Τα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα απαιτούν σοβαρές λύσεις

Της  Μαρίας Κιουρτσίδου*

Τα μεγάλα και σοβαρά προβλήματα απαιτούν σοβαρές λύσεις. Ουδείς αμφισβητεί ότι η ανάκληση αδείας της  ασφαλιστικής εταιρίας ζωής ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ, είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα των τελευταίων ετών στο οικονομικό γίγνεσθαι της χώρας μας. Σίγουρα το σοβαρότερο στον κλάδο της Ιδιωτικής Ασφάλισης.

Σιωπηλά υπάρχει ένας σεβασμός που τροφοδοτεί την υπομονή μέχρι σήμερα, σεβασμός σε γενικότερα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει το Υπουργείο Οικονομικών, το οποίο είναι καθ’ όλα αρμόδιο για το θέμα αυτό.

Η υπομονή εξαντλείται, μετατρέπεται σε  άγχος, αγωνία, λύπη, απογοήτευση, θυμό, όταν όλοι κωφεύουν, αδιαφορούν ή ακόμη και αποποιούνται των ευθυνών της αντιμετώπισης του προβλήματος. 

Ποιος και πως μπορεί να αδιαφορεί για 250.000 ασφαλισμένους και 3.000 εργαζόμενους (ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές – υπαλλήλους); Ας δούμε το γεγονός με την ματιά του κάθε ενδιαφερόμενου.

Πρώτα από όλα, ο ασφαλιζόμενος που είναι ο κύριος αποδέκτης της κακής κατάστασης που δημιουργήθηκε. Κάποιοι βρίσκονται σε απελπισία διότι ζούσαν με ποσά αποζημίωσης που ελάμβαναν ως αναπηρική σύνταξη ή σύνταξη γήρατος (ας μην ξεχνάμε ότι η εταιρία αυτή λειτουργούσε 65 έτη). Άλλοι πάλι τοποθέτησαν τις οικονομίες τους, προκειμένου να βελτιώσουν το βιοτικό τους επίπεδο μελλοντικά. 

Υπάρχουν άνθρωποι με σοβαρές ασθένειες, όπως καρκινοπαθείς που στερούνται την ακριβή θεραπευτική αγωγή τους, κάτι που πληρωνόταν μέχρι τις 21/9/2009, μέσω του συμβολαίου τους. Και φυσικά όλοι αυτοί που είναι σε εκκρεμότητα, τα ποσά από λήξη συμβολαίων, τα οποία περίμεναν να λάβουν το τελευταίο διάστημα.

Όλοι περιμένουν και ελπίζουν να τακτοποιηθούν τα προβλήματα που προέκυψαν. Γιατί να μην ελπίζουν; Σε τι φταινε για να επωμιστούν αυτήν την τεράστια ταλαιπωρία; Τι δεν έπραξαν σωστά;

Έσφαλαν επειδή πλήρωναν ανελλιπώς τα ασφάλιστρα επί σειρά ετών, ή επειδή πίστεψαν στον θεσμό της Ιδιωτικής Ασφάλισης ως συμπληρωματική της Κοινωνικής Ασφάλισης; H μήπως έσφαλαν που εμπιστεύτηκαν την εποπτεία και τον έλεγχο του κράτους και οι ίδιοι δεν έλεγξαν τα αποθεματικά της δεύτερης, κατά τα άλλα, ασφαλιστικής εταιρίας της χώρας; 

Αν συναισθανθούμε όλοι, την σύγχυση που προκαλείται, ίσως βρούμε τον δρόμο προς την αντιμετώπιση και επίλυση αυτού, αλλά και παρόμοιων προβλημάτων στο μέλλον.

Η σύγχυση δεν αφορά μόνο τους ασφαλισμένους, αλλά και τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές. Οι ασφαλιστικοί διαμεσολαβητές, και κυρίως οι ασφαλιστικοί σύμβουλοι, περνούν τον δικό τους καθημερινό Γολγοθά επικοινωνώντας με τους εκατοντάδες ασφαλιζομένους και μη έχοντας, δυστυχώς, να πουν κάτι ξεκάθαρο, διότι δεν έχουν λάβει καμία απάντηση στις διευκρινιστικές ερωτήσεις που έθεσαν προς τους αρμόδιους. 

Όντας όμηροι σε μία δυσάρεστη κατάσταση και με οικονομικές δυσκολίες οι ίδιοι, παρατηρούν τη ζωή, την εμπιστοσύνη, το κύρος, και την επαγγελματική τους αξιοπρέπεια να πλήττονται. Για ποιους λόγους; 

Επειδή προήγαγαν το θεσμό; Επειδή δεν έκαναν οι ίδιοι έλεγχο στα αποθεματικά της συνεργαζόμενης εταιρίας; Επειδή δεν προέτρεψαν τους ασφαλιζομένους για διακοπή των πολυετών συμβολαίων και έναρξη νέων σε κάποια άλλη ασφαλιστική εταιρία;
Οι ασφαλισμένοι δεν είναι σαν το αυτοκίνητο, φέτος ασφαλίζονται στην A εταιρία με αξία 30.000 ευρώ και του χρόνου στην Β με 25.000 ευρώ.

Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής είναι το νομικό ή φυσικό πρόσωπο που ασκεί δραστηριότητα ασφαλιστικής διαμεσολάβησης. Ασφαλιστική διαμεσολάβηση νοείται, κάθε δραστηριότητα παρουσίασης – πρότασης προπαρασκευαστικών εργασιών για την σύναψη συμβάσεων ασφάλισης, ή σύναψης αυτών, ή παροχή συνδρομής κατά την διαχείριση των εν λόγω συμβάσεων, ιδίως σε περίπτωση επελεύσεως του κινδύνου.

Συμπεραίνουμε λοιπόν, πως δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητές του:

- Ο έλεγχος των ασφαλιστικών επιχειρήσεων
- Η δημιουργία και η έγκριση διάθεσης προγραμμάτων
- Η κατάρτιση του ισολογισμού των ασφαλιστικών επιχειρήσεων, ούτε ο έλεγχος αυτού
- Ο καθορισμός  της εμπορικής πολιτικής των εταιριών. (Στελέχη και Διευθυντές Πωλήσεων τα φροντίζουν)
- Ο καθορισμός των αμοιβών των χειρουργών, αλλά ούτε και το κόστος νοσηλείας σε νοσηλευτικά ιδρύματα

Πως ενημερώνεται κανείς έγκαιρα για τα προβλήματα των ασφαλιστικών επιχειρήσεων. Και εντέλει πως προστατεύεται μία ολόκληρη επαγγελματική κατηγορία ανθρώπων, όταν ακόμη και την βασική επαγγελματική εκπαίδευση τους, την έχουν μηδενίσει;
Γνωρίζουμε πως πραγματική βελτίωση μπορεί να επιτευχθεί με ανάλογη εκπαίδευση. 

Σοβαρή αντιμετώπιση γίνεται με θεσμικούς τρόπους, έτσι ώστε στο μέλλον τα αντίστοιχα προβλήματα να προλαμβάνονται.
Όχι στο όνομα της εξυγίανσης να δημιουργείται ανασφάλεια εκ του ασφαλούς!

*Η κα. Κιουρτσίδου Μαρία
Ανεξάρτητη ασφαλιστική πράκτορας και μέλος της Επιτροπής Αγώνων Διαμεσολαβούντων Ασπίς Πρόνοια