Να κοπούν οι παράλογες προμήθειες και να «ανοίξει» η αγορά στις οργανώσεις

Δημήτρης Ζορμπάς, Γενικός Διευθυντής, Συνεταιριστική Ασφαλιστική

Συνέντευξη στον Γιάννη Βερμισσώ

Με απόψεις που ταράζουν τα λιμνάζοντα ύδατα της ασφαλιστικής αγοράς ο κ. Δημήτρης Ζορμπάς Γενικός Διευθυντής της Συνεταιριστικής Ασφαλιστικής είναι έτοιμος να βάλει την εταιρία του στην νέα εποχή. 

Προχωρά στην αξιοποίηση  και εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων πωλήσεων, ενώ ταυτόχρονα ετοιμάζεται να προχωρήσει σε κίνηση εξαγοράς μέσα στο 2010. 

Πιστεύει στην δυναμική των Συνεταιριστικών σχημάτων και εκτιμά ότι στην ελληνική ασφαλιστική αγορά θα πρέπει να γίνουν ταχύτατα αλλαγές. 

Διαβλέπει ότι η οδηγία Solvency ΙΙ οδηγεί σε συγχωνεύσεις και εξαγορές και όσες εταιρίες δεν έχουν μεριμνήσει θα βρεθούν μπροστά σε δυσκολίες. 

Υποστηρίζει ότι τα ασφαλιστικά συμβόλαια πρέπει να ελέγχονται από τις οργανώσεις καταναλωτών και τα συνδικάτα να αναλάβουν δράση στον χώρο της ιδιωτικής ασφάλισης. 

Θεωρεί παράλογες τις προμήθειες που εισπράττονται σήμερα και αυξάνουν το κόστος των ασφαλίστρων βαραίνοντας τους καταναλωτές.

Εκτιμά ότι το μέλλον ανήκει στις υγιείς και αξιόπιστες εταιρείες που διακρίνονται από τις αρχές τους, την δεοντολογία τους, τη διαχείρισή τους και τον σεβασμό που δείχνουν στον πελάτη.

Τάσσεται υπέρ της αυστηρής εποπτείας της ασφαλιστικής αγοράς αλλά με λύσεις ήπιες που δεν συνδέονται με την ανάκληση αδειών όπως έγινε μέχρι σήμερα.

i.w.:? Πως έκλεισε το 2009 για την εταιρία σας;

Δ.Ζ.: Με αύξηση της παραγωγής κατά 20%, και στον τομέα των γενικών ασφαλειών και στον τομέα της ζωής όπου κύρια δουλεύουμε με τις συνεταιριστικές τράπεζες. Και είμαι ικανοποιημένος από τα αποτελέσματα σε όλους τους οικονομικούς μας δείκτες.

i.w.:? Ποιοι είναι οι στόχοι σας για το 2010;

Δ.Ζ.: Να κρατήσουμε αυτόν το ρυθμό αύξησης και να εφαρμόσουμε και κάποιες νέες μεθόδους πωλήσεων που έχουμε ήδη ξεκινήσει όπως είναι το call center, και το κατάστημα των direct πωλήσεων. 

Επίσης σημαντικός στόχος είναι  -μαζί με τους μετόχους μας από το εξωτερικό-  μέσα από μια μεγάλη αύξηση κεφαλαίου που σκοπεύουμε να κάνουμε εντός του έτους να προχωρήσουμε σε μια σημαντική εξαγορά.

i.w.:? Το μακροπρόθεσμο όραμά σας για την Συνεταιριστική Ασφαλιστική;

Δ.Ζ.: Να τονίσω ότι η Συνεταιριστική διαφέρει ριζικά με οποιαδήποτε άλλη ασφαλιστική εταιρία καθώς ανήκει στο  χώρο της κοινωνικής οικονομίας που είναι πολύ ανεπτυγμένος στην Ευρώπη και τον κόσμο όλο γενικότερα. 

Θέλουμε να  καταφέρουμε να περάσουμε αυτό το μήνυμα στην Ελλάδα. Πιστεύω ότι μέχρι τώρα έχουν γίνει πολύ μικρά πράγματα αλλά σιγά -σιγά η νοοτροπία του κόσμου αλλάζει και πιστεύω ότι οι συνεταιριστικές επιχειρήσεις στο μέλλον θα έχουν πολύ μεγαλύτερη ανάπτυξη στην Ελλάδα.

i.w.:? Πόσα χρόνια είστε ως εταιρία στην Ελλάδα;

Δ.Ζ.: Είμαστε 30 χρόνια και κυρίως δουλεύουμε με οποιαδήποτε μορφή του χώρου της κοινωνικής οικονομίας όπως τους συνεταιρισμούς τις συνεταιριστικές τράπεζες, τα συνδικάτα τις εταιρίες λαϊκής βάσης αλλά και με το ελεύθερο δίκτυο σε όλη την Ελλάδα. Έχουμε 850 σημεία πώλήσης. Και να τονίσω ότι το μεγαλύτερο μέρος του χαρτοφυλακίου μας το 75% προέρχεται από την επαρχία.

i.w.:? Γιατί να επιλέξει σήμερα ένας καταναλωτής να ασφαλιστεί στην Συνεταιριστική;. Που κάνετε τη διαφορά;

Δ.Ζ.: Η Συνεταιριστική Ασφαλιστική όπως και κάθε άλλη συνεταιριστική εταιρία διαφέρει πολύ από τις άλλες ασφαλιστικές. Γιατί εμείς ανήκουμε στον ίδιο τον καταναλωτή. 

Μέτοχός μας είναι ο ίδιος ο καταναλωτής και συνεπώς ερχόμαστε να εξυπηρετήσουμε τις δικές μας ανάγκες σαν να είναι αυτός ο ιδιοκτήτης. 

Η εξυπηρέτησή  του είναι διαφορετική. Θα έλεγα ότι είμαστε η πρώτη εταιρία στον χώρο της εξυπηρέτησης του καταναλωτή. Δηλαδή δεν έχουμε εκδώσει ποτέ μεταχρονολογημένη επιταγή, δεν έχουμε κλείσει ραντεβού εκπρόθεσμο. Κάθε εβδομάδα πληρώνουμε όλες τις υποχρεώσεις που έχουμε απέναντι στους πελάτες, δεν υπάρχουν σε εμάς ψιλά γράμματα, υπάρχει ειλικρινής διάλογος με τους καταναλωτές διότι τους βλέπουμε σαν μετόχους μας.

i.w.:? Θα μας πείτε δυο λόγια για τις συνεταιριστικές ασφαλιστικές σε όλο τον κόσμο;

Δ.Ζ.: Είναι μια συγκέντρωση ατόμων που αποφάσισαν να κάνουν τη δική τους εταιρεία, τον δικό τους συνεταιρισμό προκειμένου να μειώσουν τα κόστη που έχει ο ιδιωτικός τομέας από τις προμήθειες και έτσι απολαμβάνουν καλύτερο σέρβις από το δικό τους «μαγαζί» τη δική τους εταιρία. 

Με την πάροδο του χρόνου έχουν δημιουργηθεί τεράστια σχήματα και το 25% των καταναλωτών παγκοσμίως ασφαλίζονται σε συνεταιριστικές επιχειρήσεις ενώ στην Ευρώπη ασφαλίζεται το 47%. 

Εμείς αυτή τη στιγμή έχουμε μετόχους από την Ευρώπη όπου καλύπτουν το 50% και είναι πρώτες εταιρίες στην χώρα τους όπως η Macif από την Γαλλία που έχει 8,5 εκατομμύρια πελάτες, η Unipol από την Ιταλία με 65, εκατομμύρια πελάτες η Βελγική P&V με  3,5 εκατομμύρια πελάτες. Και η Σουηδική επίσης εταιρία μέτοχός  μας, είναι η  εταιρία των συνδικάτων της Σουηδίας και πρωτεύει στην χώρα της.

i.w.:? Πώς βλέπετε το επίπεδο του ανταγωνισμού στην ελληνική ασφαλιστική αγορά, την λειτουργία των εταιριών, τα όσα συμβαίνουν. Υπάρχει προοπτική αλλαγής των υφιστάμενων εταιρικών σχημάτων και της δομής των εταιριών;

Δ.Ζ.: Ο ανταγωνισμός είναι πάρα πολύ κακός και χωρίς αρχές και γι΄αυτό φταιμε όλοι μεγάλοι και μικροί. Να αναλύσω: Παλιά οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις ήταν λίγο φθηνότερες από τις μεγαλύτερες προκειμένου να δικαιολογήσουν την ύπαρξή τους στην αγορά. 

Εδώ και 3-4 χρόνια έχει αρχίσει μια αντεπίθεση από τις μεγάλες εταιρείες στον τομέα των τιμών. Αυτό δημιούργησε μεγάλη στρέβλωση στην αγορά. 

Παράλληλα είχαμε τη λειτουργία της Επ.Ε.Ι.Α. η οποία μέσα από τους ελέγχους της που ήταν στη σωστή κατεύθυνση οδήγησε στο κλείσιμο πολλών εταιριών και εδώ φάνηκε η άλλη στρέβλωση της αγοράς διότι τα μεγάλα σχήματα που αγωνίζονται υποτίθεται για την αγορά και θα έπρεπε να την «προστατεύσουν» έσπευσαν να πάρουν δωρεάν τα «ορφανά» ασφαλιστήρια συμβόλαια από τις εταιρίες που έκλεισαν καλύπτοντας ελεύθερα τους ασφαλιστές στις όποιες υποχρεώσεις είχαν έναντι των πελατών τους. Πιστεύω ότι αυτό είναι αντιδεοντολογικό και πέρα κάθε λογικής. Δημιούργησε και δημιουργεί προβλήματα.

i.w.:? Οι μικρές εταιρίες δεν συμμετείχαν στην υιοθέτηση «ορφανών» συμβολαίων;

Δ.Ζ.: Από τα στατιστικά φάνηκε ότι το 90% το πήραν οι μεγάλες εταιρίες. Συνεπώς μπορούμε να λέμε ότι αυτή ήταν πρακτική κυρίως των μεγάλων εταιριών.

i.w.:? Πάντως, παρά το κλείσιμο κάποιων εταιριών πιστεύεται ότι η αγορά συνεχίζει να έχει προβλήματα;

Δ.Ζ.: Έχει πάρα πολλά προβλήματα. Και θα πρέπει να κάνουμε ένα διαχωρισμό. Δε θα πρέπει τα προβλήματα να τα ταυτίζουμε μόνο με τις μικρές και μεσαίες εταιρίες. 

Γιατί όπως έδειξε η οικονομική ιστορία τα τελευταία χρόνια οι μεγάλες εταιρίες έχουν και αυτές προβλήματα και σε παγκόσμιο επίπεδο στην Αμερική και στον Ολλανδία αλλά και στην Ελλάδα όπου βιώσαμε το κλείσιμο ενός μεγάλου οικονομικού ομίλου της Ασπίς που λόγω μεγέθους κανείς δε θα περίμενε να τον δει να κλείνει. 

Συνεπώς δεν πρέπει να κρίνουμε την ποιότητα μια εταιρίας από το μέγεθος αλλά από την διαχείριση, τις επενδύσεις τους και σαφώς από τα στοιχεία της εποπτείας που ασκείται από το κράτος.

i.w.:? Εντοπίζετε κάποιο λάθος στον τρόπο άσκησης της εποπτείας;

Δ.Ζ.: Να πω ότι παρά τα συγχαρητήρια που ανήκουν στην Επ.Ε.Ι.Α. και επειδή βιώνουμε και την μεταφορά των αρμοδιοτήτων της στην ΤτΕ μην παραβλέπουμε το γεγονός  ότι σε τράπεζες που αντιμετώπιζαν πρόβλημα η ΤτΕ δεν έκλεισε καμία τράπεζα αντίθετα τις κράτησε εν ζωή. Ας θυμηθούμε την Τράπεζα Κρήτης

Πιστεύω ότι αν και οι ενέργειες της Επ.Ε.Ι.Α. ήταν προς την σωστή κατεύθυνση δεν χρειαζόταν να πάμε σε τόσες ανακλήσεις. Θα μπορούσαν να βρεθούν λύσεις διαφορετικές.

i.w.:? Πιστεύετε ότι θα επιβιώσουν οι ασφαλιστικές εταιρίες που είναι στην Ελλάδα και θα περάσουν αλώβητες στα επόμενα χρόνια; Η μήπως διαβλέπετε αναγκαία αναδιάταξη δυνάμεων;

Δ.Ζ.: Όχι είναι δύσκολη η κατάσταση και δεν βλέπω να πηγαίνουμε έτσι και σε ελληνικό και διεθνές επίπεδο. Νομίζω ότι θα οδηγηθούμε σε εξαγορές και συνεργασίες.

i.w.:? Η λειτουργία των εταιρειών δεν διακρίνεται από πρωτοποριακές ιδέες. Νομίζετε ότι μπορεί να καινοτομήσει κάποιος; Πώς δηλαδή μπορεί να διαφοροποιηθεί από τα συνηθισμένα;

Δ.Ζ.: Αυτός είναι και ο λόγος του υφιστάμενου κακού ανταγωνισμού. Αντί δηλαδή οι εταιρείες να καινοτομούν και σε προϊόντα και σε τεχνολογία και σε τρόπο επαφής και επικοινωνίας με τον καταναλωτή δεν κάνουν τίποτε άλλο παρά να περιμένουν να κλείσει ο δίπλα για του πάρουν το χαρτοφυλάκιο. 

Σε αντίθεση στο εξωτερικό παρατηρούμε νέες μεθόδους προσέγγισης του καταναλωτή να αποδίδουν. Ενδεικτικά να σας πω ότι στη Γαλλική εταιρία MACIF με την οποία συνεργαζόμαστε και έχει κύκλο εργασιών 2,5 φορές μεγαλύτερο από την ελληνική αγορά το 40% της παραγωγής της προέρχεται πλέον από τα call center. 

Το ίντερνετ  πριν από μερικά χρόνια δεν πιστεύαμε ότι θα είχε τέτοια ανάπτυξη. Σήμερα οι χρήστες έχουν ξεπεράσει τα 4,5 εκατομμύρια. Πιστεύω ότι στα επόμενα χρόνια ένας τομέας που θα αναπτυχθεί η ασφαλιστική αγορά είναι οι πωλήσεις μέσα από το ίντερνετ.

i.w.:? Τι διακρίνετε ως προτεραιότητα της ασφαλιστικής αγοράς για το επόμενο διάστημα;

Δ.Ζ.: Υπάρχουν δύο θέματα ανοικτά μπροστά μας. Το συνταξιοδοτικό το οποίο θα ανοίξει αναγκαστικά. Δηλαδή σταδιακά θα περιοριστεί ο ρόλος της αναδιανεμητικής σύνταξης,  της κρατικής όπως  είναι γνωστή, και θα αυξηθούν οι δύο άλλες συντάξεις: τα επαγγελματικά ταμεία και η ιδιωτική ασφάλιση. 

Στο μέλλον κανείς δε θα μπορεί να ζήσει με την κρατική σύνταξη και είναι ανάγκη να μπει σε επαγγελματικό ταμείο ή να κάνει και κάποιο ιδιωτικό ασφαλιστήριο σύνταξής.

i.w.:? Σε αυτό τι προτείνετε καθώς έχετε συμμετοχή σε διεθνείς ασφαλιστικούς φορείς όπου τέτοια θέματα συζητούνται  ευρέως και υπάρχει και ανάπτυξη των άλλων αγορών. Τι λένε εκεί για το σύστημα ασφάλισης και τι λετε εσείς για την Ελλάδα;

Δ.Ζ.: Υπάρχει θέμα εμπιστοσύνης και αξιοπιστίας στην Ελλάδα. Και φταινε άπαντες. Πρώτα απ΄ όλα  εμείς οι εταιρίες, η νοοτροπία του έλληνα, οι διαμεσολαβούντες  και η πολιτεία η οποία δε μας αντιμετώπισε ποτέ όπως θα έπρεπε. 

Πρέπει όλα αυτά να τα αλλάξουμε και για να γίνει αυτό πρέπει να μπουν τα πράγματα στη σωστή τους διάσταση. Στο εξωτερικό υπάρχουν τεράστιες διαφορές και αυτό μας διδάσκει ότι εμείς οι εταιρίες θα πρέπει να γίνουμε πιο επαγγελματίες, να μειώσουμε τα κόστη μας στα προϊόντα και στα έξοδα διαχείρισης και τις προμήθειες που είναι πέρα από κάθε λογική σήμερα στην Ελλάδα. 

Θα πρέπει να δεχτούμε να υποβάλλουμε τα προϊόντα μας για έλεγχο στις Οργανώσεις Καταναλωτών για να πάρουν πιστοποίηση και ο κόσμος να έχει εμπιστοσύνη. 

Μέσα από την σύμπλευση με τις καταναλωτικές οργανώσεις, την αλλαγή της κουλτούρας των ασφαλιστικών εταιριών αλλά και των συνδικάτων που πρέπει να καταλάβουν ότι η ιδιωτική ασφάλιση όταν έχει και τη δική τους συμμετοχή και εποπτεία, τότε μπορούμε στο μέλλον να έχουμε τεράστια ανάπτυξη στην Ελλάδα στον συνταξιοδοτικό τομέα.

i.w.:? Θα μπορούσαν να μπουν τα συνδικάτα και γενικά οι οργανώσεις εργαζομένων στην ιδιωτική ασφάλιση;

Δ.Ζ.: Υπάρχουν πολλά παραδείγματα στο εξωτερικό όπου τα συνδικάτα έχουν συνηγορήσει και έχουν συνυπάρξει στην ανάπτυξη της ιδιωτικής ασφάλισης. Στην Σκανδιναβία αλλά και σε άλλες χώρες της Ευρώπης τα συνδικάτα έχουν δικές τους ασφαλιστικές εταιρίες. 

Πέρα από αυτό επειδή δε μπορεί να ζητάμε από τα συνδικάτα να κάνουν τους επιχειρηματίες, θα μπορούσαν να συνυπάρξουν με κάποιους φορείς όπως την Ένωση Ασφαλιστικών εταιριών και το κράτος.
 
Μέσα από αυτούς τους φορείς να ελέγχουν το στήσιμο των προϊόντων τις επενδύσεις και την φερεγγυότητα. Με αυτόν τον τρόπο θα αισθάνονται ότι επιτελούν τον ρόλο τους θα ανέβει η αξιοπιστία των εταιριών που θα μετέχουν σε αυτό το σύστημα και θα προκύψουν οφέλη και για τους καταναλωτές καθώς θα μειωθούν τα κόστη. Πρέπει να γίνει κατανοητό στις εταιρίες ότι για να μπούμε στην ιδιωτική ασφάλιση προϋπόθεση είναι να μειώσουμε τα κόστη.

i.w.:? Πιστεύεται ότι σήμερα οι προμήθειες που επιβαρύνουν τα ασφάλιστρα που πληρώνουν οι καταναλωτές είναι υψηλές σε σχέση με άλλες χώρες;

Δ.Ζ.: Με κάθε σεβασμό προς τους επαγγελματίες διαμεσολαβούντες πιστεύω ότι οι προμήθειες είναι έξω από κάθε λογική και εις βάρος των καταναλωτών.
 
Είναι παράλογες. Για παράδειγμα: σε κάθε 100 ευρώ που εισπράττουμε από τον καταναλωτή πηγαίνουν 20 ευρώ για φόρους,  25 ευρώ για προμήθειες και 18 ευρώ για λειτουργικά έξοδα. Δηλαδή για τον καταναλωτή μένουν 60 ευρώ για να καλύψουμε τις αποζημιώσεις του. 

Στο εξωτερικό αυτή η διαφορά είναι 80-20. Δηλαδή στα 20 ευρώ περιλαμβάνονται προμήθειες, κόστη προϊόντος, διαχειριστικά έξοδα και φόροι. 

Καταλαβαίνετε ότι υπάρχει τεράστια διαφορά Στις Συνεταιριστικές Ασφαλιστικές ανά τον κόσμο το ποσοστό αυτό είναι ακόμα μικρότερο ενώ σε κάποιες δεν υπάρχει ούτε προμήθεια. Δηλαδή εξυπηρετούμε τον κόσμο χωρίς προμήθεια.

i.w.:? Και πώς βγάζετε κέρδος για να καλύπτετε το κόστος λειτουργίας σας, τα αποθεματικά σας το περιθώριο φερεγγυότητας κ.λπ.

Δ.Ζ.: Εδώ είναι η διαφορά μας. Στόχος μας είναι πρώτα η εξυπηρέτηση του καταναλωτή και ο στόχος μας δεν είναι το κέρδος για το κέρδος. Αυτή είναι η διαφορά.

i.w.:? Δηλαδή έχετε καλύτερες τιμές συμβολαίων ως Συνεταιριστική;

Δ.Ζ.: Γενικά οι Συνεταιριστικές έχουν καλύτερες τιμές. Δε θα έλεγα ότι είναι οι πιο φθηνές αλλά οι πιο καλές τιμές. Για παράδειγμα να σας πω ότι σήμερα υπάρχουν εταιρίες με φθηνά τιμολόγια τα οποία δεν δικαιολογούνται. Συνεπώς το φθηνό οφείλεται στον κακό ανταγωνισμό και όχι στην σωστή τιμολόγηση του προϊόντος. 

Εμείς πάντα ως Συνεταιριστική και το αποδεικνύουν τα στοιχεία της ΕΑΕΕ και της Επ.Ε.Ι.Α. έχουμε το μικρότερο δείκτη προμηθειών. 

Δηλαδή όταν στην αγορά ο δείκτης είναι 20 ή 21εμείς έχουμε 15. Τα διαχειριστικά μας έξοδα είναι επίσης χαμηλά και αυτό είναι υπέρ του πελάτη καταναλωτή. 

Θα πρέπει να δεχθούμε ότι προμήθειες στο αυτοκίνητο που δίνουν μεγάλες εταιρείες και φθάνουν στο 25%-30% είναι απαράδεκτες. Στην Ευρώπη δεν υπάρχει προμήθεια στο αυτοκίνητο πάνω από 8%.

i.w.:? Σχετικά με την εποπτεία της ασφαλιστική αγοράς. Είστε αντίθετος με την μεταφορά της στην ΤτΕ;

Δ.Ζ.: Με εκφράζει η άποψη του δ.σ. της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιριών Ελλάδος. Δηλαδή σεβόμαστε το κύρος της ΤτΕ αλλά επειδή παρατηρήσαμε ότι από την Επ.Ε.Ι.Α. έγινε για πρώτη φορά τα τελευταία  χρόνια μια σοβαρή προσπάθεια, φοβούμαστε ότι με αυτή τη μετάβαση θα έχουμε ένα κενό εποπτείας. 

Και συνεπώς δεν καταλαβαίνουμε το γιατί;  Πάντως από την Επ.Ε.Ι.Α. θέλω να παρατηρήσω ότι η προσπάθεια για εξυγίανση συνδυάστηκε με το κλείσιμο των εταιριών. 

Πιστεύω ότι δεν εξαντλήθηκαν όλα τα περιθώρια για να ζήσει μια εταιρία. Θα μπορούσε να εφαρμοστεί το μοντέλο της ειδικής εκκαθάρισης με την εταιρία να λειτουργεί υπό εποπτεία. Έτσι θα ήταν καλύτερα για τους εργαζόμενους και τους καταναλωτές. 

Κάτι που δεν προσέχτηκε είναι να εφαρμοστεί η εποπτεία αλλά όχι με κύριο στόχο την λειτουργία ή την ανάκληση της άδειας μιας εταιρίας. 

Πιστεύω πάντως ότι και οι μεγάλες εταιρίες πίεζαν προς αυτή την κατεύθυνση. Εάν η ΤτΕ καταφέρει να ασκήσει την Εποπτεία της ασφαλιστικής αγοράς χωρίς ανακλήσεις αδειών πιστεύω ότι θα είναι καλύτερα.

i.w.:? Σχετικά με την Οδηγία Solvency II ποιες αλλαγές θα φέρει στην Ελλάδα;

Δ.Ζ.: Η οδηγία αυτή δημιουργήθηκε κάτω από την πίεση των μεγάλων ομίλων στο όνομα της διαφάνειας και με στόχο την ενιαία αντιμετώπιση των κανόνων φερεγγυότητας στην Ευρώπη. 

Όμως τα αποτελέσματα των πρώτων «ασκήσεων» που έχουν γίνει έδειξαν ότι θα απαιτηθεί μια τεράστια κεφαλαιακή επάρκεια πολύ μεγαλύτερη της σημερινής. Θα πρέπει να γίνουν σημαντικές αυξήσεις κεφαλαίων. 

Τα πρόσφατα στοιχεία έδειξαν ότι χρειάζεται 70% αύξηση στα κεφάλαια του κλάδου Ζωής και γύρω στο 50% στα κεφάλαια των γενικών ασφαλειών. 

Το αποτέλεσμα αυτό ακόμα και οι μεγάλες εταιρείες το είδαν με σκεπτικισμό και γι΄αυτό στο πλαίσιο της επόμενης «άσκησης» οι συντελεστές πέφτουν στο 40% για τη Ζωή και στο 18% για τις γενικές. Βέβαια ακόμα υπάρχει πρόβλημα. 

Θα έχουμε το φαινόμενο των εξαγορών και των συγχωνεύσεων. Αν κάποιος σήμερα δεν συγχωνευτεί ή δεν έχει συνέργια με άλλες εταιρίες θα βρεθεί μπροστά σε μεγάλες δυσκολίες. Μάλιστα θα έπρεπε ήδη να έχουν προλάβει να κινητοποιηθούν πολλές εταιρείες και όχι να περιμένουν την τελευταία στιγμή.

i.w.:? Εσείς τι κάνετε;

Δ.Ζ.: Εμείς λειτουργούμε στην βάση των συνεργιών. Πίσω μας υπάρχουν πολύ μεγάλες ασφαλιστικές συνεταιριστικές εταιρίες οι οποίες μας βοηθούν πέρα από τα κεφάλαια και στην τεχνογνωσία. Είμαστε μέλη σε ομάδες εργασίας και δουλεύουμε επάνω στη Solvency II .

Μέσα από την εμπειρία σας στην αγορά τι πιστεύετε ως συνταγή επιβίωσης. Μικρό και ευέλικτο επιχειρηματικό σχήμα ή μεγάλη εταιρία και με κάποια τράπεζα κοντά της;

Δεν υπάρχει χρυσός κανόνας. Το μέγεθος πάντως δεν κάνει τη διαφορά. Η διάκριση έρχεται μέσα από τις αρχές, τη δεοντολογία και τη διαχείριση. Εάν μπορείς να τα διαθέτεις τότε προχωράς σταθερά.

i.w.:? Δηλαδή οι εταιρίες που έκλεισαν μέχρι σήμερα δεν είχαν αυτές τις αρχές;

Δ.Ζ.: Ο λόγος που έκλεισαν -με εξαίρεση της Ασπίς όπου είναι θέματα διαχείρισης και επενδυτικά- είναι κυρίως η υποτιμολόγηση των ασφαλίστρων που έκαναν για να πάρουν πελάτες.  

Το μέλλον ανήκει στις υγιείς και σωστά διαχειριζόμενες εταιρείες. Σε ότι αφορά τις τράπεζες τέλειωσε η εποχή που τις  βλέπαμε σαν πηγή κεφαλαίων. Η Βασιλεία ΙΙ απομακρύνει μετοχικά τις τράπεζες από τις ασφαλιστικές εταιρίες. 

Οι τράπεζες δε θα επιβαρύνουν την δική τους φερεγγυότητα μετέχοντας σε μια ασφαλιστική εταιρία. Στο μοναδικό που θα μπορούν να διευκολύνουν οι τράπεζες είναι στην υπογραφή μια σημαντικής συνεργασίας και την διανομή ειδικών προϊόντων μέσα από τα δίκτυα τους. 

Δηλαδή το bancassurance όπου δημιουργείται ένα πεδίο σημαντικής ανάπτυξης καθώς στο εξωτερικό το 70% των εργασιών προέρχεται από αυτό. Και επειδή οι τράπεζες στην Ελλάδα εξακολουθούν να χαίρουν πολύ μεγαλύτερης εμπιστοσύνης από τις ασφαλιστικές ο καταναλωτής θα επιλέξει να αγοράζει από αυτές  ευκολότερα συγκεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. 

i.w.:? Εσείς ως Συνεταιριστική Ασφαλιστική τι κάνετε στο Bancassurance;

Δ.Ζ.: Είμαστε ευτυχείς που ήδη έχουμε συνεργασία με όλες τις Συνεταιριστικές Τράπεζες της χώρας μας και μέσα από τα καταστήματά τους σε όλη την Ελλάδα προωθούμε μια γκάμα προϊόντων που έχουμε δημιουργήσει μαζί με τις τράπεζες. 

Μέσα σε τρία χρόνια που έχουμε ξεκινήσει αυτή την προσπάθεια το 12% της παραγωγής μας γίνεται μέσα από τραπεζικά δίκτυα. Το ποσοστό αυτό «τρέχει» κάθε χρόνο με αύξηση 36%. Και αναφερόμαστε σε προϊόντα του κλάδου περιουσίας και ζωής και όχι του αυτοκινήτου.