Απευθείας εισπράξεις ασφαλίστρων

Αλλαγή νοοτροπίας και πρακτικών στον τρόπο λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς φέρνει η απόφαση της Επιτροπής Ιδιωτικής Ασφάλισης, που επιβάλλει στις ασφαλιστικές εταιρείες να εισπράττουν απευθείας από τους ασφαλισμένους τα ασφάλιστρα. 

Μέσω της απόφασης οι εταιρείες υποχρεούνται να παρακάμψουν το δίκτυο των ασφαλιστών, που λειτουργεί ως ενδιάμεσος τόσο για την πώληση των ασφαλιστικών προϊόντων όσο και για την είσπραξη των ασφαλίστρων, εισπράττοντας οι ίδιες τα ασφάλιστρα, μέσω τραπεζικού λογαριασμού.

Με τον τρόπο αυτό η ΕπΕΙΑ, επιχειρεί να θέσει τέλος στην πρακτική της παρακράτησης των ασφαλίστρων από το δίκτυο των  πρακτόρων, των μεσιτών ή των ασφαλιστικών συμβούλων, που τα αποδίδουν με σημαντική χρονική καθυστέρηση που ξεκινά από τους δύο και φθάνει έως τους εννέα ή ακόμη και τους δώδεκα μήνες.

 Ο χρόνος απόδοσης των ασφαλίστρων επιμηκύνθηκε τα δύο τελευταία χρόνια στο όνομα της πολιτικής πρόσκτησης εργασιών που πυροδότησε το κλείσιμο εταιρειών, οξύνοντας το ήδη στρεβλό καθεστώς της παρακράτησης ασφαλίστρων, που συντηρούσαν επί χρόνια οι εταιρείες. 

Η απόφαση της ΕπΕΙΑ έρχεται να βάλει τάξη σε αυτό το καθεστώς της άτυπης πίστωσης που αποτελεί σημαντικό στοιχείο κόστους για τις εταιρείες και αποτελεί μια από τις σημαντικότερες παθογένειες της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς.

Στο κείμενο απόφασης που εξέδωσε η ΕπΕΙΑ ορίζεται ότι βασική αρχή των επιχειρήσεων στο θέμα των ασφαλίστρων είναι «η είσπραξη απευθείας από τις εταιρείες των ασφαλίστρων δια της κατάθεσης από τους πελάτες – ασφαλισμένους σε τραπεζικό λογαριασμό». 

Στην έκταση που δεν εισπράττουν απευθείας τα ασφάλιστρα, οι εταιρείες υποχρεούνται να αιτιολογήσουν την απόφαση αυτή μέσω της Πολιτικής Πρόσκτησης Εργασιών που θα πρέπει να καταρτίζουν κάθε χρόνο και στη συνέχεια να υποβάλλουν στην ΕπΕΙΑ, εξηγώντας το λόγο για τον οποίο δεν μπορούν να υλοποιήσουν τη βασική αρχή είσπραξης ασφαλίστρων.

Με απόφαση του διοικητικού τους συμβουλίου, οι εταιρείες υποχρεούνται επίσης να συγκροτήσουν εσωτερικό Μηχανισμό Εξώδικης Αντιμετώπισης Παραπόνων που υποβάλλουν οι πελάτες – ασφαλισμένοι σε βάρος του δικτύου των ασφαλιστών και να ορίσουν υπεύθυνο πρόσωπο που θα αναλάβει την αποτελεσματική λειτουργία του. 

Ο  Μηχανισμός Εξώδικης Αντιμετώπισης Παραπόνων θα παρέχεται δωρεάν στους πελάτες των εταιρειών και θα πρέπει να λειτουργεί με δίκαιο και διαφανή τρόπο, επιλύοντας τη διαφορά το αργότερο σε χρονικό διάστημα 50 ημερών.

Οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις θα πρέπει επίσης να καταρτίζουν πολιτική επιλογής δικτύου είσπραξης ασφαλίστρων, στην οποία θα αναφέρονται τα ποιοτικά κριτήρια που πρέπει να πληροί οποιοδήποτε φυσικό και νομικό πρόσωπο για να ενταχθεί στο δίκτυο είσπραξης ασφαλίστρων. 

Στα ποιοτικά κριτήρια θα πρέπει να περιλαμβάνεται η ταχύτητα εξυπηρέτησης των εταιρειών και ο χρόνος απόδοσης των εισπραχθέντων ασφαλίστρων στην επιχείρηση, η εντιμότητα, η φερεγγυότητα και η εν γένει καλή φήμη των προσώπων. Ένα πρόσωπο θεωρείται ότι δεν πληροί την προϋπόθεση της φερεγγυότητας όταν οφείλει σε άλλη επιχείρηση ασφάλιστρα βάσει τελεσίδικης δικαστικής απόφασης ή βάσει διαταγής πληρωμής, η οποία τελεσιδίκησε.