, κυρίως στον κλάδο των θαλάσσιων ασφαλίσεων. 

Με γνώμονα το γεγονός ότι οι γεωπολιτικές εντάσεις αυξάνονται, η δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου μεταβάλλεται. Καθώς οι αβεβαιότητες περιβάλλουν τις θαλάσσιες διαδρομές, τα λιμάνια και τις ναυτιλιακές δραστηριότητες, οι επιπτώσεις γίνονται αισθητές, το τοπίο της παγκόσμιας οικονομίας και της θαλάσσιας ασφάλισης υφίσταται σημαντικές αλλαγές. 

- Advertisement -

Η κατάσταση κυρίως στην Ουκρανία οδήγησε σε επανεκτίμηση του κινδύνου στο θαλάσσιο εμπόριο. Η Μαύρη Θάλασσα αποτελεί κρίσιμη πύλη για το εμπόριο μεταξύ Ευρώπης και Ασίας. Λόγω αυτού, η σύγκρουση στην Ουκρανία οδήγησε σε αυξημένες ανησυχίες για την ασφάλεια, με αποτέλεσμα να περιοριστεί η θαλάσσια κυκλοφορία στην περιοχή. 

Η αυξημένη αντίληψη κινδύνου συμβάλλει σε προσαρμογές στα ασφάλιστρα και στους όρους ασφάλισης, αντανακλώντας στην αυξημένη πιθανότητα ναυτικών συμβάντων και ζημιών. Η επιβολή ζωνών αποκλεισμού και το κλείσιμο ορισμένων λιμένων συμβάλλουν σε καθυστερήσεις και αβεβαιότητες για τους εκάστοτε ναυλωτές και ενδιαφερομένους. 

Αξίζει να επισημανθεί ότι η περιοχή της Μαύρης Θάλασσας αποτελεί τη σημαντικότερη οδό στη μεταφορά ενεργειακών πόρων, συμπεριλαμβανομένου του πετρελαίου και του φυσικού αερίου. Η σύγκρουση έχει προκαλέσει ανησυχίες σχετικά με την ασφάλεια των οδών ενεργειακού εφοδιασμού, οδηγώντας σε πιθανές διακοπές στην παράδοση των ζωτικών πόρων. Οι χώρες που εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις ενεργειακές διαδρομές της Μαύρης Θάλασσας ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προκλήσεις όσον αφορά τη διατήρηση ενός σταθερού και αξιόπιστου ενεργειακού εφοδιασμού. 

Η σύγκρουση έχει επίσης αρνητικό αποτέλεσμα για τη ναυτιλία εκτός της ζώνης σύγκρουσης. Οι κυρώσεις των ΗΠΑ και της ΕΕ, ειδικότερα, αποτελούν σημαντική πρόκληση συμμόρφωσης για τις ναυτιλιακές εταιρείες και τους ασφαλιστές. Πολλές δυτικές εταιρείες επέλεξαν οικειοθελώς να διακόψουν το εμπόριο με τη Ρωσία, δημιουργώντας μια περίπλοκη και αβέβαιη νομική κατάσταση για τις συμβάσεις, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης. 

Οι δυτικές χώρες έχουν επιβάλει μια σειρά κυρώσεων εναντίον ρωσικών εταιρειών, τραπεζών και ιδιωτών, μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Οι ΗΠΑ, η ΕΕ και η Αυστραλία έχουν απαγορεύσει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα, ενώ η ΕΕ επέβαλε επίσης κυρώσεις σε ρωσικό σίδηρο, χάλυβα, άνθρακα, τσιμέντο, ξυλεία και είδη πολυτελείας. Στην Ασία, η Ιαπωνία διέκοψε τις εξαγωγές πολυτελών αυτοκινήτων και άλλων ειδών στη Ρωσία, ενώ η Σιγκαπούρη εφάρμοσε ελέγχους στις εξαγωγές τεχνολογίας και στρατιωτικών εξαγωγών στη Ρωσία. 

Η αύξηση των κινδύνων που συνδέονται με πόλεμο ή/και κινδύνους πειρατείας, οδηγεί σε άνοδο των ασφαλίστρων όσον αφορά τις θαλάσσιες ασφαλίσεις. Κυρίως οι πλοιοκτήτες, καθώς και οι φορείς εκμετάλλευσης, επιβαρύνονται τώρα με υψηλότερα ασφάλιστρα, για να μετριάσουν τις πιθανές οικονομικές επιπτώσεις των συγκρούσεων, της πειρατείας και άλλων απειλών για την ασφάλεια της «θαλάσσιας περιπέτειας». 

Ο κίνδυνος πειρατείας επηρεάζει άμεσα το κόστος της θαλάσσιας ασφάλισης. Οι ασφαλιστικές εταιρείες, επιφορτισμένες με την παροχή κάλυψης για πλοία και φορτία που εκτελούν πλόες σε περιοχές επιρρεπείς σε πειρατεία, επιβάλλουν επιπρόσθετα ασφάλιστρα και επανεκτιμούν τον εκάστοτε κίνδυνο. 

Οι πλοιοκτήτες, με τη σειρά τους, αντιμετωπίζουν αυξημένες οικονομικές επιβαρύνσεις, καθώς αναζητούν ολοκληρωμένη κάλυψη έναντι πιθανών απωλειών που προκύπτουν από περιστατικά που σχετίζονται με κινδύνους πολέμου και πειρατείας. Είναι υποχρεωμένοι να επενδύσουν σε πρόσθετα μέτρα ασφαλείας για την προστασία των περιουσιακών τους στοιχείων και την ασφαλή διέλευση των εμπορευμάτων.

pastedGraphic.png

https://www.allianz.com/press/news/studies Risk Mitigation: Ship crews need to prepare for piracy risks

Αυτά τα αυξανόμενα κόστη έχουν άμεσο αντίκτυπο στις συνολικές δαπάνες που πραγματοποιούνται από τον κλάδο του θαλάσσιου εμπορίου και τις ναυτιλιακές εταιρείες. 

Η πειρατεία παραμένει μια επίμονη και εξελισσόμενη απειλή για το θαλάσσιο εμπόριο. Περιοχές όπως ο Κόλπος του Άντεν, η Νιγηρία, ο Ινδικός Ωκεανός και ο Κόλπος της Γουινέας έχουν γίνει περιοχές αναφοράς των πειρατικών επιθέσεων, οδηγώντας σε σημαντικές οικονομικές απώλειες για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Η απειλή της πειρατείας συμβάλλει στην αύξηση των ασφαλίστρων, καθώς οι ασφαλιστές πρέπει να συνυπολογίσουν την αυξημένη πιθανότητα πειρατείας πλοίων, κλοπών φορτίου και απαγωγών πληρωμάτων.

pastedGraphic_1.png

Gard’s website Articles/Loss Prevention Material “Piracy and armed robbery at sea

Οι αυξημένοι κίνδυνοι στις θαλάσσιες ασφαλίσεις έχουν επιπτώσεις και στην αντασφαλιστική αγορά. Οι αντασφαλιστές, οι οποίοι παρέχουν πρόσθετη κάλυψη και υποστήριξη στους κύριους ασφαλιστές, μπορούν να επανεκτιμήσουν την έκθεση στον κίνδυνο και να προσαρμόσουν τους όρους και την τιμολόγηση ανάλογα. Αυτή η διαδοχική επίδραση μπορεί να οδηγήσει σε ευρύτερο αντίκτυπο στο κόστος και τη διαθεσιμότητα της ναυτιλιακής ασφάλισης παγκοσμίως. 

Ο μετριασμός των κινδύνων πειρατείας και πολέμου απαιτεί συλλογικές προσπάθειες μεταξύ ασφαλιστών, πλοιοκτητών και διεθνών οργανισμών. Οι βέλτιστες πρακτικές, όπως η εφαρμογή μέτρων ασφαλείας επί του πλοίου, η τήρηση συγκεκριμένων ασφαλών διαδρομών και η συνεργασία με ναυτικές δυνάμεις σε περιοχές υψηλού κινδύνου, διαδραματίζουν κρίσιμο ρόλο στην ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων αυτών των απειλών στον κλάδο των θαλάσσιων ασφαλίσεων. 

Ο αντίκτυπος εκάστοτε πολέμου στο θαλάσσιο εμπόριο είναι βαθύς και πολύπλευρος, επηρεάζοντας τις ναυτιλιακές διαδρομές, τα μέτρα ασφαλείας, τη μεταφορά ενέργειας και τη δυναμική του παγκόσμιου εμπορίου. Έχει επίσης επιφέρει μια αλλαγή στον κλάδο των θαλάσσιων ασφαλίσεων, προκαλώντας επανεκτίμηση του κινδύνου, αυξημένα ασφάλιστρα και εστίαση στα μέτρα πρόληψης ζημιών. 

Οι ασφαλιστές και οι ναυτιλιακές εταιρείες πρέπει να περιηγηθούν σε αυτό το περίπλοκο τοπίο, εξισορροπώντας την ανάγκη για ολοκληρωμένη κάλυψη με την οικονομική πραγματικότητα του αυξημένου κινδύνου. 

Καθώς η σύγκρουση συνεχίζεται, η βιομηχανία του θαλάσσιου εμπορίου πρέπει να παραμείνει σε εγρήγορση, να προσαρμόζεται και να είναι έτοιμη να προηγηθεί στις προκλήσεις που παρουσιάζει αυτή η γεωπολιτική αναταραχή. Ο τομέας της θαλάσσιας ασφάλισης θα συνεχίσει να εξελίσσεται, απαιτώντας προσαρμοστικότητα και συνεργασία για την αποτελεσματική διαχείριση και τον μετριασμό των προκλήσεων που θέτει αυτή η αναταραχή. 

Οι συλλογικές προσπάθειες σε διεθνή κλίμακα, μαζί με διπλωματικά ψηφίσματα, είναι ζωτικής σημασίας για την αποκατάσταση της σταθερότητας και τη διασφάλιση της συνεχούς ομαλής λειτουργίας των θαλάσσιων εμπορικών οδών. 

Οι ασφαλιστές πρέπει και οφείλουν να προσαρμοστούν στην εξελισσόμενη φύση των κινδύνων, να εφαρμόσουν αποτελεσματικές στρατηγικές μετριασμού και ελαχιστοποίησης του κινδύνου και να συνεργαστούν με τους ενδιαφερομένους του κλάδου για να εξασφαλίσουν τη βιώσιμη και ασφαλή λειτουργία των παγκόσμιων ναυτιλιακών δρομολογίων. 

Οι συνέπειες οποιασδήποτε εμπόλεμης κατάστασης ή κρίσης για τους πλοιοκτήτες είναι διαφορετικές, ποικίλες και προκλητικές, επηρεάζοντας την ασφάλεια των πλοίων, την οικονομική σταθερότητα, τις εμπορικές δραστηριότητες και τη νομική συμμόρφωση. 

Η συμμετοχή τους σε αυτές τις καταστάσεις απαιτεί μια ολοκληρωμένη κατανόηση των γεωπολιτικών κινδύνων, την προληπτική διαχείριση του εκάστοτε ρίσκου και τη συνεργασία με τα ενδιαφερόμενα μέρη του συγκεκριμένου κλάδου και βιομηχανίας. 

Καθώς εκτυλίσσονται οι συγκρούσεις, οι πλοιοκτήτες πρέπει να παραμείνουν ανθεκτικοί, προσαρμοστικοί και στρατηγικοί για τη διαφύλαξη των περιουσιακών τους στοιχείων και τη διατήρηση των δραστηριοτήτων τους ενόψει των ταραγμένων γεωπολιτικών τοπίων.

*Ο Χριστόδουλος Προκοπίου είναι τεχνικός διευθυντής στην Karavias Underwriting Agency Coverholder at Lloyd’s.

(Από το αφιέρωμα του περιοδικού IW ‘Ασφάλιση Πολέμου’ της Έλενας Ερμείδου)

Σχετικές δημοσιεύσεις

Η Δ. Δρίτσα, ένα έμπειρο στέλεχος νέα Marine & Specialty Underwriting Manager της Karavias Underwriting Agency

H Karavias Underwriting Agency ανακοίνωσε την ένταξη της Δέσποινας Δρίτσα στην ομάδα της, ως Marine & Specialty Underwriting Manager.

Νέος εμπορικός Διευθυντής στην Karavias Underwriting Agency

Η Karavias Underwriting Agency με ιδιαίτερη χαρά, καλωσορίζει στο δυναμικό της ένα καταξιωμένο στέλεχος της ασφαλιστικής αγοράς

Karavias Underwriting Agency: Αύξηση των ορίων στις εγγυητικές επιστολές

Στόχος της Karavias Underwriting Agency όλα αυτά τα χρόνια, είναι να δημιουργεί και να εξελίσσει καινοτόμα προϊόντα

Aσφαλισμένες ιστορίες τέχνης: Η Karavias Art Insurance σε δράση

Η Karavias Underwriting Agency βρίσκεται για ακόμη μία χρονιά δίπλα στα εικαστικά δρώμενα, παρέχοντας κάλυψη

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Ευρώπη Ασφαλιστική: Έτοιμη για εξαγορές στις ασφάλειες

Η Intracom θα παραχωρήσει μέρος των δικαιωμάτων προτίμησής της στον Νίκο Μακρόπουλο, ιδρυτή της Ευρώπη Ασφαλιστική, ο οποίος μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας θα κατέχει το 13,4% της εισηγμένης.

Τι συζήτησαν Κ. Πιερρακάκης, Αλ. Σαρρηγεωργίου, Ελ. Παπασπυροπούλου

Τι είπε ο Κωνσταντίνος Πάντος Director Life Insurance της Groupama για τα θέματα ασφάλισης υγείας στην Ελλάδα....

Σπ. Λαθούρης: «Η Howden παρέχει ολοκληρωμένες λύσεις ασφάλισης που προσαρμόζονται σε κάθε επιχειρηματικό μοντέλο»

Με αδιαμφισβήτητη διεθνή εμπειρία, η Howden Hellas είναι η μόνη εξολοκλήρου καθετοποιημένη εταιρεία στην Ελλάδα

Φ. Μιχάλη (NN Hellas): Το δημογραφικό πρόβλημα είναι υπαρκτό και εντείνεται

Για τις κινήσεις που μπορεί να κάνει από νωρίς ένας σύγχρονος πολίτης με στόχο να είναι διασφαλισμένος στην ηλικία της σύνταξής του έκανε λόγο η Πρόεδρος ΔΣ και Διευθύνουσα Σύμβουλος της NN Hellas

Δημοφιλή Άρθρα

Ροή Ειδήσεων

Νέο δωρεάν ηλεκτρονικό σεμινάριο του EEA για τη γυναικεία επιχειρηματικότητα

Η Επιτροπή Γυναικείας Επιχειρηματικότητας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών διοργανώνει το δεύτερο κατά σειρά, δωρέαν, webinar

Μega – συγχώνευση στην ελβετική αγορά

Οι ελβετικοί ασφαλιστικοί όμιλοι Helvetia και Baloise αποκάλυψαν προ ολίγων ωρών τα σχέδια περί συγχώνευσής τους. Η εν λόγω κίνηση

Οι ψηφιακοί κίνδυνοι που κρύβει η χρήση AI για τη δημιουργία action figures και χαρακτήρων Ghibli

Τις τελευταίες ημέρες μία νέα τάση έχει κατακλύσει το διαδίκτυο: Πρόκειται για εικόνες τύπου anime εμπνευσμένες από το Studio Ghibli και action figures που

Ολα για την προστασία των επιχειρήσεων παίζονται τώρα

Η κυβέρνηση έχει πολλά γερά χαρτιά στα χέρια της για να διαχειριστεί τους κινδύνους. Με αυτά τα χαρτιά περιμένουμε να κάνει τα επόμενα της βήματα ...

Τάσος Χατζηθεοδοσίου: Στη Mega Brokers, επενδύουμε συστηματικά στη δημιουργία ενός σύγχρονου και ελκυστικού περιβάλλοντος εργασίας

Μία ακόμη εταιρεία που στηρίζεται απόλυτα στο ανθρώπινο δυναμικό της και ενισχύει διαρκώς τις δυνάμεις της είναι η Mega Brokers