Προβληματικό το θεσμικό πλαίσιο της οδικής βοήθειας στην Ελλάδα

Sven Loison, Διευθύνων Σύμβουλος, Inter Partner Assistance

Η οικονομική κρίση θα επηρεάσει με σιγουριά και τον κλάδο μας. Τα μέτρα που ελήφθησαν από την κυβέρνηση θα έχουν αντίκτυπο στην κατανάλωση αγαθών και υπηρεσιών και συνεπώς και στις υπηρεσίες που παρέχουμε. Λιγότερη ανάπτυξη για το 2010 λοιπόν.

Τα τελευταία χρόνια χαρακτηρίστηκαν από μια σημαντική ανάπτυξη του κλάδου μας, κυρίως λόγω της προαιρετικής πώλησης με τα ασφαλιστήρια αστικής ευθύνης αυτοκινήτων της Οδικής Βοήθειας μέσω ασφαλιστικών εταιριών.

Οι τελευταίες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για περίπου 120 εκατ., αυτό βέβαια συμπεριλαμβάνει όλες τις κατηγορίες εταιριών παρούσες στην αγορά (οι αυτοκινητικές λέσχες, όπως η Express Service και η ΕΛΠΑ και το σύνολο των εταιριών βοηθείας που ανήκουν στον ασφαλιστικό κλάδο). 

Περισσότερο από το 65% του συνολικού τζίρου αναφέρεται στις εταιρίες βοηθείας, όπως η Interamerican Assistance, Inter Partner Assistance, Mondial Assistance κ.α. 

Σε ότι αφορά τώρα, το θεσμικό πλαίσιο της οδικής βοήθειας στην Ελλάδα, αυτό είναι προβληματικό. Ο Νόμος 3651/08 που ψηφίστηκε για να βάλει τέλος στις αντιθέσεις μεταξύ της ασφαλιστικής νομοθεσίας και της νομοθεσίας περί επίγειων μεταφορών δεν βελτίωσε τις συνθήκες της αγοράς. 

Οι εφημερίδες μίλησαν εκείνη την εποχή για ένα φωτογραφικό νόμο που αποσκοπεί στην έξοδο από την αγορά αρκετών εταιριών προς όφελος μιας ιδιωτικής αυτοκινητικής λέσχης. Η θέσπιση ελάχιστων μέσων εξυπηρέτησης στους νομούς δεν συμβάδισε με μια βελτίωση των υπηρεσιών, αλλά αντιθέτως οδήγησε στην ανεργία ένα μεγάλο αριθμό συνεργατών των εταιριών βοηθείας.

 Ο νόμος για πολλαπλούς λόγους υπήρξε αφορμή μιας διαδικασίας καταγγελίας στην Ευρωπαϊκή κοινότητα, διότι εμποδίζει καθοριστικά το δικαίωμα των ευρωπαϊκών εταιριών να λειτουργήσουν στην ελληνική αγορά με τον ίδιο τρόπο με τον οποίο λειτουργούν στην υπόλοιπη Ευρώπη. 

Επιπρόσθετα ο νόμος δημιουργεί συνθήκες άνισης μεταχείρισης των παικτών στο χώρο, εμποδίζει τον ελεύθερο ανταγωνισμό και προβλέπει ένα σύστημα ελέγχου τιμών που είναι πλήρως αντίθετο με την υποχρέωση να δοθεί στους καταναλωτές μια πραγματική δυνατότητα επιλογής.

 Η κυβέρνηση χρωστά εξηγήσεις για το νομοθετικό τέρας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και είναι πλέον σίγουρο  ότι βραχυπρόθεσμα ή μεσοπρόθεσμα ο νόμος αυτός θα τροποποιηθεί ή θα ακυρωθεί.

Οι τροποποιήσεις που ψηφίστηκαν τον Ιούλιο του 2009 προβλέπουν επιπρόσθετους περιορισμούς, όπως η υποχρέωση να κατέχουν οι εταιρίες αποκλειστικούς συνεργάτες στην επαρχία και ιδία μέσα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη και οδηγούν την αγορά σε μία λειτουργική ασφυξία, την οποία η κυβέρνηση του κ. Παπανδρέου υποσχέθηκε να διορθώσει από τον Δεκέμβριο του 2009. Έως σήμερα δεν υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση προς ψήφιση στη Βουλή.

Τα προβλήματα κατά συνέπεια που συναντάμε είναι κυρίως νομοθετικά, αλλά και αθέμιτου ανταγωνισμού. Η νομοθεσία πρέπει να τροποποιηθεί επειγόντως, διότι δεν βγάζει κανένα νόημα. 

Εμποδίζει την ανάπτυξη, βλάπτει τους καταναλωτές και δείχνει προτίμηση σε μερικούς παίκτες, οι οποίοι παράλληλα δεν υλοποιούν τις κοινωνικές τους υποχρεώσεις (εισφορές στα ασφαλιστικά ταμεία), βρίσκονται με αρνητικά κεφάλαια εδώ και χρόνια και θα έπρεπε  σήμερα ήδη να είχαν κλείσει.

 Όσον αφορά τις προοπτικές πιστεύω ότι αυτές είναι στενά συνδεδεμένες  με την εξυγίανση της ασφαλιστικής αγοράς και την δυνατότητα προώθησης της οδικής βοήθειας σε ενσωμάτωση με τα ασφαλιστήρια αστικής ευθύνης των αυτοκινήτων. Αυτό αποτελεί το μέλλον μας. 

 Η ελληνική αγορά είναι κατά τη γνώμη μου πάντως, περισσότερο αναπτυγμένη σε σχέση με άλλες χώρες, με εξαίρεση μάλλον την αγορά της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ισπανίας, διότι εδώ και δεκαετίες οι καταναλωτές είναι συνηθισμένοι στο να έχουν μια λέσχη αυτοκινήτων για να επιλύσει τα προβλήματά τους. Υπενθυμίζω ότι πριν την είσοδο της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων υπήρξε πιο αυξημένος από αυτό των υπόλοιπων ευρωπαϊκών χωρών  και συνεπώς και ο αριθμός βλαβών συχνότερος.

Η Inter-Partner Assistance είναι εδώ και χρόνια από τις πιο δραστήριες εταιρίες, στον κλάδο και κατέχει σημαντικό μερίδιο της αγοράς. Η παραγωγή για το 2009 ανήλθε στα 13,475 εκατ. ευρώ.  Διαχειριστήκαμε 244.206 περιπτώσεις οδικής βοήθειας σε όλη την Ελλάδα. 

Το κόστος εξυπηρέτησης των ζημιών ανήλθε σε  9,684 εκατ. ευρώ και οι υπάλληλοι μας το 2009 υπήρξαν 184. Το δίκτυο της Inter-Partner Assistance απασχολεί 65 συνεργάτες σε 52 νομούς. 

Πιστεύω σε ένα καλύτερο μέλλον για τον κλάδο μας αρκεί να περάσει η οικονομική κρίση, που θα πλήττει την Ελλάδα τα επόμενα χρόνια και  να ολοκληρωθεί η εξυγίανση της αγοράς.