Φρένο στο χρόνιο πρόβλημα των ανασφάλιστων οχημάτων επιχειρείται να μπει το προσεχές διάστημα, με τη βοήθεια της τεχνολογίας και την κινητοποίηση των αρμόδιων φορέων. Αυτό προέκυψε από την ιδιαίτερα εποικοδομητική συνάντηση της αντιπροσωπείας του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών με τον Υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρη Παπαστεργίου, την Πέμπτη 10 Ιουλίου 2025.
Η αντιπροσωπεία, με επικεφαλής τον Πρόεδρο του ΕΕΑ, κ. Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, και τη συμμετοχή του Προέδρου της ΓΣΕΒΕΕ και μέλους της Δ.Ε. του ΕΕΑ, κ. Γιώργου Καββαθά, έθεσε στο τραπέζι καίρια ζητήματα που απασχολούν τον κλάδο, με πρώτο στην ατζέντα τη μάστιγα των ανασφάλιστων οχημάτων.
Όπως ανέφερε ο κ. Χατζηθεοδοσίου, παρότι έχει θεσπιστεί εδώ και χρόνια νομοθεσία που προβλέπει ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων και επιβολή προστίμων, το πρόβλημα παραμένει οξύ. Από την πλευρά του, ο Υπουργός διαβεβαίωσε ότι η τεχνική προεργασία έχει σχεδόν ολοκληρωθεί και η εφαρμογή του συστήματος μπαίνει στην τελική ευθεία. Μάλιστα, ο κ. Παπαστεργίου ανακοίνωσε ότι εντός των επόμενων εβδομάδων θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το σύστημα ηλεκτρονικής επιτήρησης μέσω των καμερών που έχουν ήδη τοποθετηθεί, οι οποίες θα εντοπίζουν όχι μόνο τα ανασφάλιστα οχήματα, αλλά και όσα κυκλοφορούν παράνομα ενώ είναι δηλωμένα σε ακινησία ή δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ.
Τα πρόστιμα, ωστόσο, παραμένουν «τσουχτερά»: 500 ευρώ για επιβατηγά, 250 ευρώ για δίκυκλα και 1.000 ευρώ για λεωφορεία και φορτηγά δημόσιας χρήσης!
Νέα εποχή στη διαμεσολάβηση με ψηφιακό consent μέσω gov.gr
Ένα ακόμα σημαντικό θέμα που συζητήθηκε είναι η δυνατότητα παροχής ψηφιακής συγκατάθεσης (consent) μέσω της πλατφόρμας gov.gr και του Gov.gr Wallet και από τους ασφαλιστικούς διαμεσολαβητές. Πλέον, οι πολίτες έχουν τη δυνατότητα να εγκρίνουν τη χρήση των στοιχείων τους για την έκδοση ασφαλιστηρίου συμβολαίου οχήματος με λίγα μόνο «κλικ», διευκολύνοντας σημαντικά την ασφαλιστική διαδικασία.
Αξίζει να σημειωθεί πως η συγκεκριμένη υπηρεσία εφαρμόζεται ήδη από τις ασφαλιστικές εταιρείες από τον Ιούλιο του 2024, και πλέον επεκτείνεται και στους επαγγελματίες διαμεσολαβητές. Το Υπουργείο αναμένει από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων (ΚΕΕΕ) την αποστολή του μητρώου διαμεσολαβούντων για την ολοκλήρωση της ένταξης τους στο σύστημα.
Στο πλαίσιο αυτό, τις επόμενες ημέρες προγραμματίζεται διαδικτυακή ενημερωτική συνάντηση Υπουργείου – ΕΕΑ για την πλήρη καθοδήγηση των επαγγελματιών.
Άμεση ανάγκη για πρόσβαση στα πραγματικά στοιχεία των μελών του ΕΕΑ
Ένα ακόμη κρίσιμο ζήτημα που έθεσε ο Πρόεδρος του ΕΕΑ ήταν η δυνατότητα άντλησης των πραγματικών στοιχείων επικοινωνίας των μελών του Επιμελητηρίου – νομικών προσώπων και ατομικών επιχειρήσεων – απευθείας από την ΑΑΔΕ. Όπως εξήγησε, συχνά τα καταχωρημένα στοιχεία κατά την εγγραφή δεν αντιστοιχούν στην πραγματική επιχείρηση (π.χ. δηλώνονται στοιχεία του λογιστή ή του δικηγόρου), γεγονός που παρεμποδίζει την αποτελεσματική επικοινωνία και υποστήριξη των μελών από το ΕΕΑ.
Η πρόσβαση στα σωστά δεδομένα είναι απαραίτητη για την εκπλήρωση του θεσμικού ρόλου του Επιμελητηρίου, που δεν είναι άλλος από την έγκυρη και συνεχή ενημέρωση των επαγγελματιών.
Πρόταση για νέα προγράμματα
Η αντιπροσωπεία του ΕΕΑ δεν παρέλειψε να θίξει και το αυξανόμενο κόστος που επωμίζονται οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις (ΜμΕ) στην προσπάθειά τους για ψηφιακή προσαρμογή. Ζητήθηκε η θέσπιση στοχευμένων προγραμμάτων στήριξης, ώστε να μπορέσουν οι ΜμΕ να συμβαδίσουν με τις απαιτήσεις της ψηφιακής εποχής χωρίς να επιβαρύνονται δυσανάλογα.
Η συνάντηση πραγματοποιήθηκε παρουσία του Γενικού Γραμματέα Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, κ. Δημοσθένη Αναγνωστόπουλου, καθώς και υπηρεσιακών στελεχών του ΕΕΑ. Το κλίμα της συζήτησης ήταν ιδιαίτερα θετικό και οι εξελίξεις που δρομολογούνται αναμένεται να δώσουν ουσιαστικές λύσεις σε ζητήματα που απασχολούν καθημερινά επαγγελματίες και πολίτες.