Γ. Κώτσαλος: Αντίθετες οι ασφαλιστικές στο επικουρικό με αναδρομική ισχύ

Την αντίθεση των ασφαλιστικών εταιριών στη δημιουργία επικουρικού ταμείου με αναδρομική ισχύ επανέλαβε ο διευθύνων σύμβουλος της Interamerican κ. Γιώργος Κώτσαλος με την ευκαιρία παρουσίασης των αποτελεσμάτων του ομίλου για το 2009 και τις προοπτικές για τη συνέχεια.

Όπως τόνισε ο κ. Κώτσαλος, δεν μπορεί να πει κανείς όχι στη δημιουργία ενός επικουρικού ταμείου, όμως οι ασφαλιστικές εταιρίες δεν μπορούν να αναλάβουν αμαρτίες του παρελθόντος. 

Επιπλέον στην περίπτωση της Ασπίς, όπου και προέκυψε το θέμα, δεν έχει αποσαφηνισθεί ακόμα το μέγεθος του προβλήματος. Υπάρχουν επίσης και άλλες πτυχές γύρω από το θέμα της δημιουργίας του επικουρικού όπως: ποιοι κλάδοι θα συμμετέχουν, αν θα υπάρχουν και σε ποιο επίπεδο κάποια όρια, κλπ.

Εντελώς αντίθετες με τη δημιουργία επικουρικού ταμείου, είναι όπως τόνισε οι πολυεθνικές, επισημαίνοντας ότι μόνον οι ολλανδικών συμφερόντων εταιρίες έχουν επενδύσει στην ελληνική αγορά τουλάχιστον 2,5 δισ. ευρώ.

Presentation 090210
View more presentations from InsuranceWorld.

Ως παράδειγμα αποτελεσματικής αντιμετώπισης, ανέφερε την περίπτωση των Lloyd’s, όπου το πρόβλημα αντιμετωπίστηκε και έγιναν οι απαιτούμενες αλλαγές σε κάποιο βάθος χρόνου. 

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο πάντως, αναμένεται να δημιουργηθεί Λευκή Βίβλος για το θέμα των επικουρικών. Στην Ευρώπη επίσης, ελάχιστα είναι τα αναδρομικά ταμεία χωρίς εισφορές και λειτουργούν με τη λογική, ότι αν προκύψει κάποιο θέμα, τότε τίθενται σε εφαρμογή τα προσδιορισμένα όρια και το ύψος της εισφοράς από την πλευρά των εταιριών.

«Η ελληνική ασφαλιστική αγορά πάντως, με τα αποτελέσματα που είχε τα τελευταία χρόνια δεν μπορεί να σηκώσει το βάρος τέτοιων ποσών που αναφέρονται στην περίπτωση της Ασπίδας. Μη ξεχνάμε ότι διαχειριζόμαστε τα χρήματα των ασφαλισμένων μας», πρόσθεσε, ο διευθύνων σύμβουλος της Interamerican.

Η εταιρία, ετοιμάζεται εντατικά για το Solvency II και ανέπτυξε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο Risk Management, με βασικό στόχο να είναι έτοιμη για την εφαρμογή του. 

Ο κ. Κώτσαλος στάθηκε στο μεγάλο κόστος που απαιτείται για την προετοιμασία που έφτασε τα 1,5 εκατ. ευρώ στην Interamerican. Εκτίμησε πάντως, ότι το κόστος αυτό σε επίπεδο αγοράς, δε θα μετακυλιστεί στα ασφάλιστρα.

Ο κ. Κώτσαλος αναφέρθηκε και στο γεγονός, ότι ο νόμος αποκλείει τις ασφαλιστικές να συμμετέχουν στο πυλώνα II του ασφαλιστικού και ζήτησε ισότιμη μεταχείριση με τα επαγγελματικά ταμεία.
 
Η εταιρία μάλιστα, ετοιμάζει το δικό της επαγγελματικό ταμείο, αφού συνάντησε πάντως μεγάλες δυσκολίες. «Ο νόμος έχει πολλές ασάφειες, ενώ είναι ενδεικτικό ότι η Εθνική Αναλογιστική Αρχή έκανε 1,5 χρόνο να απαντήσει στο αίτημα και άλλους έξι μήνες η ΕΠ.Ε.Ι.Α.», εξήγησε. 

Το επαγγελματικό ταμείο θα απευθύνεται στον κόσμο της Interamerican, ενώ στόχος της εταιρίας είναι να δημιουργήσει τις δομές για να το διαθέσει ευρύτερα στην αγορά.

Στην αγορά θα δημιουργηθούν πάντως ευκαιρίες σύμφωνα με τον διευθύνων σύμβουλο της Interamerican και δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο εξαγορών. Η κατάσταση στην αγορά πάντως δεν είναι και η καλύτερη, επεσήμανε, ενώ πρώτα θα πρέπει να φροντίζει κανείς τα θέματα της δικής του εταιρίας.

Όσον αφορά τον όμιλο της Eureko, μετά από ένα δύσκολο 2008, επέστρεψε το 2009 σε επίπεδα υψηλής ευρωστίας, με σημαντική ρευστότητα και σημαντικά κέρδη και η ελληνική αγορά συγκαταλέγεται στους βασικούς στρατηγικούς της στόχους.

Τα αποτελέσματα της Interamerican

Ο κ. Κώτσαλος εξέφρασε την ικανοποίησή του για τα αποτελέσματα του 2009, σε ένα δύσκολο περιβάλλον για την οικονομία και την ασφαλιστική αγορά. 

Ειδικότερα, τα συνολικά μικτά εγγεγραμμένα ασφάλιστρα ανήλθαν στα 529,45 εκατ. εμφανίζοντας αύξηση κατά 8,6% σε σχέση με το 2008, έναντι αύξησης 4,1% σε επίπεδο αγοράς. Και όλα αυτά -τόνισε -, χωρίς να συμμετέχει στο «party» που ακολούθησε την ανάκληση των αδειών από την ΕΠ.Ε.Ι.Α.

Ανά κλάδο, σημαντική ήταν η συμβολή των Γενικών που αυξήθηκαν κατά 23,8%. Ακολούθησε η Βοηθείας με 16,3%, ενώ ο κλάδος Ζωής και Υγείας που κατέχει και το μεγαλύτερο μερίδιο στην κατανομή των ασφαλίστρων (54,1%), είχε οριακή πτώση κατά 1%. 

Οι αποζημιώσεις το προηγούμενο έτος ανήλθαν σε 338.9 εκατ. ευρώ από 371.446 περιπτώσεις, ενώ συνταξιοδοτήθηκαν από την εταιρία 11.000 άτομα.

Η Νέα Παραγωγή στους κλάδους Ζωής, Υγείας, Ομαδικά ανήλθε σε 61,03 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση κατά 54%, ενώ η αύξηση χαρτοφυλακίου στις Γενικές (217,35 εκατ. ευρώ), ήταν 24%.

Σε προϊόντικό επίπεδο, να σημειωθεί η σημαντική συμβολή του νέου επενδυτικού προγράμματος Capital (unit linked) που σε περίπου έξι μήνες είχε παραγωγή 23 εκατ. ευρώ.
 
Στα παραγωγικά αποτελέσματα, το agency system παραμένει η κύρια μονάδα παραγωγής επεσήμανε ο κ. Κώτσαλος. Σημαντική ήταν η συμβολή όμως στο τελικό αποτέλεσμα και από τα υπόλοιπα κανάλια διανομής. 

Το πρακτορειακό δίκτυο αύξησε κατά 65% την παραγωγή του το 2009 (στα 76 εκ. ευρώ από 46 εκ. ευρώ) και η Interamerican αποτελεί πλέον (από 5η) την 3η επιλογή. Μεγάλη είναι η παραγωγικότητα στο bancassurance (Millennium Bank), ενώ ξεκίνησαν οι απευθείας πωλήσεις (Any Time).

Ο κ. Κώτσαλος χαρακτήρισε πολύ θετικά τα αποτελέσματα ερευνών ικανοποίησης πελατών και συνεργατών που διεξήγαγε η εταιρία, όπου τα ποσοστά ήταν αντίστοιχα 80% και 73%

Σε ότι αφορά το κόστος, η εταιρία μείωσε κατά 17% το σύνολο των εξόδων της σε σχέση με το 2008 (16,4 εκατ. ευρώ). Σημαντικό μέρος από τη μείωση του κόστους προήλθε αό την αναδιοργάνωση του δικτύου πωλήσεων, καθώς τα υποκαταστήματα από 70 που ήταν στην Αθήνα, σήμερα είναι 17. Η αναδιάρθρωση αυτή εξοικονόμησε κόστος 3,5 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση για την εταιρία, εξήγησε ο ίδιος.

Άλλα σημαντικά σημεία της ομιλίας του κ. Κώτσαλου ήταν σε ότι αφορά την Interamerican:

-Εστίασε στις ασφαλιστικές εργασίες, μειώνοντας τη συμμετοχή της στην Ευρωκλινική Αθηνών και Ευρωκλινική Παίδων (στο 25%). Διατήρησε όμως την Αθηναϊκή Κλινική και το Medifirst ως μέρος του Συστήματος Υγείας του Medisystem

-Δημιούργησε τα πρώτα ετησίως ανανεούμενα προγράμματα Υγείας στην Ελληνική αγορά, για τα οποία δεν είναι απαραίτητη η ύπαρξη βασικής ασφάλειας Ζωής, ενώ είναι ιδιαίτερα σημαντικά στα πλαίσια των απαιτήσεων του Solvency II

-Προσέγγισε νέες αγορές με καινοτόμα προϊόντα (Green Line, Energy Line) και συνεργασίες (ING, ANEK κ.λπ.).

-Αναδιοργάνωσε το Contact Center για αποτελεσματικότερη επικοινωνία με τους πελάτες και τους συνεργάτες της

-Είναι η μοναδική ασφαλιστική εταιρεία στην Ελλάδα με οργανωμένο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, την οποία έχει ενσωματώσει στη στρατηγική της.

-Εφάρμοσε μια συντηρητική επενδυτική πολιτική. Η εταιρία πούλησε τα τρία ακίνητα που είχε στη Λ. Συγγρού, καθώς δεν ανταποκρίνονταν στις λειτουργικές απαιτήσεις της και αναζητά σήμερα μία ενιαία στέγη για τις υπηρεσίες της. Ταυτόχρονα αυξήθηκαν με τις πωλήσεις των ακινήτων τα ρευστά διαθέσιμα στα αποθέματά της.

-Επένδυσε σε σύγχρονες τεχνολογικές υποδομές (π.χ. 60% των συμβολαίων αυτοκινήτων εκδίδονται στα γραφεία πωλήσεων)

Σε ότι αφορά τα δίκτυα, η Interamerican στρατολόγησε 450 νέους συνεργάτες το 2009, ενώ η διεύρυνση της συνεργασίας με τους Brokers, συγκαταλέγεται στις βασικές προτεραιότητες της εταιρίας για ακόμη μεγαλύτερη ανάπτυξη στις Γενικές ασφάλειες (συνεργασία με περισσότερους από 900 πράκτορες). 

Από το δίκτυο αυτό, έγιναν επίσης και κάποια συμβόλαια ομαδικών, ενώ αναμένεται να ενισχυθεί η δραστηριότητα και στο χώρο της Υγείας.

Προϊόντα

Στη δημιουργία προϊόντων, η νέα φιλοσοφία της εταιρίας είναι: Τυποποιημένα, απλά και κατανοητά προϊόντα, με απλές και σύντομες διαδικασίες και προσιτό κόστος για τον ασφαλιζόμενο.

Στο χώρο της προστασίας, η Interamerican θα λανσάρει τυποποιημένα προγράμματα, τα οποία ακολουθούν σε κάθε φάση την εξέλιξη ζωής του πελάτη (εργένης, ζευγάρια χωρίς παιδιά, ζευγάρια με παιδιά και μονογονεϊκές οικογένειες) με «εγγυημένη ασφαλισιμότητα».

Στις Γενικές, η εταιρία εστιάσει κυρίως, στις retail εργασίες. Δημιουργεί και αναπτύσσει νέα οικονομικά και τυποποιημένα προϊόντα ασφάλισης κατοικίας και μικρομεσαίων επιχειρήσεων, ενώ κινείεται με ιδιάιτερη προσοχή στο χώρο του αυτοκινήτου.