Η εξυγίανση δεν έχει ολοκληρωθεί στην ασφαλιστική αγορά

Κάθε άλλο, παρά έχει κλείσει ο κύκλος της εξυγίανσης στην ελληνική ασφαλιστική αγορά που ξεκίνησε με τα μαζικά λουκέτα ασφαλιστικών εταιριών από την Επ.Ε.Ι.Α. τον τελευταίο χρόνο.

Η διαδικασία βρίσκεται σε εξέλιξη και απομένουν όπως φαίνεται αρκετά ακόμα επεισόδια πριν την ολοκλήρωση.

Κοινή διαπίστωση άλλωστε στελεχών της αγοράς, είναι, ότι το «μάζεμα» θα συνεχιστεί, και ότι είναι ακόμα και αναπόφευκτο, αν συσχετίσει κανείς την εικόνα της αγοράς με τη νέα πραγματικότητα και τις απαιτήσεις που θέτει η εφαρμογή της οδηγίας Solvency II. Έχει άλλωστε επανειλημμένα διατυπωθεί η άποψη, ότι οι αποφάσεις της ΕΠ.Ε.Ι.Α. είναι ήδη εναρμονισμένες με το πνεύμα της οδηγίας.

Πέραν αυτού όμως η εξυγίανση της ελληνικής αγοράς από τις μακροχρόνιες στρεβλώσεις και αθέμιτες πρακτικές, προβάλλει ως αναγκαιότητα και θα έπρεπε να έχει γίνει εδώ και αρκετά χρόνια.

Η ανάγκη να φτάσει το μαχαίρι στο κόκαλο και να αποκατασταθούν οι στρεβλώσεις αυτές, είναι μια κοινά αποδεκτή άποψη από τους ανθρώπους του κλάδου που διατυπώνεται εδώ και πολλά χρόνια. Είναι δε τόσο μεγάλη η ανάγκη αυτή και η αγορά την επιζητούσε, ακόμα και αν η Πολιτεία εμφανίστηκε για ακόμα μία φορά απροετοίμαστη συμβάλλοντας στη δημιουργία μιας χαοτικής κατάστασης αμέσως μετά τις ανακλήσεις.

Από την πλήρη χαλάρωση όμως στην άσκηση της εποπτείας, στην εφαρμογή χωρίς καμία μέριμνα και προετοιμασία για τις συνέπειες της επόμενης ημέρας με σημαντικά νομοθετικά κενά, υπάρχει μεγάλη απόσταση.

Ότι ο κύκλος της εξυγίανσης δεν έχει κλείσει, προκύπτει και ως συμπέρασμα από ψηφοφορία που οργάνωσε το insuranceworld.gr θέτοντας το ερώτημα: «Με τα μέχρι σήμερα λουκέτα στις ασφαλιστικές εταιρίες, ολοκληρώθηκε η εξυγίανση της αγοράς;»

Πάνω από 9 στους 10, απάντησαν, ότι με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί. Η άποψη που πλειοψήφισε με 35%, ήταν ότι «επιβάλλονται και άλλες ανακλήσεις». Το 30,7% απάντησε «να γίνει ξεκαθάρισμα χωρίς ανακλήσεις», προφανώς εξαιτίας όσων ακολούθησαν το κλείσιμο των εταιριών, που στην ουσία, χωρίς καμία μέριμνα, βρέθηκαν στα αζήτητα χιλιάδες πελάτες, εργαζόμενοι και επαγγελματίες / διαμεσολαβούντες. Εννέα μήνες μετά την περίπτωση της Ασπίς και τέσσερις στην Commercial Value, η κατάσταση δεν έχει αντιμετωπιστεί και τα προβλήματα παραμένουν.

Από το εναπομείναν ποσοστό, το 27,7% απάντησε ότι η εξυγίανση, «όχι δεν ολοκληρώθηκε» και το 6,6% «ναι ολοκληρώθηκε».

Το ξεκαθάρισμα συνεπώς – συμπορευόμενοι και με την άποψη της πλειοψηφίας -, βρίσκεται σε εξέλιξη. Σε αυτήν την κατεύθυνση είναι σημαντικό όλοι οι εμπλεκόμενοι στο χώρο να συμβάλλουν θετικά μέσα από το δικό τους ρόλο στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας στην αγορά, που ως γνωστόν, αν χαθούν, χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη προσπάθεια για να αποκατασταθούν με τα όποια … τραύματα να παραμένουν.

Μια συναντίληψη και ανάληψη δράσεων που να προάγουν το γενικό καλό, γιατί μέσα από αυτό θα προέλθει και το ειδικό και ατομικό καλό, είναι απαραίτητα στοιχεία υπό τις παρούσες συνθήκες

Ο ασφαλιστικός κλάδος χρειάζεται να εμφανιστεί ως ενιαία γροθιά, προκειμένου, πέραν των άλλων, να αντιμετωπίσει και τις συνέπειες τις οικονομικής κρίσης και να εκμεταλλευθεί με πελατοκεντρική αντιμετώπιση τις μεγάλες ευκαιρίες ανάπτυξης που υπάρχουν στην αγορά.