Επιστρέφουν τα βιβλία εσόδων – εξόδων για τους ασφαλιστές

Την επαναφορά στην τήρηση βιβλίων εσόδων-εξόδων θα πρέπει να αναμένουν και πάλι οι ασφαλιστικοί σύμβουλοι, καθώς το υπουργείο Οικονομικών προσανατολίζεται στη γενικευμένη εφαρμογή του μέτρου για όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες.

 

Αυτό σημαίνει ότι οι ασφαλιστές, θα πρέπει να ξαναμπούν στη διαδικασία συλλογής παραστατικών προκειμένου να δικαιολογήσουν έξοδα που θα εκπίπτουν στη συνέχεια από το εισόδημα.

 

Να υπενθυμίσουμε, ότι το μέτρο της τήρησης βιβλίων, ίσχυε μέχρι 31/12/2008. στη συνέχεια με απόφαση του προηγούμενου υπουργού Οικονομικών κ. Ι. Παπαθανασίου το Σεπτέμβριο του 2009 με αναδρομική ισχύ από τις αρχές του προηγούμενου έτους άλλαξε ο τρόπος φορολόγησης, για τους ασφαλιστές χωρίς επαγγελματική εγκατάσταση και χωρίς άλλη δραστηριότητα.

 

Συγκεκριμένα, από το εισόδημα όπως προκύπτει από την εκκαθάριση που λαμβάνουν από την ασφαλιστική εταιρία αφαιρούνταν ένα ποσοστό 25%, ως αναγνώριση εξόδων και το υπόλοιπο 75% φορολογούνταν με το συντελεστή της κάθε φορολογικής κλίμακας.

 

Στα πλαίσια τώρα της νέας λογικής, οι ασφαλιστές, θα πρέπει να εμφανίζουν έξοδα, καθώς και αποδείξεις για να αναγνωριστεί το αφορολόγητο, που σύμφωνα με τα όσα έχουν ειπωθεί, θα ανέρχεται έως 20% του φορολογητέου εισοδήματος.

 

Αν το εισόδημα είναι δηλαδή 30.000 ευρώ το αφορολόγητο με αποδείξεις, θα είναι 6.000 ευρώ. Αν ένα μέρος του ποσού δεν καλύπτεται με αποδείξεις, θα επιβάλλεται φόρος 10%.

 

Να σημειωθεί ότι άμεσα (9 Φεβρουαρίου), έχει οριστεί συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου με αυτό το θέμα και αναμένεται μέχρι την Παρασκευή 12 Φεβρουαρίου να γίνουν οι σχετικές ανακοινώσεις.

 

Τι σημαίνει όμως για τους ασφαλιστές η επαναφορά του παλαιού συστήματος, που – με το σκεπτικό ότι δεν μπορούν να φοροδιαφύγουν -, είχαν προσπαθήσει πάρα πολύ να αλλάξουν, και να διαμορφωθεί έτσι η απόφαση Παπαθανασίου;

 

Όπως υποστηρίζουν, το ισχύον σήμερα σύστημα είναι απλοποιημένο, ενώ τώρα θα πρέπει να:

- Ξαναμπούν στη διαδικασία να μαζεύουν τιμολόγια, να τηρούν βιβλία και να είναι σε διαρκή επαφή με το λογιστή τους

- Συζητούν με τους εφοριακούς σχετικά με το αν δικαιολογούνται τα έξοδα που κάνουν (π.χ. έξοδα αυτοκινήτου, αγορά γραβάτας, λογαριασμός κινητού, κλπ)

- Αναζητούν απάντηση στο αν μια δαπάνη είναι επαγγελματική, καθώς και παραγωγική

Οι παραπάνω διαστάσεις σημαίνει πιο πολύπλοκες διαδικασίες, με μεγαλύτερες απαιτήσεις σε χρόνο και κόστος, ενώ ελλοχεύει και ο κίνδυνος του λάθους  και η επιβολή προστίμων.

 

Παράδειγμα

Ας δούμε ένα παράδειγμα των διαφορών ανάμεσα στο ισχύον σύστημα και αυτού με τις αποδείξεις με την ισχύουσα φορολογική κλίμακα. Έστω ότι είναι ένας ασφαλιστικός σύμβουλος με ετήσιες απολαβές 50.000 ευρώ.

Α) Με το ισχύον σύστημα, υπολογίζονται ως έξοδα το 25% του εισοδήματος, δηλ. 12.500 ευρώ, επομένως θα φορολογηθεί για εισόδημα 37.500 ευρώ. 

Ο φόρος που θα πληρώσει είναι: Τα πρώτα 10.500 ευρώ είναι αφορολόγητα, τα υπόλοιπα 1.500 ευρώ (έως 12.000 ευρώ εισόδημα) φορολογούνται με 15%. 

Άρα προκύπτει φόρος 225 ευρώ. 

Στη συνέχεια, για εισόδημα 12.000-30.000 ευρώ, ο συντελεστής είναι 24% και ο φόρος που προκύπτει είναι 4.320 ευρώ. Για τα υπόλοιπα 7.500 ευρώ, μέχρι τα 37.500 ευρώ που φορολογούνται, ο φόρος είναι 2.625 ευρώ (συντελεστής 35%). Επομένως, ο συνολικός φόρος ανέρχεται σε 7.170 ευρώ.

Β) Με το νέο σύστημα του βιβλίου εσόδων-εξόδων, ο φόρος που αναλογεί στα 50.000 ευρώ εισόδημα, είναι 11.545 ευρώ και για να μειωθεί στα επίπεδα του ισχύοντος σήμερα τρόπου φορολόγησης, θα πρέπει ο ασφαλιστικός σύμβουλος να εμφανίσει έξοδα 15.000 ευρώ.

 

Να σημειωθεί, ότι στη νέα φορολογική κλίμακα το αφορολόγητο προσδιορίζεται στα 12.000 ευρώ. Στη συνέχεια για την κλίμακα 12.000-15.000 ευρώ, ο συντελεστής αναμένεται να είναι 15%, 15.000-26.000 ευρώ 24%, από 26.000 και μέχρι ένα ποσό πλαφόν 35% και από εκεί και πάνω 40%.