60 χρόνια Πράσινη Κάρτα για τη διεθνή κυκλοφορία των αυτοκινήτων

Το Σύστημα της Διεθνούς Ασφάλισης του Αυτοκινήτου, πιο γνωστό ως Σύστημα Πράσινης Κάρτας, έγινε 60 χρόνων. Από το 1949, που ξεκίνησε, εκατομμύρια πολίτες που ταξιδεύουν στην Ευρώπη απολαμβάνουν τα οφέλη του. Αυτό στηρίζει και διευκολύνει τις μεταφορές, τις εξαγωγές, τον τουρισμό.
Κάθε χρόνο περισσότερα από μισό εκατομμύριο ατυχήματα συμβαίνουν στην Ευρώπη με αυτοκίνητα που προέρχονται από διαφορετικές χώρες και προστατεύονται με την εγγύηση της ασφάλισης που παρέχει ένα δίκτυο αποτελούμενο από τα Γραφεία Διεθνούς Ασφάλισης 45 χωρών – μελών του Συστήματος. 

Μεταξύ των χωρών αυτών είναι τα κράτη-μέλη της Ε.Ε., η Νορβηγία, η Ελβετία, το Λιχτενστάιν, η Κροατία, η Αλβανία, η Π.Γ.Δ.Μ., η Ρωσία, η Σερβία, η Τουρκία κ.α. Η Ελλάδα συμμετέχει στο Σύστημα της Πράσινης Κάρτας με το Γραφείο Διεθνούς Ασφάλισης (Γ.Δ.Α.) Αυτοκινήτου που έχει συσταθεί με νόμο και έχει τη μορφή Ν.Π.Ι.Δ. 

Μέλη του Γ.Δ.Α. είναι όλες οι ασφαλιστικές εταιρίες που ασκούν τον κλάδο αυτοκινήτου στην Ελλάδα. Το Γ.Δ.Α. μαζί με τα αντίστοιχα εθνικά Γραφεία Διεθνούς Ασφάλισης που λειτουργούν στις υπόλοιπες χώρες του Συστήματος υπάγεται στο Συμβούλιο των Γραφείων (Council of Bureaux), ένα ανώτατο μη κυβερνητικό συντονιστικό όργανο, με έδρα στις Βρυξέλλες, η ίδρυση του οποίου προβλέπεται από τον Ο.Η.Ε. και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Το ελληνικό Γ.Δ.Α. υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη του Συστήματος και σήμερα συμμετέχει δια του Πρόεδρου του κ. Γ. Τζανή στην Επιτροπή Διοίκησης του Συμβουλίου των Γραφείων (Council of Bureaux) και λαμβάνει μέρος σε πλήθος από τις Επιτροπές Εργασίας του.
Τα Γραφεία Διεθνούς Ασφάλισης βοηθούν κάθε πρόσωπο που εμπλέκεται σε ατύχημα με αυτοκίνητο ξένης χώρας. Κάθε Γραφείο συνεργάζεται με τον ασφαλιστή του υπαιτίου οδηγού και το εθνικό Γραφείο της χώρας του ατυχήματος για την καταβολή της οφειλόμενης αποζημίωσης σύμφωνα με τη νομοθεσία της χώρας του ατυχήματος.
Οδηγός αυτοκινήτου εφοδιασμένος με Πράσινη Κάρτα μπορεί να περάσει τα σύνορα των 45 χωρών του Συστήματος χωρίς να χρειάζεται να ασφαλιστεί εκ νέου κατά την είσοδο του στη κάθε χώρα. 

Ήδη, για την αποφυγή κυκλοφοριακής συμφόρησης λόγω ελέγχων της Πράσινης Κάρτας στα σύνορα, 32 χώρες, μεταξύ των οποίων τα κράτη μέλη της Ε.Ε. και του Ενιαίου Οικονομικού Χώρου, συμφώνησαν ότι οι πινακίδες κυκλοφορίας αντικαθιστούν τη Πράσινη Κάρτα και έτσι μεταξύ των χωρών αυτών δεν γίνεται σήμερα έλεγχος για Πράσινη Κάρτα σε ισχύ.

Από τα στατιστικά στοιχεία του Γραφείου Διεθνούς Ασφάλισης προκύπτει ότι , το έτος 2008 το Γραφείο διακανόνισε 5.024 ζημίες που προκάλεσαν ξένα αυτοκίνητα στην Ελλάδα και ότι οι ζημίες από ελληνικά αυτοκίνητα στο εξωτερικό ανήλθαν στις 1479.
Τα περισσότερα ατυχήματα που προκαλούνται από ελληνικά αυτοκίνητα στο εξωτερικό συμβαίνουν στην Ιταλία ( 353 ατυχήματα επί συνόλου 1479, δηλαδή το 23%), με την εξήγηση να είναι ότι η Ιταλία αποτελεί τη πρώτη χώρα διέλευσης των ελληνικών φορτηγών με ευρωπαϊκούς προορισμούς. Στην Ιταλία συμβαίνουν τα περισσότερα και πολλές φορές πολύνεκρα ατυχήματα.
Σημαντικά είναι επίσης στοιχεία που δείχνουν π.χ. ότι τα ατυχήματα από Βουλγαρικά και Ρουμανικά στην Ελλάδα ήταν το 2001, αντίστοιχα, μόλις 369 και 108 και έχουν φθάσει τα 1227 και τα 296 το 2008, παρουσιάζοντας αύξηση 232% και 174% αντίστοιχα. 

Παρόμοια στοιχεία υπάρχουν και για τις άλλες χώρες του Συστήματος που δείχνουν ότι με τη είσοδο νέων κρατών – μελών στην Ευρωπαϊκή Ένωση η κυκλοφορία των ξένων αυτοκινήτων αυξάνεται όπως αυξάνονται πλέον και οι πιθανότητες εμπλοκής σε ατύχημα με ένα αυτοκίνητο του εξωτερικού. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Πρόεδρος του Γ.Δ.Α., κ. Γ. Τζανής, όλο και περισσότεροι άνθρωποι ταξιδεύουν, η ανάγκη όμως να είναι ο καθένας σωστά ασφαλισμένος είναι η ίδια σε οποιαδήποτε χώρα κι αν οδηγεί το αυτοκίνητο του.

Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Γ.Δ.Α. www.mib-hellas.gr.
• Το Γ.Δ.Α. διακανονίζει ζημίες από ατυχήματα που προκαλούν στην Ελλάδα αλλοδαπά οχήματα προερχόμενα από τις 45 χώρες που συμμετέχουν στο Σύστημα της Πράσινης Κάρτας και εγγυάται την καταβολή αποζημίωσης για
ζημίες από ελληνικά αυτοκίνητα στις χώρες αυτές.

• Συνάπτει συνοριακές ασφαλίσεις για τα αλλοδαπά οχήματα που εισέρχονται
στην Ελλάδα χωρίς να είναι ασφαλισμένα.

• Διαπραγματεύεται και προσυπογράφει τις διεθνείς συμβάσεις που ρυθμίζουν
το Σύστημα της Πράσινης Κάρτας.