Πολιτεία και εταιρίες τα σημαντικότερα προβλήματα για ανάπτυξη της αγοράς

Συχνά ακούγονται διάφορες ερμηνείες για τους λόγους που δεν αφήνουν την ασφαλιστική αγορά να αναπτυχθεί στην Ελλάδα. Με τα οξυμένα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα όσον αφορά το συνταξιοδοτικό και τον χώρο της υγείας, ο ασφαλιστικός κλάδος έχει σίγουρα σημαντικό ρόλο να διαδραματίσει και διαθέτει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης.

Η συζήτηση για το ότι τα ασφάλιστρα σε σχέση με το ΑΕΠ βρίσκονται καθηλωμένα περίπου στο 2%, όταν το αντίστοιχο ποσοστό σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι τέσσερις και πέντε φορές παραπάνω – και επομένως οι προοπτικές είναι ιδιαίτερα θετικές -, κρατά εδώ και αρκετά χρόνια.

Παρόλα αυτά, η σχέση αυτή επιμένει να μην αλλάζει και η αγορά ειδικότερα στον κλάδο Ζωής, συρρικνώθηκε τον προηγούμενο χρόνο. 

Το πρόβλημα μάλιστα παραμένει και γίνεται οξύτερο, καθώς όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς, «ότι λήγει δεν ανανεώνεται», ενώ σημαντικές ήταν μέχρι σήμερα και οι εξαγορές συμβολαίων.

Το θέμα για τον ασφαλιστικό κλάδο είναι οι πελάτες που για κάποιο λόγο φεύγουν, να αφήνουν ανοιχτή και να μην κλείνουν χτυπώντας με θόρυβο την πόρτα πίσω τους.

Η ασφαλιστική συνείδηση στην Ελλάδα κατά γενική ομολογία δε βρίσκεται και στα… καλύτερά της. Το αντίθετο μάλιστα και η στάση μας είναι του τύπου: δε θα συμβεί σε εμένα. 

Συνειδητοποιημένοι όμως πολίτες υπάρχουν και μάλιστα πολλοί, που με τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η χώρα στους τομείς που αναφέραμε, θα μπορούσαν από μόνοι τους λίγο πολύ, να αποκτήσουν τις συμπληρωματικές υπηρεσίες που μπορεί να προσφέρει ο ασφαλιστικός κλάδος.

Τι εμποδίζει επομένως την ανάπτυξη της ασφαλιστικής αγοράς; Είναι ένα μεγάλο θέμα και οι απαντήσεις μπορεί να είναι πολλές και διαφορετικές. Η ανάπτυξη του δεύτερου και τρίτου πυλώνα έχει τεθεί για παράδειγμα ως αναγκαιότητα εδώ και αρκετά χρόνια.

Πώς όμως εισπράττει το θέμα από τη δική του πλευρά, ο ίδιος ο πελάτης με βάση και τα σημερινά δεδομένα;

Στο insuranceworld.gr για να διερευνήσουμε τις απόψεις του κοινού / επισκεπτών μας θέσαμε μέσω ψηφοφορίας το ερώτημα: «Ποιο το σημαντικότερο πρόβλημα στην ανάπτυξη ης ασφαλιστικής αγοράς;»

Οι οικονομικοί λόγοι εν μέσω κρίσης με τη μείωση πάσης φύσεως δαπανών λόγω περιορισμένης ρευστότητας, έχουν τεθεί από πολλές πλευρές, ως ένα βασικό πρόβλημα.

Στη ψηφοφορία μας όμως, οι οικονομικοί λόγοι ως το σημαντικότερο πρόβλημα στην ανάπτυξης της αγοράς, συγκέντρωσαν ποσοστό λιγότερο από 10% (9,17%).

Δύο άλλες επιλογές αντίθετα, συγκέντρωσαν τα υψηλότερα ποσοστά των απαντήσεων με μικρή διαφορά μεταξύ τους: Τέσσερις στους δέκα (39,45%) επέλεξαν «Η Πολιτεία δε διασφαλίζει την αξιοπιστία της αγοράς», ενώ το ποσοστό για την «έλλειψη εμπιστοσύνης στις ασφαλιστικές εταιρίες» ήταν 34,86%. Συνολικά δηλαδή, πάνω από εφτά στους δέκα εστιάζουν το πρόβλημα στις δύο αυτές κατευθύνσεις.

Το κλείσιμο των εταιριών θα μπορούσε να επιδράσει θετικά γιατί «επιτέλους μπαίνει μια τάξη στην αγορά», όπως πολλοί υποστηρίζουν. 

Ο τρόπος όμως που έγινε, η ανυπαρξία οποιασδήποτε προετοιμασίας για την αντιμετώπιση της επόμενης ημέρας και η μη αντιμετώπιση της κατάστασης μετά από τόσους μήνες, χωρίς να υπάρχει ακόμα κάποιο «φως» στον ορίζοντα, έχουν κάνει ήδη μεγάλη ζημιά -πέραν των άλλων- και σε ότι αφορά την εμπιστοσύνη και τη στάση του κοινού. 

Επίσης, για πρώτη φορά κλονίστηκε η αντίληψη που είχε διαμορφωθεί για πολλά χρόνια, ότι οι ασφαλιστικές εταιρίες Ζωής δεν κλείνουν.

Πέρα από το εφήμερο και την ικανοποίηση που δημιούργησε σε κάποιες εταιρίες η αύξηση των μεγεθών από το μοίρασμα του χαρτοφυλακίου της Ασπίς, το ερώτημα είναι πως μπορεί να «γιατρευτεί» η τραυματισμένη αξιοπιστία του κοινού απέναντι στο θεσμό και τις ασφαλιστικές εταιρίες.

Η έλλειψη εμπιστοσύνης προς τις εταιρίες με το 35%, αποτελεί ένα δεδομένο που θα πρέπει να αξιολογηθεί εποικοδομητικά από τις ίδιες, προκειμένου να αλλάξει η αντίληψη του κοινού. 

Σίγουρα χρειάζεται χρόνος, οι πληγές μπορεί να μην επουλώνονται γρήγορα. Ίσως θα τολμούσαμε να πούμε ότι θα βοηθούσαν και καμπάνιες / πρωτοβουλίες σε κεντρικό επίπεδο από την Ένωση για την ενημέρωση του κόσμου.

Οι εταιρίες επίσης, πέρα από τη φροντίδα και τη διαμόρφωση των ποσοτικών μεγεθών σε επίπεδα τέτοια, που να εμπνέουν εμπιστοσύνη, χρειάζεται να αποκτήσουν και πιο φιλικό πρόσωπο απέναντι στον πελάτη, ενισχύοντας τον πελατοκεντρικό χαρακτήρα σε ότι αφορά τα προγράμματα και τον τρόπο αντιμετώπισής του.

Το «φαίνεσθαι», ο τρόπος, όπως άλλωστε και στην πώληση, είναι κάτι πολύ σημαντικό. Άλλωστε, «η έλλειψη κατάλληλων προϊόντων» ως σημαντικότερο πρόβλημα ανάπτυξης της αγοράς, δε συγκέντρωσε τις προτιμήσεις των επισκεπτών μας.

Σε κάθε περίπτωση απαιτούνται γρήγορες και ξεκάθαρες κινήσεις από όλες τις πλευρές, με τρόπο που να συμβάλει στην αποκατάσταση της εμπιστοσύνης του κοινού.