back to top
10.4 C
Athens
Δευτέρα 23 Δεκεμβρίου 2024

Αμφισβήτηση ποιος ήταν ο οδηγός – Απόδειξη – Ψυχική Οδύνη 220.000 ευρώ

Εκτροπή Οχήματος λόγω υπερβολικής ταχύτητας – Μέθης

(Δημοσιεύεται στην ΕΠΙΘΕΩΡΗΣΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Τεύχος Φεβρουάριος – Μάρτιος 2018)

- Advertisement -

Αποκλειστική υπαιτιότητα του οδηγού, ο οποίος κινούμενος με υπερβολική για τις συνθήκες ταχύτητα και ευρισκόμενος σε κατάσταση μέθης (0,30 gr/l κατά την πρώτη μέτρηση και 0,25 gr/l κατά τη δεύτερη), απώλεσε τον έλεγχο του οχήματός του, με αποτέλεσμα να εκτραπεί δεξιά ως προς την πορεία του και πλαγιολισθαίνοντας περί τα 29 μέτρα να συγκρουσθεί σε τσιμεντένιο τοιχίο παρακείμενης ιδιοκτησίας (παράβ. άρθρων 12 παρ. 1, 19 παρ. 1, 2 και 3 και 42 ΚΟΚ). Εξαιτίας της ανωτέρω συγκρούσεως ο συνοδηγός εκτινάχθηκε εκτός οχήματος, τραυματισθείς δε σοβαρά, εξέπνευσε μετά 40 ημέρες νοσηλείας.

Αμφισβήτηση ποιός ήταν ο οδηγός – Απόδειξη (1)

- Advertisement -

Απορριπτέος αβάσιμος ο ισχυρισμός της ασφαλιστικής εταιρίας περί του ότι ευρεθείς στη θέση του συνοδηγού και θανασίμως τραυματισθείς ήταν ο οδηγός κατά την ώρα του ατυχήματος, καθότι ό επιζών (οδηγός) δήλωσε στους αστυνομικούς αρχικά, αλλά και σε μάρτυρες (στο νοσοκομείο) ότι ,αυτός ήταν ο οδηγός, και δέχθηκε να υποβληθεί σε αλκοτέστ. Το αυτό επιβεβαιώνεται και από τις καταθέσεις του πληρώματος του ΕΚΑΒ, που κατέθεσαν ότι προσερχόμενοι στο σημείο του ατυχήματος βρήκαν τον σοβαρά τραυματισθέντα και μετέπειτα θανόντα καθισμένο στη θέση του συνοδηγού, χωρίς να φέρει τη ζώνη ασφαλείας σε κατάσταση μέθης, μη δυνάμενο να συνεργασθεί για τον απεγκλωβισμό του ,λόγω του σοβαρού τραυματισμού του.. Ο ανωτέρω οδηγός αναίρεσε την αρχική δήλωσή του στους αστυνομικούς και κατά την προανάκριση ισχυρίσθηκε ότι ο οδηγός του αυτοκινήτου ήταν το έτερο επιβαίνων άτομο και ότι ο ίδιος, ενώ καθόταν στη θέση του συνοδηγού, βρέθηκε εκτός αυτοκινήτου, πεσμένος στο έδαφος.

Ένσταση Συντρέχοντος Πταίσματος Συνοδηγού

Επιβίβαση σε όχημα με μεθυσμένο οδηγό Αυτοδιακινδύνευση Απορριπτέα (2)

Απορριπτέα ως αβάσιμη κρίθηκε η σχετική ένσταση καθότι αποδείχθηκε ότι και ο συνεπιβαίνων (θανών) είχε καταναλώσει περισσότερη ποσότητα οινοπνεύματος και άρα δεν ήταν σε θέση να αναγνωρίσει ότι και ο οδηγός τελούσε και αυτός σε κατάσταση

Ζώνη Ασφαλείας – Έλλειψη

Ο θανών συνεπιβάτης πρέπει να κηρυχθεί συνυπαίτιος του θανάσιμου τραυματισμού του, σε ποσοστό 30%, επειδή κατά τη στιγμή του ατυχήματος δεν φορούσε τη ζώνη ασφαλείας του αυτοκινήτου (παράβ. άρθρ. 12 παρ. 5 ΚΟΚ).

Ψυχική Οδύνη 220.000 ευρώ

Επιμεριζόμενα

Ανά 100.000 ευρώ σε καθένα γονέα

20.000 ευρώ στην γιαγιά

Παρεμπίπτουσα Αγωγή Ασφαλιστή λόγω Μέθης – Δεκτή

Σύμφωνα με την τότε ισχύουσα Υ.Α. 43500/5691/2002 (ΦΕΚ 1055/12-8-2002, τ ΕΓ), οι οδηγοί κάτοχοι άδειας οδήγησης επί χρονικό διάστημα μικρότερο των δύο ετών θεωρούνται ότι βρίσκονται υπό την επίδραση οινοπνεύματος, όταν βρεθεί στον οργανισμό τους ποσοστό 0,10 mg/l. Σύμφωνα με τα ανωτέρω εφόσον ο οδηγός βρέθηκε να οδηγεί με 0,30 gr/l κατά την πρώτη μέτρηση και 0,25 gr/l κατά τη δεύτερη, θεωρείται ότι οδηγούσε υπό την επήρεια μέθης. Δεκτή συνεπώς η παρεμπίπτουσα αγωγή της ασφαλιστικής εταιρίας, ως και κατ’ ουσίαν βάσιμη, που υποχρεώνει τον παρεμπιπτόντως εναγόμενο ανωτέρω οδηγό να καταβάλει στην παρεμπιπτόντως ενάγουσα ασφαλιστική εταιρεία οποιοδήποτε ποσό υποχρεωθεί να πληρώσει η ίδια στους ενάγοντες της κύριας αγωγής για κεφάλαιο, τόκους και δικαστικά έξοδα.

Σχόλια – Παρατηρήσεις

  1. Αμφισβήτηση ποιος ήταν ο οδηγός

Εκτροπή Οχήματος λόγω υπερβολικής ταχύτητας – Εκσφενδονισμός οδηγού εκτός οχήματος και εγκλωβισμός συνεπιβάτη. ΑναιρείταιΕφετειακή απόφαση κατ΄άρθρ. 559 αρ.19 ΚΠολΔ για ανεπαρκείς και αντιφατικές αιτιολογίες. ΑΠ 810/2017, ΕΣυγκΔ 2017/316.

Ο εναγόμενος οδηγός υποστήριξε ότι δεν οδηγούσε ο ίδιος αλλά η θανούσα συνεπιβάτης του. Ο ισχυρισμός αυτός δεν κρίθηκε βάσιμοςαπό το Δικαστήριο, καθότι από τη διενεργηθείσα νεκροψία – νεκροτομή σε συνδυασμό με τις φωτογραφίες του αυτοκινήτου προέκυψε ότι ο θάνατος της συνεπιβαίνουσας προήλθε από βαρειές και εκτεταμένες κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, που προκλήθηκαν όταν αυτή εκτινάχθηκε από τη δύναμη της αδράνειας και τη σφοδρότητα της πρόσκρουσης του οχήματος στο έδαφος, διαδοχικά εμπρός και προς τα άνω αριστερά και υπέστη τις κακώσεις από την πρόσκρουση της κεφαλής της στον ουρανό του αυτοκινήτου. Αντιθέτως ο ανωτέρω οδηγός υπέστη βλάβες που αντιστοιχούν σε κακώσεις οδηγού από το τιμόνι. Το συμπέρασμα ότι δεν οδηγούσε, η θανούσα ενισχύεται και από τα εμφανή ίχνη αίματος στην ταπετσαρία του ουρανού του αυτοκινήτου πάνω από τη θέση του συνοδηγού. Εφ.Ιωαν. 329/2014, ΕΣυγκΔ 2016/390

2. Επιβίβαση σε όχημα με Μεθυσμένο οδηγό – Αυτοδιακινδύνευση

Απορρίπτεται ο σχετικός ανωτέρω λόγος αναίρεσης της Εφετειακής απόφασης που έκρινε συνυπαίτιο κατά 20% του τραυματισμού του τον τραυματισθέντα συνεπιβάτη καθότι, δέχθηκε να μεταφερθεί με αυτοκίνητο του οποίου ο οδηγός τελούσε σε κατάσταση μέθης, πράγμα που γνώριζε αυτός. Όμως ο ερευνόμενος λόγος αναιρέσεως κρίθηκε απορριπτέος ως απαράδεκτος, διότι από τις παραδοχές του Εφετείου, σαφώς προκύπτει, ότι με την φερόμενη ως αναιρετική πλημμέλεια πλήττεται η κρίση περί των πραγματικών γεγονότων , η οποία είναι αναιρετικώς ανέλεγκτηΑΠ 1306/2014, ΕΣυγκΔ 2015/ 85

Η θανούσα συνεπιβαίνουσα δέχθηκε να επιβιβασθεί στο όχημα παρότι είχε, εκ του ασφαλούς, λάβει γνώση, ότι ο οδηγός είχε καταναλώσει αρκετή ποσότητα οινοπνεύματος στο αμέσως προηγούμενο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο συνδιασκέδαζαν στο “πάρτι γενεθλίων” του, και επομένως ήταν υπό την επίδραση οινοπνεύματος, με αποτέλεσμα τη μειωμένη ικανότητά του σε οδήγηση. Μον.Πρ.Αθ.2132/2014, ΕΣυγκΔ 2016/403

Κρίθηκαν συνυπαίτιοι σε ποσοστό 50% στην επέλευση, των τραυματισμών και στην έκταση της ζημίας τους οι συνεπιβαίνοντες που ενώ γνώριζαν ότι ο οδηγός του ζημιογόνου αυτοκινήτου, βρισκόταν σε κατάσταση μέθης και ως εκ τούτου σε αδυναμία να οδηγήσει με ασφάλεια, αφού τον είχαν δει να καταναλώνει αλκοόλ σε καφέ – μπαρ, εντούτοις επιβιβάστηκαν στο ανωτέρω αυτοκίνητο. Ειρην.Χαν.177/2017, ΕΣυγκΔ 2017/ 52. 

Contra Νομολογία

Αναιρείται Εφετειακή απόφαση κατ΄άρθρ. 559 αρ.1 ΚΠολΔ που απέρριψε ως αβάσιμη την προταθείσα από την αναιρεσείουσα ασφαλιστική εταιρία στην κατ΄έφεση δίκη την ένσταση συντρέχοντος πταίσματος εξ ΑΚ 300 του αποβιώσαντος συνεπιβάτη ο οποίος ευρισκόμενος και ο ίδιος υπό την επίδραση οινοπνεύματος, δέχθηκε να αυτοδιακινδυνεύσει, επιβιβαζόμενος του ζημιογόνου αυτοκινήτου καίτοι γνώριζε ότι ο προστηθείς από τη σύζυγό του οδηγός, τελούσε υπό την επίδραση οινοπνεύματος ως συνδιασκεδάζωνμετ’ αυτού και δεν είχε ως εκ τούτου την απαιτούμενη σωματική και διανοητική ικανότητα για να οδηγεί. ΑΠ 583/2014, ΕΣυγκΔ 2014/294

Αναιρείται κατ΄αρθρ.559 αρ.19 ΚΠολΔ Εφετειακή απόφαση για αντιφατικές αιτιολογίες που απέρριψε την σχετική ένσταση συντρέχοντος πταίσματος επιβάτη μοτοσυκλέτας ο οποίος επιβιβάσθηκε σε όχημα, γνωρίζοντας ότι, ο οδηγός ευρίσκετο σε κατάσταση μέθης καθόσον, ενώ στις παρατηρήσεις του αστυνομικού της Τροχαίας που επελήφθη του ενδίκου ατυχήματος και συνέταξε το δελτίο διερευνήσεως μέθης του ως άνω οδηγού, αναφέρεται ότι η εξωτερική εμφάνιση και συμπεριφορά του, πλην της οσμής οινοπνεύματος κατά την εκπνοή του, ήταν κανονική, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο επιβασθείς δεν είχε την δυνατότητα να αντιληφθεί, ότι ο οδηγός (αναιρεσείων) τελούσε υπό την επήρρεια κατανάλωσης οινοπνεύματος, ήτοι στοιχεία όλως αντιφατικά μεταξύ των, εξαιτίας των οποίων δεν είναι δυνατός ο αναιρετικός έλεγχος της ορθής ή μη εφαρμογής των ουσιαστικών κανόνων δικαίου των άρθ. 914 και 300 ΑΚ. ΑΠ 412/2014, ΕΣυγκΔ 2015/427.

Διαβάστε περισσότερα εδώ

Επιθεώρηση Συγκοινωνιακού Δικαίου – Τράπεζα Νομικών Πληροφοριών ο Σόλων

Σχετικές δημοσιεύσεις

Οδηγός για τη Data Act, μέσω συχνών ερωτήσεων-απαντήσεων

Στο πλαίσιο ενημέρωσης των ενδιαφερομένων για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του χρηματοπιστωτικού τομέα (digital finance) και σε συνέχεια της εγκυκλίου 24589/31.01.2024, η ΕΑΕΕ ενημερώνει ότι...

ΟΠΕΚΑ: 20 ερωτήσεις-απαντήσεις για το επίδομα γέννησης

Διευκρινίσεις με τη μορφή ερωτήσεων και απαντήσεων που αφορούν το επίδομα γέννησης δίνει ο Οργανισμός Προνοιακών Επιδομάτων και Κοινωνικής

Σωματικές βλάβες – Σπληνεκτομή – Ηθική βλάβη 100.000 ευρώ – Ηθική βλάβη εμμέσως ζημιωθέντος – Αποζημιωτέα υπό προϋποθέσεις

Σύγκρουση αντιθέτως κινουμένων ΙΧΕ και μοτοσικλέτας - Μετά σχετικού σημειώματος Αθαν. Κρητικού, Αντιπροέδρου ΑΠ ετ.

Από την ίδια κατηγορία δημοσιεύσεων

Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ενέκρινε τις κάμερες στους δρόμους

Την τοποθέτηση καμερών στους δρόμους από την Ελληνική Αστυνομία για την αποτροπή και καταστολή αξιόποινων πράξεων καθώς και τη διαχείριση της κυκλοφορία

Τι νέα από το μέτωπο των φοροαπαλλαγών ;

Τι μαθαίνουμε για τις ανανεώσεις των ασφαλιστηρίων συμβολαίων υγείας ατόμων ηλικίας μέχρι 18 ετών.

«Λύσις» από το εκπαιδευτικό κέντρο του Ομίλου ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ

Η εκπαίδευση στον ασφαλιστικό τομέα περνά σε νέα εποχή, με τον Όμιλο ΙΝΤΕΡΣΑΛΟΝΙΚΑ να εγκαινιάζει μια νέα υπηρεσία στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής του

Να γίνει το Κράτος διαιτητής και να καθιερωθούν τα ιατρικά πρωτόκολλα.

Η κίνηση της ΕΚΠΟΙΖΩ να ανεβάσει τους τόνους στις αυξήσεις ασφαλίστρων υγείας ήρθε να χαλάσει επικοινωνιακά την καλύτερη στιγμή της ασφαλιστικής αγοράς

Δημοφιλή Άρθρα

Sorry. No data so far.

Ροή Ειδήσεων

Ολοκληρώνεται η προθεσμία για μετάβαση στο ΤΕΚΑ από τον κλάδο επικουρικής ασφάλισης του e-ΕΦΚΑ

Η ηλεκτρονική πλατφόρμα be.teka.gov.gr | Πλατφόρμα 1 θα είναι διαθέσιμη έως τις 31/12/2024 για τις αιτήσεις των ασφαλισμένων.

Τρεις ασφαλιστικές εταιρίες στους «TRUE LEADERS»

Η ICAP CRIF, για 14η χρονιά, βράβευσε σε μια λαμπερή βραδιά, τις 100 Εταιρείες και τους 12 Ομίλους που ξεχώρισαν ως Τrue Leaders το 2023

Carglass® “Repair for Nature” – Gold βραβείο στα Mobility Awards

Η Carglass®, ηγέτιδα εταιρεία στον κλάδο της επισκευής και αντικατάστασης κρυστάλλων οχημάτων, καθώς και την παραμετροποίηση συστημάτων ADAS

Η Αρχή Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων ενέκρινε τις κάμερες στους δρόμους

Την τοποθέτηση καμερών στους δρόμους από την Ελληνική Αστυνομία για την αποτροπή και καταστολή αξιόποινων πράξεων καθώς και τη διαχείριση της κυκλοφορία

Groupama: 4.000 πολίτες παρακολούθησαν το δωρεάν online σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών

Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκε το δωρεάν διαδικτυακό σεμινάριο Πρώτων Βοηθειών, που διοργάνωσε η Groupama Ασφαλιστική, την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024