H Allianz ασφαλίζει το μακρύτερο τούνελ του κόσμου

της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου,

Την 1η Ιουνίου, εγκαινιάστηκε το μακρύτερο τούνελ του κόσμου (μήκους 58 χιλιομέτρων) που διασχίζει τις ελβετικές Αλπεις. Το Gotthard Base Tunnel  χρειάστηκε 17 χρόνια για να ολοκληρωθεί. Η γερμανική  Allianz, μέσω των θυγατρικών της Allianz Swiss, Euler Hermes και Allianz Global Corporate και Specialty παρείχε ασφαλιστική κάλυψη στο project από την αρχή μέχρι το τέλος. Μέ το Gotthard Tunnel, ο χρόνος που χρειάζεται κανείς για να φτάσει από το Μιλάνο έως τη Ζυρίχη σιδηροδρομικώς μειώνεται σε 2 ώρες και 40 λεπτά.

Οπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στον δικτυακό τόπο της Allianz, 28,2 εκατομμύρια τόνοι βράχου χρειάστηκε να εξορυχθούν για να χτιστεί το τούνελ. Αυτό είναι πέντε φορές το βάρος της Πυραμίδας του Χέοπος στην Γκίζα της Αιγύπτου. 2.400 άνθρωποι εργάστηκαν εντατικά για την ολοκλήρωσή του, σε βάθη έως και 2.300 μέτρα κάτω από την επιφάνεια του εδάφους και με θερμοκρασίες που ορισμένες φορές υπερέβαιναν τους 50 βαθμούς Κελσίου.

“Μεγάλα project όπως το Gotthard Base Tunnel  εγκυμονούν τεράστιους κινδύνους (πυρκαγιά, διαρροή νερού ή υγραερίου, εκρήξεις, ανθρώπινα λάθη κλπ.) Οι δυνητικές ζημίες θα μπορούσαν να ανέλθουν σε εκατοντάδες εκατομμύρια φράγκα”, επισημαίνει ο Beat Guggisberg, επικεφαλής τεχνικής ασφάλισης της Allianz Suisse που είχε την εποπτεία του έργου από την αρχή. “Λίγες μόνο εταιρείες στον κόσμο είχαν την απαραίτητη εμπειρία και τεχνογνωσία και μπορούσαν να αξιολογήσουν επαρκώς τα ρίσκα”, προσθέτει. Γι΄αυτό και η Allianz επελέγη ως ένας από τους επικεφαλής ασφαλιστιές για την Νέα Αλπική Διάσχιση (New Alpine Transversal-NEAT) που ενσωματώνει project για τρία τούνελ: Το Gotthard (που μόλις ολοκληρώθηκε), το Ceneri και το Lotschberg.

75% των εργασιών στο κεντρικό τούνελ έγινε από τέσσερις ”τουνελοπόντικες”, δηλαδή από μηχανήματα εξόρυξης, τα οποία μάλιστα είχαν και ονόματα: Χάιντι, Σίσσυ, Γκάμπι Ι και Γκάμπι ΙΙ. Καθεμία από τις….τουνελοποντικίνες ήταν μακρύτερη από τέσσερα γήπεδα ποδοσφαίρου και είχε διάμετρο 9,5 μέτρα. Η Euler Hermes λειτούργησε ως εγγυήτρια για τα μηχανήματα, εξασφαλίζοντας τις προκαταβολές και το buyback.

To πρότζεκτ συνοδευόταν από μεγάλους κινδύνους, με τις μονάδες της Allianz να συνεργάζονται για την ασφάλιση του ίδιου του τούνελ, των ανθρώπων που εργάζονταν στα εργοτάξια και των υποδομών. “Στην περίπτωση του ΝΕΑΤ, έπρεπε να εργαστούμε υπό ασυνήθιστες γεωλογικές συνθήκες και να χρησιμοποιήσουμε καινοτόμες μεθόδους κατασκευής. Τα θεμέλια του ρίσκου σε τέτοια μακροπρόθεσμα project μπορεί να “μετακινηθούν” με την πάροδο του χρόνου γι’ αυτό και οι όροι της ασφαλιστικής κάλυψης πρέπει να προσαρμόζονται συνεχώς καθώς οι συνθήκες αλλάζουν”, αναφέρει ο κ. Guggisberg.

Η νέα σήραγγα θα δοθεί στην κυκλοφορία τον Δεκέμβριο. Εντάσσεται στη νέα σιδηροδρομική γραμμή που θα διασχίζει τις Άλπεις, με στρατηγικό στόχο την αύξηση της χρήσης του σιδηροδρόμου και την αποσυμφόρηση των οδικών αρτηριών στη μεταφορά προϊόντων στον άξονα Ρήνου-Αλπεων που ξεκινά από το Ρότερνταμ και καταλήγει στη Γένοβα. Η διάνοιξη της σήραγγας κόστισε 12,2 δισεκατομμύρια ελβετικά φράγκα (10,9 δισ. ευρώ). Δίνει τη δυνατότητα ημερήσιας κυκλοφορίας 260 εμπορευματικών αμαξοστοιχιών, με ωριαία ταχύτητα 100 χλμ., και 65 επιβατηγών τρένων, με ταχύτητα μέχρι και 200 χλμ./ώρα.

Όμως, η σήραγγα του Gotthard  μπορεί να κρατήσει το ρεκόρ της μακρύτερης σήραγγγας μόνο πρόσκαιρα. Η Κίνα έχει ακόμη πιο φιλόδοξα σχέδια: τη διάνοιξη σήραγγας μήκους 123 χιλιομέτρων κάτω από τη Θάλασσα του Μποχάι.