Παράπονα στον Τραπεζικό Μεσολαβητή για το bancassurance

Τα προβλήματα που αφορούν την ασφάλιση των δανείων, αλλά και οι αυθαίρετες μετατροπές προθεσμιακών καταθέσεων σε ασφαλιστήρια συμβόλαια, χωρίς προηγούμενη ενημέρωση του καταθέτη, φιγουράρουν στις πρώτες θέσεις των παραπόνων που υποβλήθηκαν στο Μεσολαβητή Τραπεζικών και Επενδυτικών Υπηρεσιών κατά το 2010. 

Πρόκειται για προβλήματα που εντοπίστηκαν κατά τις συναλλαγές με τις τράπεζες και αφορούν τα ασφαλιστήρια προγράμματα που προωθούν είτε στον τομέα των χορηγήσεων είτε στον τομέα των καταθέσεων, προκαλώντας τη δυσαρέσκεια των συναλλασσομένων με τις τράπεζες, αλλά και δυσπιστία για το ασφαλιστικό προϊόν.

Στην έκθεση του Μεσολαβητή που δόθηκε πρόσφατα στη δημοσιότητα αναφέρεται περίπτωση δανειολήπτη από τον οποίο, για την ασφάλιση ενυπόθηκου ακινήτου σε ασφαλιστική εταιρεία της επιλογής του, του ζητήθηκε από την τράπεζα διπλάσιο ασφαλιζόμενο ποσό από αυτό που θα κατέβαλε εάν την ασφαλιστική κάλυψη παρείχε εταιρεία του ομίλου της τράπεζας. 

Αντίστοιχα αναφέρονται περιπτώσεις:

• μη αποδοχής ασφαλιστηρίου που εκδόθηκε από εταιρεία επιλογής του δανειολήπτη και χρέωση με ασφάλιστρα εταιρείας που είχε επιλέξει η τράπεζα,
• χρέωσης ασφαλίστρων παρά την ολοσχερή εξόφληση του δανείου, αλλά και
• ασφάλιση του δανειολήπτη χωρίς τη συγκατάθεσή του
Στα χαρακτηριστικά παραδείγματα που σταχυολογούνται στην ετήσια έκθεση του Μεσολαβητή είναι ενδεικτική περίπτωση δανειολήπτριας, «η οποία μετά το θάνατο του συζύγου της το 2008, εξακολούθησε να εξοφλεί τους λογαριασμούς δύο πιστωτικών καρτών του, παρά το γεγονός ότι οι εν λόγω οφειλές καλύπτονται από ασφάλιση ζωής. Όταν η δανειολήπτρια πληροφορήθηκε την ύπαρξη ασφάλισης, απευθύνθηκε στο γραφείο του Μεσολαβητή και δικαιώθηκε με την επιστροφή των καταβληθέντων ποσών». 

Στην ίδια έκθεση αναφέρονται επίσης παράπονα και διαμαρτυρίες για:

• τράπεζες που προώθησαν ασφαλιστικά προγράμματα εταιρειών των οποίων ανακλήθηκε η άδεια λειτουργίας
• ένταξη επενδυτή σε ασφαλιστικό πρόγραμμα, αντί της επένδυσης σε προθεσμιακή κατάθεση
• παραπλανητική ενημέρωση σχετικά με τους όρους ασφαλιστικού / επενδυτικού προγράμματος
• μη εξαγορά κατά τη λήξη του ασφαλιστικού / επενδυτικού προγράμματος, παρά την ύπαρξη σχετικής εντολής του επενδυτή
• παραπλανητική ή ελλιπής ενημέρωση κατά την πώληση ασφαλιστικών και επενδυτικών προϊόντων σε ότι αφορά τα χαρακτηριστικά τους
• ένταξη του επενδυτή σε ασφαλιστικό πρόγραμμα χωρίς τη συγκατάθεσή του και χρέωση των λογαριασμών του με ασφάλιστρα
• διαχείριση χωρίς εντολή των καταθέσεων επενδυτή από στελέχη της τράπεζας, με αγορά ομολόγων, ασφαλιστικών προγραμμάτων και μετοχών. 

Χαρακτηριστική είναι επίσης η περίπτωση παραπονούμενου, ο οποίος τηρούσε στην τράπεζα λογαριασμό όπου πιστωνόταν η σύνταξή του και μετά από ενημέρωση στελέχους της τράπεζας, συναίνεσε να τοποθετηθούν οι οικονομίες του σε προϊόν που θα του απέφερε μεγαλύτερη απόδοση. Όταν αργότερα παρέλαβε τα σχετικά έγγραφα, διαπίστωσε ότι επρόκειτο για πρόγραμμα ασφάλισης ζωής με ασφάλιστρα 1.000 ευρώ το μήνα και ο λογαριασμός του είχε ήδη χρεωθεί με το ποσό των 3.000 ευρώ για τους μήνες που είχαν μεσολαβήσει, για το οποίο εναντιώθηκε και δικαιώθηκε από τον Τραπεζικό Μεσολαβητή με την επιστροφή του παραπάνω ποσού στο λογαριασμό του.

Οι παραπάνω περιπτώσεις έχουν δικαιωθεί κατά την εξέταση του αιτήματος από τον Τραπεζικό Μεσολαβητή, ο οποίος συνιστά στις τράπεζες να ενημερώνουν αναλυτικά τον δανειολήπτη / ασφαλισμένο για τα χαρακτηριστικά των προϊόντων που του προτείνουν, αλλά και το δανειολήπτη να διαβάζει προσεκτικά τους όρους της σύμβασης που υπογράφει.