«Ο ευτελισμός του ασφαλίστρου βλάπτει τον κλάδο της νομικής προστασίας»

Την επιτυχημένη «συνταγή» ανάπτυξης της Arag στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, καθώς και τα σχέδιά της για το μέλλον, αναλύει στο iw ο γενικός διευθυντής της, κ. Δημήτρης Τσεκούρας, καταγράφοντας, παράλληλα, μέσα από την εμπειρία των 25 ετών που διαθέτει, τα όσα σήμερα περιβάλλουν τη νομική προστασία, τη σημασία της για τον κάθε πολίτη και την ευέλικτη προσαρμογή της στις νέες απαιτήσεις που δημιουργούνται στην αγορά.
Όπως αναφέρει, το μέλλον της νομικής προστασίας προδιαγράφεται δυναμικό και εκτιμά ότι όσο εντοπίζονται νέες ασφαλίσιμες διαφορές τόσο πρέπει να δημιουργηθούν αντίστοιχα προγράμματα. 

Θεωρεί ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Arag την οργάνωση και τη σοβαρότητα που τη διέπει, καθώς ακολουθεί τις νόρμες του γερμανικού ομίλου στον οποίο ανήκει, προσφέροντας τελικώς αξιοπιστία στους πελάτες της. 

Πιστεύει ότι ο κλάδος της νομικής προστασίας δεν έχει διεισδύσει στην Ελλάδα σε βαθμό ανάλογο με αυτόν των άλλων ευρωπαϊκών χωρών και αυτό επιτρέπει μια αισιοδοξία για την ανάπτυξη των εργασιών της εταιρείας του, της οποίας κύρια μεριμνα είναι να παρακολουθεί με προσοχή τις νέες ανάγκες που δημιουργούνται και να σπεύδει να τις καλύψει, μπαίνοντας σε ολοένα και πιο καινούργιους τομείς. Νομική προστασία για όσους επένδυσαν σε φωτοβολταϊκά, νομική προστασία σε δημοσίους υπαλλήλους και σώματα ασφαλείας για τυχόν εργασιακά προβλήματα, νομική προστασία σε οικογένειες για απρόοπτα που μπορεί να τους συμβούν και να χρειαστούν τη συνδρομή δικηγόρου, είναι μερικοί μόνο από τους τομείς στους οποίους ο κ. Τσεκούρας οδηγεί με προσεκτικά βήματα την εταιρεία, προσφέροντάς της προοπτικές ανάπτυξης. Ωστόσο, δε μένει σε αυτά, καθώς επισημαίνει ότι παρακολουθεί με προσοχή όλες τις μεταβολές που επέρχονται από την εξέλιξη της ζωής, της οικονομίας, της τεχνολογίας, διαβλέπει τις πιθανές νομικές διαφορές που μπορεί να ανακύψουν, οι οποίες αποτελούν δυνητικό πεδίο ασφάλισης νομικής προστασίας. 

Τονίζει ότι τα ασφάλιστρα νομικής προστασίας είναι πολύ χαμηλά για το κάθε νοικοκυριό, φυσικό πρόσωπο, επιχείρηση και επαγγελματία και αναφέρει πως οι διαμεσολαβούντες όλων των βαθμίδων πρέπει να πάρουν τη σκυτάλη, να βγούν στο δρόμο και να προβάλουν το προϊόν. Τέλος, είναι υπέρμαχος της εξειδίκευσης του κλάδου και εκφράζει επιφυλάξεις για τον τρόπο με τον οποίο αυτός ασκείται από τις «πολυκλαδικές» ασφαλιστικές εταιρείες.

iw? Κύριε Τσεκούρα η Arag είναι μία γνωστή εταιρεία νομικής προστασίας, με πολλά χρόνια παρουσίας στην ελληνική αγορά. Ποια είναι σήμερα τα οικονομικά της μεγέθη;
Δ.Τ.: Η Arag λειτουργεί στην Ελλάδα ως ένα υποκατάστημα της γερμανικής Arag, που είναι ένας όμιλος εταιρειών, πλην της νομικής προστασίας και άλλων κλάδων. Θεωρούμε ότι από το 1972 που είμαστε εδώ, έχουμε ένα πρωταγωνιστικό ρόλο στον κλάδο της νομικής προστασίας. Σήμερα έχουμε φθάσει σε περίπου 5 εκατ. ευρώ παραγωγή ετησίως, με περισσότερα από 4 εκατ. ευρώ επενδύσεις, υψηλότερα από 3 εκατ. ευρώ αποθέματα και προσωπικό 26 ανθρώπων.
Δημήτρης Τσεκούραςiw? Είστε υποκατάστημα της γερμανικής εταιρείας;
Δ.Τ.: Ναι, είμαστε υποκατάστημα του ομίλου της Arag Γερμανίας.
iw? Αυτό σας δίνει και μία διαφορετική οντότητα στην αγορά;
Δ.Τ.: Μας δίνει την οντότητα εκείνη που είναι, και εν μέρει, επιδίωξή μας να διατηρήσουμε και διακρίνεται από τη σοβαρότητα, την οργάνωση και τον έλεγχο που διέπει μια γερμανική εταιρεία. Δηλαδή λειτουργούμε στο πλαίσιο αυτών των προτύπων και κανόνων. Το γεγονός ότι μια εταιρεία λειτουργεί στην Ελλάδα με γερμανικές νόρμες, είναι νομίζω ένα εχέγγυο αξιοπιστίας απέναντι στον πελάτη μας.
iw? Ελέγχεστε συχνά από τους Γερμανούς;
Δ.Τ.: Ελεγχόμαστε λογικά. Στην αρχή ο έλεγχος ήταν πιο συχνός, γιατί, μην ξεχνάμε, ότι έχουν περάσει σχεδόν 40 χρόνια από την έναρξη λειτουργίας της εταιρείας. Ο έλεγχος γίνεται μέσω οικονομικών στοιχείων, με επισκέψεις που κάνουν σε εμάς ή που κάνουμε εμείς, τηλεδιασκέψεις και όλες τις νέες μορφές επικοινωνίας. Τα στοιχεία μας περνούν στο γερμανικό ισολογισμό και η εποπτεία είναι λογική και διακριτική.
iw? Ποιοι είναι οι συνεργάτες σας στη νομική προστασία;
Δ.Τ.: Καταρχήν, οι δικοί μας άνθρωποι. Έχουμε πέντε πωλητές, εκ των οποίων οι τέσσερις είναι ταυτόχρονα και επιθεωρητές. Ελέγχουν δηλαδή και ένα δίκτυο παραγωγών και ασφαλιστών όλων των βαθμίδων της διαμεσολάβησης. Ο κάθε ένας έχει ένα δίκτυο και μέσα στο αντικείμενο της εργασίας του είναι να έρθουν συμβόλαια μέσα από το δίκτυο αυτό. Άλλος τρόπος διανομής είναι η συνεργασία με ασφαλιστικές εταιρείες. Είμαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι πάρα πολλές ασφαλιστικές εταιρείες μάς τιμούν με τη συνεργασία τους, καθώς επέλεξαν το κομμάτι της νομικής προστασίας να το αναθέσουν σε εμάς, δείχνοντας εμπιστοσύνη στην εταιρεία μας.
iw? Είστε πολλά χρόνια στην ασφαλιστική αγορά και την Arag. Τι είναι η νομική προστασία;
Δ.Τ.: Η νομική προστασία είναι ένας καθαρός κλάδος ασφάλισης. Αυτό σημαίνει ότι ο ασφαλισμένος δίνει στην εταιρεία ένα ασφάλιστρο και αγοράζει μία αντιπαροχή. Η αντιπαροχή που παίρνει από τη νομική προστασία αφορά το ότι όταν θα του τύχει μία περίπτωση από αυτές που καλύπτει ο κλάδος νομικής προστασίας, τότε εμείς θα πρέπει να ικανοποιήσουμε την προσδοκία του. Όταν ένας ασφαλισμένος θέλει να οδηγήσει στα δικαστήρια μια υπόθεση για να βρει το δίκιο του, ανάλογα της νομικής περίπτωσης που καλύπτει το συμβόλαιό του, η Arag αναλαμβάνει να πληρώσει έξοδα δικηγόρων, επιμελητών και άλλες δαπάνες που χρειάζονται. Ετσι ο πελάτης μας απαλλάσσεται από αυτό το οικονομικό βάρος. 
iw? Τα λεφτά που δίνει ο ασφαλισμένος είναι ανταποδοτικά; Αυτός που πληρώνει ένα συμβόλαιο νομικής προστασίας, αν τύχει να πληρώσει μία ή δύο φορές στη ζωή του δικηγόρο, θα τα βγάλει τα χρήματά του;
Δ.Τ.: Τα βγάζει πολλαπλώς. Διότι ένα συμβόλαιο νομικής προστασίας αυτοκινήτου, σήμερα πωλείται από την εταιρεία μας γύρω στα 80 ευρώ. Φανταστείτε τι χρειάζεται να πληρώσει κάποιος σε ένα δικηγόρο για μια υπόθεση. Ο ασφαλισμένος μας, όμως, όσες υποθέσεις και να έχει μέσα στο χρόνο, δε χρειαστεί να δαπανήσει περισσότερα χρήματα.
iw? Πώς ήταν η νομική προστασία την εποχή που ξεκινήσατε εσείς και πώς είναι σήμερα;
Δ.Τ.: Η ερώτηση αυτή μου δίνει την αφορμή να αναπολήσω λίγο κάποιες καταστάσεις του παρελθόντος και συγχρόνως να δούμε και στην πραγματικότητα τού σήμερα. Η νομική προστασία ξεκίνησε από κλασικά προγράμματα, με πρώτο τη νομική προστασία του αυτοκινήτου.
iw? Αναφέρεστε στη δεκαετία του ’80;
Δ.Τ.: Μιλάμε για τη δεκαετία του ’70. Ο κόσμος έμαθε τη νομική προστασία μέσω του συμβολαίου του αυτοκινήτου και μιλάμε για μια εποχή όπου στη σύγκρουση δύο οχημάτων, ο ένας από τους δύο οδηγούς έπρεπε να αποζημιώσει τον άλλο. Η νομική προστασία, με την κλασική του όρου έννοια, ήταν στο πλευρό εκείνου που είχε το δίκιο με το μέρος του και η άλλη πλευρά δεν τον αποζημίωνε. Έτσι, ο ασφαλιστής νομικής προστασίας αναλάμβανε την υπόθεση, προφύλασσε τον ασφαλισμένο από όλα τα έξοδα και εκείνος ανεμπόδιστα προχωρούσε στο δικαστήριο για να βρει το δίκιο του. Μία άλλη περίπτωση ήταν όταν ο οδηγός του αυτοκινήτου είχε την ατυχία να εμπλακεί σε τροχαίο συμβάν που τραυματιζόταν κάποιος άλλος, οπότε και παραπεμπόταν στο ποινικό δικαστήριο ως κατηγορούμενος. Τότε τα πράγματα ήταν πιο σοβαρά και μία από τις εργασίες της νομικής προστασίας ήταν να υπερασπιστεί τον ασφαλισμένο στη δίωξη που γίνεται εναντίον του. Έτσι ξεκίνησε το πρώτο στάδιο γνωριμίας με τον κλάδο της νομικής προστασίας. Στη διάρκεια των χρόνων διαπιστώθηκε ότι την ανάγκη κάλυψης της νομικής προστασίας δεν είχαν μόνο οι αυτοκινητιστές, αλλά και πολλές κατηγορίες πολιτών. Βγήκαν λοιπόν στην επιφάνεια προγράμματα όπως η οικογενειακή νομική προστασία, που προστατεύει το σπίτι του ασφαλισμένου και τα μέλη της οικογενείας του από ζημιές που υφίστανται, ώστε να αποζημιωθεί, τις συναλλαγές του, όταν αγοράζει ένα προϊόν ελαττωματικό ή ένα προϊόν που δεν έχει τις ιδιότητες που συμφώνησε με τον πωλητή ή διαφορές με τα ασφαλιστικά ταμεία, τον εργοδότη, τη σύνταξή του κ.λπ.
iw? Δηλαδή προσφέρετε μία πλήρη γκάμα νομικών υπηρεσιών σε οποιοδήποτε πρόβλημα έχει ο πολίτης.
Δ.Τ.: Όπως εξελίχθηκαν τα πράγματα, η νομική προστασία έχει ως αντικείμενο τις νομικές διαφορές.
iw? Τι δεν καλύπτει η νομική προστασία σήμερα;
Δ.Τ.: Δεν καλύπτει περιπτώσεις που εξαιρούνται από τους γενικούς όρους ασφάλισης, όπως είναι οι κληρονομικές διαφορές και τα φορολογικά θέματα. Ωστόσο, στα σημεία που δεν καλύπτει, εμείς είμαστε αλληλέγγυοι στον πελάτη μας και προσφέρουμε νομικές συμβουλές. Αν εξαιρέσουμε τις περιπτώσεις αυτές, σχεδόν όλες οι νομικές διαφορές που μπορεί να αντιμετωπίσει ένας άνθρωπος σήμερα αποτελούν αντικείμενο ασφάλισης νομικής προστασίας. Μιλάμε λοιπόν για ασφαλίσιμες νομικές διαφορές.
iw? Σήμερα το ασφάλιστρο για τη νομική προστασία είναι ακριβό;
Δ.Τ.: Θα έλεγα ακριβώς το αντίθετο. Το ασφάλιστρο της νομικής προστασίας, παρά τα χρόνια που πέρασαν από την είσοδο του κλάδου στην ελληνική αγορά, εξακολουθεί να παραμένει σε χαμηλά επίπεδα, αν το συγκρίνουμε με τα ασφάλιστρα που ισχύουν στην Ευρώπη. Το όφελος του ασφαλισμένου είναι πολλαπλό σε τέτοιο βαθμό, που εγώ αναρωτιέμαι το εξής: Ποιος δεν χρειάζεται αυτό τον κλάδο ασφάλισης; Θα έλεγα ότι δεν τον χρειάζεται εκείνος που δεν τον νοιάζει το κόστος. Δε γνωρίζω κανέναν που να μην τον νοιάζει το κόστος, οπότε θα έλεγα πως είναι ένα αναγκαίο προϊόν, που καλύπτει ανάγκες του ασφαλισμένου με χαμηλή τιμή.
iw? Εάν είναι ένα αναγκαίο προϊόν, πόσο έχει διεισδύσει στην αγορά στα 40 χρόνια λειτουργίας σας;
Δ.Τ.: Στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, στον κλάδο της νομικής προστασίας δραστηριοποιούνται 34 εταιρείες. Οι δύο είναι εξειδικευμένες – η Arag και η Das – και οι άλλες 32 είναι εταιρείες αστικής ευθύνης που, από το 1990 και μετά, με Π.Δ. που εξεδόθη, απέκτησαν το δικαίωμα να ασκούν παράλληλα με την αστική ευθύνη και τη νομική προστασία. Βεβαίως ο νόμος καθορίζει προϋποθέσεις. Όλο αυτό το προϊόν της νομικής προστασίας από όλες τις εταιρείες είναι κοντά στα 58 εκατ. ευρώ. Η διείσδυση δεν είναι μεγάλη και σε αυτό το γεγονός παίζουν ρόλο δύο πράγματα: η ασφαλιστική συνείδηση που βρίσκεται σε όλους τους κλάδους πολύ χαμηλά στην Ελλάδα και οι διαμεσολαβούντες.
iw? Κάποιος πρέπει να τη δημιουργήσει. Ποιος έχει την ευθύνη του προϊόντος σας;
Δ.Τ.: Νομίζω ότι είναι οι άνθρωποι, που πρέπει να πάρουν τη σκυτάλη και να βγουν στο δρόμο να προβάλουν το προϊόν, να αναδείξουν τις ανάγκες που καλύπτει και την ωφελιμότητα που έχει, είναι οι διαμεσολαβούντες όλων των βαθμίδων. Αυτή είναι η στρατηγική της δικής μας εταιρείας.
iw? Τους δίνετε κίνητρα;
Δ.Τ.: Το κίνητρο είναι οι προμήθειες και το γεγονός ότι με τη νομική προστασία μπορούν να ανοίξουν «δουλειές» στα γραφεία των ασφαλιστών. Δεν πρέπει να κοιτάμε μόνο την τιμή ενός προϊόντος, γιατί δημιουργούνται στρεβλώσεις στην αγορά. Πρέπει να κοιτάμε και τις υπηρεσίες, αλλά και τη σχέση αξίας ανάμεσα στις υπηρεσίες και την τιμή. Αυτό προσπαθεί να πετύχει η Arag, με συνεχή και δια βίου εκπαίδευση των ασφαλιστών, για να τους δείξουμε τις ευκαιρίες που υπάρχουν να αυξήσουν το χαρτοφυλάκιό τους, να γεμίσουν το πορτοφόλι τους και να προσφέρουν υπηρεσίες. 
iw? Τώρα, εν μέσω οικονομικής κρίσης, πώς σκέφτεστε να συνεχίσετε τη διείσδυση της Arag στην αγορά και να επιτύχετε την ανάπτυξή της σε μια δύσκολη περίοδο όπως αυτή;
Δ.Τ.: Η οικονομική κρίση στην Ελλάδα, όπως την έχουμε αντιληφθεί και την έχουμε βιώσει όλοι, δεν έκανε τίποτε άλλο παρά να φέρει στο προσκήνιο δομικά θέματα της αγοράς που είναι σε στρέβλωση. Όλες οι δουλειές, όλη η οικονομία και η ασφαλιστική βιομηχανία έχουν υποστεί τις επιπτώσεις από αυτή την κατάσταση. Για παράδειγμα, ένα προϊόν προαιρετικό, όπως είναι η νομική προστασία, εύκολα ακυρώνεται, καθώς τα μέτρα με την υπάρχουσα κρίση, εκτός των άλλων, έχουν μειώσει και την αγοραστική δύναμη του καταναλωτή. Συνεπώς, ακυρώσεις υπάρχουν, όπως και σε όλους τους κλάδους. Η στρατηγική μας έγκειται στο ότι ανοίξαμε τη «βιβλιοθήκη» των προϊόντων μας και απευθυνθήκαμε σε ομάδες ασφάλισης που νιώθουν μεγαλύτερη ανασφάλεια.
iw? Ποια είναι δηλαδή η στρατηγική σας;
Δ.Τ.: Αν είναι σωστός ο συλλογισμός ότι με την κρίση δέχονται επίθεση τα ασφαλιστικά και τα εργασιακά, τα κοινωνικά δικαιώματα, οι συντάξεις κ.λπ., τότε η σωστή στρατηγική είναι να απευθυνθούμε στις ομάδες αυτές που νιώθουν ανασφάλεια εξαιτίας αυτής της πραγματικότητας. Και αυτό κάνουμε. Οι ομάδες στις οποίες απευθυνόμαστε είναι όλοι οι εργαζόμενοι. Κάποτε οι εργαζόμενοι του δημοσίου τομέα ένιωθαν μια πλαστή ασφάλεια και όταν τους μιλούσε κανείς για νομική προστασία, δεν τους φαινόταν κάτι ελκυστικό. Σήμερα οι ομάδες που ασφαλίζουμε, κατά κανόνα, προέρχονται από αυτόν το χώρο και είναι οδηγοί δημοσίων μέσων μεταφοράς, αστυνομικοί, λιμενικοί, πυροσβέστες και άλλοι. Σε όλους αυτούς τους ανθρώπους απευθυνόμαστε με ειδικά προγράμματα που έχουν δημιουργηθεί για τις ανάγκες τους.
iw? Βρίσκετε ανταπόκριση; Έχετε ξεκινήσει να προωθείτε τα προγράμματα αυτά;
Δ.Τ.: Ευτυχώς ναι, υπάρχει ανταπόκριση.
iw? Το αυτοκίνητο δεν αποτελεί πλέον προϊόν αιχμής;
Δ.Τ.: Σε καμία περίπτωση δε θα χαθεί το αυτοκίνητο, είναι ένα βασικό προϊόν της νομικής προστασίας. Μπορεί, προς το παρόν, να παρατηρείται μια μικρή κάμψη, αλλά ποτέ δε θα χαθεί από τις προτιμήσεις των καταναλωτών.
iw? Υπάρχει κάποιος άλλος τομέας αιχμής στον οποίο αναπτύσσεστε;
Δημήτρης ΤσεκούραςΔ.Τ.: Μια εταιρεία σαν τη δική μας, σκοπό έχει πλέον με την εμπειρία, την οργάνωση και την τεχνογνωσία που διαθέτει, να αξιολογεί τις εξελίξεις στην αγορά. Κοιτάζοντας λοιπόν τις εξελίξεις στην αγορά, διαμορφώσαμε ένα καινούριο προϊόν που σχετίζεται με τα φωτοβολταϊκά. Υπήρξε ένα άνοιγμα στον τομέα αυτό, από το οποίο «μπήκαν» επενδυτές, μεγάλοι και μικροί. Ο καθένας από αυτούς θέλει να εξοικονομήσει κάποια χρήματα. Κάνει συμβάσεις για να εγκαταστήσει μια φωτοβολταϊκή μονάδα, που πρέπει να λειτουργεί σύμφωνα με τις προδιαγραφές που του έχουν υποσχεθεί και πρέπει να τηρηθεί το συμβόλαιο που έχει υπογράψει με τη ΔΕΗ ή με τις εταιρείες της ΔΕΗ προς όφελός του. Κάθε μη τήρηση των όρων των συμβάσεων, είτε ως προς την εγκατάσταση είτε ως προς την απόδοση του συστήματος είτε ως προς τη μη απόδοση των ωφελειών από τη σύμβαση που θα έχει με τη ΔΕΗ, είναι για εμάς θέμα νομικής προστασίας. Πρόκειται για ένα από τα πιο καινοτόμα προγράμματα που έχουμε δημιουργήσει.
iw? Έχετε σκοπό να δημιουργήσετε και άλλα; Διακρίνω μια τάση αναζήτησης ευκαιριών.
Δ.Τ.: Θα σας δώσω ένα παράδειγμα. Προσφάτως δημιουργήθηκε μια νέα υπηρεσία για τις υποχρεώσεις και τις συνέπειες από τη μη άσκηση, επακριβώς, σύμφωνα με το νόμο, του επαγγέλματος των λογιστών. Αυτό ήταν για εμάς μια ώθηση να δημιουργήσουμε μία ακόμα κατηγορία ασφαλισμένων που έχουν ανάγκη από νομική προστασία. Αυτό αποτελεί την αφετηρία και η σκέψη μας είναι ότι, εφόσον το αντικείμενο της νομικής προστασίας είναι οι ασφαλίσιμες νομικές διαφορές, εμείς κοιτάμε τις διαφορές, βλέπουμε αν είναι ασφαλίσιμες και καταλήγουμε στη δημιουργία ενός αντίστοιχου προγράμματος.
iw? Από την εμπειρία σας βλέπετε ότι θα δημιουργήσετε πολλά προγράμματα στο επόμενο διάστημα;
Δ.Τ.: Αυτό που ξέρω είναι ότι από εμάς η συνεχής αναζήτηση δε θα λείψει.
iw? Γιατί να προτιμήσει ο καταναλωτής μια εξειδικευμένη εταιρεία νομικής προστασίας αντί μιας άλλης γενικών ασφαλειών που πουλάει και αυτή τη νομική προστασία μαζί με τα άλλα προγράμματά της;
Δ.Τ.: Θα σας απαντήσω με ένα παράδειγμα που εμείς χρησιμοποιούμε συχνά στην εκπαίδευση των συνεργατών μας. Εάν ένας ασθενής πάσχει από την καρδιά του, δε θα πάει σε παθολόγο, θα πάει σε καρδιολόγο. Η εξειδίκευση σημαίνει τεχνογνωσία, οργάνωση και δομή για να αντιμετωπίσεις τα συμβαίνοντα. Για τις πολυκλαδικές εταιρείες που μπήκαν στο χώρο της νομικής προστασίας, έχω να κάνω μια παρατήρηση. Ο τρόπος που ασκείται από τις εταιρείες αυτές ο κλάδος της νομικής προστασίας, είναι ο τρόπος με τον οποίο θα έλεγε κάποιος ότι εκμεταλλεύεται κανείς την υποχρεωτικότητα της αστικής ευθύνης του αυτοκινήτου. Αυτό σημαίνει ότι ο ανταγωνισμός αφορά μόνο στον κλάδο του αυτοκινήτου, αλλά ακόμα και αυτός ο τρόπος προσέγγισης δεν είναι για εμένα ο ιδανικός, ούτε εξασφαλίζει την εξυγίανση της αγοράς, διότι ο αυτόματος τρόπος ασφάλισης ενός ανθρώπου, μαζί με το ασφαλιστήριο του αυτοκινήτου, μπορεί να σημαίνει ότι αυτός ο άνθρωπος μπορεί να μη γνωρίζει καν ότι είναι ασφαλισμένος για νομική προστασία. Επίσης διαφέρει η ευρύτητα του κλάδου του δικού μας, ακόμα και στο αυτοκίνητο, από τον τρόπο που ασκείται από τις άλλες εταιρείες. Όταν μία μεγάλη εταιρεία ασφαλίζει αυτοκίνητα, αυτό στην πράξη σημαίνει ότι ο ασφαλισμένος της για νομική προστασία μπορεί να συγκρουστεί με έναν που είναι επίσης πελάτης της για αστική ευθύνη. Εδώ υπάρχει σύγκρουση συμφερόντων και ο ασφαλισμένος ζητά να γίνει αγωγή κατά της εταιρείας του.
iw? Τι προσφέρει μια εταιρεία νομικής προστασίας σε έναν πελάτη;
Δ.Τ.: Μια εταιρεία νομικής προστασίας με εμπειρία, οργάνωση, σοβαρότητα και αξιοπιστία, όπως η δική μας, μπορεί να εξασφαλίσει τον ασφαλισμένο της και να τον κάνει ισχυρό για να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε ασφαλίσιμο νομικό θέμα τού προκύψει. Τον κάνει ισχυρό αντίδικο και τον εξισώνει με τον πιο ισχυρό αντίπαλο, προκειμένου ο άνθρωπος αυτός να βρει το δίκιο του.
iw? Ο κλάδος σας εκπροσωπείται από κάποιο θεσμικό φορέα;
Δ.Τ.: Εκπροσωπείται από την Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος και την Υποεπιτροπή Θεμάτων Νομικής Προστασίας. Υπάρχει ένα θεσμικό θέμα στον κλάδο της νομικής προστασίας που αφορά στο χαρτόσημο. Πριν από 2-3 χρόνια, με εγκύκλιό του, το υπουργείο Οικονομικών έκρινε – κατά ένα παράδοξο τρόπο – ότι η νομική προστασία πρέπει να έχει χαρτόσημο. Η κίνηση αυτή είναι λανθασμένη και αυτό υποστηρίζεται και με νομικά επιχειρήματα από την Ένωση και την Επιτροπή, χωρίς ακόμα να έχει επιλυθεί. Πρέπει να «τείνουν ευήκοον ους» οι αρχές σε αυτό το αίτημα και να μην υπάρχει αυτή η παραδοξολογία.
iw? Σήμερα πού βρίσκεται η Arag σε επίπεδο οργάνωσης;
Δ.Τ.: Θεωρώ ότι, με τα χρόνια που πέρασαν, με την εμπειρία που έχει συσσωρευτεί, με την οργάνωση και την τεχνογνωσία, η Arag σήμερα είναι μία εταιρεία από αυτές που λέμε leader στην αγορά της νομικής προστασίας.
iw? Τι μερίδιο αγοράς έχετε;
Δ.Τ.: Αν λάβουμε υπόψη μας τα τελευταία 3-4 χρόνια, προσθέτοντας ασφάλιστρα, αντασφάλιστρα, πρωτασφαλίσεις και αντασφαλίσεις, είναι γύρω στο 8-10%. Έρχεται στη δεύτερη με τρίτη θέση στην κατάταξη των εταιρειών. Βέβαια είμαι ο τελευταίος που θα υποστηρίξει ότι η εταιρεία έχει φτάσει στην τέλεια οργάνωση. Αυτά δεν ανήκουν στη φιλοσοφία μας, στοχεύουμε στην καλυτέρευση, στη βελτίωση σε εσωτερικό επίπεδο οργάνωσης, έτσι ώστε η κάθε κατάκτηση να αποτελεί το εφαλτήριο για κάτι καλύτερο.
iw? Ανταγωνισμός υπάρχει στην αγορά;
Δ.Τ.: Βέβαια υπάρχει. Υπάρχουν οι πολυκλαδικές εταιρείες και η Das, με την οποία η σχέση μας σε επίπεδο ηγεσίας είναι γενικότερα πολύ καλή. Εκφράζω την επιφύλαξή μου για τον τρόπο με το οποίο λειτουργεί ο κλάδος στις πολυκλαδικές εταιρείες, καθώς το ευκαιριακό «κοίταγμα» δε με βρίσκει σύμφωνο και έχει και άλλη μία συνέπεια. Δεν κάνει καλό στον κλάδο της νομικής προστασίας να ευτελίζουμε το ασφάλιστρο. 
iw? Το μέλλον των εταιρειών πώς το βλέπετε στη νομική προστασία;
Δ.Τ.: Η νομική προστασία είναι ακόμα μία παρθένα αγορά στην Ελλάδα. Αν προς στιγμήν ξεχάσουμε τα κλασικά προϊόντα και δούμε τον κλάδο όπως τον βλέπει το μάτι ενός εξειδικευμένου ασφαλιστή, στο πλαίσιο τού ότι μπορούν να δημιουργηθούν τόσα προϊόντα όσο ασφαλίσιμες διαφορές αναγνωρίσουμε, τότε αντιλαμβάνεστε ότι το μέλλον της αγοράς είναι μεγάλο.
iw? Γιατί μια εργασιακή διαφορά να τη λύσει κάποιος απευθυνόμενος σε μια εταιρεία νομικής προστασίας και να μην απευθυνθεί σε έναν γνωστό του δικηγόρο;
Δ.Τ.: Τόσο το εργασιακό θέμα όσο και ένα μισθωτικό θέμα, αλλά και θέματα διοικητικού χαρακτήρα, όπως οι προσφυγές για αιτήσεις ακυρώσεως, που είναι αντικείμενο νομικής προστασίας για την Arag, απαιτούν εξειδικευμένους δικηγόρους. Όμως ο ασφαλισμένος μας έχει το δικαίωμα να επιλέξει το δικηγόρο που θέλει. Οι όροι ασφάλισης προβλέπουν το δικαίωμα επιλογής του δικηγόρου όπως και το ότι εμείς ως εταιρεία πρέπει να του καταβάλλουμε ό,τι προβλέπουν οι όροι ασφάλισης. Επομένως, μπορεί να χρησιμοποιήσει το δικηγόρο του στο πλαίσιο της νομικής προστασίας.