Ουραγός είναι η Ελλάδα στη φαρμακευτική έρευνα

Ουραγός είναι η Ελλάδα στη φαρμακευτική έρευνα και ετησίως χάνονται περίπου 200 εκατ. ευρώ λόγω γραφειοκρατίας. Την ίδια ώρα χώρες όπως η Τσεχία, η Ουγγαρία -ακόμη και η Τουρκία- σημειώνουν τεράστια πρόοδο.

Τα στοιχεία αυτά ανακοινώθηκαν στο συνέδριο Pharma Money Conference 2010, το οποίο πραγματοποιήθηκε στο ξενοδοχείο Athenaeum InterContinental. 

Οι ομιλητές κάλεσαν την κυβέρνηση να επιταχύνει τις χρονοβόρες διαδικασίες, που στραγγαλίζουν τις προοπτικές ανάπτυξης της κλινικής έρευνας στη χώρα μας.

Σήμερα, διεξάγονται περίπου 250 κλινικές μελέτες στην Ελλάδα με συνολικό προϋπολογισμό μόλις περίπου 40 εκατ. ευρώ, τα οποία επενδύουν κυρίως οι μεγάλες διεθνείς φαρμακοβιομηχανίες. Στελέχη των εταιρειών επεσήμαναν ότι το ποσό αυτό θα μπορούσε να τετραπλασιαστεί αν διεκπεραιώνονταν εγκαίρως οι εγκρίσεις από την πλευρά του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, που παρουσιάστηκαν στο συνέδριο, η φαρμακευτική βιομηχανία επενδύει παγκοσμίως πάνω από 50 δισ. δολάρια στην έρευνα και ανάπτυξη φαρμάκων. 

Περίπου το ένα τρίτο του ποσού αυτού αφορούν τη διενέργεια κλινικών μελετών, οι οποίες δημιουργούν νέες θέσεις απασχόλησης και προάγουν τη μεταφορά τεχνογνωσίας. Είναι ενδεικτικό ότι διεθνώς για κάθε μία νέα θέση στον τομέα της κλινικής έρευνας, δημιουργούνται 3,7 θέσεις σε άλλους τομείς!

Κεντρικός ομιλητής του συνεδρίου ήταν ο βουλευτής του ΠΑ.ΣΟΚ και καθηγητής του London School of Economics, Δρ. Ηλίας Μόσιαλος, ο οποίος περιέγραψε με τα πιο μελανά χρώματα την κατάσταση, που έχει δημιουργηθεί στη φαρμακευτική περίθαλψη της χώρας. 

Όπως είπε, οι δαπάνες των ταμείων για φάρμακα εκτοξεύτηκαν από 980 εκατ. ευρώ το 2000 σε 5,1 δισ. ευρώ το 2009, δηλαδή, πενταπλασιάστηκαν μέσα σε μία δεκαετία! Η Ισπανία στο αντίστοιχο διάστημα είχε αύξηση δαπανών από 6,2 δισ. σε 12 δισ. δηλαδή αναλογικά πολύ μικρότερη.

Ανάμεσα στα άλλα μέτρα, που πρότεινε ο κ. Μόσσιαλος για τον έλεγχο των δαπανών (ανατιμολόγηση, λίστα φαρμάκων κλπ) ανέφερε ότι χρειάζεται να περιοριστεί το υπέρογκο κέρδος των φαρμακοποιών κατά 3%.
 
Όσον αφορά τη λίστα φαρμάκων επανέλαβε ότι από μόνη της δεν θα αποδώσει, αλλά πρόσθεσε ότι η κυβέρνηση θα προχωρήσει σε επιπλέον ρυθμίσεις με στόχο να επέλθει επιπρόσθετη μείωση στις τιμές κατά 15%. 

Ανέφερε μάλιστα ότι για να εισαχθούν στη λίστα τα φάρμακα μίας εταιρείας θα πρέπει αυτή να αποδώσει την επιστροφή (rebate) ύψους 3% επί των πωλήσεών της στα ταμεία.

Ιστορικός συμβιβασμός

Στη διοργάνωση απηύθυνε χαιρετισμό ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (Σ.Φ.Ε.Ε.), κ. Διονύσιος Φιλιώτης, ο οποίος μεταξύ των άλλων ανέφερε πως η φαρμακοβιομηχανία δέχθηκε να προχωρήσει σε έναν ιστορικό συμβιβασμό με την κυβέρνηση, αναγνωρίζοντας την κρίσιμη δημοσιονομική συγκυρία. 

Πρόσθεσε ωστόσο ότι η υπέρμετρη μείωση στις τιμές των φαρμάκων μπορεί να προκαλέσει ακριβώς τα αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που προσδοκά η κυβέρνηση, πλήττοντας και την απασχόληση στον κλάδο.

Μεταξύ των υψηλού κύρους ομιλητών που συμμετείχαν ήταν, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, κ. Νικόλαος Πολύζος, o τέως Διοικητής του ΙΚΑ, κ. Γεώγιος Μέργος, ο Διοικητής του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, κ. Δημήτριος Γάκης, οι καθηγητές κ. Πάρις Κοσμίδης και Νίκος Μανιαδάκης, ο αντιπρόεδρος του ΣΦΕΕ και Διευθύνων Σύμβουλος της GSK Hellas, ο Γενικός Γραμματέας του ΣΦΕΕ και Regional Managing Director της Wyeth Hellas, κ. Τάκης Ζερβακάκης, ανώτερα στελέχη φαρμακευτικών επιχειρήσεων καθώς και Έλληνες ειδικοί και επιχειρηματίες.

Το συνέδριο παρακολούθησαν κορυφαία στελέχη του κλάδου τα οποία είχαν την ευκαιρία να παραθέσουν και να ανταλλάξουν τις απόψεις τους σχετικά με τα θέματα που απασχολούν την φαρμακευτική κοινότητα με ιδιαίτερη έμφαση στα μέτρα περιορισμού των δαπανών υγείας, την έρευνα και την ανάπτυξη, τις επανατιμολογήσεις των σκευασμάτων και τις στρεβλώσεις της εγχώριας αγοράς.

Το Pharma Money Conference αποτέλεσε για τους συμμετέχοντες πηγή πολύτιμης ενημέρωσης σχετικά με την πορεία της αγοράς, τις ευκαιρίες και τις προκλήσεις που παρουσιάζονται σήμερα, καθώς και για το πώς θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τις τάσεις και τα δεδομένα, όπως αυτά διαμορφώνονται από την κρίση που διέπει το διεθνοποιημένο οικονομικό περιβάλλον.

Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (Σ.Φ.Ε.Ε.) και με την υποστήριξη της Genesis Pharma, της EY ZHN, της SPSS, της Alapis, της Elpen, της GlaxoSmithKline, της Hellastat, Φαρμασέρβ-Λίλλυ, της Menarini Hellas και της Merck Serono

Οργανωτής του συνεδρίου ήταν τα Money Conferences της εταιρίας Ethos Media S.A. που δραστηριοποιούνται στην διοργάνωση υψηλού κύρους κλαδικών επιχειρηματικών συνεδρίων. Τα Money Conferences ξεκίνησαν το 2007 και ήδη συγκαταλέγονται μεταξύ των πλέον επιτυχημένων επιχειρηματικών συνεδρίων στην Ελλάδα.

Ομιλητές-Θέματα του συνεδρίου

Τις εργασίες τού συνεδρίου άνοιξε, απευθύνοντας χαιρετισμό, ο κ. Διονύσης. Φιλιώτης Πρόεδρος Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος (ΣΦΕΕ).

Διονύσιος Φιλιώτης, Πρόεδρος Σ.Φ.Ε.Ε.

Ξεπερασμένη η λίστα, λύση η μηχανοργάνωση

Διονύσιος Φιλιώτης, Πρόεδρος ΣΦΕΕO κ. Φιλιώτης ανέφερε ότι η Ελλάδα βρίσκεται μπροστά σε μία κρίση ιστορικών διαστάσεων και για να αντιμετωπιστεί χρειάζεται, αναθεώρηση μεθόδων, πρακτικών, πρωτοβουλιών και προτάσεων για τη διαφάνεια στον τρόπο τιμολόγησης και ανατιμολόγησης των φαρμάκων.

Η οικονομία μας βρίσκεται πραγματικά σε μια κρίση ιστορικών διαστάσεων. Οφείλουμε λοιπόν όλοι να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων, να αντιληφθούμε ότι εκείνο που χρειάζεται είναι ένα πνεύμα ενός νέου πατριωτισμού αναθεώρησης μεθόδων και πρακτικών, αλλά και τολμηρών πρωτοβουλιών.

Στο πλαίσιο αυτό ο ΣΦΕΕ, με σύνεση και αίσθημα ευθύνης έχει καταθέσει μια ολόκληρη δέσμη προτάσεων για  το φάρμακο. Μεταξύ άλλων, έχουμε προτείνει στην κυβέρνηση έναν αξιόπιστο, διαφανή, αντικειμενικό, δίκαιο, αλλά και προπαντός  επαληθεύσιμο τρόπο για την τιμολόγηση των φαρμάκων.
 
Συνεπώς, ο μόνος τρόπος που πληροί τις ανωτέρω προϋποθέσεις είναι η τιμολόγηση με βάση το μέσο όρο των τιμών όλων των χωρών της Ευρωζώνης. Επιπροσθέτως, θα πρέπει να υπολογιστεί ξεχωριστή τιμή χαμηλότερη, έως πολύ χαμηλότερη (λαμβανομένων υπόψη διαφόρων παραμέτρων) για την κοινωνική ασφάλιση.

Αντίθετα, η τιμολόγηση των φαρμάκων με βάση τις τρεις χαμηλότερες τιμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης δημιουργεί ακραίες μειώσεις, και προβλήματα στην επάρκεια φαρμάκων στην αγορά, ενώ μοιραία θα προκαλέσει και έξαρση του φαινομένου των πλαστών συνταγών.

Ωστόσο, οι φαρμακευτικές επιχειρήσεις, καίτοι πλήττονται καίρια, είναι διατεθειμένες, στο πλαίσιο ενός ιστορικού συμβιβασμού, στην κρίσιμη για τη χώρα μας στιγμή, να αποδεχθούν υπό προϋποθέσεις – οι οποίες θα εξασφαλίζουν πρωταρχικά την επάρκεια της αγοράς – την τιμολόγηση των φαρμάκων με βάση τις τρεις χαμηλότερες τιμές της Ευρωζώνης.

Είμαστε αποφασισμένοι να εργαστούμε, ώστε να ελαχιστοποιηθούν όλες οι πιθανές παρενέργειες που μπορεί να δημιουργηθούν. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη προσπάθεια που μπορεί να γίνει στο πλαίσιο της αναγνώρισης των σημερινών οικονομικών συνθηκών. 

Πράγματι, είναι πάρα πολύ δύσκολο με το προτεινόμενο άρθρο 14, να εξασφαλιστούν η αντικειμενικότητα, η διαφάνεια , αλλά και η επάρκεια φαρμάκων στην αγορά, η υγιής λειτουργία των επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση η απασχόληση στον κλάδο.

Θα πρέπει ακόμα να αναγνωριστεί στις φαρμακευτικές επιχειρήσεις ότι επωμίζονται το χρόνιο βάρος των χρεών των νοσοκομείων, το οποίο αγγίζει τα 3 δισεκατομμύρια ευρώ με καθυστέρηση αποπληρωμής που αγγίζει, έως τις 900 ημέρες. 

Ασφαλώς, η αποπληρωμή τους έχει αρχίσει, βρισκόμαστε όμως εν αναμονή της συνολικής λύσης. Γίνεται λοιπόν αντιληπτό ότι ένας δυναμικός κλάδος της οικονομίας που έχει επωμιστεί ένα τέτοιο βάρος, δεν μπορεί να λειτουργήσει υγιώς, αν συνεχίσουν να επιβάλλονται σε αυτόν μη βιώσιμες, μη λειτουργικές και εχθρικές, ως προς τη βιωσιμότητά του,  αποφάσεις, ενώ γίνονται πολύ λίγα πράγματα για την καταπολέμηση της σπατάλης στα υπόλοιπα 4/5 του συστήματος της υγείας. 

Οι πολίτες, το σύστημα υγείας και το κράτος δεν θα κερδίσουν, αν ο φαρμακευτικός κλάδος διολισθήσει στην περιοχή των προβληματικών επιχειρήσεων.

Θα ήθελα για μια ακόμα φορά να τονίσω μια απλή αλήθεια: ότι ο υπερβολικός και άδικος περιορισμός στις τιμές των φαρμάκων δεν λύνει προβλήματα, αντίθετα δημιουργεί.
 
Τα φάρμακα των οποίων η τιμή περιορίζεται ασφυκτικά παύουν να κυκλοφορούν στην αγορά και αντικαθίστανται από άλλα νεότερα και ακριβότερα.

«Γκρίζες Ζώνες»

Παράλληλα, η εισαγωγή της λίστας φαρμάκων, ως μέσο συμπίεσης των δαπανών, δεν είναι λύση. Δημιουργεί γραφειοκρατικά προβλήματα και ένοχες «γκρίζες ζώνες» στη φαρμακευτική αγορά, όπως και καθυστερήσεις στην άμεση πρόσβαση όλων των πολιτών σε όλα τα εγκεκριμένα από τον ΕΟΦ φάρμακα. 

Οι αποκλεισμοί φαρμάκων έχουν το αντίθετο αποτέλεσμα, διότι προκαλούν την τάση για συνταγογράφηση άλλων νεότερων και ακριβότερων φαρμάκων με αποτέλεσμα την εκτόξευση της φαρμακευτικής δαπάνης, όπως συνέβη κατά τις προηγούμενες φορές.
Θα πρέπει φυσικά να τονιστεί ότι η λίστα δεν έχει ασφαλώς καμία αποτρεπτική επίδραση στο φαινόμενο της «προκλητής συνταγογράφησης». 

Η «προκλητή συνταγογράφηση», οι παράνομες πρακτικές και η σπατάλη σε ολόκληρο το σύστημα υγείας δεν αντιμετωπίζεται στο ελάχιστο με «λίστα». 

Σύμφωνα με όλες τις επιστημονικές μελέτες, το κόστος στο σύστημα υγείας εκτοξεύεται εξαιτίας της μεγάλης και εκτεταμένης σπατάλης, της «προκλητής συνταγογράφησης», και της έλλειψης συστηματικού και οργανωμένου ελέγχου, θέματα που καμία σχέση δεν έχουν με τις τιμές. 

Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα η Κυβέρνηση Ομπάμα στις ΗΠΑ, ανακοίνωσε ότι η σπατάλη στο σύστημα υγείας της Αμερικής, υπολογίζεται στο αστρονομικό ποσό των 100 δις δολαρίων και έχει συνταχθεί σώμα Ειδικών Ελεγκτών για το λόγο αυτό.

Η μηχανοργάνωση και ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός είναι η μοναδική αποτελεσματική και ασφαλής επιλογή για τον εξορθολογισμό των δαπανών υγείας. 

Η μηχανοργάνωση, εφαρμοσμένη στο σύνολο του συστήματος υγείας, θα συμβάλει αποφασιστικά στον εξορθολογισμό των δαπανών υγείας, θα οδηγήσει σε μείωση της προκλητής ζήτησης και στο νοικοκύρεμα των οικονομικών των ταμείων. 

Επιπρόσθετα, θα καθιερώσει μια νέα αντίληψη νομιμότητας και σεβασμού των κρατικών πόρων, θα αποτελέσει παράδειγμα για μια νέα εποχή χρηστής διαχείρισης σε ολόκληρο το δημόσιο τομέα. 

Τέλος, η μηχανοργάνωση θα δράσει καταλυτικά καθιστώντας το σύστημα υγείας ευέλικτο και αποτελεσματικό και θα περιορίσει κάθε είδους καθυστερήσεις ενισχύοντας την εμπιστοσύνη των πολιτών.

Η χώρα μας και εμείς δεν έχουμε καιρό για χάσιμο. Η κρίση λαμβάνει ιστορικές διαστάσεις. Πρέπει να αφήσουμε τις υπεκφυγές και τα προσχήματα και να δράσουμε.
 
Ο ΣΦΕΕ αγωνίζεται με συνέπεια, μαχητικότητα, αποτελεσματικότητα για όλα αυτά που είναι βέβαιο ότι μπορούμε να πετύχουμε. Πρέπει να τολμήσουμε. 

Πρέπει οι υγιείς παραγωγικές δυνάμεις της χώρας, να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να κάνουμε άμεσα όλα αυτά που οφείλουμε απέναντι στον τόπο. Αυτό είναι το καθήκον μας απέναντι στον εαυτό μας, απέναντι στη χώρα, απέναντι στο μέλλον.

Ηλίας Μόσιαλος, Βουλευτής, Καθηγητής London School Of Economics

Υπερβολικό το ποσοστό κέρδους φαρμακέμπορων & φαρμακοποιών

Ηλίας Μόσιαλος, Βουλευτής ΠΑΣΟΚ, Καθηγητής London School of EconomicsΟ κεντρικός ομιλητής του συνεδρίου, βουλευτής του ΠΑ.ΣΟΚ και καθηγητής του London School of Economics, Δρ. Ηλίας Μόσιαλος, περιέγραψε με τα πιο μελανά χρώματα την κατάσταση, που έχει δημιουργηθεί στη φαρμακευτική περίθαλψη της χώρας. 

Όπως είπε, οι δαπάνες των ταμείων για φάρμακα εκτοξεύτηκαν από 980 εκατ. ευρώ το 2000 σε 5,1 δισ. ευρώ το 2009, δηλαδή, πενταπλασιάστηκαν μέσα σε μία δεκαετία! Το σύνολο της φαρμακευτικής δαπάνης ανέρχεται στην Ελλάδα σε 9,2 δισ. ευρώ συμπεριλαμβάνει και τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα, τις παράνομες συνταγογραφήσεις και τις διπλές συνταγογραφήσεις.

Η Ισπανία στο αντίστοιχο διάστημα είχε αύξηση δαπανών από 6,2 δισ. σε 12 δισ. δηλαδή αναλογικά πολύ μικρότερη, και πρόκειται για μία χώρα με 47 εκατ. πληθυσμό και με κατά κεφαλή δαπάνη πολύ μικρότερη από την Ελλάδα. 

Στην Ισπανία υπάρχει σύμβαση μεταξύ κυβέρνησης και ισπανικής βιομηχανίας για επενδύσεις. Ο κ. Μόσιαλος ανέφερε ότι βρισκόμαστε σε καθόλου ευχάριστη κατάσταση με έξαρση δαπάνης όχι μόνο της φαρμακευτικής με υπερδιόγκωση του δημόσιου τομέα χωρίς να επανιδρυθεί το κράτος όπως έλεγε η προηγούμενη κυβέρνηση. «Δεν είμαστε Ισπανία ούτε στις επενδύσεις της φαρμακοβιομηχανίας, παρά τα υψηλά κέρδη, και παρά το σημαντικό transfer pricing μεταξύ Ελλάδας και μητρικών εταιριών που είναι μεγαλύτερο από τις άλλες χώρες. 

Το πρόβλημα δεν είναι μόνο πολιτικό είναι πραγματικό. Κάτι πρέπει να γίνει» ανέφερε ο κ. Μόσιαλος. Το προηγούμενο σύστημα που στηριζόταν στις τρεις χαμηλότερες τιμές της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέτυχε και απέτυχε γιατί οι τρεις τιμές αφορούσαν τις Σκανδιναβικές χώρες και η Ελλάδα ήταν συνήθως η τέταρτη ή η Πέμπτη χώρα εισαγωγής των φαρμάκων.
 
Είμαστε μία από τις ακριβότερες χώρες στις τιμές καθώς επιβαρύνονται από το υψηλό ΦΠΑ, τα υψηλά ποσοστά κέρδους των φαρμακοποιών, και των φαρμακεμπόρων τα οποία κάποια στιγμή πρέπει να τα δούμε. Αλλά υπάρχει μια πραγματικότητα: ότι το σύστημα αυτό δεν λειτούργησε.

Θα προσπαθήσουμε να εφαρμόσουμε ένα σύστημα με όσες περισσότερες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και όχι της Ευρωζώνης, με τις τρεις χαμηλότερες τιμές, αλλά με συνεχείς ανακοστολογήσεις κάθε τρίμηνο. Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε εξαγγείλει το μέτρο του rebate κατά 3% το οποίο για διάφορους λόγους δεν μπόρεσε να το συλλέξει. 

Με τη σημερινή λίστα και με βάση τις εξαγγελίες που έγιναν την προηγούμενη εβδομάδα στη Βουλή για να μπει ένα φάρμακο στη λίστα θα πρέπει να αποδώσει το 3% ως rebate με βάση την κατανάλωση της προηγούμενης χρονιάς. 

Αυτό είναι ένα μέτρο που μας επιτρέπει να πάρουμε αυτή την έκπτωση, την οποία εγώ υπολογίζει ότι θα ανέλθει στα 160 εκατ. ευρώ, σε ότι αφορά τη φετινή χρονιά κι ενδεχομένως να είναι πολύ μεγαλύτερη από του χρόνου, ανα φυσικά υπάρξει αύξηση της κατανάλωσης, αν υπάρχει μείωση θα μειωθούν.

Το θέμα των μη ΣΦΑ

Η λίστα δίνει τη δυνατότητα να δούμε τι θα γίνει με τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα. Όπως ξέρετε αυτό το θέμα λιμνάζει εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Είναι μια ευκαιρία για το Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων να ξεκαθαρίσει ποια είναι τα μη ΣΦΑ, Το προσδοκώμενο όφελος για το δημόσιο κυμαίνεται από 300 έως 600 εκατ. ευρώ, υπάρχει μεγάλο εύρος εδώ καθώς κανείς δεν μπορεί να υπολογίσει με ακρίβεια τις αλλαγές στον προσδιορισμό των φαρμάκων από συνταγογραφούμενα σε μη συνταγογραφούμενα. 

Παράλληλα και με βάση τις εξαγγελίες που έχουν γίνει η λίστα δεν θα λειτουργήσει με τον τρόπο που λειτουργούσε πριν, θα έχει επιπλέον χαρακτηριστικά, θα συνδυάζεται με το rebate αλλά και τις τιμές αναφοράς, όπου πλέον τα γεννόσημα ενσωματώνονται στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, θα λαμβάνονται υπόψη στον καθορισμό των τιμών, αλλά παράλληλα δίνεται η δυνατότητα στις εταιρείες να αποδείξουν ότι τα προϊόντα τους θα πρέπει να έχουν υψηλότερες τιμές από τις τιμές αναφοράς, με βάση κλινικές και χρηματοοικονομικές μελέτες. 

Πρόκειται για ένα πολύ λογικό μέτρο και φυσικά η τιμή δεν πρέπει να ξεπερνάει αυτή που ήταν πριν το φάρμακο μπει στη λίστα, το οποίο θα ήταν παράλογο αλλά μπορεί η φαρμακοβιομηχανία να απαιτήσει αύξηση με βάση πάντα τις εξαγγελίες. Αυτά ως προς την πολιτική τιμών και κοστολόγησης. 

Η δαπάνη είναι συνάρτηση της κοστολόγησης αλλά και της κατανάλωσης. Το ερώτημα που τίθεται είναι: Αρκούν αυτά τα μέτρα; Πιθανότατα να αρκούν. 

Εγώ προσωπικά πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξουν περαιτέρω παρεμβάσεις στα ποσοστά κερδών των φαρμακοποιών μίλησα χτες για μία μείωση 10%-15% στο συνολικό ποσοστό δηλαδή από το 23% να πάει στο 19%-20%. 

Μείωση την οποία έπρεπε να είχε προτείνει μόνος του ο Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος στα πλαίσια της συνδρομής του στην προσπάθεια την οποία κάνουμε να μειώσουμε το δημοσιονομικό κόστος.
 
Και το λεω αυτό γιατί όταν από τους μισθούς χαμηλόμισθων υπαλλήλων απειλείται ο 13ος και 14ος μισθός τότε όλες οι παραγωγικές κατηγορίες της χώρας θα πρέπει να συμβάλουν στην επίλυση της δημοσιονομικής κρίσης όλοι και όταν λέμε όλοι μας, το εννοώ αυτό. 

Και οι πολιτικοί θα πρέπει να κάνουν κάτι τέτοιο, με μείωση αποδοχών υπερωριών και άλλων ωφελειών που απολαμβάνουν όλοι οι πολιτικοί στη χώρα μας με μείωση της τάξεως των 900 ευρώ το μήνα, όπως εξήγγειλε ο πρόεδρος της Βουλής κ. Φ. Πετσάλνικος και πολύ καλά έκανε.

Για την πολιτική κατανάλωσης είπε: είναι ένα τεράστιο θέμα γιατί η συνταγογραφία στη χώρα μας δεν ελέγχεται. Δεν υπάρχουν θεραπευτικά πρωτόκολλα και κατευθυντήριες οδηγίες για πολλές κατηγορίες ακόμα και στις ιατρικές ενώσεις δεν είναι εξαιρετικά ενεργοί οι γιατροί μέσα σε αυτές, μόνοι τους σε εθελοντική βάση να παράξουν τις κατευθυντήριες γραμμές κάτι που συμβαίνει σε πολλές χώρες του κόσμου. 

Δηλαδή έχουμε μία πληθώρα ιατρικών ενώσεων, μόνο στο χώρο της πνευμονολογίας πρέπει να έχουμε έξι-εφτά ενώσεις. Αυτός ο πληθωρισμός των εταιρειών θα έπρεπε να έχει οδηγήσει σε ένα πληθωρισμό παραγωγικότητας και ιατρικού έργου, ώστε μόνο του το ιατρικό σώμα να συνέβαλλε στην ιατρική αναβάθμιση της συνατογογραφίας. 

Δυστυχώς αυτό δεν έγινε. Αυτό το οποίο βλέπουμε είναι ένας πληθωρισμός ιατρών μιλάμε για περίπου 70.000 γιατρούς αυτή τη στιγμή, με πληθωρισμό σε συγκεκριμένες ειδικότητες καθώς η χώρα μας έχει το προνόμιο να έχει περισσότερους πνευμονολόγους σε απόλυτο αριθμό από τη Γερμανία.

ΠΑΝΕΛ Ι

Χρηματοδότηση του συστήματος ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στην Ελλάδα: Τάσεις, στρεβλώσεις, προοπτικές

Από Αριστερά,: Δρ. Γ. Μέργος, Θ. Λοπατζίδης, Αιμίλιος Νεγκής, Γ. Κατζουράκης, Δρ. Ν. ΜανιαδάκηςΟ κ. Ν. Μανιαδάκης, Καθηγητής στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Υγείας, μεταξύ άλλων τόνισε ότι οι τιμές των φαρμάκων δεν επηρεάζουν σε τόσο μεγάλο βαθμό την φαρμακευτική δαπάνη όσο άλλοι παράγοντες που είναι :Τα νέα φάρμακα που βγαίνουν στην αγορά, η υποκατάσταση των παλιών με καινοτόμα φάρμακα, και οι δημογραφική αλλαγή καθώς οι ηλικιωμένοι έχει αποδειχθεί ότι καταναλώνουν δέκα φορές περισσότερα φάρμακα από τους υπόλοιπους ασφαλισμένους.

Ο κ. Γ. Μέργος, Καθηγητής Οικονομικών Επιστημών και πρώην διοικητής του ΙΚΑ, είπε ότι ενώ από το 1980 μέχρι το 2005 η αύξηση της φαρμακευτικής δαπάνης ήταν στο 17% μέσα στο 2006-9 ανήλθε στο 14%-15%. 

Κύριος συντελεστής αύξησης της δαπάνης είναι ο αριθμός των συνταγών και πόσα σκευάσματα συμπεριλαμβάνονται στις συνταγές. 

Σήμερα έχουμε περίπου στην Ελλάδα 2,5 εκατ. συνταγές το μήνα και ο αριθμός τους αυξάνεται. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι πολλοί γιατροί γράφουν περισσότερες συνταγές από όσες χρειάζονται αλλά εδώ υπάρχει ευθύνη και των ασθενών που ζητούν συνεχώς περισσότερα φάρμακα. 

Επίσης στη διόγκωση της δαπάνης συμβάλλουν και 300-400 χιλιάδες μετανάστες που συμμετέχουν νόμιμα στο σύστημα με περίπου 100-120 μέρες ασφάλισης και που έχουν 3 με 5 προστατευόμενα μέλη. 

Ο κ. Θ. Λοπατατζίδης, Μέλος της Επιτροπής Σοφών για το Ασφαλιστικό  στάθηκε στην κακοδαιμονία της δημόσιας διοίκησης που δεν βοηθά στον έλεγχο των συνταγών, κάτι που θα μπορούσε να γίνει βλέποντας τι συμβαίνει σε άλλα συστήματα. 

Σαν παράδειγμα για την κακοδιαχείριση που γίνεται στα φάρμακα ανέφερε περίπτωση γιατρού που είχε «γράψει» περίπου 260 κουτιά στον ίδιο άνθρωπο σε ένα μήνα. Επίσης ανέφερε και το πρόβλημα ότι σε πολλές περιπτώσεις ο φαρμακοποιός «εκτελεί» διαφορετικό σκεύασμα από αυτό που συνταγογράφησε ο γιατρός.

Ο κ. Γ. Κατζουράκης, Αντιπρόεδρος Συνδέσμου Φαρμακευτικών Επιχειρήσεων Ελλάδος και Πρόεδρος της GSK είπε ότι το φάρμακο χρησιμοποιείται ως το μόνο «εργαλείο» για να εξυγιανθεί το ασφαλιστικό ενώ αποτελεί μικρό μέρος της δαπάνης. 

Επίσης ανέφερε την σπατάλη ύψους 300-400 εκατ. ευρώ που προκύπτει από τις παράλληλες εισαγωγές και που τελικά καταλήγουν σε άλλες χώρες. Χαρακτήρισε το σύστημα της τιμολόγησης στην Ελλάδα «μηχανιστικό» καθώς εισάγουμε από άλλες χώρες τις τιμές.

Σύμφωνα με τον κ. Κατζουράκη το φάρμακο έχει προσφέρει τα μέγιστα στην κοινωνία καθώς σύμφωνα με έρευνα που έχει διενεργηθεί στις ΗΠΑ για κάθε δολάριο που μπαίνει στο εκεί σύστημα υγείας αποφέρει 2,5 δολάρια πίσω στην οικονομία. 

Πρότεινε την εισαγωγή στην Ελλάδα του γαλλικού συστήματος ταξινόμησης ενώ σημείωσε ότι η τιμολόγηση και η συνταγογράφηση είναι δύο εντελώς διαφορετικά πράγματα.

ΠΑΝΕΛ ΙΙ

Φαρμακευτική περίθαλψη στο ΕΣΥ

Από Αριστερά: Ο. Οικονόμου, Ν. πολυζος, Δ. Ευθυμιάδου, Χ. Ζηλίδης, Δ. Γάκης, Γ. ΒλόντζοςΣτο δεύτερο πάνελ στο οποίο συμμετείχαν οι ομιλητές Γ. Βλόντζος, Ταμίας του ΣΦΕΕ, Δ. Γάκης, διοικητής του ΑΧΕΠΑ, Χ. Ζηλίδης, διοικητής της 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας, Ο. Οικονόμου, Πρόεδρος της Πανελλήνιας Εταιρείας Φαρμακοποιών Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων και Ν. Πολύζος, Γ.Γ. του υπουργείου Υγείας, επικεντρώθηκαν στην κακή οργάνωση των νοσοκομείων και στο γεγονός ότι ο Ελληνικός Οργανισμός Φαρμάκων είναι ακέφαλος εδώ και μήνες. 

Ανέφεραν ότι στις δημόσιες δαπάνες υγείας το φάρμακο αποτελεί μόνο το 17% και ότι οι γιατροί δεν γίνεται να έχουν «λευκή επιταγή» στα φάρμακα που συνταγογραφούν. 

Ο κ. Γάκης συγκεκριμένα χαρακτήρισε «βλακώδη» τον τρόπο καθορισμού των υποκατάστατων προϊόντων στο 80% των πρωτότυπων. Επίσης ο κ. Πολύζος τόνισε ότι στόχος για το 2010 είναι να μειωθούν κατά 8% οι δαπάνες των νοσοκομείων στην Ελλάδα και κατά 20% το 2011.

ΠΑΝΕΛ ΙΙΙ

Έρευνα & ανάπτυξη φαρμακευτικών προϊόντων

Από Αριστερά: Δρ. Ι. Χονδρέλης, Α. Καρόκης, Αιμ. Νεγκής, Τ. Ζερβαδάκης, Δρ. Π. ΚοσμίδηςΣτο τρίτο πάνελ με τη συμμετοχή των κ.κ. Τ. Ζερβακάκη, Γ.Γ του ΣΦΕΕ, Αντ. Καρόκη, Διευθυντή Εταιρικών Υποθέσεων της Amgen Hellas, Δρ Π. Κοσμίδη, Διευθυντή κλινικής στο Υγεία, και Δρ Ι. Χονδρέλη, Sr Διευθυντή Κλινικών Ερευνών και Εγκρίσεων, Φαρμασέρβ Lilly,  υπογραμμίστηκε η σημασία της κλινικής έρευνας ως διαδικασίας απαραίτητης για την εξέλιξη των σκευασμάτων, αλλά και διερεύνησης των ίδιων των νοσημάτων. 

Αν και η φαρμακοβιομηχανία επενδύει στην έρευνα, η καθυστέρηση στην έγκριση προγραμμάτων την πάει πολύ πίσω σε ότι αφορά τον χρόνο.

Αν και το επιστημονικό προσωπικό στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλού επιπέδου, τα προβλήματα οργάνωσης στην κλινική έρευνα δημιουργούν απώλεια εσόδων στην Ελλάδα που φτάνει και τα 200 εκατ. ευρώ. 

Είμαστε ουραγοί σε ένα τομέα όπως αυτόν της κλινικής έρευνας στον οποίο όμως υπάρχουν τεράστιες δυνατότητες ανάπτυξης και δυναμική. 

Για την συζήτηση που γίνεται σε ότι αφορά τις τιμές των φαρμάκων οι ομιλητές υπογράμμισαν ότι τα φάρμακα έχουν περάσει πλειάδα εγκρίσεων σε διάφορες χώρες και  έχουν δικαιολογήσει την τιμή τους. 

Χρειάζεται να υπάρξει στην Ελλάδα κουλτούρα ευνοϊκότερη προς την καινοτομία και ένα πλαίσιο για τη λειτουργία της έρευνας στην Ελλάδα.

ΠΑΝΕΛ ΙV

Προοπτικές της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας

Από Αριστερά: Φ. Ιγνατίου, Μ. Ολλανδέζος, Δρ. Κ. Σουλιώτης, Β. ΣερέτηςΣτο 4ο πάνελ όπου συμμετείχαν οι κ.κ. Β. Σερέτης, Πρόεδρος της Ένωσης Παρασκευαστών Αντιπροσώπων Φαρμάκων Ευρείας Χρήσης, Μ. Ολλανδέζος, Γενικός Διευθυντής, Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας και Δρ Κ. Σουλιώτης, Λέκτορας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, μίλησαν για τις προοπτικές της ελληνικής φαρμακοβιομηχανίας καθώς και για τα προβλήματα που προκύπτουν από τις εγγενείς ανωμαλίες και στρεβλώσεις που «φρενάρουν» την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας και επηρεάζουν τον τομέα του φαρμάκου, στη χώρα μας.