Πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού

Έντονη κινητικότητα παρατηρείται τους τελευταίους μήνες στα δίκτυα πωλήσεων των ασφαλιστικών εταιριών, λόγω των πρόσφατων ανακλήσεων των αδειών λειτουργίας των Ασπίς Πρόνοια ΑΕΓΑ, Ασπίς πρόνοια ΑΕΑΖ, General Union, General Trust και Ασφάλειες Σκούρτης. 

Σε τέτοιες κρίσιμες περιόδους στην αγορά συχνά-πυκνά καταγράφονται εμπορικές πρακτικές που κινούνται στα όρια της νομιμότητας, όπως το σπάσιμο συμβολαίων που χαρακτηρίζει κυρίως τον κλάδο Ζωής και αποσκοπεί στη μετακίνηση χαρτοφυλακίου από τη μια εταιρία στην άλλη. 

Πρακτικές όπως αυτή όταν αφορούν σε μεγάλο αριθμό συμβολαίων είναι δυνατό να προκαλέσουν έντονο κλυδωνισμό στην ασφαλιστική αγορά που χάνει μέρος του χαρτοφυλακίου της χωρίς να το έχει εντάξει στον προγραμματισμό της. Βέβαια μιλώντας για την Ασπίς ΑΕΓΑ θα μπορούσε εύλογα κανείς να ισχυριστεί ότι το σπάσιμο των συμβολαίων αποσκοπεί στη διάσωση του ασφαλισμένου.
 
Άλλη «πονηρή» πρακτική είναι η πριμοδότηση μεταφοράς χαρτοφυλακίου, που αποτελεί παραλλαγή του σπασίματος του συμβολαίου και αφορά κυρίως στους ασφαλιστές οι οποίοι ορισμένες φορές υποστηρίζονται οικονομικά από ασφαλιστικές εταιρίες για να μεταφέρουν τα συμβόλαια των πελατών τους. 

Η συμφωνία συνήθως προβλέπει την καταβολή ειδικού bonus στον ασφαλιστή για κάθε συμβόλαιο που καταφέρνει να «σπάει» με σκοπό την ένταξη του πελάτη του στην ασφαλιστική που τον πριμοδοτεί οικονομικά. 

Βέβαια η πριμοδότηση καταβάλλεται έξτρα της προβλεπόμενης προμήθειας, ενώ η αλλαγή της εταιρείας πραγματοποιείται πάντα με τη σύμφωνη γνώμη του ασφαλισμένου. Αυτό που συνήθως μένει αναπάντητο είναι αν ο ασφαλισμένος είχε τη δυνατότητα να εκτιμήσει σωστά την επιλογή του αυτή.

Στο μεταξύ, ο σκληρός ανταγωνισμός στον κλάδο της ιδιωτικής ασφάλισης υποχρεώνει πολλές φορές τις εταιρίες να επενδύουν σε ζημία, να συμπιέζουν δηλαδή το ασφάλιστρό τους σε επίπεδα κατά πολύ χαμηλότερα του μέσω τεχνικού κόστους που χαρακτηρίζει την αγορά (χτύπημα τιμών). 

Ανάλογες ενέργειες αν και οδηγούν στην άμεση συγκέντρωση παραγωγής, την ίδια στιγμή διαταράσσουν σε μεγάλο βαθμό η φερεγγυότητα της εταιρείας, αφού δεν λαμβάνονται υπόψη τα κατώτατα περιθώρια που υπάρχουν για τη συμπίεση των ασφαλίστρων. 

Παράλληλα διαταράσσονται και οι λεπτές ισορροπίες της αγοράς, καθότι ο ανταγωνισμός εξωθεί κι άλλες εταιρείες σε ανάλογη αλλαγή της τιμολογιακής τους πολιτικής προκειμένου να αντιμετωπίσουν την ξαφνική… φυγή ασφαλισμένων τους.

Επίσης η δωρεάν ασφάλιση είναι μια ακόμη πρακτική η οποία εφαρμόζεται από ασφαλιστικές εταιρίες που επιχειρούν να εγγράψουν σε σύντομο χρόνο νέα παραγωγή ασφαλίστρων προσελκύοντας το ανάλογο πελατειακό ενδιαφέρον. 

Πρόκειται για υπηρεσίες-συμβόλαια που παρέχονται με σκοπό είτε τη διατήρηση μιας ήδη υπάρχουσας συνεργασίας, είτε την ένταξη νέων πελατών στο χαρτοφυλάκιο της ασφαλιστικής.

Τέλος, οι ασφαλιστικές εταιρίες χρησιμοποιούν και το bonus malus για να εγγράψουν ασφάλιστρα. Αν και στην πράξη ο υπολογισμός του bonus malus γίνεται με διαφορετική μεθοδολογία ανά εταιρεία, ορισμένες ασφαλιστικές επιμένουν να το μειώνουν αυθαίρετα, ώστε να καταστήσουν τα ασφάλιστρά τους περισσότερο ελκυστικά.