Ο ρόλος του μεσίτη στην ασφάλεια της εφοδιαστικής αλυσίδας

Γιώργος Ζαφειρίου, CEO, Comergon SA Risk Managers Insurance Brokers

Η διεθνοποίηση των εμπορικών συναλλαγών μαζί με την πολυπλοκότητα του επιχειρηματικού γίγνεσθαι, έχει εισάγει, εκτός από τους καθιερωμένους κινδύνους όπως π.χ τα φυσικά αίτια, νέες μορφές κινδύνων πολλοί από τους οποίους είναι δύσκολο να προσδιορισθούν ποσοτικά όπως π.χ  κίνδυνοι εταιρικού ονόματος, επιχειρηματικής συνέχισης διαχείρισης κρίσεων κ.λ.π.

Με δεδομένο δε ότι οι κίνδυνοι βρίσκονται παντού, θίγουν αδιακρίτως τις επιχειρήσεις, χωρίς να σέβονται την ιστορία τους ή το μέγεθός τους, προκαλώντας άγνωστες συνέπειες, καθίσταται επιβεβλημένη η αποτελεσματική διαχείριση τους, προκειμένου να επιτύχουμε την βιωσιμότητα της και να διασφαλίσουμε την πρόοδό της.

Ειδικά οι επιχειρήσεις της Εφοδιαστικής Αλυσίδας, που από την φύση των δραστηριοτήτων τους και το ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό ζημιών, έχουν καταταγεί σε αυτές υψηλού κινδύνου, απαιτούν ιδιαίτερη και εξειδικευμένη διαχείριση των ασφαλίσεων και των ζημιών.

Οι υπηρεσίες της Εφοδιαστικής Αλυσίδας

Οι υπηρεσίες της Εφοδιαστικής Αλυσίδας/Logistics καλύπτουν όλες τις διαδικασίες διαχείρισης των αποθεμάτων μιας επιχείρησης από την Α΄ ύλη μέχρι το έτοιμο προϊόν και τον τελικό καταναλωτή, στην κατάλληλη ποσότητα, ποιότητα τόπο, χρόνο και με το χαμηλότερο κόστος.

Οι εταιρίες που παρέχουν τις υπηρεσίες αυτές λέγονται Third Party Logistics Provider/3PL provider. Τα Logistics καλύπτουν το 14% του παγκόσμιου Α.Ε.Π και αξία να ανέρχεται στα 5,4 τρις ευρώ (το 2006).

Στην Ελλάδα οι υπηρεσίες των Logistics καλύπτουν το 12% του Α.Ε.Π, με αξία στα 332 εκατ. ευρώ (το 2006), εκ των οποίων το 50% περίπου αφορά υπηρεσίες Αποθήκευσης, το 39% υπηρεσίες Διανομής κ.λ.π., με τα τρόφιμα και ποτά να εκπροσωπούν το 35%, τα αυτοκίνητα το 15%, τα φάρμακα-καλλυντικά το11%, οι ηλεκτρολογικές συσκευές το7% κ.λ.π.

Ο ρόλος του μεσίτη ασφαλίσεων

Η επιτυχής και αποτελεσματική αντιμετώπιση των σύνθετων κινδύνων που ελλοχεύουν στην Εφοδιαστική Αλυσίδα προϋποθέτει την συμμετοχή Μεσιτών Ασφαλίσεων με εμπειρία, τεχνογνωσία, εξειδίκευση, οργάνωση και προσβάσεις στην ασφαλιστική αγορά.
Εμπειρία έτσι ώστε να είναι εξοικειωμένοι με τις λειτουργικές ιδιαιτερότητες των δραστηριοτήτων της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και τους κινδύνους που την διέπουν.

Τεχνογνωσία έτσι ώστε να διαχειρισθεί κατάλληλα τα ασφαλιστικά προϊόντα για την αντιμετώπιση των κινδύνων αυτών.
Οργάνωση έτσι ώστε να υποστηρίξει αποτελεσματικά την διαχείριση των κινδύνων και των ζημιών.

Προσβάσεις δε, ώστε να επιλέξει για την διαπραγματευτική διαδικασία τοποθέτησης κινδύνων, τις ασφαλιστικές εταιρίες που είναι αξιόπιστες, διαθέτουν τεχνογνωσία και «γράφουν» παρόμοιους κινδύνους.

Ένας τέτοιος Μεσίτης, με καινοτόμα προϊόντα:

– Θα μελετήσει τους κινδύνους με χαρτογράφηση, με ιεράρχηση, με αξιολόγηση, ώστε να τους βελτιστοποίηση, σχεδιάζοντας την κατάλληλη στρατηγική αντιμετωπίσεως τους

– Θα διαπραγματευτεί την τοποθέτησή τους στις κατάλληλες ασφαλιστικές εταιρίες, συντάσσοντας ένα ολοκληρωμένο Broking Slip, που θα του επιτρέψει μία tailor made λύση, σύμφωνα με το best value for money, τέλος δε

– Θα παρακολουθεί τις μεταβολές, θα επαναδιαπραγματεύεται τις ανανεώσεις του κινδύνου, θα διαχειρίζεται τις ζημιές του, θα του παρέχει συμβουλευτικές υπηρεσίες κ.λ.π.

Ειδικότερα η Διαχείριση των Αποζημιώσεων απαιτεί, για την αποτελεσματική και επιτυχημένη αντιμετώπιση των ζημιών, ολοκληρωμένες τεχνικές γνώσεις των Διεθνών Συμβάσεων, της Νομοθεσίας και Νομολογίας, των Ρητρών κ.λ.π. και βέβαια εμπειρία στην συμβουλευτική διαδικασία.

Οι κίνδυνοι που διέπουν την Εφοδιαστική Αλυσίδα

Από την παραγωγή ενός αγαθού μέχρι τον τελικό καταναλωτή, το προϊόν θα κινηθεί 20 φορές! Όλες αυτές οι κινήσεις υπόκεινται σε πιθανούς κινδύνους, που και ο καθένας από μόνος του είναι αρκετός για να προκαλέσει ζημιές στο μετακινούμενο εμπόρευμα.

– Κίνδυνοι κατά την Διαμεταφορά, την Αποθήκευση, την Διανομή

– Κίνδυνοι στον εθνικό χώρο κάθε κράτους, κίνδυνοι σε διεθνές επίπεδο

– Κίνδυνοι που αντιμετωπίζονται ασφαλιστικά σύμφωνα με τις Διεθνείς Συμβάσεις μεταφοράς Αγαθών, με Ρήτρες, αλλά και την εθνική νομοθεσία και νομολογία που παραπέμπει στην επαγγελματική ευθύνη του καθένα συμμετέχοντα στην Εφοδιαστική Αλυσίδα

Ετσι διακρίνουμε για την ασφαλιστική κάλυψη των Μεταφερομένων Εμπορευμάτων (υγρά, στερεά, κατεψυγμένα, αέρια, έργα τέχνης, οικοσκευές, επικίνδυνα η καπνικά κ.λ.π) με οποιοδήποτε μεταφορικό μέσο (οδικώς, θαλάσσια, αεροπορικώς, σιδηροδρομικώς) και για οποιαδήποτε γεωγραφική μετακίνηση τους παγκόσμια:
         
– Συμβόλαια « Ευθύνης Διαμεταφορέα» και «Μεταφορέα», όπως αυτή προσδιορίζεται από τις Διεθνείς Συμβάσεις (CMR, COTIF, Hamburg, Βαρσοβίας κλπ) για τις διεθνείς μεταφορές και τον Αστικό Κώδικα για τις Εθνικές                                                                                                                                               

– Συμβόλαια « Μεταφερομένων Εμπορευμάτων» και « Διανομών»,  σύμφωνα με τις Διεθνείς Ρήτρες των Άγγλων ασφαλιστών (Ρήτρα Α, Β, Γ κλπ) και τον Εμπορικό Νόμο

Για τους « Αποθηκευτικούς Χώρους», διακρίνουμε:

– Συμβόλαια «Περιουσίας», που ασφαλίζουν τα Πάγια περιουσιακά στοιχεία (οικοδομές, εξοπλισμούς, μηχανήματα κ.λ.π), αλλά και τα Εμπορεύματα των Αποθετών

– Συμβόλαια «Επαγγελματικής Ευθύνης των Αποθηκευτών» κλπ

Η προστιθέμενη αξία του εξειδικευμένου μεσίτη

Η προστιθέμενη αξία των εξειδικευμένων Μεσιτών Ασφαλίσεων θα κεφαλαιοποιηθεί μόνο με την προϋπόθεση που θα προσφέρει την «απόλυτη» προστασία όχι μόνο στην ασφάλιση των συνήθων κινδύνων, όπως της ασφάλισης παγίων, τις συνέπειες στη λειτουργία της από την Διακοπή Εργασιών ένεκα επέλευσης καλυπτόμενου κινδύνου ή της ασφάλισης των Μηχανικών Βλαβών των ψυκτικών μηχανημάτων. 

Η «Προστιθέμενη Αξία», θα αποδειχτεί σε άλλες παραμέτρους κινδύνων που απαιτούν τριβή, εξειδίκευση και τεχνογνωσία του Μεσίτη στις πραγματικές καθημερινές δραστηριότητες των επιχειρήσεων της Εφοδιαστικής Αλυσίδας και στις ζημιές που παρουσιάζονται, όπως:

– Το shrinkage και οι άλλες αιτίες που προκαλούν « Ελλείμματα στις Απογραφές»

– Η αναγραφή παρατηρήσεων στο CMR ή την Φορτωτική από τον Μεταφορέα στην περίπτωση «κακής» φόρτωσης, για την κατοχύρωση των Ευθυνών των Μεταφορέων

– Το περιεχόμενο της «Εντολής Φόρτωσης» του Διαμεταφορέα προς τον Μεταφορέα, ώστε να κατοχυρώνονται σε περίπτωση ζημιάς οι ευθύνες του καθένα

– Τα handling damages από την μετακίνηση των εμπορευμάτων μέσα στην Αποθήκη

– Την ασφάλιση των «Πιστώσεων» των πελατών του ώστε να προστατευθεί από τις επισφάλειες, την «Ευθύνη Προϊόντος», την «Ευθύνη των Διευθυνόντων», σε πιθανές άστοχες η λανθασμένες αποφάσεις 

– Η διαμόρφωση της «Σύμβασης Αποθήκευσης», ώστε να κατοχυρώνει το ύψος της Ευθύνης των ασφαλισμένων και ανασφαλίστων Αποθετών, με ενεργοποίηση του Συμβολαίου 

– Την διαπραγματευτική δυνατότητα με Surveyors,Διακανονιστές, Δικηγόρους κ.λ.π για την επιτυχή προάσπιση των συμφερόντων των ασφαλισμένων του, που προϋποθέτει γνώση των Όρων Ασφάλισης, των Νόμων, των Νομολογιών και πάνω από όλα εμπειρία στη διαχείριση ζημιών της Εφοδιαστικής Αλυσίδας «Ευθύνης Αποθηκευτή»

– Η προσθήκη Ειδικού Όρου στα « Συμβόλαια Περιουσίας», των επιχειρήσεων Ψύχους, με την οποία θα καλύπτονται οι ζημιές των σωληνώσεων μεταφοράς ψυκτικού υγρού, από την διαρροή φρέον

– Η συμβουλή στους Αποθηκευτές για διαμόρφωση ειδικού χώρου «φόρτισης» των περονοφόρων

– Την κάλυψη της « Ποιοτικής Αλλοίωσης», των μεταφερομένων εμπορευμάτων από κάθε αιτία

Με τις προϋποθέσεις αυτές, ο Μεσίτης Ασφαλίσεων καθίσταται στρατηγικός σύμμαχος του Επιχειρηματία της Εφοδιαστικής Αλυσίδας.