Τα βασικά συμπεράσματα του Δείκτη Genworth 2009

Ο Δείκτης Ευαισθησίας (Ανασφάλειας) Καταναλωτών 2009, που παρουσιάστηκε από την Genworth Financial, μια διεθνή ασφαλιστική εταιρεία που συμπεριλαμβάνεται στο Δείκτη Fortune 500, αποκάλυψε πως στην Ελλάδα ο βαθμός απαισιοδοξίας σχετικά με τη μελλοντική οικονομική ευημερία ξεπερνά το μέσο όρο, με το ένα τρίτο των νοικοκυριών να αναμένει επιδείνωση της κατάστασης μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Η Ελλάδα συμπεριλήφθηκε στον ετήσιο δείκτη για πρώτη φορά φέτος προκειμένου να σηματοδοτήσει τα εγκαίνια του υποκαταστήματος της Genworth Financial στην Αθήνα.

Ο Δείκτης έδειξε πως το 45% των ελληνικών νοικοκυριών είναι οικονομικά ανασφαλή και μόνο το 4% νιώθει οικονομική ασφάλεια.  Επιπλέον, η Ελλάδα έχει το υψηλότερο ποσοστό καταναλωτών που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, συχνά ή πάντα (40%).  Συνολικά, η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση μεταξύ 14 ευρωπαϊκών χωρών στον τομέα της οικονομικής ανασφάλειας. 

“Η ελληνική οικονομία απέδωσε σχετικά καλύτερα σε σχέση με τα υπόλοιπα μέλη της ευρωζώνης, τα υψηλά όμως επίπεδα δανεισμού των Ελληνικών νοικοκυριών, σε συνδυασμό με το αυξανόμενο ποσοστό ανεργίας, κάνουν τους καταναλωτές να νιώθουν ευάλωτοι”, λέει ο Δημήτρης Κιούκης, Γενικός Διευθυντής του ελληνικού υποκαταστήματος της Genworth Financial. “Διαθέτουμε μεγάλη εμπειρία στην υποστήριξη των τραπεζών και των λοιπών χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων για τη μείωση της μεταβλητότητας των δανειακών χαρτοφυλακίων τους, μέσω καινοτόμων ασφαλιστικών προϊόντων. 

Τα προϊόντα αυτά βοηθούν τους δανειολήπτες να συνεχίσουν να πληρώνουν τακτικά τις δόσεις των δανείων τους όταν αντιμετωπίζουν απρόβλεπτα δύσκολα περιστατικά, όπως ατυχήματα, ασθένειες ή περιόδους ανεργίας.  Δημιουργήσαμε μια ισχυρή τοπική ομάδα για την υποστήριξη των σχεδίων μας για ανάπτυξη της ελληνικής αγοράς και για την παροχή υψηλών υπηρεσιών στους ασφαλιζόμενους”.  

Μολονότι η Ελλάδα παρουσιάζει υψηλά επίπεδα καταναλωτικής οικονομικής ευαισθησίας, ο Δείκτης για το 2009 αποκαλύπτει μια ελπιδοφόρο πτώση των επιπέδων οικονομικής ανασφάλειας των καταναλωτών σε ολόκληρη την Ευρώπη σε σχέση με το 2008, με την τιμή να πέφτει από 35 σε 27, κι αυτό παρά την πρόσφατη επιδείνωση της οικονομικής κατάστασης όλων των χωρών που συμμετείχαν στην έρευνα . 

Η πτώση μπορεί να αποδοθεί τόσο σε μια μέτρια ανακούφιση των οικονομικών δυσκολιών όσο και στις λιγότερο απαισιόδοξες προβλέψεις για τη μελλοντική οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών. Η ελπιδοφόρος όμως αυτή βελτίωση αποκλίνει από χώρα σε χώρα και απέχει πολύ ακόμα από τα επίπεδα ασφάλειας του 2007, όταν η Ευρώπη είχε πετύχει τιμή 7 στο Δείκτη.

Ο Peter Barrett, Διευθύνων Σύμβουλος του τμήματος Lifestyle Protection της Genworth Financial, ο οποίος επισκέφθηκε την Αθήνα για τα εγκαίνια του νέου υποκαταστήματος, δήλωσε: “Η οικονομική ανασφάλεια έχει αναδειχθεί σε ιδιαιτέρως πιεστικό ζήτημα, δεδομένων των γεγονότων των τελευταίων δύο ετών. 

Η Genworth εγκαινίασε το Δείκτη, καθώς πιστεύουμε πως επιβάλλεται να κατανοήσουμε ποια νοικοκυριά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα προκειμένου οι ιθύνοντες να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για να βοηθήσουν τους καταναλωτές να επιτύχουν την οικονομική ασφάλεια. Είναι η τρίτη χρονιά που παρακολουθούμε την ανασφάλεια στην Ευρώπη η οποία μας αποκαλύπτει τις εμπειρίες διαφόρων χωρών και νοικοκυριών μέσα από τη χρηματοπιστωτική κρίση.  Χαίρομαι που μπορέσαμε να συμπεριλάβουμε και την Ελλάδα σ’ αυτή τη σημαντική έρευνα για πρώτη φορά”.

“Τα διαφορετικά επίπεδα ανασφάλειας στην Ευρώπη αντικατοπτρίζουν αναμφίβολα τις διαφορετικές εμπειρίες ύφεσης στις διάφορες χώρες και το βαθμό στον οποίο ορισμένες αγορές αρχίζουν να παρουσιάζουν σημάδια οικονομικής ανάκαμψης, σε αντίθεση με κάποιες άλλες. Οι δύο χώρες με τη μεγαλύτερη οικονομική ανασφάλεια, η Ιρλανδία και η Πολωνία, επωφελήθηκαν της οικονομικής άνθισης και της εισόδου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Δεδομένων των υψηλών επιπέδων ανάπτυξης που ακολούθησαν, είναι σαφές πως το σοκ της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης υπήρξε εντονότερο εδώ”, λέει η Καθηγήτρια Elaine Kempson του Personal Finance Research Centre – ακαδημαϊκού συνεργάτη της Genworth για το Δείκτη.

Αντίθετα, η Πορτογαλία και η Νορβηγία παρουσίασαν μεγάλη πτώση των επιπέδων οικονομικής ανασφάλειας, με τις τιμές τους να πέφτουν κατά 25 και 23 βαθμούς αντίστοιχα. Συνεπώς, η Νορβηγία πήρε τη θέση που κατείχε ως τώρα η Δανία ως η ασφαλέστερη χώρα του Δείκτη.

“Προκαλεί εντύπωση το γεγονός πως υπήρξε μείωση των οικονομικών δυσκολιών δεδομένης της αύξησης των ποσοστών ανεργίας σε ορισμένες περιοχές της Ευρώπης. Το γεγονός αυτό υποδεικνύει πως ορισμένα από τα μέτρα που λήφθηκαν από τις κυβερνήσεις σε θέματα νομισματικής πολιτικής, είχαν ενδεχομένως θετική επίπτωση στην οικονομική ευημερία των καταναλωτών, μέσω των χαμηλότερων επιτοκίων και του μειωμένου πληθωρισμού. Καθώς τα ποσοστά ανεργίας, όπως και τα επιτόκια, αναμένεται να αυξηθούν σε πολλές χώρες, το ερώτημα που τίθεται είναι αν η τάση αυτή θα συνεχιστεί», δήλωσε ο Δημήτρης Κιούκης της Genworth Financial.

Η Genworth υπέγραψε την πρώτη συνεργασία της στην Ελλάδα το 2006 και πρόσφατα προχώρησε σε εγκατάσταση υποκαταστήματος στην Ελλάδα. Η Genworth δραστηριοποιείται στον τομέα της ασφάλισης ή της αντασφάλισης, ενώ έχει υπογράψει συμφωνίες με μεγάλα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.
 
Σχετικά με την Genworth Financial

Η Genworth Financial, Inc. (NYSE:GNW) είναι μια κορυφαία διεθνής ασφαλιστική εταιρεία που συμπεριλαμβάνεται στο Δείκτη Fortune 500. Η Genworth παρουσιάζει στοιχεία ενεργητικού πάνω από $100 δις και απασχολεί περίπου 6.000 υπαλλήλους σε περισσότερες από 25 χώρες. Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες της διασφαλίζουν τις ανάγκες επένδυσης, προστασίας, σύνταξης και τον τρόπο ζωής των περισσότερων από 15 εκατομμυρίων πελατών. Η Genworth δραστηριοποιείται σε τρεις τομείς: Retirement and Protection, U.S. Mortgage Insurance και International. Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες της παρέχονται από χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, διαμεσολαβητές, συμβούλους, ανεξάρτητους αντιπροσώπους και ειδικούς πωλήσεων. 

Η Genworth Financial, που ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 1871, έγινε δημόσια εταιρεία το 2004 με έδρα στο Richmond της Virginia. Για περισσότερες πληροφορίες, επισκεφθείτε το www.genworth.com.  Κατά περιόδους, η Genworth παρέχει σημαντικές πληροφορίες μέσω αναρτήσεων στην εταιρική της ιστοσελίδα. Συνεπώς, παροτρύνουμε τους επενδυτές και τα λοιπά ενδιαφερόμενα μέρη να εγγραφούν προκειμένου να λαμβάνουν αυτόματες ειδοποιήσεις ηλεκτρονικής αλληλογραφίας και πληροφορίες Really Simple Syndication (RSS) σχετικά με τις νέες αναρτήσεις. 

Οι πληροφορίες εγγραφής είναι διαθέσιμες στο τμήμα “Επενδυτές” στην ηλεκτρονική διεύθυνση www.genworth.com
Η Lifestyle Protection Insurance είναι μια οικογένεια προϊόντων που βοηθά τους δανειολήπτες και τους καταναλωτές να διατηρούν τον τρόπο ζωής τους επιτρέποντάς τους να προβαίνουν στις τακτικές αποπληρωμές δανείων και άλλων οικονομικών υποχρεώσεων σε περίπτωση ανεργίας, αναπηρίας ή ατυχήματος, και στην απαλλαγή από εκκρεμή υπόλοιπα σε περίπτωση θανάτου. 

Τα προϊόντα Lifestyle Protection της Genworth παρέχονται μέσω συνεργασιών με περισσότερα από 250 χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, διαμεσολαβητές και συμβούλους στη Δημοκρατία της Τσεχίας, τη Δανία, την Εσθονία, τη Φινλανδία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, την Ιρλανδία, την Ιταλία, τη Λετονία, τη Λιθουανία, την Ολλανδία, τη Νορβηγία, την Πολωνία, την Πορτογαλία, τη Σλοβακία, την Ισπανία, τη Σουηδία, την Ελβετία, την Τουρκία και το Ηνωμένο Βασίλειο.Οι οντότητες Lifestyle Protection βαθμολογούνται με “A-“, με πρόβλεψη “stable” από την Standard and Poors.

Σχετικά με το Δείκτη Genworth

Η έρευνα διεξήχθη από την Ipsos MORI εκ μέρους της Genworth Financial. Το συνολικό δείγμα περιλάμβανε 15.000 νοικοκυριά – το άτομο στο όνομα του οποίου το κατάλυμα ανήκει ή ενοικιάζεται ή ο/ή σύντροφός του, προκειμένου να προκύψουν αξιόπιστα στοιχεία από τα άτομα με οικονομικές ευθύνες – δηλαδή 1.000 άτομα σε κάθε μια από 14 ευρωπαϊκές αγορές: Δανία, Φινλανδία, Γαλλία, Γερμανία, Μεγάλη Βρετανία, Ελλάδα, Ιρλανδία, Ιταλία, Νορβηγία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ισπανία, Σουηδία και Τουρκία) – και Ηνωμένες Πολιτείες. Επί τόπου έρευνα έλαβε χώρα το Σεπτέμβριο του 2009. Η έρευνα διεξήχθη με προσωπικές συνεντεύξεις. Το σχεδιασμό του Δείκτη ανέλαβε το Personal Finance Research Centre, του Πανεπιστημίου του Bristol και το European Credit Research Institute.

Ο Δείκτης Genworth προέκυψε από την απάντηση σε δύο ερωτήσεις:
• Αναλογιζόμενοι τη γενική οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού σας, πόσο συχνά αντιμετωπίζετε οικονομικές δυσκολίες;
• Σκεφτόμενοι τους επόμενους 12 μήνες, πιστεύετε πως η οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού σας θα βελτιωθεί, θα μείνει στάσιμη ή θα επιδεινωθεί;
Συνδυάζοντας τις απαντήσεις, προκύπτουν τέσσερις διαφορετικές ομάδες. Ο Δείκτης λαμβάνει το λόγο του ποσοστού των ατόμων στην οικονομικά ασφαλή ομάδα προς το ποσοστό της οικονομικά ευαίσθητης ομάδας. Η τιμή που προκύπτει προσαρμόζεται σε κλίμακα όπου ο βαθμός -100 αντιστοιχεί στη μέγιστη δυνατή σχετική οικονομική ασφάλεια και ο βαθμός 100 στη μέγιστη δυνατή σχετική οικονομική ανασφάλεια. Για περισσότερες πληροφορίες επισκεφθείτε το:  www.genworth.com/consumerindex