Νίκος Βελλιάδης: «Θέλουμε να ασφαλίζουμε εδώ τους Έλληνες Εφοπλιστές»

Στα προβλήματα που ταλανίζουν την ελληνική ασφαλιστική αγορά, τις προκλήσεις αλλά και τις προοπτικές που έχουν δημιουργηθεί λόγω της κρίσης αναφέρεται ο Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της AIGAION Ασφαλιστική, κ. Νίκος Βελλιάδης.
 
Μιλάει για την απόφαση του να προχωρήσει στην ίδρυση του πρώτου ελληνικού θαλάσσιου αλληλασφαλιστικού συνεταιρισμού και στα οφέλή που θα έχει η ελληνική οικονομία από την κίνηση αυτή. 

Κάνει εκτενή αναφορά για το μέλλον της ναυλαγοράς και των ναυτασφαλίσεων και σε ποιο βαθμό επηρεάστηκαν από την οικονομική κρίση. Μιλάει για τη στρατηγική επιλογή της AIGAION για τη δραστηριοποίησή της και σε κλάδους εκτός των ναυτασφαλίσεων όπως ο κλάδος του αυτοκινήτου. 

Εκτιμά ότι ο κλάδος αυτοκινήτου θα γίνει και στην Ελλάδα κερδοφόρος, όπως είναι στο εξωτερικό, ενώ αναφέρει ότι θα υπάρξουν και νέες αυξήσεις στα ασφάλιστρα. Αναφέρεται στις αλλαγές που φέρνει η εφαρμογή του Solvency II και την ανάγκη κεφαλαιακής ενίσχυσης όλων ανεξαιρέτως των εταιριών. 

Μιλάει για τα σχέδια της AIGAION για το επόμενο έτος που περιλαμβάνουν την αύξηση της παραγωγής με ταυτόχρονη ανάπτυξη στους κλάδους περιουσίας και γενικής αστικής ευθύνης. 

Αναμένει περαιτέρω συρρίκνωση της αγοράς καθώς εκτιμά ότι θα υπάρξει κύκλος εξαγορών και συγχωνεύσεων στην ελληνική ασφαλιστική αγορά.

i.w.: Το 2009 υλοποιήσατε την απόφαση για τη δημιουργία του αλληλοασφαλιστικού οργανισμού. Ποιοι είναι οι στόχοι σας μέσα από αυτή την κίνηση;

Ν.Β.: Η ίδρυση του πρώτου ελληνικού θαλάσσιου αλληλασφαλιστικού συνεταιρισμού ήταν για μένα ένα προσωπικό στοίχημα και είμαι ιδιαίτερα ικανοποιημένος που σήμερα ο συνεταιρισμός είναι γεγονός. 

Η σκέψη ήταν απλή. Δεν είναι δυνατόν η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλία, η παγκόσμια υπερδύναμη να εξαρτάται για την ασφάλιση των πλοίων της από την αγορά του Λονδίνου. 

Έπρεπε να υπάρξει στον Πειραιά το αντίπαλο δέος με τα τεράστια οφέλη που αυτό συνεπάγεται για την εθνική μας οικονομία. Αν σκεφτείτε, ότι οι έλληνες εφοπλιστές πληρώνουν περί το 1 δις δολάρια ετησίως στα clubs του Λονδίνου για την ασφάλιση της αστικής ευθύνης, εύκολα αντιλαμβάνεστε τα οφέλη για την εθνική οικονομία αν ένα μέρος αυτών παραμείνει στην χώρα. 

Επιπλέον, ο ελληνικός συνεταιρισμός θα λειτουργήσει με πολύ πιο ανθρώπινο πρόσωπο και αντικειμενικά κριτήρια. Όλοι οι πλοιοκτήτες θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση και δεν θα συμβεί αυτό που όλοι γνωρίζουν ότι συμβαίνει στα μεγάλα clubs του εξωτερικού, όπου αν δεν είσαι πολύ μεγάλος είσαι αμελητέος. 

Πρόσφατα αρχίσαμε σιγά σιγά τις εργασίες μας και στόχος μας είναι σύντομα να καθιερωθεί ο Ελληνικός Συνεταιρισμός Θαλάσσιας Αλληλασφάλισης, Προστασίας, Αποζημίωσης και Πολεμικών Κινδύνων ως το αντίπαλο δέος, η λύση για την ασφάλιση των ελλήνων εφοπλιστών στον δικό τους τόπο.

i.w.: Πως ανταποκρίθηκαν οι έλληνες εφοπλιστές στην πρωτοβουλία;

Ν.Β.: Αν και είναι πολύ νωρίς, μπορώ να σας πω, ότι τα μέχρι τώρα μηνύματα είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά και ο Ελληνικός Συνεταιρισμός Θαλάσσιας Αλληλασφάλισης, Προστασίας, Αποζημίωσης και Πολεμικών Κινδύνων αριθμεί ήδη 54 μέλη.

i.w.: Ποιες είναι οι εκτιμήσεις για το μέλλον της ναυλαγοράς και των ναυτασφαλίσεων και κατά πόσο επαληθεύονται οι εκτιμήσεις για σταδιακή έξοδο από την οικονομική κρίση; 

Ν.Β.: Με την πρόσφατη οικονομική κρίση έπεσε κατακόρυφα και η παραγωγή ασφαλίστρων στους κλάδους των ναυτασφαλίσεων. Κύρια αιτία της πτώσης αυτής δεν ήταν φυσικά, ότι οι πλοιοκτήτες αποφάσισαν ξαφνικά να αφήσουν τα πλοία τους ανασφάλιστα αλλά το γεγονός, ότι λόγω της κρίσης έπεσαν κατακόρυφα οι εμπορικές αξίες των πλοίων και κατά συνέπεια και τα ασφαλιζόμενα κεφάλαια και άρα και τα ασφάλιστρα. Αυτό είναι κάτι που προσωπικά δεν με ανησυχεί για έναν απλό λόγο. 

Μπορεί να εισπράττεις λιγότερο ασφάλιστρο αλλά είσαι εκτεθειμένος και σε μικρότερο κίνδυνο. Όσον αφορά τη σταδιακή έξοδο από την κρίση, πράγματι όλες οι εκτιμήσεις συνηγορούν προς αυτήν την κατεύθυνση.

i.w.: Πως αξιολογείται την απόφαση της κυβέρνησης να εντάξει το υπουργείο Ναυτιλίας σε ένα ευρύτερο υπουργείο Οικονομικών. Τι οφέλη και τι είδους προβλήματα δημιουργεί αυτή η απόφαση;

Ν.Β.: Εξ όσων γνωρίζω, στο ευρύτερο υπουργείο Οικονομικών έχει ενταχθεί εκτός από το Υπουργείο Ναυτιλίας και το Υπουργείο Ανάπτυξης. Σίγουρα ένα ευέλικτο κυβερνητικό σχήμα είναι μία θετική αρχή. Μένει να αποδειχθεί ευέλικτο και αποτελεσματικό και στην πράξη.

i.w.: Παρά την έμφαση στην ασφάλιση σκαφών, οι δραστηριότητες της εταιρίας, περιλαμβάνουν μεγάλη έκθεση στον κλάδο του αυτοκινήτου. Πόσο συμβατό είναι αυτό με την επίτευξη ενός ικανοποιητικού αποτελέσματος;

Ν.Β.: Δεν είναι μυστικό, ότι στρατηγική επιλογή της AIGAION εδώ και 2 περίπου χρόνια είναι η σημαντική δραστηριοποίηση και σε κλάδους εκτός των ναυτασφαλίσεων, μεταξύ αυτών και ο κλάδος αυτοκινήτου. 

Η στρατηγική αυτή απόφαση οφείλεται στην εκτίμηση, ότι πολύ σύντομα ο κλάδος αυτοκινήτου θα γίνει και στην Ελλάδα κερδοφόρος, όπως είναι στο εξωτερικό, με την σημαντική αύξηση του μέσου ασφαλίστρου, η οποία μόνο τους τελευταίους 12 περίπου μήνες ανέρχεται κατά μέσο όρο σε ποσοστό άνω του 25% σύμφωνα με δικά σας δημοσιεύματα. 

Αυτό θα συμβεί διότι σταδιακά τον τελευταίο καιρό εκλείπουν οι βασικοί λόγοι που τον είχαν καταστήσει ζημιογόνο, οι οποίοι κατά την ταπεινή μου γνώμη είναι: 

-Tο «πτωχευτικό» ασφάλιστρο από μερικές εταιρίες
 
-O αθέμιτος ανταγωνισμός μεταξύ εταιριών για την πρόσκτηση εργασιών
 
-Oι υπερβολικά υψηλές προμήθειες προς συνεργάτες-διαμεσολαβούντες
 
-O υπερβολικά μεγάλος χρόνος πίστωσης προς συνεργάτες για την απόδοση των ασφαλίστρων. 

Υπάρχουν βέβαια κι άλλοι λόγοι που συνέβαλαν στο να γίνει ο κλάδος αυτοκινήτων ζημιογόνος και θα πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστούν, όπως:
 
-Η αδυναμία της Πολιτείας να ελέγξει τον τεράστιο και δυστυχώς διαρκώς διογκούμενο αριθμό ανασφάλιστων αυτοκινήτων

-Η «βιομηχανία» αποζημιώσεων που έχει στηθεί από συγκεκριμένα συνεργεία αυτοκινήτων που «αγοράζουν» ζημίες και τις υπερτιμολογούν με μόνο σκοπό το παράνομο και υπερβολικό κέρδος εις βάρος των ασφαλιστικών εταιριών
 
-Η ευκολία που κάποιοι δικαστικοί λειτουργοί επιδικάζουν υπερβολικά ποσά αποζημιώσεων ειδικά για την περίπτωση της ηθικής βλάβης σε συνδυασμό με την έλλειψη ενός αντικειμενικού προσδιορισμού του ποσού της ηθικής βλάβης ανάλογα με την εκάστοτε σωματική βλάβη 

-Η μέχρι σήμερα ελλιπής εποπτεία στους διαμεσολαβούντες, που έχει επιτρέψει να υπάρχουν φαινόμενα διαμεσολαβούντων που υπεξαιρούν τα χρήματα της α’ εταιρίας, μετά κάνουν το ίδιο στην β’ εταιρία κ.ο.κ. χωρίς να υπάρχει τρόπος προστασίας των εταιριών. 

Εμείς σαν εταιρία είχαμε παλαιότερα προτείνει στην Ένωση να δημιουργηθεί μία βάση, στην οποία κάθε εταιρία θα αναγγέλλει τον συνεργάτη με τον οποίο διέκοψε συνεργασία για οικονομικούς λόγους, πλην όμως κρίθηκε, ότι η δημιουργία αυτής της βάσης θα ήταν αντίθετη με τις διατάξεις περί προστασίας των προσωπικών δεδομένων! 

i.w.: Η Αιγαίον είναι μεταξύ των εταιριών που εντάχθηκε στη γενικότερη φημολογία για την προσέλκυση μέρους του στόλου από τις εταιρίες που έκλεισαν πρόσφατα. Πόσο αλήθεια είναι αυτό;

Ν.Β.: Στο θέμα της προσέλκυσης στόλου από εταιρίες που κατά καιρούς (και όχι μόνο τελευταία) έκλεισαν, η AIGAION είχε πάντα σταθερή πολιτική. Ουδέποτε λεηλάτησε δίκτυα και πελατολόγια εταιριών που έκλεισαν. Ουδέποτε ασφάλισε δωρεάν τον οποιονδήποτε. 

Η πολιτική που ακολούθησε κάθε φορά ήταν συγκεκριμένη. Μόνο σε περιπτώσεις συνεργατών με τους οποίους είχαμε ήδη μακρόχρονη συνεργασία, δεχτήκαμε να πάρουμε τις λεγόμενες «ουρές» με παραίτηση του συνεργάτη από την προμήθειά του και με κόστος που για την εταιρία δεν ξεπερνούσε το 15%, ποσοστό που κρίθηκε λογικό για την πρόσκτηση νέων εργασιών.

i.w.: Κατά πόσο πιστεύετε ότι έχει ολοκληρωθεί η εξυγίανση της αγοράς ή αντίθετα κατά πόσο συμμερίζεστε την άποψη ότι ενόψει των νέων κεφαλαιακών αναγκών που θα δημιουργήσει η οδηγία για το Solvency II, θα συρρικνωθεί περαιτέρω ο κλάδος; 

Ν.Β.: Κατ’ αρχήν επιτρέψτε μου να διευκρινίσω, ότι η εξυγίανση, όπως αυτή γίνεται μέχρι σήμερα, δεν οφείλεται στο Solvency II. Είναι όμως γεγονός, ότι με την εφαρμογή του Solvency II θα υπάρξει πράγματι ανάγκη κεφαλαιακής ενίσχυσης όλων ανεξαιρέτως των εταιριών. 

Άλλες προετοιμάζονται ήδη και θα τα καταφέρουν κι άλλες πιθανόν όχι. Όμως συρρίκνωση του κλάδου δεν σημαίνει απαραίτητα τον αφανισμό, την ανάκληση της λειτουργίας κάποιων εταιριών. 

Συρρίκνωση σημαίνει και συγχωνεύσεις εταιριών γιατί και πάλι ο αριθμός των εταιριών που θα μπορεί να επιλέξει ο καταναλωτής θα είναι μικρότερος.

i.w.: Ποιο είναι το μέλλον των μικρών εταιριών και ποιο μείγμα πολιτικής πιστεύετε ότι πρέπει να ακολουθήσουν προκειμένου να επιβιώσουν στον αυξανόμενο ανταγωνισμό;

Ν.Β.: Το μέλλον μιας εταιρίας δεν εξαρτάται απαραίτητα από το μέγεθος. Άλλωστε πολύ πρόσφατα είδαμε κολοσσούς του εξωτερικού να επιβιώνουν με κρατική βοήθεια και πολύ μεγάλες εταιρίες στη χώρα μας να βάζουν λουκέτο. 

Το μέλλον κάθε ασφαλιστικής εταιρίας εξαρτάται από την συνέπεια, την ορθή τιμολόγηση, την προσεκτική ανάληψη των κινδύνων, την αντασφαλιστική θωράκιση, τους σωστούς συνεργάτες, το έμπειρο και ικανό προσωπικό, την χρηστή διοίκηση, την συντηρητική πολιτική επενδύσεων και ασφαλώς την κεφαλαιακή επάρκεια, η οποία όμως βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το μέγεθος της εταιρίας.

i.w.: Κατά πόσο επιτυγχάνεται φέτος ο στόχος για αύξηση της παραγωγής στα 50 εκατ. ευρώ; Πως θα διαμορφωθεί το τελικό αποτέλεσμα;

Ν.Β.: Ο στόχος θα ξεπεραστεί. Η συνολική παραγωγή της AIGAION αναμένεται να κλείσει κάπου στα 54 εκατ. ευρώ με θετικό αποτέλεσμα.

i.w.: Ποια είναι η πολιτική σας στο χώρο του αυτοκινήτου; Προγραμματίζετε περαιτέρω αυξήσεις στα τιμολόγια; Κατά πόσο οι αυξήσεις που έγιναν εντός του 2009 καλύπτουν τις ανάγκες του κλάδου;

Ν.Β.: Είναι γνωστό στην αγορά, ότι η AIGAION είναι από τις πιο «σφικτές» εταιρίες στην ανάληψη κινδύνων στον κλάδο αυτοκινήτου. 

Δεν αναλαμβάνουμε κινδύνους με κλειστά μάτια. Υπάρχουν κίνδυνοι, κατηγορίες οχημάτων βασικά, που δεν τις αγγίζουμε. Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι οι βασικοί άξονες της πολιτικής μας στον κλάδο αυτοκινήτου είναι το αυστηρό underwriting που πολλές φορές οδηγεί σε απόρριψη κινδύνων και η στενή παρακολούθηση των ζημιών και η ταχύτητα στις πληρωμές για να συμπιέζεται το μέσο κόστος ζημίας. 

Όσον αφορά το ύψος του ασφαλίστρου η AIGAION βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο της αγοράς σύμφωνα με τα στοιχεία που δίνει η Υ.Σ.Α.Ε. Παρόλα αυτά όμως, η αύξηση των ασφαλιζόμενων κεφαλαίων και η πολύ μεγάλη αύξηση του κόστους της αντασφάλισης οπωσδήποτε θα μας υποχρεώσει να προβούμε σε νέα αύξηση το 2010, την οποία προσδιορίζω να είναι της τάξης του 10-12% περίπου.

i.w.: Ποια είναι τα σχέδιά σας για το 2010;

Ν.Β.: Η διατήρηση της δυναμικής της εταιρίας ως προς την αύξηση της παραγωγής χωρίς αλλαγή των θέσεών μας και της αυστηρής επιλογής κινδύνων με ταυτόχρονη ανάπτυξη στους κλάδους περιουσίας και γενικής αστικής ευθύνης και η περαιτέρω βελτίωση των εσωτερικών λειτουργιών – διαδικασιών και τεχνολογικών εφαρμογών της εταιρίας, που θα οδηγήσουν αφενός σε οικονομίες κλίμακας αφετέρου στην θωράκιση της εταιρίας απέναντι στους κινδύνους που αναλαμβάνει. 

Όπως όλοι γνωρίζουμε κι έχουμε δει, το μέγεθος της παραγωγής από μόνο του δεν λεει τίποτα, το αντίθετο μάλιστα, μεγάλη παραγωγή σε εταιρία που δεν έχει συστήματα αυτοπροστασίας οδηγεί μία ώρα νωρίτερα στην καταστροφή. 

Εμείς λοιπόν, παράλληλα με την αύξηση της παραγωγής μας βελτιώνουμε διαρκώς τα ποιοτικά μας χαρακτηριστικά μεταξύ των οποίων σαφώς είναι και η περαιτέρω κεφαλαιακή ενίσχυση της εταιρίας.