Ισχυρές αντιστάσεις στην κρίση από τον κλάδο ασφάλισης σκαφών

του Ζαχαρία Παπαϊωάννου, Υποδιευθυντή Γενικών Κλάδων της Ευρωπαϊκής Πίστης

Ο κλάδος ασφάλισης Σκαφών – Πλοίων αποτελεί σε όλη την ασφαλιστική αγορά περίπου το 1,08 % των εγγραμμένων ασφαλίστρων, όλων των κλάδων ασφαλίσεως Ζημιών. Στην εταιρεία μας, ο κλάδος αποτελεί το 1,4% των καθαρών ασφαλίστρων. Η Ευρωπαϊκή Πίστη ανήκει στις λίγες εταιρείες της ασφαλιστικής αγοράς που έχει την δυνατότητα να ασφαλίζει και τις ίδιες ζημιές – απώλειες των σκαφών.

Η πλειοψηφία των ασφαλιζόμενων σκαφών ανήκει στην κατηγορία των σκαφών ιδιωτικής αναψυχής, το οποίο είναι και το βασικό target group της εταιρείας μας. Τα επαγγελματικά σκάφη είναι αυτά που αναλογικά συμμετέχουν πιο πολύ στις Αποζημιώσεις.
Ο νόμος 2743/1999, που εφαρμόζεται στην Ελλάδα, αφορά την υποχρεωτική ασφάλιση Αστικής Ευθύνης των ιδιωτικών και επαγγελματικών σκαφών αναψυχής, με μήκος μεγαλύτερο των 7 μέτρων ή αυτών που θεωρούνται, σύμφωνα με τους Κανονισμούς Λιμένα, ταχύπλοα. Οι έλεγχοι που διενεργούν οι λιμενικές αρχές, καθώς και η απαίτηση των μαρίνων να είναι τα σκάφη ασφαλισμένα, έχει οδηγήσει πολλούς υπόχρεους στο να ασφαλίζονται για τα υποχρεωτικά όρια που ο νόμος απαιτεί. Την πραγματικότητα των ανασφάλιστων θα πρέπει να την αναζητήσουμε με «ηλεκτρονικό» τρόπο, λαμβάνοντας και ως δεδομένο ότι η υποχρέωση ασφάλισης υπάρχει μόνο κατά τη διάρκεια μετακίνησης και κυκλοφορίας στην θάλασσα και όχι στην ξηρά.

Σημερινή  κατάσταση στον κλάδο και προοπτικές

Η κρίση που αντιμετωπίζει η ελληνική οικονομία είχε αντίκτυπο στον τομέα κατασκευής και πώλησης σκαφών. Οι επιχειρήσεις του κλάδου προσπαθούν, με εναλλακτικούς τρόπους, να αντεπεξέλθουν στις μεγάλες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, ώστε να μην αναγκαστούν να αποχωρήσουν από την αγορά. Από την άλλη, ο κλάδος ενοικίασης επαγγελματικών σκαφών αισιοδοξεί ότι, με την κρίση που υπάρχει στην Βόρειο Αφρική, θα αυξηθούν οι κρατήσεις ταξιδίων με σκάφη. 

Μέσα στο πλαίσιο αυτό ο ασφαλιστικός κλάδος ασφάλισης σκαφών πιστεύουμε ότι θα επιδείξει ισχυρές αντιστάσεις απέναντι στην οικονομική κρίση, μέσα από έξυπνα προϊόντα, που θα ξεπερνούν τις συνήθειες και τις αγκυλώσεις της αγοράς και θα αντιμετωπίζουν ορθολογικά τις δυνατότητες των πελατών. Αυτή είναι η προσπάθεια που κάνουμε στην Ευρωπαϊκή Πίστη, ώστε οι πελάτες να νοιώθουν ότι είμαστε δίπλα τους, κάθε στιγμή.

Προγράμματα από την Ευρωπαϊκή Πίστη 

Η Ευρωπαϊκή Πίστη έχει σχεδιάσει ευέλικτα προγράμματα ασφάλισης σκαφών που καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες των πελατών, προσφέροντας προστασία στο απρόβλεπτο γεγονός. 

Τα προγράμματα απευθύνονται:
α)τόσο σ΄ αυτούς που θέλουν να ασφαλιστούν μόνο βάσει της υποχρεωτικής ασφάλισης Αστικής Ευθύνης που ο νόμος 2743/1999 ορίζει (πρόγραμμα ΡΟΤΑ 1), όσο και
β)σ΄ αυτούς που θέλουν να ασφαλιστούν ολοκληρωμένα, ασφαλίζοντας ταυτόχρονα και την υποχρεωτική Αστική Ευθύνη και το ίδιο το σκάφος τους από ζημιές ή απώλειες (πρόγραμμα ΡΟΤΑ 2)

«ΡΟΤΑ 1»
Υποχρεωτική Ασφάλιση Σκαφών Αναψυχής, σύμφωνα με τον νόμο 2743/1999 (κάλυψη μόνο της Αστικής Ευθύνης)
Καλύπτεται η Αστική Ευθύνη των ασφαλιζομένων, για ποσά που αποκλειστικά αυτοί θα υποχρεωθούν νομίμως να καταβάλλουν σε τρίτους και μόνο κατά τη διάρκεια μετακίνησης και κυκλοφορίας του σκάφους στη θάλασσα από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλο θαλάσσιο ατύχημα.
Κεφάλαια :
– Θάνατο/ Σωματικές βλάβες μέχρι 300.000 ευρώ
– Υλικές ζημιές μέχρι 150.000 ευρώ
– Πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης μέχρι 90.000 ευρώ

«ΡΟΤΑ 2»
Ασφάλιση Αστικής Ευθύνης, με κάλυψη ιδίων ζημιών – απωλειών των σκαφών αναψυχής

Το πρόγραμμα μικτής ασφάλισης ΡΟΤΑ 2 καλύπτει :

1. Τις Ίδιες Απώλειες / Ζημιές στο σκάφος, στις μηχανές και στον εξοπλισμό, σύμφωνα με τη ρήτρα Institute Yacht Clauses (cl. 328)
Ενδεικτικές καλύψεις :
• Κίνδυνοι της θάλασσας (σύγκρουση, πρόσκρουση, προσάραξη, κακοκαιρία κ.α.)
• Πυρκαγιά
• Κλοπή
• Κακόβουλες ενέργειες
• Έκρηξη
• Πειρατεία
• Σεισμό, ηφαιστειακή έκρηξη ή κεραυνό κ.λπ.

2. Την Αστική Ευθύνη (σωματικές βλάβες, υλικές ζημιές & θαλάσσια ρύπανση)
Ευθύνες εντός και εκτός θαλάσσης. Καλύπτεται η Αστική ευθύνη, όπως αυτή προσδιορίζεται στην ρήτρα Institute Yacht Claus (cl. 328), καθώς και την Αστική Ευθύνη και την Πρόκληση Θαλάσσιας ρύπανσης που ο νόμος 2743/1999 απαιτεί. 

Κεφάλαια:
• Θάνατος/ Σωματικές βλάβες μέχρι 300.000,00 ευρώ
• Υλικές ζημιές μέχρι 150.000,00 ευρώ
• Πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης μέχρι 90.000,00 ευρώ