Ο «Ολυμπιονίκης» αντασφαλιστής του 2004

Πάνω από 35 χρόνια ασχολείται με τον κλάδο των ασφαλειών ο κ. Θεοφάνης Παπανικήτας που μετά από μια μακρά διαδρομή δημιούργησε τη Britannia Μεσίτες Ασφαλίσεων το 1987 γνωρίζοντας στη συνέχεια μεγάλες επαγγελματικές επιτυχίες. 

Σήμερα είναι επίσης αντιπρόεδρος του Συνδέσμου Ελλήνων Μεσιτών Ασφαλίσεων (ΣΕΜΑ) και επί περίπου 20ετία μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΣΕΜΑ.

Ο κ. Παπανικήτας γεννήθηκε στην Αθήνα, στη φτωχή τότε συνοικία του Μέτς. Ο πατέρας του ήταν υπάλληλος της Ούλεν (σήμερα ΕΥΔΑΠ), η μητέρα του ασχολούνταν με τα οικιακά, ενώ και οι δύο γονείς του συμμετείχαν στην Εθνική Αντίσταση.

Πέρασε όπως επισημαίνει ο ίδιος, δύσκολα παιδικά χρόνια, κατοικώντας σε ένα μικρό σπίτι δύο δωματίων με τους γονείς και τη δικηγόρο σήμερα αδελφή του. Στη συνέχεια μετακόμισαν σε μια μικρή μονοκατοικία στο Χαλάνδρι. Εκεί τελείωσε το Γυμνάσιο Χαλανδρίου και προσλήφθηκε κατόπιν εξετάσεων στην Εθνική Τράπεζα.

Επί χούντας συνελήφθη, βασανίστηκε και φυλακίσθηκε. Μετά την αποφυλάκισή του έφυγε για την Αγγλία το Φεβρουάριο του 1971, όπου έμεινε κάνοντας αρχικά «ό,τι δουλειά μπορείς να φανταστείς», μέχρι και τραγουδιστής σε night club. Στην Αγγλία σπούδασε στο κολέγιο City of London Polytechnic και στο London School of Foreign Trade.

Στη συνέχεια άρχισε να εργάζεται στο τμήμα ασφαλειών και ζημιών της ναυτιλιακής εταιρίας C.M. Lemos που αποτέλεσε μεγάλο σχολείο για τον ίδιο, όπως τονίζει ο ίδιος.

Ο κ. Παπανικήτας παντρεύτηκε την αρχιτέκτων Άννα Μαρία Θεοδωρίδη, και απέκτησε δύο γιους τον Ανδρέα και τον Νικόλα που σπούδασαν ιατρική στην Οξφόρδη και κάνουν σήμερα ειδικότητα στην Αγγλία (καρδιοχειρούργος και παιδοκαρδιολόγος). Επέστρεψε στην Ελλάδα το 1978, και άρχισε να εργάζεται στη ναυτιλιακή εταιρία του Τσαβλίρη.

Το 1984 άρχισε να εργάζεται στην Αγγλική μεσιτική εταιρία των Lloyd’s C.E. Health και το 1987 αποχώρησε για να φτιάξει τη δική του εταιρία, τη Britannia, ενώ την ίδια χρονιά βρέθηκε και στο ταμείο ανεργίας για έξι μήνες.
 
Ο κ. Παπανικήτας έφτιαξε τη Britannia με σκοπό να κάνει αυτό που ήξερε: να ασφαλίζει πλοία, κάτι που για εκείνη την εποχή φαινόταν εξωπραγματικό, καθώς αυτού του είδους οι ασφαλίσεις όπως εξηγεί, γίνονταν σχεδόν αποκλειστικά από ξένους μεσίτες και ειδικά μεσίτες των Lloyd’s που είχαν σχεδόν το μονοπώλιο των ναυτιλιακών ασφαλίσεων.

Η αρχή δεν ήταν εύκολη και πέρασαν περίπου πέντε χρόνια για να ασφαλίσει το πρώτο πλοίο, ενώ την περίοδο αυτή εστίαζε και σε άλλους κλάδους (αυτοκίνητο, ζωή, καθώς και ασφάλειες πληρωμάτων). Η πρώτη μεγάλη επιτυχία ήρθε πάντως το 1995, όταν ασφάλισε 28 πλοία της ΑΓΕΤ Ηρακλής.

Ήταν η αρχή που πράγματι αποτέλεσε το ήμισυ του παντός. Σιγά-σιγά και με τη συνεργασία του πιλότου Επαμεινώνδα Παπαδόπουλου, Πτέραρχου εν αποστρατεία στον κλάδο των αεροσκαφών, κατάφεραν η Britannia να είναι σήμερα η μεγαλύτερη μεσιτική εταιρία ασφάλισης πλοίων και αεροσκαφών στην Ελλάδα, διαθέτοντας πάνω από 100 μεγάλους πελάτες στον κλάδο των πλοίων και περίπου 80 πελάτες στον κλάδο των αεροσκαφών.

Η εταιρία διαθέτει επίσης μεγάλο μη ναυτιλιακό τμήμα που ασχολείται κυρίως με τις ασφαλίσεις των περιουσιακών στοιχείων των εφοπλιστών.

Η μεγαλύτερη επιτυχία της εταιρίας στα 22 χρόνια λειτουργίας της ήταν το 2004 όταν ανέλαβε την αντασφαλιστική κάλυψη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 όπου η Britannia επικράτησε μετά από διεθνή διαγωνισμό που συμμετείχαν οι μεγαλύτεροι Brokers του κόσμου. 

Η εταιρία του ανέλαβε τις ασφάλειες αστικής ευθύνης, τρομοκρατικές ενέργειες, μεταφορές προϊόντων ακόμα και τα άλογα που συμμετείχαν στους αγώνες.

Η Britannia δεν έχει επηρεαστεί από την κρίση αναφέρει ο κ. Παπανικήτας, καθώς η πτώση των ασφαλίστρων εξαιτίας της πτώσης της αξίας των πλοίων αντισταθμίστηκε κατά κύριο λόγο από την αύξηση των ασφαλίστρων αστικής ευθύνης (P+I), από την αύξηση στα ασφάλιστρα κελύφους σκαφών (Hull) και από τα επασφάλιστρα του κλάδου πειρατειών και απαγωγών στον κόλπο του Άντεν.

Κατά τη διάρκεια των 22 ετών λειτουργίας, η Britannia μεταξύ άλλων αποζημίωσε πλήρως το τραγικό ατύχημα του Δύστος (πλοίο και πλήρωμα) ύψους 15 εκατ. ευρώ, την ολική καταστροφή από πυρκαγιά του οχηματαγωγού Λέρος (12 εκατ. ευρώ), το ναυάγιο του Prestige, όπου η αποζημίωση της θαλάσσιας ρύπανσης έχει ξεπεράσει τα 6 δισ. δολαρίων, ενώ η αξία του σκάφους αξίας 8 εκατ. δολαρίων αποζημιώθηκε μέσα σε ένα μήνα. 

Επίσης η ολική απώλεια του πλοίου Αλέξανδρος Τ αποζημιώθηκε πλήρως στην αξία των 40 εκατ. δολαρίων με τη βοήθεια του follower underwriter Simon Stonehouse του Brit Syndicate των Lloyd’s .

Ο κ. Παπανικήτας προσθέτει ότι του αρέσει η δουλειά του, να συναλλάσσεται ειδικά με τους έλληνες εφοπλιστές, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι αυτοδημιούργητοι, επισημαίνοντας ταυτόχρονα, τη μεγάλη βοήθεια που προσφέρουν με το ναυτιλιακό συνάλλαγμα στην ελληνική οικονομία (περίπου 20 δισ. ευρώ ετησίως).

Του αρέσει το τένις, ενώ όταν βρίσκει ευκαιρία όπως καλοκαίρια και γιορτές, πηγαίνει στην Οξφόρδη για να είναι κοντά στα παιδιά του. Ο ίδιος διαβεβαιώνει ότι στόχος του για τη συνέχεια είναι να συνδυάζει τη δουλειά με τις χαρές της ζωής, ενώ όνειρό του είναι να δημιουργηθεί κάποτε στη χώρα μας σωστή ελληνική και ναυτασφαλιστική ειδικότερα αγορά, λαμβάνοντας υπόψη ότι η χώρα μας είναι η πρώτη ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο.

Ο επικεφαλής της Britannia καταλήγοντας αναφέρει χαρακτηριστικά ένα ρητό του Πήτερ Ουστίνωφ: The point of living and being optimistic is to be foolish enough to believe the best is yet to come (Η πεμπτουσία να ζεις και να είσαι αισιόδοξος είναι να είσαι αρκετά ανόητος να πιστεύεις ότι το καλύτερο είναι ακόμα μπροστά μας).