Θα υπάρξει συγκέντρωση με συγχωνεύσεις-εξαγορές κυρίως των μικρών εταιριών

Στέλιος Βασιλόπουλος, Διευθυντής Κλάδου Μεταφορών και Ειδικών Κινδύνων, HDI-Gerling Hellas

Στις προοπτικές του κλάδου ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων οι οποίες συναρτώνται άμεσα από την πορεία της οικονομίας αναφέρεται σε συνέντευξή του στο iw ο κ. Βασιλόπουλος. Παράλληλα εκτιμά ότι ο κατακερματισμός του κλάδου σε συνδυασμό με τη συνθήκη Solvency II θα οδηγήσει σε εξαγορές και συγχωνεύσεις εταιριών.  

iw: ? Ο κλάδος Ασφάλισης Μεταφερόμενων Εμπορευμάτων βρίσκεται σε καθοδική πορεία. Υπάρχουν προοπτικές ανάπτυξής του στο άμεσο μέλλον;

Σ.Β.: Αναμφισβήτητα η ύφεση έχει ήδη οδηγήσει σε συρρίκνωση του κλάδου μεταφερόμενων εμπορευμάτων. Η μείωση στην κατανάλωση και τις εξαγωγές δεν μπορεί παρά να αποτελεί ανασταλτικό παράγοντα για την πορεία και το μέγεθος του κλάδου. 

Οι προοπτικές για την ασφάλιση μεταφορών στο άμεσο μέλλον δεν είναι ιδιαίτερα ευνοϊκές ωστόσο κάποια ειδικά χαρακτηριστικά της αγοράς στη χώρα μας αφήνουν περιθώρια ανάπτυξης μακροπρόθεσμα. 

Ας μην ξεχνάμε ότι η Ασφάλιση Μεταφερομένων Εμπορευμάτων είναι ο παλαιότερος κλάδος ασφάλισης και αναγκαίος για την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου. 

Η πλεονεκτική γεωγραφική θέση της Ελλάδας της επιτρέπει να εκμεταλλεύεται την ανάπτυξη στις περιοχές της Μέσης Ανατολής, της Ρωσίας, των Βαλκανίων, αλλά και της ευρύτερης Νότιο Ανατολικής Ευρώπης. 

Επίσης η βελτίωση των υποδομών -όπως η ανάπτυξη και αστυνόμευση του οδικού δικτύου-  αναμένεται να συντελέσει στην περαιτέρω ενίσχυση των αποτελεσμάτων του κλάδου. 

Οι προοπτικές του κλάδου ασφάλισης μεταφορών συναρτώνται άμεσα με την πορεία της οικονομίας. Η εμπειρία έχει καταδείξει πως υπάρχει κυκλικότητα στις αγορές. Οι περίοδοι ύφεσης ακολουθούνται από περιόδους ανάπτυξης, και αυτό πιστεύω ότι θα συμβεί και σε αυτή την περίπτωση.

iw: ?  Ένα από τα πλέον βασικά χαρακτηριστικά που χαρακτηρίζει τον κλάδο είναι ο κατακερματισμός της παραγωγής του σε πολλές ασφαλιστικές εταιρίες. Θα δούμε σημάδια συγκέντρωσης ή θα παραμείνει η υπάρχουσα κατάσταση;

Σ.Β.: Οι περισσότεροι συμφωνούν πως η συγκέντρωση στην ελληνική ασφαλιστική αγορά είναι αναπόφευκτη τόσο για την αντιμετώπιση της δυσμενούς οικονομικής κατάστασης όσο και για τη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις που επιβάλλονται από τη Solvency II.
 
Εκτιμώ πως και στον κλάδο ασφάλισης μεταφορών θα υπάρξει συγκέντρωση με συγχωνεύσεις και εξαγορές κυρίως των μικρότερων ελληνικών ασφαλιστικών εταιριών. 

Από την άλλη υπάρχουν ευκαιρίες για εταιρίες που έχουν την τεχνογνωσία και την εμπειρία, να εκμεταλλευθούν τις ανακατατάξεις στην ελληνική ασφαλιστική αγορά. 

Η συγκέντρωση αναπόφευκτα θα οδηγήσει σε οικονομίες κλίμακος για τις εταιρίες αυτές που τελικά θα υπερισχύσουν στον κλάδο.

 iw: ? Η ασφαλιστική αγορά πλήττεται από τις συνέπειες της οικονομικής κρίσης. Μπορεί να ελπίζει σε τόνωση της κερδοφορίας της από το συγκεκριμένο κλάδο ή θα πληγεί από ζημίες λόγω της μείωσης της ζήτησης και κατά συνέπεια του τζίρου των επιχειρήσεων που προκαλεί πτώση των μεταφορών στην Ελλάδα; 

Σ.Β.: Η μείωση του τζίρου στον κλάδο μεταφορών οδηγεί ανάλογα και σε μείωση της κερδοφορίας των ασφαλίσεων μεταφορών. Αυτό είναι σαφές και αναμενόμενο. 

Επομένως η ασφαλιστική αγορά στο σύνολό της δε νομίζω πως μπορεί να αναμένει κερδοφορία από την ασφάλιση μεταφορών τέτοια, που να μπορεί να αντισταθμίσει τη συνολική μείωση όλων των κλάδων. 

Ούτε όμως εκτιμώ ότι θα πλήξουν οι μεταφορές το σύνολο του κλάδου. Εξάλλου το ποσοστό συμμετοχής της ασφάλισης μεταφερόμενων εμπορευμάτων είναι μόλις το 2% των συνολικών ασφαλίσεων ζημιών. 

iw: ? Οι υπηρεσίες που παρέχουν οι ελληνικές εταιρίες υστερούν έναντι των ευρωπαϊκών εταιριών; 

Σ.Β.: Η ελληνική ασφαλιστική αγορά περνά μία κρίση αξιοπιστίας. Στις μέρες μας η ασφάλεια και η οικονομική ευρωστία που προσφέρουν οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί όμιλοι αποτελούν σημαντικό -ίσως τον σημαντικότερο- παράγοντα για την επιλογή ασφαλιστικής εταιρίας. 

Ειδικότερα σε περιόδους κρίσης, οι πελάτες (και κυρίως οι μεγάλοι πελάτες) αναζητούν ασφαλιστικές εταιρίες με φερεγγυότητα. Αυτό είναι και το βασικό πλεονέκτημα που έχουν οι πολυεθνικές ευρωπαϊκές εταιρίες έναντι των μικρότερων ελληνικών. 

Φυσικά παίζει ρόλο και η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, κυρίως η ταχύτητα διακανονισμού ζημιών, αλλά και οι τεχνικές / συμβουλευτικές υπηρεσίες που παρέχει η εταιρεία στον ασφαλιζόμενο. 

Επιπλέον, μεγάλο μέρος του κλάδου μεταφορών εμπορευμάτων αφορά σε εισαγωγές και εξαγωγές, μεταφορές εκτός Ελλάδος. Ένας όμιλος που διαθέτει παγκόσμιο δίκτυο βρίσκεται σε σαφώς πλεονεκτικότερη θέση, καθώς προσφέρει στον πελάτη την εμπειρία, τη διεθνή τεχνογνωσία και την επιτόπου εξυπηρέτηση σε περιπτώσεις ζημιών.