Wayne Visser: Το μοντελο του CSR 2.0

Πρώτος ομιλητής του CEO & CSR Money Conference 2010 ήταν ο Dr. Wayne Visser, καθηγητής και διευθύνων σύμβουλος του CSR International, ο οποίος αναφέρθηκε στο ιστορικό του θεσμού της ΕΚΕ, εξηγώντας γιατί παράγοντες όπως η αποσπασματικότητα της δράσης δεν επέτρεψαν στο αρχικό μοντέλο του να έχει ιδιαίτερη επιτυχία. Αντ’ αυτού, ο εισηγητής προτείνει ένα νέο μοντέλο, το CSR 2.0, το οποίο προβλέπει ότι η ΕΚΕ θα αποτελεί μέρος του DNA της επιχειρηματικής δραστηριότητας, στο πλαίσιο ενός επιχειρείν που εξ ορισμού θα προωθεί την συνολική αειφορία, με την επικράτηση πνεύματος συνεργασίας μεταξύ των εμπλεκομένων και με τον κατάλληλο συνδυασμό της τοπικής και της παγκόσμιας θεώρησης.

Ο Dr Visser παραλλήλισε την εξέλιξη του παγκόσμιου ιστού του διαδικτύου με αυτήν της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. Αναφέρθηκε στην ιστορία του web, το οποίο ως web 1.0 περιείχε, σε μεγάλο βαθμό, μονοσήμαντα μηνύματα, καθώς οι εταιρείες κυρίως δημοσίευαν σε αυτό πληροφοριακό υλικό για τις δραστηριότητές τους, με τις δυνατότητες των αποδεκτών αυτής της πληροφόρησης να ανταποκριθούν ενεργά να είναι εξαιρετικά περιορισμένες ή κατά κανόνα ανύπαρκτες. Σήμερα, όμως, το web είναι σαφέστατα διαδραστικό, ενώ έχει επίσης πρακτικώς εξαλείψει τους χρονικούς περιορισμούς στη διαδικασία της διακίνησης πληροφοριών. 

Για να ενημερωθεί ο πολίτης σχετικά με τις δραστηριότητες ΕΚΕ μιας εταιρείας δεν είναι ανάγκη να περιμένει την έκδοση του σχετικού ετήσιου απολογισμού της. Αντιθέτως, όχι μόνο μπορεί να παρακολουθεί ό,τι τον ενδιαφέρει σε καθημερινή βάση, αλλά μπορεί επίσης εύκολα -μέσω των social media- να συμμετέχει στη διακίνηση πληροφοριών, απόψεων και προτάσεων, συμμετέχοντας έτσι ενεργά στις σχετικές διεργασίες και μη περιοριζόμενος στο ρόλο του παθητικού αποδέκτη.

Το μοντέλο, λοιπόν, CSR 2.0, σύμφωνα με τον Dr Visser, βασίζεται πάνω στις εξής πέντε αρχές:
1. εξελισσόμενη δημιουργικότητα,
2. προσαρμογή στην κλιμάκωση των τεχνολογικών και άλλων απαιτήσεων,
3. ευαίσθητη ανταπόκριση στις κοινωνικές δυνατότητες και ανησυχίες,
4. ισορροπημένα παγκόσμια και τοπική σε όρους φιλανθρωπίας, ηθικής, νομιμότητας και οικονομίας,
5. (ανα)κυκλικότητα: πλούτος από τη φύση στον άνθρωπο και πίσω στη φύση, υπό τη μορφή φροντίδας, προστασίας και αειφόρου ανάπτυξης.

Ειδικά για τα social media, ο Dr Visser τόνισε ότι αποτελούν μέρος της αλλαγής που εξακολουθεί να συντελείται στην αντίληψη και την πρακτική της ΕΚΕ, με τους κοινωνικούς και περιβαλλοντικούς ακτιβιστές, από τη μία πλευρά, και τις εταιρείες από την άλλη, να έχουν παράλληλη και διασταυρούμενη παρουσία στον παγκόσμιο ιστό, με τρόπους που ακόμη τελούν υπό διαμόρφωση, οπότε και επιδέχονται εξέλιξη και βελτίωση. Το νέο DNA του επιχειρείν, λοιπόν, οφείλει να περιλαμβάνει ως βασικό συστατικό του την ΕΚΕ, με την παραγωγή αξίας, την χρηστή και διαφανή εταιρική διακυβέρνηση, την προσφορά στην κοινωνία και την περιβαλλοντική ακεραιότητα.